Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@10:10:21 GMT

ماجرای دستگیری۹۴ نفر از پرسنل ارتش به دلیل مبارزه با شاه

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۹۶۴۰۷

ماجرای دستگیری۹۴ نفر از پرسنل ارتش به دلیل مبارزه با شاه

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امیر مجتبی جعفری، مشاور فرمانده کل ارتش، ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه اصفهان اظهار داشت: امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران طبق قانون اساسی بر عهده نیروهای مسلح شامل ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی تحت هدایت ستاد کل نیروهای مسلح و پشتیبانی وزارت دفاع و فرماندهی مقام معظم رهبری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه‌ داد: ۲۹ فروردین که به مناسبت روز ارتش گرامی داشته می‌شود فرصتی است که مروری بر تاریخ پر افتخار ارتش داشته باشیم.

جعفری با بیان اینکه این تاریخ ارتش ۵ شاخه دارد، افزود: ارتشی که امروز حافظ مرزهای زمینی، هوایی و دریایی ایران است در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ارتش شاهنشاهی نامیده می‌شد و یکی از قدرتمندترین و مجهزترین ارتش‌های منطقه بود که ۲ مأموریت داشت، یک اینکه اگر شوروری سابق می‌خواست حمله‌ای علیه بلوک غرب داشته باشد باید جلوی آن می‌ایستاد تا غربی‌ها خودشان را به منطقه برسانند.

مشاور فرمانده کل ارتش عنوان کرد: دومین مأموریت ارتش زمان طاغوت این بود که تاج و تخت محمدرضا پهلوی را حفظ کند که برای این کار ۲ لشکر گارد شاهنشاهی تشکیل داده بودند.

وی گفت: تنها یک نفر به معنای واقعی کلمه متوجه شد که بدنه این ارتش شاهنشاهی ارتباطش با دین و مذهب آن‌قدر قوی است که می‌تواند روی آن‌ها اثر گذارد و او کسی نبود جز امام خمینی (ره).

جعفری با بیان اینکه از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ پیام‌های امام خمینی (ره) را بررسی کردم، اظهار داشت: تمام پیام‌های امام به ارتش شاه حاوی تکریم، احترام و بزرگداشت بوده و هیچ نکته منفی که بخواهد در آن کارکنان ارتش را خطاب دهد، نداشته است؛ کارکنان ارتش هم بسیار زیبا پاسخ تکریم و احترام امام را دادند.

مشاور فرمانده کل ارتش تصریح کرد: در مرکز آموزش توپخانه اصفهان به نام مرآتو، شهید صیاد شیرازی خدمت می‌کرد که آن زمان سروان و مسؤول یکی از هسته‌های مبارزه با رژیم شاه بود؛ شبیه به این هسته‌های مبارز با رژیم شاه در داخل ارتش زیاد داشتیم؛ تا جایی که ۹۴ نفر از پرسنل ارتش زمان شاه به دلیل مبارزه با شاه دستگیر و زندانی می‌شوند و از ۶ ماه تا ۱۴ سال در زندان به سر بردند‌؛ گزارش‌های فراوانی داریم که پرسنل به نجف می‌رفتند و رهنمودهایشان را برای همکاران می‌آوردند.

وی با بیان اینکه ۱۲ بهمن ۵۷ اولین کسی که به امام خوش‌آمد می‌گوید، ستوانی به نام عین‌اله افروز بود، افزود: ستوان افروز سال ۵۷، امروز سرهنگ بازنشسته پدافند هوایی است و آن زمان مسؤول رادار بوده که پیغام را از طریق خلبان به امام می‌رساند.

جعفری گفت: یکی از عوامل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی ارتش بوده است که دشمن در سوم اردیبهشت ۵۸ با ترور اولین رئیس ستاد مشترک ارتش به نام سرلشکر ولی‌الله قرنی صحت این مسأله را نشان می‌دهد.

مشاور فرمانده کل ارتش با اشاره به حضور شهید صیاد شیرازی در غرب و مبارزه با ضدانقلاب آنجا گفت: تعداد شهدای ارتش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با ضدانقلاب در کردستان به خوبی نشان می‌دهد که اگر گردان‌های آماده در این منطقه حاضر نمی‌شدند، مشکلات فروانی به وجود می‌آمد.

وی بیان داشت: نیروی زمینی که از طرف امام لقب نیروی زمینی قهرمان را در پایان جنگ گرفت، دشمنی که می‌خواست یک هفته‌ای به تهران برسد را در بیابان‌های خوزستان متوقف کرد و اجازه نداد به اهدافش برسد.

جعفری درخصوص نقش نیروی هوایی در زمان جنگ هم اظهار داشت: نیروی هوایی همان روز آغاز جنگ با ۸ فروند هواپیما و فردای آن روز با ۱۴۰ فروند هواپیما بزرگترین عملیات نظامی جنگی نیروی هوایی را انجام دادند که در تاریخ بی‌سابقه بود و چنان ضربه‌ای به دشمن زدند که رویای رسیدن یک هفته‌ای به تهران را از سرش پراند.

مشاور فرمانده کل ارتش خاطرنشان کرد: نیروی دریایی ارتش هم ۶۷  روز بعد از شروع جنگ کار نیروی دریایی دشمن را چنان یک سره کرد که تا پایان جنگ هیچ اقدامی از آنان سر نزد.

وی با اشاره به نیروی پدافند هوایی که هم‌اکنون امنیت هوایی تمام نقاط کشور را برعهده دارد، گفت: این بخش ارتش جمهوری اسلامی ایران در عملیات والفجر هشت ۷۴ فروند جنگنده دشمن را سرنگون کردند و مانع از آن شدند که دشمن به پیروزی برسد.
جعفری اظهار کرد: به یاد داشته باشیم که آخرین عملیات نظامی جنگ یعنی عملیات مرصاد را شهید صیاد شیرازی فرماندهی کرد و با همکاری برادران سپاهی آخرین پیروزی ما را رقم زدند.

مشاور فرمانده کل ارتش با تأکید بر اینکه امروز پرسنل این ارتش وارث قهرمانان بزرگی هستند، افزود: شما با اسامی شهید بابایی، شهید دوران، شهید شیرودی، شهید کشوری و ... آشنایی دارید که ستارگان درخشان این آسمان پر افتخار جمهوری اسلامی ایران هستند و راه را برای آیندگان روشن کردند.

وی با بیان اینکه امروز مردم اصفهان با ارتش بسیار آشناتر از دیگر استان‌ها هستند، توضیح داد: می‌توان گفت که در اصفهان یک ارتش کامل وجود دارد که شامل هر ۴ بخش ارتش می‌شود و در آمادگی کامل برای پاسخ به هر تهدید به سر می برند.

جعفری در توضیح رشادت‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع از حرم، گفت: در محور مقاومت در سوریه بیشترین نقش ارتش را در سوریه همین کارکنان توپخانه و نیروی هوایی اجرا کردند و چراغ خاموش در سکوت مطلق حضور پیدا می‌کردند که در این راه شهید هم دادند و اواخر جنگ سوریه نقش‌آفرینی ارتش در این کشور اعلام رسمی شد. 

مشاور فرمانده کل ارتش عنوان کرد: پس از آن نیز ارتش وارد عرصه مقابله با کرونا شد، تعداد زیادی شهید داد تا در کنار مردم با این ویروس منحوس مبارزه کند و اکنون یکی از پایه‌های اصلی ایجاد امنیت ملی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که با پرسنل قانع، علی‌رغم تمام مشکلات، جان برکف ایستاده‌اند و مأموریت‌های محوله را انجام می‌دهند و دست در دست دیگر نیروهای مسلح حافظان این مملکت هستند.
انتهای پیام/۶۳۱۱۹/م/

منبع: فارس

کلیدواژه: ارتش روز ارتش اصفهان امنیت ملی ارتش جمهوری اسلامی ایران مشاور فرمانده کل ارتش نیروی هوایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۹۶۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشتمین دوره توانمندسازی و هم افزایی مدیران گام دوم انقلاب اسلامی

به گزارش خبرگزاری مهر، هشتمین دوره توانمندسازی و هم‌افزایی مدیران گام دوم انقلاب اسلامی با حضور امیر دریادار حبیب الله سیاری، رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش و دکتر لطیفی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش برگزار شد.

در این مراسم امیر دریادار سیاری به روایت تحول و حرکت نیروی دریایی و تبدیل شدن آن به یک نیروی راهبردی اشاره کرد و در ادامه ضمن بیان بخش‌هایی از اقدامات انجام گرفته در نیروی دریایی در راستای توسعه دریا محور کشور، به پرسش‌های مطرح شده از سوی حاضران پاسخ داد.

در این دوره که بیش از ۶۰ نفر از مدیران و معاونان دستگاه‌های اجرایی به همراه خانواده‌هایشان حضور داشتند، شرکت کنندگان ضمن آشنایی با امکانات آموزشی و فرهنگی دافوس ارتش، از موزه جنگ این دانشگاه نیز بازدید کردند.

کد خبر 6089624 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • افزایش قدرت در حوزه نظامی عملیات «وعده صادق» را رقم زد
  • پایگاه شکاری چابهار یکی از یگان‌های عملیاتی و استراتژیک نیروی هوایی ارتش است
  • تاکید وزیر راه و شهرسازی به توسعه ناوگان هوایی ایران
  • تازه‌ترین حملات اسرائیل به رفح ۱۰ شهید برجای گذاشت
  • حضور فرمانده نیروی هوایی ارتش در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان
  • مسابقه‌ای برای کلاه‌سبزان نیروی دریایی
  • هشتمین دوره توانمندسازی و هم افزایی مدیران گام دوم انقلاب اسلامی
  • اجلاسیه ۲۰۸ شهید ارتشی در گچساران برگزار شد
  • جذب نیروی بومی در صنایع شهرستان جم بسیار پایین است
  • اعطای بازوبند پهلوانی به فرمانده ناوگروه ۸۶ ارتش