Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-30@15:28:43 GMT

فتوای آیت الله سیستانی درباره روزه گرفتن شخص بیمار

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۹۸۳۵۸

فتوای آیت الله سیستانی درباره روزه گرفتن شخص بیمار

به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، متن استفتا و پاسخ مطرح شده بدین شرح است:

استفتا: آیا مریض می تواند روزه بگیرد؟

پاسخ: روزه بیمار در صورتی که ضرر داشته باشد ( چه موجب شود بیماری زیاد شود ، یا مدت درمان را طولانی کند ، یا درد را تشدید نماید) صحیح نیست ، البته در همه آنها باید ضرر به مقداری باشد که معمولا قابل تحمل نیست ، وفرقی نیست بین اینکه یقین به ضرر داشته باشد یا گمان به آن، بلکه حتی اگر احتمال ضرر بدهد (البته این احتمال باید به نحوی باشد که موجب ترس شود واین ترس ِ ضرر بر اساس موجبات عقلایی باشد مانند تشخیص پزشک یا تجربه یا غیر آن)، وبیمار باید بعد از بهبودی ، آن روز را قضا کند وکفاره بر او واجب نیست ، اما اگر بیماری تا ماه رمضان سال بعد ادامه داشت قضا از او ساقط می گردد وباید برای هر یک روز ۷۵۰ گرم نان یا ماکارونی یا گندم وامثال آن را به یک فقیر فدیه بدهد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وهمچنین صحیح نیست روزه از انسان سالمی که ترس بروز بیماری را داشته باشد چه رسد به این که یقین به بروز بیماری داشته باشد.

واما بیماری که روزه برای او ضرر ندارد باید روزه بگیرد ، و روزه اش صحیح است.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: آیت الله سیستانی استفتائات روزه داری در ماه رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۹۸۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در «اندرونی»؛ از جمع گرم حرمسرا تا عکس اینستاگرامی فخرالتاج!

 اندرونی ناصرالدین شاه برای خودش شهری بود؛ پر از خواجه و زن و کودک، از هر سن و سال و از هر قوم و قبیله. یکی از تفریحات این جماعت عکاسی بود و ژست گرفتن مقابل دوربین عکاس. به همین خاطر است که برخی از لحظات زندگی آن‌ها هنوز بعد از گذشت بیش از صد سال پیش چشم ما هستند، با همۀ جزئیات تماشایی و عبرت‌آموزی که در آن‌هاست.

به گزارش فرادید، عکس نخستی که در اینجا ملاحظه می‌کنید جمعی از زنان حرمسرای ناصری را در کنار خواجگانی که مسئول محافظت و رفع نیازهای آن‌ها بودند نشان می‌دهد. از حالت ایستادن و نشستن این جمع می‌توان فهمید که رابطۀ زنان حرمسرا و خواجگان دست‌کم گاهی گرم و نزدیک  وصمیمانه بوده است.

عکس دوم، تصویری از نوۀ دختری ناصرالدین‌شاه یعنی فخرالتاج است؛ فخرالتاج دختر عصمت‌الدوله (دختر شاه) و دوستعلی‌خان معیرالممالک بود. نکتۀ جالب این عکس محل بسیار زیبا و چشم‌انداز فوق‌العادۀ آن است: جاده‌ای در میان یک مرداب که تا چشم کار می‌کند پوشیده از برگ نیلوفرهای آبی است.

مردم دوران ما در چنین منظره‌ای معمولا یکی از اولین چیزهایی که به ذهنشان می‌رسد گرفتن عکسی برای گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی است؛ ظاهرا فخرالتاج هم نمی‌خواسته فرصت عکس گرفتن در این منظرۀ بی‌نظیر را (که شاید تالاب انزلی بوده است) از دست بدهد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • وینیسیوس جونیور برای آقایان وقت ندارد؛ عکس گرفتن فقط با خانم ها! / فیلم
  • در «اندرونی»؛ از جمع گرم حرمسرا تا عکس اینستاگرامی فخرالتاج!
  • سریال نون خ ترادژی زندگی هنرمند سیستانی شد
  • شادی سیستانی ها ٰ؛ آب هیرمند سیستان را اینگونه زیبا کرد | تصاویر
  • فتوای رهبر انقلاب درباره مصرف داروی سقط جنین با احتمال بارداری و استشمام بوی خوش در اعتکاف
  • آتش گرفتن بخشی از سکو های هواداران فنرباحچه در ورزشگاه / فیلم
  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست
  • این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد