Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین- راحله عبدالحسینی: امامزاده علی اکبر(ع) روزانه میزبان صدها زائر از نقاط دور و نزدیک پایتخت است. در گوشه‌ای از امامزاده علی اکبر(ع) بهشتی دیگر هست به نام موزه شهدا. در فرصتی کوتاه به موزه شهدا می‌رویم و در این بهشت کوچک دل و جانی جلا می‌دهیم.

یادگارها

برای بازدید از موزه شهدای چیذر، صحن امامزاده علی‌اکبر(ع) را می‌گذرانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پله‌های ساختمان اداری امامزاده را بالا می‌رویم. عطری که به مشام می‌رسد یعنی به موزه شهدا رسیده‌ایم. به روال همه موزه‌ها ماکت و عکس‌ها با دقت انتخاب و چیده شده‌اند. اما نمی‌شود ساده از این همه یادگار گذر کرد. کنار هر ویترین پا سست می‌کنی و با دنیای ساده و بی‌آلایش رزمندگان همراه می‌شوی. وصیتنامه دستنوشته، انگشتری، تسیبح، قرآن و کتاب دعا، عکس امام(ره)، عطر، مهر و جانماز، چفیه، پلاک و تمام یادگارهای شهدا در ویترین، زائران را به سال‌های عشق و ایثار می‌برد.
موزه شهدای چیذر، تنها موزه شهدا در شمال تهران است. وسایل و آثار ۵۶۰ شهید در غرفه‌ها و مخزن آن نگهداری می‌شود. ۸۰درصد وسایل و یادگاری‌های موزه مربوط به شهدای محله چیذر است که در معرض بازدید گذاشته شده؛ از جمله آثار و اشیای متعلق به شهیدانی مانند مرتضی آوینی، حسین فهمیده، سپهبد علی صیاد شیرازی و آیت‌الله شاه‌آبادی که از اهالی همین محله بودند.
این موزه ۴اردیبهشت سال ۱۳۷۶ به دست شهید صیاد شیرازی افتتاح شد.
 

شهدای ایران از مشروطه تا مدافع حرم

تا قبل از اینکه کرونا عالم‌گیر شود، موزه شهدای چیذر هر هفته میزبان گروه‌های دانش‌آموزی بود. گروه‌های تهرانگردی هم این موزه را به‌عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌کردند. حالا دیگر برای بازدید باید هماهنگی انجام شود تا تعداد محدودی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به موزه بیایند. بازدیدکنندگان، با نهضت اسلامی و شهدای ایران از زمان شیخ فضل‌الله نوری تا شهدای هسته‌ای و شهیدان مدافع حرم به روایت عکس‌ها و اسناد آشنا می‌شوند.

یکی از نکات متمایز این موزه نگهداری از پلاکاردهای مربوط به تظاهرات بهمن ۱۳۵۷ در کنار عکس‌های قدیمی است که اغلب مورد توجه بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. در سالن نمایش آثار و اشیای شهدا، آثار شهدای ارتش و سپاه پاسداران از جمله آثار شهیدان نوریان (فرمانده اطلاعات و گردان تخریب)، عبدالحمید شاه‌حسینی و حبیب‌الله چیذری به نمایش درآمده است.

گلدان دست‌ساز مادر شهید

گفت‌وگو با خانواده شهدای دفاع‌مقدس به‌ویژه خانواده‌های محله چیذر و محله‌های شمیران یکی از اولویت‌های این موزه است. تاکنون از خانواده ۱۵هزار شهید کشور مصاحبه و فیلم، تهیه و بیش از ۳۰۰آلبوم خاطرات و عکس شهدا هم به‌عنوان هدیه به خانواده‌شان اهدا شده است. موزه شهدای چیذر از این نظر منحصربه‌فرد است که در گوشه‌ای از موزه، گل و گلدان‌هایی هست که با هنر دست «محبوبه غضنفری» مادر شهید «محمدعلی کاوه» مزین شده است.
در گوشه‌ای دیگر هم پلاکارد مربوط به بهمن ۱۳۵۷ است که توسط اهالی محله چیذر درست شده بود.
کتابخانه موزه هم بالغ بر ۴هزار جلد کتاب دارد. در سالن آمفی‌تئاتر، سمینار و یادواره‌ و مراسم فرهنگی برگزار می‌شود. فیلم‌های مستند و نماهنگ نیز برای بازدیدکنندگان در این سالن پخش می‌شود.

 در همین نزدیکی

برای بازدید از موزه شهدای چیذر باید به خیابان اندرزگو، میدان چیذر، آستان مقدس امامزاده علی اکبر(ع)، طبقه سوم ساختمان اداری بروید. این موزه روزهای غیرتعطیل ساعت ۹ تا ۲۰ میزبان شماست.

برای کسب اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید با شماره ۲۲۲۱۴۴۵۵ تماس بگیرید. مسیر دسترسی هم آسان است. به راحتی می‌توانید با استفاده از خط ۷ اتوبوس‌های تندرو یا خط یک مترو به میدان تجریش و بعد با تاکسی‌های خط تجریش‌ـ چیذر به میدان چیذر بروید. در کوچه‌های اطراف امامزاده علی اکبر(ع) و میدان چیذر جای پارک پیدا می‌شود.نزدیک‌ترین پارکینگ عمومی هم در میدان قدس هست. اگر این پارکینگ را انتخاب کنید، بعد از آن باید با تاکسی‌های تجریش‌ـ چیذر به میدان چیذر بروید.

کد خبر 669586 برچسب‌ها منطقه ۱ همشهری محله موزه دفاع مقدس شهید - دفاع مقدس

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: منطقه ۱ همشهری محله موزه دفاع مقدس شهید دفاع مقدس امامزاده علی اکبر ع برای بازدید موزه شهدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۹۵۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختتامیه دومین جشنواره شهید آوینی در دانشگاه شیراز برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز از برگزاری آئین پایانی دومین جشنواره شهید آوینی که به همت معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز با حمایت اداره‌کل سازمان امور دانشجویان شاهد و ایثارگر وزارت علوم خبر داد و گفت: این مراسم در روزهای ۱۱ تا ۱۳ اردیبهشت در شیراز در شاهچراغ برگزار خواهد شد.

حامد تقوایی افزود: در این رویداد که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس سازمان امور دانشجویان و جمعی از مسؤولان استان و دانشگاهیان سراسر کشور به‌میزبانی دانشگاه شیراز برگزار خواهد شد، ضمن معرفی برگزیدگان این دوره از جشنواره، از نفرات برتر جشنواره تقدیر می‌شود.

وی در ادامه گفت: در نخستین روز این رویداد، عصر سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه (ساعت ۱۷)، محفل قرآنی ادبی جشنواره شهید آوینی، با حضور قاری و حافظ بین‌المللی قرآن کریم، حمید شاکرنژاد و ابتهال‌خوان برجسته قرآنی، حسن خانچی و شعرخوانی و داستان‌خوانی جمعی از شاعران و نویسندگان برجسته استانی در تالار فجر دانشگاه شیراز برگزار می‌گردد که ورود برای عموم علاقه‌مندان در این برنامه آزاد است.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز اضافه کرد: برگزیدگان مرحله اول قرآنی دومین جشنواره شهید آوینی، روز ۱۲ اردیبهشت‌ماه، به‌صورت حضوری با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت و نفرات برگزیده آن در آئین پایانی جشنواره معرفی و تقدیر خواهند شد.

وی ادامه داد: اختتامیه دومین جشنواره قرآنی، فرهنگی و هنری شهید آوینی و آئین تقدیر از برگزیدگان این جشنواره روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه (ساعت ۹ تا ۱۲)، با ویژه‌برنامه‌هایی چون «جشن پیروزی عملیات وعده صادق» و اجرای زنده آثار هنری و هنرنمایی هنرمندان برجسته کشور ازجمله اجرای نقاشی با شن از سوی خانم فاطمه عبادی، اجرای قطعه «قاسم هنوز زنده است» با حضور غلامرضا صنعتگر و هنرنمایی مهران رحمانی و گروه‌های همسرایی مشکات و نورا در تالار فجر دانشگاه شیراز برگزار خواهد شد.

تقوایی ادامه داد: نمایشگاه آثار برگزیده دومین جشنواره قرآنی، فرهنگی و هنری شهید آوینی نیز همزمان با آئین پایانی این دور از جشنواره در کنار تالار فجر دانشگاه شیراز برپا خواهد شد.

به‌گفته معاون فرهنگی دانشگاه شیراز در آئین پایانی این جشنواره از کتاب آثار منتخب دومین جشنواره قرآنی، فرهنگی و هنری شهید آوینی نیز رونمایی خواهد شد.

کد خبر 6091258

دیگر خبرها

  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • اختتامیه دومین جشنواره شهید آوینی در دانشگاه شیراز برگزار می‌شود
  • تشییع و تدفین چهار شهید گمنام در ایام شهادت امام صادق(ع) در استان کرمان
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • استفاده از زندگینامه شهدای بین المللی در کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید سمنان
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند
  • یادواره شهید دانشجو در روستای داربیدخون
  • یادواره شهید دانشجو در خانوک
  • یادواره شهید آبروی محله در روستای بن زرد و رودشتی