Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-02@14:03:46 GMT

همه چیز درباره حجامت در فصل بهار

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۹۷۹۴۸

همه چیز درباره حجامت در فصل بهار

به گزارش جام جم آنلاین، حجامت از قدیم‌الایام در طب سنتی کاربرد داشته و هنوز هم برخی برای درمان بیماری‌ها به سراغ حجامت می‌روند.

گفته می‌‏شود بهترین زمان حجامت فصل بهار است و خواص حجامت در فصل بهار از هر زمانی بیشتر است.

از همین رو بسیاری از افراد جامعه با فرا رسیدن فصل بهار اقدام به حجامت می کنند تا از این طریق برخی بیماری ها را درمان یا از بروز آنها پیشگیری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو نوع حجامت وجود دارد؛ حجامت خشک و حجامت ‌تر.

در هر دو نوع حجامت با استفاده از الکل، بعضی گیاهان خاص یا کاغذ درون لیوان‏‌های مخصوص، شعله‌ای کوچیک ایجاد می‌شود.

این شعله اکسیژن را سوزانده و با ایجاد خلا باعث مکش پوست به داخل لیوان می‌شود. ممکن است پوست بدن به تعییر فشاری که در لیوان رخ می‌‏دهد واکنش نشان داده و به رنگ قرمز دربیاید. در نوع مدرن حجامت، به جای لیوان داغ از دستگاه‏‌های مکش استفاده می‏‌شود.

در حجامت خشک (که به نام بادکش‏ درمانی معروف است) لیوان‏‌ها به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست نگه ‏داشته می‏‌شوند اما در حجامت ‌تر پس از مدت ۳ دقیقه لیوان را از روی پوست برداشته و با کمک تیغ جراحی خراش‏‌های کوچکی روی پوست ایجاد می‏‌کنند سپس مجددا لیوان مخصوص را روی پوست می‏‌گذارند تا اینبار توسط مکش، خون‌‏هایی که زیر پوست جمع می‌‏شود توسط مکش بیرون کشیده شود. اما آیا انجام حجامت برای همه افراد جامعه مناسب است؟ کدام دسته از افراد نباید حجامت کنند و پس از حجامت چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

این افراد نباید حجامت کنند

در همین راستا با ودود خوش طینت کارشناس تغذیه و رژیم درمانی درخصوص حجامت در ایام روزه داری و ممنوعیت انجام آن گفتگو کردیم، این کارشناس می گوید: حجامت یکی از رایج ترین روش های درمانی در طول تاریخ ایران است که با پیش از اسلام باز می گردد. حجامت یعنی خارج کردن خون از بدن که می‌تواند برای خارج کردن خون زیاد بدن انجام شود و در برخی مواقع حجامت برای اصلاح کیفیت خون انجام می‌شود که با برشی سطحی روی پوست بدن صورت می گیرد.

وی ادامه می دهد: در هر بار حجامت ۵۰ تا ۷۰ سی سی خون از بدن خارج می‌شود و به می توان گفت می‌تواند حکم واکسن را برای بدن داشته باشد. برخی مواقع مثل احساس سنگینی در سر ، سردرد دائمی، سُرخی در سر و صورت و گردن ، خارش بدن، تاری دید، تورم لثه و احساس وجود خون در دهان و خواب و خواب دیدن زیاد باید حجامت کرد. حجامت باید تحت نظر پزشک و در کلینیک و مطب انجام شود.

خوش طینت با تاکید بر اینکه هر کسی نیاز به حجامت ندارد گفت: افرادی که مزاج بلغمی شدید(سرد و تر) دارند نباید حجامت کنند، مگر با دستور پزشک. کودکان از بدو تولد تا چهار ماهگی و زنان باردار تا اتمام چهارماهه بارداری حتما باید با رعایت شرایط و تحت نظر پزشک حجامت خود را انجام دهند به علاوه، مادران شیرده تا شش ماه پس از پایان شیردهی باید از حجامت کردن خودداری کنند. افرادی که کمبود پلاکت خون دارند و خانم‌ها در موعد خونریزی ماهیانه نباید حجامت کنند.

این کارشناس ادامه می دهد: به افراد شکم خالی، به خصوص افرادی که برای مدت زمان بسیاری گرسنه بوده‌‏اند (مانند روزه‌‏داران در ماه مبارک رمضان) نیز توصیه می‏‌شود از حجامت کردن خودداری کنند. حجامت کردن چشم‌ها و نقاط غیرعادی و آسیب ‏دیده پوست ( از جمله نقاط آفتاب‏ سوخته، نقاط سوخته، نقاط دارای زخم باز و یا نقاط ضربه ‏دیده ) ممنوع است. افراد مبتلا به هموفیلی و کم‏‌ خونی شدید نیز باید از حجامت ‌تر خودداری کنند. حجامت برای کودکان زیر ۴ سال ممنوع است و به کودکان زیر ۱۰ سال توصیه نمی‌‏شود.

بهترین زمان حجامت چه فصلی است؟

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی کشورمان می گوید: بهترین زمان حجامت بهار و اوایل تابستان است و پس از آن فصل پاییز توصیه می‌شود. ماه فروردین برای حجامت بسیار توصیه می شود. اما روز اول و روز آخر ماه قمری زمان مناسبی برای حجامت نیست. روزهای ۱۶ و ۱۷ ماه‌های قمری برای حجامت توصیه می‌شود. بهترین زمان ساعات روز است چون در روز خون به سطح بدن می آید بنابراین توصیه می شود در طول روز حجامت انجام شود. بلافاصله پس از استحمام نباید حجامت انجام داد. حجامت درزمان استحمام کار بسیار اشتباهی است. در زمان گرسنگی و بلافاصله پس از خوردن غذا هم حجامت کردن کار مناسبی نیست. در مجموع حجامت روشی درمانی است که مناسب همه افراد نیست و باید با تجویز و تحت نظر پزشک انجام شود.

بعد از حجامت چه اقداماتی انجام دهیم؟

وی ادامه می دهد: پس از حجامت کردن در فصل بهار نوشیدن آب فراوان را فراموش نکنید. آب کمک می‌‏کند تا سیستم لنفاوی بدنتان، سمومی که توسط حجامت از بافت‏‌های بدنتان خارج شده، شسته شود. نوشیدن آب فراوان به بهبود سریع‌‏تر جای کبودی (در صورتی که پوستتان کبود شده باشد) نیز کمک می‌‏کند. سعی کنید بدن خود را، به خصوص قسمت‏‌های حجامت‏ شده را گرم نگه دارید. احتمال آن وجود دارد که پس از حجامت احساس خستگی یا سردرد داشته باشید. این تنها واکنش موقت سیستم ایمنی بدنتان به سمومی است که حجامت به خروجشان کمک کرده است. به همین خاطر نگرانی را کنار گذاشته و با خیال آسوده استراحت کنید.

خوش طینت با بیان اینکه ۴ تا ۶ ساعت پس از حجامت کردن از مصرف کافئین، غذا و نوشیدنی‌‏های شیرین، لبنایت و فرآورده‏‌های گوشتی باید پرهیز کرد توصیه می کند: این مواد غذای توانایی بدنتان برای واکنش نشان دادن به حجامت را مختل می‏‌کند. حمام آب داغ، انواع سونا، جکوزی و باد کولر شدید پس از حجامت توصیه نمی شود و به پوست خود اجازه و زمان ترمیم دهید.

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: حجامت حجامت خشک بادکش درمانی نباید حجامت کنند حجامت کردن توصیه می شود بهترین زمان پس از حجامت انجام شود فصل بهار روی پوست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۹۷۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیگ‌برتر فوتسال ایران در حال پوست‌اندازی است

دو مربی شاغل در لیگ‌برتر فوتسال ایران معتقدند هر ساله تعدادی بازیکن جوان به لیگ اضافه می‌شوند که با استقبال تیم‌ها و بها دادن مربیان، زمینه‌های رشد آنها فراهم می‌شود تا روح تازه‌ای را به لیگ‌برترمان هدیه کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بیست‌وپنجمین دوره لیگ‌برتر فوتسال آقایان از مرداد ماه سال ۱۴۰۲ با حضور ۱۴ تیم آغاز شد و با برنامه‌ریزی خوب فدراسیون در اسفند ماه همان سال بدون وقفه‌ای به پایان رسید. تیم فوتسال گیتی‌پسند که محمد کشاورز سکان‌دار آن بود موفق شد با یک باخت و یک تساوی و با ۷۳ امتیاز با اختلاف چند هفته زودتر قهرمان لیگ‌برتر شود، مس‌سونگون و گهر زمین سیرجان به‌ترتیب با ۵۴ و ۵۰ امتیاز در رده‌های دوم و سوم جدول قرار گرفتند.

مقاومت البرز و حافظ ساری موفق به مقاومت در برابر دیگر تیم‌ها و حفظ جایگاه خود نشده و از دور رقابت‌ها کنار رفتند. محمدحسین درخشانی بازیکن گیتی‌پسند با ۲۳ گل عنوان آقای‌گل لیگ‌برتر را از آن خود کرد در صورتی که در لیگ گذشته مهدی جاوید بازیکن مس‌سونگون با ۳۷ گل با اختلاف زیاد آقای‌گل لیگ‌برتر شد.

لیگ‌برتر فوتسال ایران جز پنج لیگ برتر دنیا است

محمد کشاورز، سرمربی تیم فوتسال گیتی‌پسند در خصوص شرایط لیگ‌برتر فوتسال ایران به خبرنگار ایمنا می‌گوید: لیگ‌برتر فوتسال ایران جزو پنج لیگ برتر دنیا است، سطح لیگ کشورمان را بسیار خوب ارزیابی می‌کنم که هر سال روند رو به‌رشدی را طی می‌کند. لیگ برتر فوتسال ایران جزو لیگ‌هایی است که بازیکنان خوبی در آن حضور دارند و در مجموع لیگ سختی داریم.

وی می‌افزاید: فوتسال ما همیشه فراتر از آسیا بوده است و همیشه در رنکینگ جایگاه خوبی داریم. فکر می‌کنم نگاه و نظر فوتسال جهان به فوتسال ایران نگاهی ویژه است و این نشان از قدرت فوتسال ما است که جزو تیم‌های تراز اول دنیا قرار گرفته‌ایم.

سرمربی تیم فوتسال گیتی‌پسند تصریح می‌کند: هرساله تعدادی جوان جدید به لیگ ما اضافه می‌شوند، اکثر تیم‌ها از حضور جوانان در ترکیب‌شان استقبال می‌کنند و از نظر من اضافه شدن جوانان به لیگ اتفاق عادی است، این اتفاق را مثبت ارزیابی می‌کنم چرا که به‌طور کلی جوانان آینده‌ساز فوتسال ما هستند و باید کم‌کم خودشان را جایگزین بزرگ‌ترها کنند.

داوران؛ قشر مظلوم ورزش

وی عنوان می‌کند: همیشه اعتقاد داشتم داوران، قشر مظلومی هستند چرا که به داوری ما آنگونه که شایسته است توجه نمی‌شود. امکانات بهتری را باید در اختیار داوران قرار دهند که داوران ما با خیال راحت‌تری بتوانند قضاوت کنند، اما به داوری ما آنگونه که شایسته است بها داده نمی‌شود.

کشاورز ادامه می‌دهد: شرایط داوری ما خوب است، اما تا عالی شدن فاصله دارد. می‌توانیم «VAR» را به فوتسال بیاوریم و این موضوع برای فوتسال پیچیده نیست، به‌دلیل قانون‌های متفاوت فوتسال از فوتبال می‌توانیم با یک سیستم وطنی حتی این امکان را برای داوران فراهم کنیم. سراسر دنیا در حال استفاده از «VAR» هستند، در مسابقات آسیایی و ملی نیز شاهد این موضوع هستیم.

سرمربی تیم گیتی‌پسند خاطرنشان می‌کند: جذابیت لیگ به رفت و برگشت داشتن است چرا که می‌تواند شور و نشاط فوتسال را به همه کشور انتقال دهد.

شاهد تغییر نسل در فوتسال هستیم

حمید بی‌غم، سرمربی تیم فوتسال مس‌سونگون در رابطه با سطح لیگ فوتسال ایران به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به اینکه بازیکن‌های جوان و خوبی در حال ورود به لیگ فوتسال هستند شاهد تغییر نسل هستیم در مقابل مربیان نیز به این بازیکنان جوان بها می‌دهند که موجب تغییر سطح لیگ ایران شده است.

وی می‌افزاید: اکنون نمی‌توان در مورد نتایج بازی‌های خارج از خانه از پیش‌بینی کرد. امیدوارم با حضور تماشاگران و بازی‌های جوانمردانه شاهد رشد و شکوفایی فوتسال شویم. در مجموع به دلیل حضور جام جهانی نیز می‌توانیم شاهد رشد چشمگیر سطح فوتسال ایران نسبت به گذشته باشیم.

سرمربی تیم فوتسال مس‌سونگون بیان می‌کند: جوان‌گرایی توسط ۱۴ تیم حاضر در لیگ‌برتر انجام می‌شود، اما این موضوع در تیم‌های مختلف متفاوت است چرا که تیم‌هایی که در کورس قهرمانی حاضر هستند از جوانانی استفاده می‌کنند که تجربه یک الی دو سال حضور در لیگ‌برتر را داشته باشند. برخی تیم‌ها هم از جوانان کم‌تجربه‌تر و گمنام استفاده می‌کنند. از نظر من هر دو تفکر ارزشمند است و موجب پیشرفت فوتسال کشورمان می‌شود. به‌خصوص که ما در زمان تغییر نسل هستیم و امیدوارم این جوانان خیلی سریع‌تر تجربه کسب کنند و لیگ فوتسال کشورمان را بسیار پویاتر و زیباتر کنند.

وی تصریح می‌کند: داوری‌ها خوب است، اما دو بحث در داوری‌ها دیده می‌شود، موضوع اول تفاوت در داوری‌ها است یعنی برخی از داوران بسیار سخت‌گیرانه خطا می‌گیرند و برخی خیر؛ این تفاوت موجب می‌شود بازیکنان گمراه شوند. داوری‌ها باید در حد هم برسد و نزدیک به هم باشد تا بازیکنان نیز بدانند چگونه باید بازی کنند. موضوع دوم حذف مدیریت بازی است چرا که این موضوع را در بازی‌های آسیایی و جام‌جهانی نمی‌بینیم و چیزی که قانون معین کرده است، اجرا می‌شود و شرایط به آن صورت زیباتر است.

نیازمند کنترل هرج‌ومرج نیمکت‌ها هستیم

بی‌غم ادامه می‌دهد: باید بتوانیم با شرایط مختلف نیمکت‌ها را کنترل کنیم تا از هرج‌ومرجی که برخی از تیم‌ها به‌وجود می‌آورند جلوگیری کنیم چرا که فوتسال ما در سطحی قرار گرفته است که این رفتارها شایسته نیست.

وی تشریح می‌کند: بزرگ‌ترین کمبود ما در لیگ فوتسال نظارت، مدارا کردن یا مدیریت است. برخی موضوعات در شأن فوتسال ما نیست و نمی‌دانم کی قرار است به‌جای این اعتراضات، مباحث فنی نتیجه را رقم بزند.

سرمربی تیم فوتسال مس‌سونگون در خصوص شرایط تیم‌ملی فوتسال عنوان می‌کند: چندین سال است که استعدادهای زیادی به‌علاوه مربیان بسیار خوبی را داریم، اما برگزاری اردوهای منظمی در طول سال نداریم و این موضوع به تیم‌ملی کشورمان ضربه می‌زند. مسابقات تدارکاتی‌مان کم است و اگر هم وجود دارد بسیار نزدیک بهم و به تایم برگزاری مسابقات است. اگر این اردوها در طول سال پخش شود، به‌نظر می‌توان بازدهی بهتری را انتظار داشت.

وی خاطرنشان می‌کند: ضعف بزرگی است که در طول سال بازیکنان تیم‌ملی را رها می‌کنیم و سپس در یک بازه زمانی بسیار کوتاه جمع می‌کنیم و شرایط فشرده‌ای را برای‌شان رقم می‌زنیم.

به گزارش ایمنا، حضور بازیکنان جوان در کنار بازیکنان باتجربه و قدیمی تیم‌ها موجب آینده‌سازی لیگ و تیم‌ملی کشورمان است. اگر کمی بیشتر به فوتسال بها داده شود و با ارتقا سیستم‌های داوری و دیگر امکانات این رشته، می‌توانیم در رده‌های بالاتر در دنیا قرار گیریم.

کد خبر 747341

دیگر خبرها

  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۳:۰۰
  • لیگ‌برتر فوتسال ایران در حال پوست‌اندازی است
  • افزایش ایست‌های بازرسی در پی افزایش جرم و جنایت در لندن
  • کبد چرب و دردسرهایش
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۰:۳۰
  • اقدامات سازمان بوستان‌ها برای مبارزه با سفیدبالک‌ها در فصل بهار
  • بازار فروش گیاهان محلی زنجان در فصل بهار
  • زادآوری‌های جدید در باغ وحش ارم سبز
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
  • نشانه‌ها و علائم بیماری کبد