Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگراری فارس اصفهان؛ دی ماه ۱۳۹۹، به مناسبت اولین سالگرد سردارمان بود که در صدا و سیما مصاحبه‌ای با سردار سید محمد حجازی، جانشین فرمانده نیروی قدس پخش شد و شاید بسیاری از ما تا آن روز این مرد بزرگ را نمی‌شناختیم، اما از آن روز بغض این سردار شهید را هنگام تعریف کردن شنیدن خبر شهادت حاج قاسم را فراموش نکردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳ ماه از این مصاحبه گذشت و در روز ۲۹ فروردین ماه سال ۱۴۰۰ بود که خبری بار دیگر دلمان را لرزاند: «سردار سید محمد حجازی پس از عمری مجاهدت به شهادت رسید» و پس از این خبر با پیام تسلیت آقایمان بود که متوجه شدیم چه گوهر گران‌بهایی را از دست دادیم:

«عمری سراپا مجاهدت، فکری پویا، دلی سرشار از ایمان راستین و آکنده از انگیزه و عزم راسخ، و نیرویی یک‌سره در خدمت اسلام و انقلاب، خلاصه‌ای از شخصیت این مجاهد فی سبیل الله است؛ او در مسؤولیت‌های بزرگ و اثرگذار در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خدمت کرده و در همه‌ی آن‌ها، سربلند و موفق بوده است.»

حالا به مناسبت اولین سالگرد شهادت این مجاهد خستگی ناپذیر به سراغ رفیق ۴۰ ساله او، محمد نادرالاصلی رفته‌ایم تا بیش‌تر با ابعاد شخصیتی سردار شهید حاج محمد حجازی آشنا شویم.

فارس: شروع آشنایی شما با شهید حاج سید محمد حجازی به کجا باز می‌گردد و در مدت آشنایی خود با این شهید، چه خصوصیاتی از این شهید برای شما برجسته بود؟

نادرالاصلی: از سال ۱۳۶۱ حاج محمد را می‌شناختم و در این ۴۰ سال مثل ماهی بود که هرچه پیش می‌رفت نورانیت و روشنایی‌اش بیش‌تر جلوه می‌کرد؛ تا زمانی که به شهادت برسد صادقانه در راه اسلام و انقلاب تلاش کرد و شخصیت او از سال ۱۳۶۱ تا ۱۴۰۰ هیچ‌گاه تغییر نکرد و شخصیتی پرتلاش بود.

تلاش او را سید حسن نصرالله به‌خوبی شناخت و تبیین کرد؛ در دیدار سردار اشتری با سید حسن نصرالله، او در وصف شهید حجازی عبارتی را می‌گوید که از یک شخص عرب‌زبان، ولی حامی انقلاب شنیده می‌شود و نزدیک به عبارات رهبر معظم انقلاب است و این عبارات در وصف سخت‌کوشی، تلاش، همت و کمک او به ملل مختلف اسلام است.

شهید حجازی در مقطعی حساس در اصفهان مسؤول ستاد منطقه ۲ اصفهان بود، یعنی تصمیم‌گیری‌های کلان برای پیشرفت و آبادانی، تهیه لجستیک و امکانات به عهده این مجموعه بود که فرماندهی آن را به عهده داشت و امروز نیز آثار آن تصمیم‌گیری‌ها را در بیمارستان صدوقی شاهدیم.

امروز شاهدیم یکی از بزرگ‌ترین بیمارستان‌ها از نظر تخصصی این بیمارستان است؛ همچنین خدماتی که این بیمارستان در زمان جنگ به مجروحان و در حال حاضر به جانبازان ارائه می‌دهد، خدمات بزرگی است و مردی بزرگ مانند شهید حجازی از آن موقع به فکر بود چنین مجموعه‌ای را برای این قشر از جامعه پیش‌بینی کند.

**حاج محمد، نیرویی بود که یک‌سره در جهت انقلاب تلاش کرد

در بعد معنوی حاج محمد باید بگویم در مجموعه سپاه بسیاری از اوقاتی که امام جماعت نبود، اعضا او را به‌عنوان انسان موحد و پاک، به‌عنوان پیش‌نماز نتخاب می‌کردند و توفیقی بود که بتوانند پشت سر چنین انسانی نماز بخوانند؛ نیرویی بود که یک‌سره در جهت انقلاب تلاش کرد.

برادر وی مبارز بود که به شهادت رسید و یکی از برادرانش نیز روحانی بود که چند ماه بعد از شهادتش بر اثر کرونا فوت کرد و مادر صبور او ۳ فرزند پسر خود را در راه نظام و انقلاب داد و امروز در جهت اهداف انقلاب حضور خود را به‌صورت مقتدر اعلام کرده است.

شهید حجازی شخصیتی کم بدیل بود و زمانی که به فرماندهی سپاه لبنان انتخاب شد، متوجه شده بود که رهبر معظم انقلاب نظر به رفتن او دارند و منتظر نبود که مستقیم این سخن را بشنود و سریع کار خود را آغاز کرد و سال‌ها فرمان‌های انقلاب، اسلام و رهبری را در آنجا دنبال کرد.

نیاز است ۴ صفت عظیمی که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید داشتند دقت شود و بدانیم این صفات به هرکسی داده نمی‌شود جز افرادی که دل‌پاک و قلب مطمئن برای اهداف مدنظر دارند و دنیا برای آن‌ها مطاع کوچکی است در برابر ارزشی که در آخرت به آن‌ها داده می‌شود.

در ۳۹ سالی که او را می‌شناختم مجاهد بزرگی بود که در اصفهان کم‌بدیل بود؛ رهبر معظم انقلاب بیان می‌کنند دلی سرشار از ایمان راستین داشت.

 

**شهید سید محمد حجازی:  ملل اسلام بیش از قبل آماده‌اند

چند روز قبل از شهادت نزد این شهید بودم و دیدگاه‌هایش را نسبت به انقلاب و عمق استراتژیک آن می‌پرسیدم؛ می‌گفت ملل اسلام بیش از قبل آماده‌اند و این صحبت طبق ارتباطی که با ملل مختلف و جبهه‌های مقاومت داشت، بود و نکته قابل توجه این است که در جبهه مقاومت او را بیش‌تر از ما می‌شناختند؛ زیرا زمانی که جبهه مقاومت به انسانی فکور نیاز داشت به آنجا رفت و به آن‌ها کمک کرد.

از او پرسیدم امروز شاهدیم که رهبر معظم انقلاب تنها هستند و چگونه باید این تنهایی را جبران کنیم و در پاسخ گفت نیاز است ۲ نکته را رعایت کنیم؛ اول تبعیت و دوم اینکه ایشان نیاز به امید جامعه دارند و باید تلاش کنیم جامعه امیدوار به آینده و اتفاقات خوب باشد؛ رهبر معظم انقلاب این حکیم بزرگ دائماً این نکات را جامعه گوشزد می‌کنند و امثال شهید حجازی این نکات را به‌خوبی دریافت می‌کنند.

از صحبت‌های شهید حجازی متوجه می‌شدم که انقلاب نیاز به حمایت همه‌جانبه مردمی دارد و او این حمایت را با اهدای جان عزیز خود به انقلاب انجام داد.

فارس: شاید بسیاری از مردم تنها سردار حجازی بعد از انقلاب و سپاه قدس را بشناسند در صورتی که پیش از انقلاب نیز جزء مبارزان انقلابی بوده و سختی‌های زیادی را تحمل کرده است؛ توضیحی در این باره بفرمایید.

نادرالاصلی: این مرد مظلومان زندگی کرد و شهید شد و سینه‌ای پر از اسرار قبل و بعد از انقلاب داشت؛ انسان مجاهدی که خانواده‌اش از معتمدان اصفهان بودند؛ این خانواده ۳ فرزند پسر و یک فرزند دختر داشت؛ احمد و محمد پیش از انقلاب منشأ اثرات زیادی بودند و زمانی که اقوام از تحمل سختی‌های این خانواده در وفاداری به اسلام و انقلاب می‌شنیدیم، غبطه می‌خوردیم.

پس از انقلاب راه کربلا باز شده بود و شهید حجازی دنبال هر راهی بود که به کربلا برود و در نهایت خود را به شکل انسانی ژولیده که حساسیت زیادی ایجاد نکند، درآورد و به کربلا رفت و زمانی که بازگشت داستان آنجا را تعریف می‌کرد؛ شهید حجازی خود منشأ خدمات زیادی برای باز شدن راه کربلا بود، اما برای رفتن به یک سفر با پوشش‌هایی می‌رفت که بتواند از این سفر استفاده کند.

سردار حجازی پیش از انقلاب سختی‌های زیادی کشیده بود و می‌توانست مانند بسیاری از افراد پس از انقلاب زندگی راحتی داشته باشد، اما باز مجموعه سپاه را انتخاب می‌کند و در آنجا حضوری جدی دارد.

**همسایه‌هایی که سید محمد را نمی‌شناختند

روزی که به شهادت رسید، به منزلش رفتیم و زمانی که بنر«جانشین نیروی قدس سپاه» را زدیم، همسایه‌ها تعجب کرده بودند و این موضوع را نمی‌دانستند؛ این موضوع تقوای زیادی می‌خواهد که شخصی سردار بزرگ نظام جمهوری اسلامی باشد و غریبانه زندگی کند.

یک‌بار به او گفتم می‌خواهیم مصاحبه‌‌ای در تلویزیون داشته باشی و پاسخ داد نمی‌خواهم به چنین فضاهای ورود پیدا کنم؛ ورود نکردنش به چنین فضاهایی برای ما خسران بود؛ اگر بعضی از مصاحبه‌ها را انجام می‌داد و آنچه را در دلش بود، بیان می‌کرد خاطرات زیاد و عجیبی داشت که عامل و شاهد آن‌ها بود.

قطعاً در حال حاضر، سردار حجازی نزد دوستان شهیدش است و روشن شاهد و ناظر ما است و از ما خواهند پرسید بعدشان چه کردیم.

جایگزین‌های سردار سلیمانی و حجازی بیش از قبل در حال تلاش هستند؛ در این مسیر یک‌ راه داریم و این است که انقلاب را به دست صاحب اصلی‌اش بدهیم، امثال شهید حجازی در این مسیر تلاش خود را انجام داده‌اند و تلاش ما باقی‌مانده است.

 

**حاج محمد گل سرسبد خانواده بود

فارس: یکی از برجستگی‌های شخصیتی سردار حجازی برگزاری روضه‌های سالانه در منزل شخصی‌شان بود؛ در این باره نیز توضیحی بفرمایید.

نادرالاصلی: سردار حجازی به شدت زیادی محب حضرت زهرا(س) بود و هر سال مراسم روضه برگزار می‌کرد؛ با اینکه در تهران در منزل سازمانی سکونت داشت، اما عشق و علاقه او به حضرت زهرا(س) جمعیت زیادی را به خانه او کشانده بود تا حدی که داخل جا نبود و مردم بیرون می‌نشستند؛ زمانی هم که در سفر بود در این ایام به اصفهان می‌آمد، مراسمی می‌گرفت و باز می‌گشت.

در ایام محرم نیز مقید بود در منزل پدری‌اش روضه بگیرد و این روضه‌ها نیز مفصل بود و شاهد بودم افراد از مسیرها دور در آنجا شرکت می‌کردند و حتی حجت‌الاسلام فرحزاد در این سال‌ها خود را به این روضه می‌رساند؛ به یاد دارم زمانی که به منزلش می‌رفتیم و زمان نماز جلو می‌ایستاد تا چه حد خلوص داشت و ذکرهایی که می‌گفت هنوز در وجودم تلنگر می‌زد.

به روضه که می‌رفت همیشه دم در می‌نشست و یا مشغول کمک بود؛ در خانواده‌اش را به‌عنوان گل سرسبد و انسانی که ذوب در دین، خدمت و اعتقادات است می‌شناختند؛ سید محمد همیشه مشکل‌گشا بود؛ گاهی اوقات این شهید افرادی که مشکلی داشتند را به سراغ من می‌فرستاد و به‌ دلیل علاقه‌ای که به وی داشتم، حرفش برایم حجت بود و دنبال می‌کردم.

** هشدار سردار حجازی در مورد جریان مهدی هاشمی در اصفهان

فارس: در اصفهان شاید کم‌تر شخصیتی را داشته باشیم که طیف‌های سیاسی مختلف او را قبول داشته باشند، اما شاهد بودیم که سردار حجازی مورد قبول بسیاری از طیف‌های سیاسی اصفهان بود و این موضوع به ابعاد شخصیتی ایشان باز می‌گشت؛ در مباحث سیاسی و بزنگاه‌های مختلف موضع ایشان چه بود؟

نادرالاصلی: یک‌بار نزد حاج محمد رفتم و به وی گفتم در اصفهان برخی موضوعات سیاسی در حال رخ دادن است و نیاز است نظر شما را بدانم و پاسخ دادند مسیر ما جذب حداکثری رهبر معظم انقلاب است، یعنی این اگر دیگران تزلزلی دارند نیاز است آنان را حول محور ولایت جمع کرد.

یکی از ویژگی‌های شخصیتی حاج محمد حجازی ثبات فکری او بود و از سال ۱۳۶۱ همیشه به‌عنوان الگویی برای فکر سالم، جریان‌شناس و حامی اصول اصلی انقلاب شناخته می‌شد.

برای عید که به منزلش می‌رفتیم به‌عنوان هادی عمل می‌کرد و همین که در کنارش بودیم روحیه می‌گرفتیم؛ ثبات فکری‌اش باعث شد طیفی عظیم از نیروهای رزمنده از جریان انحراف در امان بمانند؛ زمانی جریان مهدی هاشمی در اصفهان مطرح بود و عده‌ای جذب آن شده بودند و به همین واسطه نزد سردار حجازی رفتم و شاهد بودم که در جریان است و تأکید داشت دوستان از این جریان فاصله بگیرند.

در ابتدای هر انقلابی گرد و غبار وجود دارد و اینکه بتوان خط اصلی را شناخت، سخت است؛ ولی شهید حجازی به‌ عنوان مرشدی بود که مریدهای زیادی را برای شناخت اسلام ناب محمدی داشت و افرادش را به‌عنوان سرسلسله تفکر حزب‌اللهی ناب در اصفهان می‌شناختند و افرادی که اطرافش حضور داشتند ریزش نداشتند و بلکه رویش داشتند.

 

**سردار حجازی فرماندهی نیروی انتظامی را نپذیرفت

فارس: شاهدیم که حضور سردار حجازی در بسیج جزو دوران‌های طلایی بسیج بود و در آن زمان با رخدادها و دولت‌های مختلف مواجه بودیم؛ نقش ایشان در سازماندهی کردن نیروها و راهبردی کردن مجموعه بسیج چه بود؟

نادرالاصلی: سردار حجازی هم نخبه بود و هم نخبه پرور و در کنار آن رشد انسان‌های متخصص را مدنظر داشت.

آقای احمدی‌مقدم از نیروهای زیرمجموعه سردار حجازی در نیروی مقاومت بود و قرار بر این بود سردار حجازی به‌ عنوان فرماندهی نیروهای انتظامی وقت انتخاب شود، اما با خلوص تمام تلاش کرد این اتفاق نیفتد و آقای احمدی‌مقدم را معرفی کرد و به حدی به کادری که ساخته بود اعتماد داشت که یکی از معاونان خود را برای این مسؤولیت سنگین معرفی می‌کند.

در بعد مقاومت نیز اثرگذار بود و افراد زیای را امثال آقای احمدی‌مقدم ساخت؛ در موضوع نخبه‌پروری و توجه به نیروهای خلاقی که در حال حاضر مطرح است او ا قبل در نظر داشت.

در تهران بودیم و یکی از جوانان محل در المپیادی رتبه آورده بود و به سردار حجازی اطلاع دادم؛ این جوان  را به دفتر حاج محمد بردم و شاهد بودم با احترام از یک جوان ۲۰ ساله تقدیر و تشکر کرد و هدیه‌ای به وی داد؛ از این اتفاقات کم نبود و امروز همان جوانان به‌عنوان یک الگو از سردار حجازی نام می‌برند.

رهبر معظم انقلاب بیان کردند که «نیرویی یک‌سره در خدمت انقلاب اسلامی»؛ نظامیان این موضوع را با فهم نظامی، سیاسیون با دید سیاسی و عرفا با عرفان و هر شخصی با دید خود این موضوع را برداشت می‌کند؛ تصمیماتی که شهید حجازی در مقاطع مختلف برای حضور در خدمت می‌گرفت، تصمیم‌های یک انسان عادی نبود؛ یک‌سره در خدمت انقلاب بودن جایگاه نمی‌پذیرد و هرکجا و هر زمانی انقلاب به ما نیاز داشت باید خودمان را عرضه کنیم و این عرضه است که ارزش پیدا می‌کند.

بسیاری از اوقات شاهدیم انسان‌هایی که افول پیدا می‌کنند به این دلیل است که فرصت‌شناس نیستند و در زمان لازم تصمیم لازم را نمی‌گیرند؛ اینکه رهبر معظم انقلاب بیان می‌کنند اگر خواص در وقت لازم تصمیم لازم را گرفتند انسان‌هایی هستند که رستگار هستند مصداق همین مورد است.

**حاج محمد حجازی برای تسلیح کرانه باختری برنامه‌ریزی می‌کرد

فارس: حضور سردار حجازی در جبهه مقاومت و لبنان چه تأثیراتی داشته است؟

نادرالاصلی: زمانی که سردار حجازی مسؤولیتی را در لبنان پذیرفت، رهبر معظم انقلاب بیان کردند کرانه باختری فلسطین تسلیح شود؛ رهبر معظم انقلاب مشاهده می‌کنند چه کسی توانایی این اقدام را دارد؛ در همین راستا سردار حجازی این انسان متفکر برنامه‌ریزی می‌کند و حرکت گذشتگان را در جهت تقویت نیروهای متعلق به نهضت جهانی اسلام استمرار می‌بخشد.

این نکته را ما متوجه نمی‌شویم که او در لبنان چه حرکتی انجام داد؛ یک‌بار از او پرسیدم میزان موفقیت این کار چیست و پاسخ داد خدا به‌قدری به ما لطف و محبت دارد که به‌ واسطه آن کارهای زیادی را می‌توان انجام داد؛ نمی‌دانم در آن زمان چه اقداماتی انجام داد؛ ولی می‌دانم همه چیز خود را گذاشت و همین موضوع او را عاقبت بخیر کرد.

 

پس از شهادت سردار حجازی، توسط چند گروه قرار بر این شد که برویم و جایی را برای دفنش ر اصفهان انتخاب کنیم؛ من با بچه خواهر او رفتم و مکانی که در حال حاضر دفن است، اولین گزینه بود؛ زمانی که گزارش را به تهران دادیم می‌گفتند نفهمیدیم چگونه نزد یاران دیرینه خود یعنی شهیدان میثمی و کلاهدوزان قرار گرفت.

نیمه شب بود که به آن نقطه رسیدم و گفتم اینجا بهترین مکان است و نگاهی به تصویری شهید میثمی انداختم و گفتم مهمانی برایت می‌آید؛ در این روزها شاهدیم هر ساعت از شبانه‌روز مزار سردار حجازی پناهگاه عده‌ای از مردم است که به نیکی از او یاد می‌کنند.

**شهید حجازی تلاش زیادی برای رفاه و امنیت مردم اصفهان کرد 

فارس: در طول فعالیت سردار حجازی آیا پیشنهادی برای فعالیت خارج از مجموعه سپاه به ایشان داده شد؟ واکنش‌شان چه بود؟

نادرالاصلی: مصداق این موضوع نیرو انتظامی بود که جایگاه آن نسبت به نیروی مقاومت هم مهم‌تر بود، ولی این موضوع را نپذیرفت به این دلیل که حس می‌کرد در نیروی مقاومت بیش‌تر می‌توان کار کرد و این موضوع منتج به این شد که پس از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب، دوره او به‌عنوان دوره‌ای برجسته یاد شود.

سردار حجازی مدتی به‌عنوان معاونت ستاد کل نیروهای مسلح فعالیت داشت و به یاد دارم این مسؤولیت تا چه حد برای اصفهان برکت داشت و برای موضوع رینگ دوم اصفهان، زمین‌های ارتش و جاده‌ای که در حال حاضر به اسمش است تلاش زیادی کرد؛ او اقدامات زیادی برای رفاه و امنیت مردم اصفهان انجام داد، اما مردم اصفهان مطلع نیستند؛ شهید حجازی ایثارگرانه از وقت خود گذاشت تا گامی برای پویایی بیش‌تر شهر بردارد.

شهید حجازی: هدیه‌هایی که می‌آورند مربوط به جایگاه من است نه شخص من

فارس: سطح زندگی سردار حجازی به چه صورت بود؟

نادرالاصلی: هم خود سردار حجازی، هم فرزندان و مادرش زندگی ساده و متوسطی داشتند و این موضوع برای فردی که می‌تواند منفعت‌های اقتصادی زیادی داشته باشد، اما زندگی ساده‌ای داشته باشد یک مدال است؛ در این سال‌ها یک ماشین معمولی داشت و هرگاه او را می‌دیدم با همان ماشین بود و یک‌بار ندیدم از ماشین دولتی استفاده کند.

پسر شهید حجازی نقل می‌کند زمانی که فردی برای او هدیه‌ای آورد آن را قبول نکرد و می‌گفت چون در این جایگاه قرار دارم این هدیه را برای من آورده‌اند و هدیه مربوط به جایگاه من است نه شخص من و این موضوع را به خانواده هم آموخته بود که نیاز است در راه اسلام تقوا پیشه کنیم برای حفظ دین از خودمان بگذریم تا بتوانیم یک حیات جاودانه داشته باشیم.

 

**ابتدای مسیر سردار حجازی خدمت به مردم کشور و انتهای مسیر او خدمت به مردم جهان اسلام بود

فارس: در پایان اگر نکته‌ای باقی مانده است بفرمایید.

نادرالاصلی: مهم‌ترین ویژگی شهید حجازی مردم‌داری او بود و اینکه نام او در هر جایی به‌خوبی یاد می‌شود به همین علت است؛ درجه و جایگاه بر او تأثیری نداشت و حتی همسایه‌های او نمی‌داستند او کیست و این موضوع برای ما الگو است.

زندگی به حدی گذرا و کوتاه است که در این مسیر می‌توان ره ۱۰۰ ساله را با تصمیم صحیح پیش رفت و این شهید با چند تصمیم صحیح عاقبت بخیر شد؛ اول اینکه برخلاف اینکه در ابعاد مختلف توانمندی داشت به سپاه آمد و آخرین تصمیم حضور در نیروی قدس بود که ابتدای این مسیر خدمت به مردم کشور و انتهای آن خدمت به مردم در جهان اسلام بود و صفر تا صد به گردن انقلاب حق دارد.

معتقدم چنین انسان‌هایی نزد حضرت بقیه‌الله(عج) جایگاه داشتند؛ سردار حجازی نتوانست شهادت سردار سلیمانی را مدت زیادی تحمل کند و در این مدت حوادث زیادی را مدیریت کرد و در نهایت به یاران شهیدش پیوست.

انتهای پیام/۶۳۱۲۵/م/

منبع: فارس

کلیدواژه: سردار حجازی سید محمد حجازی شهید حجازی حاج قاسم مهدی هاشمی سپاه قدس رهبر معظم انقلاب رهبر معظم انقلاب سردار حجازی سید محمد حجازی شهید حجازی خدمت به مردم حال حاضر همسایه ها یک سره حاج محمد بیش تر یک بار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۹۴۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به نقش شهید حجازی در محور مقاومت اظهار کرد: او یکی از عزیزانی است که تاثیرگذاری‌اش در جبهه مقاومت به قدری بود که عزیزان مقاومت هر مرتبه اثر خاص وجودی او را مرتباً تکرار می‌کردند‌. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سردار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران عصر امروز در سومین سالگرد شهادت سردار شهید سید محمد حجازی که در شهرک شهید محلاتی تهران برگزار شد، اظهار کرد: بسیاری از ما از نظر سنی نسبت به شناخت شهید حجازی اطلاعات کافی نداریم چون شهید حجازی چند سال از ما بزرگ‌تر بود و او پاسداری از انقلاب اسلامی را از زمان مبارزه با طاغوت را آغاز کرد.

وی ادامه داد: او به نحو احسن تمام مراحلی را که می‌بایست طی کند تا به مرتبه اعلای شهادت برسد، طی کرد و در همه این مراتب و همه سال‌های طولانی مراقبت از خود شاخصه بزرگی بود که او داشت.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به نقش شهید حجازی در محور مقاومت اظهار کرد: او یکی از عزیزانی است که تاثیرگذاری‌اش در جبهه مقاومت به قدری بود که عزیزان مقاومت هر مرتبه اثر خاص وجودی او را مرتباً تکرار می‌کردند‌.

وی با اشاره به حضور سردار حجازی به‌عنوان فرمانده نیروی مقاومت بسیج افزود: هنگامی که شهید حجازی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران بود از آنجا به رده یک نیرو رفت و نه در رده ستاد نیرو بلکه در رده یک نیرو شروع به کار کرد که حضور بیش از 7 ساله او برکات بسیاری داشت.

سردار فدوی اظهار کرد: شهدا و شهید حجازی در اعلی علیین و مراتب بالا قرار دارند که ذهن ما به آنجا خطور نمی‌کند ولی ما می‌توانیم از شهید حجازی و سایر شهدا مدد بجوییم که ما هم بتوانیم از وجود آن‌ها بهره ببریم.

وی افزود: البته باید بررسی کنیم که آن‌ها چه اقداماتی انجام دادند که موجب شد تا به چنین رتبه‌ای برسند و با الگو گرفتن از این اقدامات به چنین مراتبی برسیم.

سردار فدوی با بیان اینکه باید شهیدانی همچون حجازی را الگوی خود قرار بدهیم تصریح کرد: شهید حجازی با طمأنینه و سعه صدری که داشت در همه مسئولیت‌های خود در پاسداری از انقلاب اسلامی، این ویژگی خود را بروز می‌داد.

وی ادامه داد: او در سال‌های حضور در جبهه مقاومت موجب اقتدار و اوج‌گیری این جبهه شد و نقش بسیار موثری در این‌ باره ایفا کرد. البته شهیدانی همچون سردار زاهدی نیز در این میان نقش بسیاری ایفا کردند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به اینکه در اصل دوم قانون اساسی تاکید جدی بر موضوع پشتیبانی از مظلوم و دفاع در مقابل ظالم شده است، تاکید کرد: سپاه پاسداران با قدرت این تکلیف و این دستور را به اجرا گذاشت و بسیاری از پاسداران و مسئولان سپاه پاسداران در این رویه قرار گرفتند و حداکثر تلاش خود را انجام دادند همچون شهیدان حجازی، سلیمانی، زاهدی و بسیاری از شهدا.

وی با اشاره به مبارزات حضرت امام خمینی(ره) با آمریکا و رژیم صهیونیستی ادامه داد: 60 سال پیش با شروع نهضت اسلامی، امام خمینی(ره) خبیثان آمریکایی و صهیونیسم را مورد حمله مستقیم قرار داد و بعد از 60 سال بیش از 92 درصد از کشورهای جهان همان مطلبی که ایشان مطرح کرده بودند را در 200 روز گذشته تکرار کردند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران بیان کرد: این در اثر حرکت عظیم انقلاب اسلامی بود و پس از نقطه عطف او یعنی پیروزی انقلاب اسلامی به یک جریان مستمر تبدیل شد که تفکر، روند و شاخصه‌های انقلاب اسلامی در اکثر نقاط دنیا البته آن‌هایی که به انقلاب اسلامی نزدیک‌تر بودند، انجام شده است.

وی افزود: امروز در مرکز شیطان بزرگ در آمریکا شعارها علیه نظام استکباری آمریکا و صهیونیست‌ها شعار داده می‌شود که به طور خاص در روزهای اخیر در دانشگاه‌های آمریکا آن را شاهد هستیم.

سردار فدوی ادامه داد: این روند منحصر به مسلمانان، شیعیان و جبهه مقاومت نیست البته به همه مستضعفان عالم که تحت ظلم قرار گرفتند هم موکول نیست بلکه همه کسانی که از دل خود از آنچه شیاطین مانند شیطان بزرگ آمریکا و ایادی آن همچون رژیم صهیونیستی به وجود آورده‌اند، اعلام برائت می‌کنند و علیه سردمداران آن شعار می‌دهند. این حرکت یک یک حرکت شتابدار و رو به جلو است که دائماً تداوم دارد.

جانشین فرمانده کل سپاه با اشاره به فرامین فرمانده معظم کل قوا در حمایت از جبهه مقاومت تصریح کرد: امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به ما دستور داده است تا مطابق با فرامین خداوند متعال از مظلومان حمایت کنیم.

وی ادامه داد: ما پشتیبانی از مظلوم در برابر ظالم را دائما ادامه می‌دهیم یعنی آن‌هایی که می‌خواهند در برابر ظلم ظالمان و مستکبرین ایستادگی کنند و حریت و آزادگی را که در خلقت همگان قرار دارد به منصه ظهور برسانند و این روند هر روز ادامه دارد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در ادامه ضمن اشاره به تحولات غزه در مبارزه با رژیم صهیونیستی اظهار کرد: چقدر زیبا در این 200 روز جلوه‌گری کردند کسانی که شاید 10 سال پیش اسمی از آن‌ها وجود نداشت. هنگامی که خبیثان آمریکایی و ایادی آن‌ها به یمن حمله کردند، گفتند که یمن فقیرترین کشور جهان است و طی یک یا دو هفته می‌توانیم به مقاصد خود دست پیدا کنیم.

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

وی افزود: آن‌ها بیش از 8 سال با ملت یمن جنگیدند، نوک پیکان جنگ با یمن دو کشور عربی بودند ولی همه از جمله آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و صهیونیست‌ها در این جنگ حضور داشتند و شاهد بودیم که هواپیماهای آن‌ها علیه مردم یمن عملیات انجام می‌دهند اما نتیجه حملات آن‌ها قدرتمندشدن یمن است.

سردار فدوی با اشاره به حمایت ملت یمن از مقاومت فلسطینی عنوان کرد: اما ملت یمن بیش از 8 سال در برابر آن‌ها ایستادگی کردند و تضعیف نشدند بلکه به قدری قدرتمند شدند که در شروع جنگ غزه رسماً اعلام و اقدام کردند که به جنگ صهیونیست‌ها خواهند آمد.

وی ادامه داد: همچون یمن جبهه مقاومت در عراق حزب الله لبنان چرا که بر اساس قاعده‌ای که خداوند با صراحت در قرآن کریم اعلام کرده است اقدام کردند یعنی انجام تکالیفی که خداوند بر عهده آن‌ها قرار داده است. البته تکالیفی که خداوند بر عهده بندگان خود گذاشته است پیش از تکلیف توانمندی اجرای آن را به بنده خود داده است.

سردار فدوی تصریح کرد: خداوند هیچ تکلیفی را برای بنده خود مشخص نکرده که نتواند انجام دهد.ما در طی 45 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی این مورد را مشاهده کرده‌ایم و ظهور و بروز داشته است.

وی ادامه داد: مستکبرین عالم فکر نمی‌کردند که روزی در منطقه غرب آسیا آنچنان توانمندی به وجود بیاورد که اساس آن‌ها را زیر سوال ببرد و برده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سردار فدوی: مستکبرین عالم فکر نمی‌کردند روزی در منطقه غرب آسیا اساس آن‌ها زیر سوال برود
  • جانشین فرمانده کل سپاه: شهید حجازی موجب اقتدار و اوج‌گیری جبهه مقاومت شد
  • سردار فدوی: شهید حجازی موجب اقتدار و اوج‌گیری جبهه مقاومت شد
  • سردار فدوی: شهید حجازی در توانمندسازی جبهه مقاومت نقش موثری ایفا کرد
  • سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است
  • مراسم سومین سالگرد شهادت سردار حجازی برگزار شد
  • سومین سالگرد سردار شهید سید محمد حجازی
  • سردار فدوی: دانشجویان در دل آمریکا علیه شیطان بزرگ آمریکا و اسرائیل شعار می‌دهند
  • جانشین سپاه درباره احتمال ورود به خودروسازی : هرجا معظم له صلاح بدانند، ورود پیدا می‌کند
  • تجلیل جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شهید غیرت