Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-07@22:46:21 GMT

از «ایران» چه خبر؟

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۹۷۲۱۱

از «ایران» چه خبر؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، یکی از کارشناسان محیط زیست، گفت: ایران یوزپلنگ ماده مرکز تکثیر یوزپلنگ آسیایی در سمنان باردار است و پیش بینی می‌شود بین پنجم تا دوازدهم اردیبهشت یعنی کمتر از ۲۰ روز دیگر زایمان کند.

مهدی نبیان با ابراز نگرانی از تغییر و تحولات مدیریتی در اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: این تغییر و تحولات ممکن است منجر به ناهماهنگی‌هایی در فعالیت مرکز تکثیر و پرورش یوزپلنگ آسیایی و باعث شود زایمان ایران، تحت الشعاع قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با احتمال نبود برنامه‌ای مشخص یا استفاده نکردن از تمام ظرفیت‌ها و تجربه‌های قبلی در خصوص زایمان ایران گفت: آشیانه‌هایی که در مرکز تکثیر یوزپلنگ آسیایی تعبیه شده و احتمالا ایران به یکی از این آشیانه‌ها برای زایمان خواهد رفت هنوز به دوربین‌های مدار بسته مجهز نشده و تازه در هفته گذشته مناقصه قرارداد خرید دوربین، روی سامانه دولت تعریف شد و این اقدامی دیرهنگام است و سازمان حفاظت محیط زیست باید خیلی جدی‌تر وارد عمل می‌شد.

نبیان در ادامه گفت: در صورت تولد توله‌های ایران برای تیمار و نگهداری از آن‌ها باید تمام جوانب را در نظر گرفت که هماهنگی با کارشناسان بین المللی، استفاده از ظرفیت کارشناسان داخلی، کنار گذاشتن رقابت‌های علمی و تنگ نظری‌های رایج از جمله این اقداماتی است و باید همه مثل تیم ملی به فکر گل زدن باشیم.

وی تصریح کرد: زایمان ایران اتفاق مهمی است و حداقل ۲۰ سال زحمت کشیده شده و هر اتفاق ناگوار و کوچکترین خطایی به سبب سوء مدیریت یا یک پیش بینی غلط یا یک اتفاق طبیعی پیش بینی نشده رخ دهد به حیثیت سازمان حفاظت محیط زیست لطمه خواهد زد.

این کارشناس محیط زیست گفت: یوزپلنگ آسیایی گونه‌ای با ارزش است و برای تکثیر و زایمان ایران باید مثل یک تیم ملی عمل کنیم و اقدامات هماهنگ پیش برود.

کد خبر 670003 برچسب‌ها حیوانات - حیات وحش حیوانات - یوزپلنگ آسیایی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: حیوانات حیات وحش یوزپلنگ آسیایی زایمان ایران محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۹۷۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد ۲۱ خانه محیط زیست در استان چهارمحال و بختیاری

در راستای ارتقاء فرهنگ محیط زیست در عموم مردم، ۲۱ خانه محیط زیست در استان چهارمحال و بختیاری ایجاد و ثبت شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، انسان  از دیرباز با هوا، آب، خاک، گونه‌های گیاهی، حیات وحش و هر آنچه که محیط زیست را می‌سازد در تعامل مسالمت آمیز بوده و در کنار هم روزگار گذرانده‌اند اما با گذر زمان  هر روز  خبرهای بد  زیست محیطی را می‌شنویم  که نه از خشم طبیعت بلکه از زیاده‌خواهی انسان مدرن است؛ انسانی که  برای رفاه حال خود تیشه بر دست گرفته و آگاه و ناآگاه  ریشه به جان طبیعت زده و می‌زند. باید پیش از  آنکه شاهد اتفاقات  بدتر باشیم چاره‌ای اندیشید.

حفظ محیط زیست وظیفه عمومی است و باید به دغدغه مشترکی میان مدیریت شهری و شهروندان تبدیل شود، در همین راستا سازمان حفاظت از محیط‌زیست فعالیت‌های بسیاری  برای مردمی سازی فعالیت‌های محیط زیست انجام داده که تاسیس   خانه‌های محیط زیست یکی از این کارها است تا با همکاری مردم حفظ محیط زیست آگاهانه‌تر انجام شود با افزایش حساسیت نگهداشت محیط‌زیست در میان مردم جامعه  شهرها  و روستاهای سالمتری  داشته و به حیات پایدار و توسعه جوامع با حفظ محیط‌زیست خواهیم رسید.

خانه‌های محیط زیست یکی از بسترهای اصلی برای مردمی‌سازی فعالیت های این حوزه و فضایی برای گفت‌وگو، بحث، چالش و مطالبه گری است که منجر می‌شود سواد و دانش محیط زیستی مردم افزایش پیدا کند و در نهایت محیط زیست حفظ شود وامانتی که در دستان انسان امروز است به سلامت به نسل‌های بعد داده شود و فرزندان آینده نیز از محیط زیستی سالم بهره‌مند شوند.

ثبت و ایجاد 21 خانه محیط زیست در استان

سعید یوسف‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه 21 خانه محیط زیست در چهارمحال‌وبختیاری ثبت شده است، اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه آموزش و مشارکت‌های مردمی بحث خانه‌های محیط زیست را مطرح کرد تا  فعالیت‌های محیط زیست  را مردمی سازی کند.

یوسف‌پور گفت: مخاطب اصلی این خانه‌ها مردم هستند. کار در خانه‌های محیط زیست از دو جنبه پیش می‌رود، اول ارتقای فرهنگ حفظ محیط زیست با فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام می‌دهند و عمده کار آن‌ها آموزش است که مردم را پای کار می‌آورد و به آن‌ها یاد می‌دهد چطور از محیط زیست حفاظت کنند.

وی ادامه داد: در بخش دیگر  فعالیت خانه‌های محیط‌زیست فضایی ایجاد می‌کند که مردم در ارتباط با مسئولان باشند و مسایل و چالش‌های محلی و منطقه‌ای خود را از طریق خانه‌های محیط زیست حل کنند.

کیفی‌سازی خانه‌های محیط زیست در سال جاری

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال‌وبختیاری افزود: عمده‌ کارهای خانه‌های محیط زیست آموزشی است مردم آموزش می‌بینند که چطور با محیط زیست رفتار کنند. اساس کار خانه‌های ‌‌محیط زیست بحث فرهنگ‌سازی است. کارهایی نظیر برپایی نمایشگاه با موضوع محیط‌زیست، درختکاری، آموزش چگونگی رفتار کشاورزان و باغداران در تعارض با حیات‌وحش، بحث محافظت از پلنگ ایرانی و ... از جمله کارهای خانه‌های محیط زیست استان است.

وی گفت: سیاست سازمان حفاظت محیط زیست در پله اول در سال 1401 افتتاح خانه‌های محیط زیست بود در سال 1402 این کار ادامه داشت و علاوه بر آن به کیفی‌سازی کار خانه‌های محیط زیست پرداخته شد. در سال جاری نیز سیاست بر کیفی سازی کار خانه‌های محیط‌زیست است و اگر در منطقه‌ای لازم باشد خانه محیط زیست جدید افتتاح خواهد شد.

یوسف‌پور با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در تبیین بحث حلقه‌های میانی تصریح کرد: خانه‌های محیط‌زیست در این زمینه جایگاه دارند به دنبال این هستیم که از خانه‌های محیط زیست به عنوان حلقه‌های میانی برای مردمی‌سازی فعالیت‌های محیط‌زیست استفاده کنیم.

انتهای پیام/7540/.

دیگر خبرها

  • ایجاد ۲۱ خانه محیط زیست در استان چهارمحال و بختیاری
  • توسعه پایدار در گرو حفظ محیط زیست است
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی
  • لکه‌های صنعتی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شود
  • دستگیری متخلف شکار و صید در شهرستان میناب
  • تحویل یک قطعه بوتیمار به محیط زیست
  • قدردانی از معلمان حامی محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری
  • تجلیل از معلمان حامی محیط‌زیست در چهارمحال و بختیاری
  • لیوان کاغذی رفیق صمیمی نوشیدنی های گرم و خنک شما!
  • ببینید | یک باتری می‌تواند جنگل را به آتش بکشد