Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-04@17:13:50 GMT

سرشماری سمندر ها در کردستان آغازشد

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۹۲۵۲۵

سرشماری سمندر ها در کردستان آغازشد

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی گفت:سرشماری سمندر در کردستان طبق روال چند سال اخیر از اواسط فروردین ماه تا پایان اردیبهشت توسط کارشناسان نظارت بر امور حیات وحش به همراه کارشناسان شهرستان انجام می‌گیرد.

حیدر ویسی گفت: زیستگاه این گونه‌ها در استان بیشتر در منابع آبی شهرستان‌های مریوان، سروآباد، کامیاران، بانه، سقز و سنندج است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او می گوید:سرشماری به صورت مشاهده مستقیم در اوایل سال انجام گرفته و هدف اصلی پایش زیستگاه‌ها اطلاع از وضعیت گونه و بررسی تهدیداتی است که گونه را در زیستگاه تهدید می‌کند و با توجه به مخاطرات پیش روی گونه‌های سمندر آتشین و سمندر خال زرد و خطر انقراض آن‌ها تدابیر و تمهیدات حفاظتی و راهکار‌های لازم جهت حفاظت این دو گونه بکارگیری شود.

ویسی گفت:سمندر‌ها به دلیل ویژگی‌های بیولوژیکی و اکولوژیکی خاص، تحمل و سازگاری کمتری نسبت به تخریب و تغییرات زیست محیطی دارند و احتمال انقراض آن‌ها بدون اعمال اقدامات حفاظتی ویژه دور از انتظار نیست.

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی گفت: سمندر‌ها تخم‌های خود را به شاخ و برگ و ریشه گیاهان درون آب می‌چسبانند و لایه روبی چشمه‌ها موجب از بین رفتن تخم این گونه می‌شود بنابراین از مردم درخواست می‌شود که از لایه روبی مسیر جویبار‌های کوهستانی خودداری کنند.

او گفت: از شهروندان درخواست داریم در صورت مشاهده سمندر به هیچ وجه آنرا از زیستگاه خود جدا نکنند چرا که امکان زیست آن در استخر و فضای محدود وجود ندارد و این گونه جانوری نیاز به زیست در آب‌های جاری دارد.

تاکنون هفت گونه سمندر به نام‌های سمندر غارزی، سمندر کوهستانی لرستانی (امپراطور)، سمندر کوهستانی کردستانی (خال زرد)، سمندر کوهستانی آذربایجانی، سمندر آتشین کردستانی، سمندر تاج‌دار جنوبی و سمندر جویباری ایرانی در کشورمان شناسایی و نامگذاری شده است.

سمندر از راسته دوزیستان دُمدار و خانواده سالاماندریده بوده که در لیست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) در دسته به‌شدتبه‌شدت در معرض خطر انقراض طبقه‌بندی شده و زیستگاه آن چشمه‌سارها، جویبار‌ها و آب‌های روان و زلال است.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۹۲۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی محیط زیست گیلان در روز ملی موزه‌ها

ایسنا/گیلان مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان، گفت: علاقمندان می‌توانند همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی از ۲۷ اردیبهشت ماه تا سوم خرداد ماه از این موزه بازدید کنند.

حمزه عشوری امروز ۱۳ اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بازدید رایگان موزه تنوع زیستی محیط زیست گیلان در هفته ملی موزه، اظهار کرد: موزه‌های تاریخ طبیعی به عنوان یکی از متفاوت‌ترین موزه‌ها، نشان دهنده تاریخ جهان آفرینش، طبیعت و محل نگهداری بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی است. 

وی با بیان اینکه موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان با ذخیره بیش از ۱۰۰۰ نمونه از اجزای مختلف تنوع زیستی برخوردار است، افزود: این گونه‌ها شامل جانوران، گیاهان، سنگ،کانی و فسیل ، گنجینه بسیار با ارزشی برای تنوع زیستی ایران و گیلان به شمار می‌رود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان گفت: علاقمندان و مراکز آموزشی برای بازدید می‌توانند از ساعت ۸ الی ۱۴ به آدرس رشت، بلوار رسالت، جنب صدا و سیما، موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان مراجعه و یا با شماره تلفن ۰۱۳۳۳۸۲۴۶۲۶ برای هماهنگی و تعیین وقت بازدید اقدام کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تلاش برای افزایش ضریب حفاظت گوزن زرد در ارسنجان
  • رهاسازی ۱۷ قطعە کبک در زیستگاه‌های اشنویە
  • پلمب دو واحد شن و ماسه در یزد
  • هفت گوهر نایاب زاگرس در خطر انقراض
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی محیط زیست گیلان در روز ملی موزه‌ها
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس
  • علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟
  • زادآوری‌های جدید در باغ وحش ارم
  • پلاناریا ؛ این موجود توانایی باز زایی عجیبی دارد! (+فیلم و عکس)
  • پلاناریا ؛ این موجود توانایی بازرزایی عجیبی دارد! (+فیلم و عکس)