Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@23:21:44 GMT

تحولات منطقه و جهان؛ محور گفت وگوی سران چین و عربستان

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۹۵۴۹۸

تحولات منطقه و جهان؛ محور گفت وگوی سران چین و عربستان

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری چین امروز (جمعه) با ولیعهد سعودی تماس تلفنی برقرار کرد و دو طرف در خصوص مسائل گوناگون از جمله پیوندهای چین و عربستان در بخش ها گوناگون و رخدادهای منطقه و جهان گفت و گو کردند.

خبرگزاری چینی «شینهوا» اعلام کرد که شی جین پینگ در این تماس تلفنی گفت که اوضاع بین المللی و منطقه اکنون دستخوش تغییرهای ژرف و پیچیده ای شده است که این اهمیت روابط راهبردی و همه جانبه چین و عربستان را بیشتر نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس‌ جمهوری چین اظهار کرد که طی سال گذشته، چین و عربستان سعودی در هماهنگی با یکدیگر به کوشش‌های خود برای حرکت رو به جلو و گسترش روابط دوجانبه شتاب دادند.

روابط عربستان سعودی و چین در دوره جدید و از آغاز ریاست جمهوری جو بایدن در سال ۲۰۲۰ رو به گسترش نهاده است.

مارس گذشته وزیران خارجه عربستان و چین در دیدار با یکدیگر در باره پیوندهای دو جانبه و تقویت همکاری و امنیت در خاورمیانه تبادل نظر کردند.

عربستان سعودی همچنین در حال گفت‌وگوهای فعالانه با پکن بر سر آن است تا بخشی از نفت خود را به یوان ( واحد پول چین) به چینی ها بفروشد.

به گزارش «وال استریت ژورنال»، این اقدام خدشه دیگری بر سلطه دلار آمریکا بر بازار جهانی نفت و نشانه دیگری از تغییر از سوی بزرگترین صادرکننده نفت خام به آسیا است.

منابع آگاه در این زمینه اعلام کردند که گفت وگوها با چین بر سر قراردادهای نفتی بر پایه یوان در طول ۶ سال گذشته در جریان بوده اما امسال و به دلیل نارضایتی فزاینده سعودی‌ها نسبت به تعهدات بلندمدت امنیتی آمریکا در خصوص این پادشاهی سرعت گرفته است.

براساس این گزارش، عربستان سعودی به شدت از حمایت ناچیز آمریکا از دخالت آنها در جنگ داخلی یمن و همچنین تلاش‌های دولت بایدن برای رسیدن به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور عصبانی هستند.

از سوی دیگر مقامات سعودی گفتند که از تصمیم آمریکا برای خروج ناگهانی از افغانستان شوکه شده‌اند.

چین خریدار بیش از ۲۵ درصد از کل نفت صادراتی عربستان سعودی است. در صورتی که خرید نفت چین از عربستان به یوان انجام شود، جایگاه پول ملی چین تقویت خواهد شد.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» ماه گذشته نوشت که ریاض و پکن در حال مذاکره برای معامله برخی از صادرات نفت عربستان به چین به یوان (واحد پول چین) هستند و اجرایی شدن آن گامی انقلابی در اقتصاد جهانی است و این امر موجب متزلزل شدن جایگاه دلار به عنوان ارز اصلی قیمت‌گذاری نفت در بازارهای جهانی خواهد شد و ممکن است اعتراض واشنگتن را برانگیزد. 

به نوشته این روزنامه، عربستان سعودی از شی جین پینگ، رئیس جمهور چین دعوت کرده است تا برای تقویت روابط دو کشور به ریاض سفر کند و این امر باعث افزایش جدایی میان واشنگتن و ریاض می‌شود. 

برچسب‌ها چین عربستان سعودی محمد بن ‌سلمان یوان خاورمیانه ایالات متحده آمریکا دولت بایدن پکن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: چین عربستان سعودی محمد بن سلمان چین عربستان سعودی محمد بن سلمان یوان خاورمیانه ایالات متحده آمریکا دولت بایدن پکن عربستان سعودی چین و عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۹۵۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد

به گزارش قدس آنلاین، مصطفی قمری‌وفا در شبکه اجتماعی خود نوشت: رئیس کل بانک مرکزی ایران به منطور شرکت در پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی، تهران را به مقصد ریاض پایتخت عربستان ترک کرد.

دیدار و گفتگو با روسای بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف از جمله عربستان در راستای توسعه مناسبات پولی و بانکی از جمله برنامه‌های رییس کل بانک مرکزی در عربستان است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • خواسته برخی اعراب از اسرائیل برای نابودی حماس محال است
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • معاریو: برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند؛ اما این محال است
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • گفت و شنود/ به سه دلیل!