Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، صدای سلام و صلوات در آشپزخانه اهل دل از نیمه‌های شب آغاز شد، ولوله عجیبی راه افتاده بود و هر کس کاری را با یاد خدا انجام می‌داد، صدای کفگیر و ملاقه و دیگ‌های بزرگی که آهنگ طبخ غذا را می‌زدند این شب‌ قشنگ‌ترین صدایی بود که می‌شد در میان جمع ۴۰ نفره دوستان با گوش دل شنید و لذت برد، صدایی که امید، این لطیف‌ترین حس موجود، را در وجودم لذتبخش‌تر می‌کرد؛ اینکه نتیجه کار، بارقه‌ای از امید را در دل‌ها روشن می‌کند و حسی سراسر از شادی را برای هم‌نوعانم به ارمغان می‌آورد؛ دستانم بی وقفه به حرکت در می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بوی خوش غذا تمام محوطه را برداشته و صدای مداح اهل بیت فضایی روحانی را به وجود آورده. در ذهنم به دنبال واژه‌ای می‌گردم که حسم را بیان کنم و قل قل آبی که در دیگ به جوش آمده تا بچه‌ها را برای پخت برنج آگاه کند، بوی قورمه سبزی که قرار است سفره سحری عده‌ای را مزین کند، همه تلاش بچه‌ها فقط بوی عشق می‌دهد و این تنها واژه ای‌ است که به ذهنم خطور می‌کند تا شاید کمی از حسم را ابراز و تعریف کنم. آنانی که برای یک هدف مقدس دور هم جمع می‌شوند و دستهایی که برای این هدف از تمام نیرویشان استفاده می‌کنند تا سفره‌ای که قرار است تا ساعاتی دیگر پهن شود و دعای سحری که قرار است تلاوت شود را به سوی میهمانی که میزبانش از همه چیز آگاه است دعوت نماید.
ساعت‌هاست که بچه‌ها با عشق تلاش کرده‌اند و در حال آماده کردن بسته‌های دست‌رنجشان هستند.
این نتیجه تلاش با عشق آنهاست که جای آن امید را زنده می‌کند و نشان می‌دهد میزبان این شبها چشمهایش را به رویمان نبسته و هنوز هم می‌شود دست‌ها را با امید بالا برد و از او که «اوی» مطلق است درخواست کمک کرد و با امیدواری منتظر اجابتش بود. همت هم نوعان که با همت بلند هرجا روی به توسن گردون، سواره عشق به انسانها و دوراندیشی جلوه‌های عظمت و اقتدار را در دلها نهادینه می‌نمایند تا سیر تحول و تغییر به سوی مطلوب را با اراده و تلاش و مقاومت پیش ببرند و از سختی‌ها نهراسند و چونان سنگ‌های آبدیده در برابر سیل خروشان استوار و پا برجا ناله سیل بی رحم را به در آورند و خود پایدار بمانند.

در این گزارش خبرنگار ایرنا با تعدادی از خیران شاهرودی مصاحبه انجام داد که تعدادی از آن ها از دانش‌آموختگان و استادان دانشگاهی بودند و به این شرط حاضر به مصاحبه برای این گزارش شدند که نامی از آنها در متن نیاید. این ها همان افرادی هستند که در عین خوشنامی می خواهند گمنام بمانند و این گونه در ذهنشان مرور می کنند که اگر گمنام بمانند اجر کارشان نزد خدا و مردم بیشتر است.

نوعدوستی فرصتی برای تقویت سرمایه اجتماعی

کارشناس و روانشناس دانشگاه می‌گوید: نبض حیات اجتماعی ما در داشتن امید اجتماعی است و راهبردهای جدید در بخش مدیریت، سیاست، اقتصاد، اجتماع و فرهنگ مهم است و برای خلق، گسترش و تعمیق امید در جامعه راهی جز وارد شدن به تجربیات جدید در این مسیر وجود ندارد.
وی ادامه داد: امید اجتماعی به باور صاحبنظران به عنوان یک سرمایه اجتماعی مهم است زیرا سرمایه اجتماعی، توسعه و پیشرفت کشور را رقم می زند که نباید از آن غفلت کرد.
وی با تاکید بر این که نگرش و دیدگاه علمی امیدآفرینی در جامعه امروز باید در بین مسوولان نهادینه شود گفت: ضرورت افزایش امید در جامعه به عنوان یکی از مقوله‌های اساسی پیشرفت و توسعه کشور بر کسی پوشیده نیست و جامعه ایران اکنون بیش از هر زمان دیگری نیازمند آرامش و امیدآفرینی است، چرا که امید لازمه حیات انسان‌ها و از شاخص‌های اصلی سرمایه اجتماعی است که موجب تلاش اعضای جامعه برای رشد و تعالی می شود.

امید، سرمایه و نشاط اجتماعی، جامعه را به حرکت در می‌آورد

استاد رشته جامعه شناسی در این رابطه می‌گوید: امید، سرمایه، نشاط اجتماعی را می‌توان به عنوان انرژی‌های لازم برای به حرکت در آوردن جامعه دانست که اگر به اندازه کافی در جامعه تزریق نشود اجتماع کنونی در یک حالت اوتیسم، فرورفتگی و یاس اجتماعی قرار می‌گیرد.
وی با تاکید بر ضرورت امیدآفرینی در جامعه و این که سیستم‌های اجتماعی همانند بدن انسان در شرایط نامطلوب دچار ناخوشی و بیماری می شود و نیازمند درمان و بازنگری است، حیات اجتماعی ما هم به گونه‌ای است که هر آنچه موجب می‌شود که در جامعه چسبندگی ایجاد کند و اهداف جامعه را روشن و مسیرها و روش‌هایی که برای افراد وجود دارد را تعریف کند، اگر در جایگاه خود تعریف نشود، آن جامعه دچار بیماری‌هایی می‌شود که نیازمند واکاوی، تشخیص و اتخاذ راه حل ها و درمان‌هایی است.
وی گفت: جامعه اکنون به شدت در تب و تاب نوسانات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در عرصه ملی و بین المللی قرار دارد و دچار چالش‌ها و تهدیدات جدی است در این شرایط باید با ارائه و بکارگیری راهکارهای اساسی و اصولی، امید، سرمایه و نشاط اجتماعی را به عنوان انرژی لازم برای به حرکت درآوردن جامعه تزریق کرد.

 این جامعه شناس می گوید: بقا و دوام هر جامعه‌ای در گرو آن است که اهداف روشن و مشخصی برای آن تعریف شده باشد و راه‌ها و روش‌هایی مناسب تدارک دیده شود و اعضای جامعه از اشتیاق و انگیزش بالایی برای حرکت کردن در مسیر پیشرفت و توسعه برخوردار باشند.
 وی گفت: هر فرد، گروه و جامعه‌ای از آرزوهایی برخوردار است که اگر شرایط و فرصت برای امکان تحقق آن فراهم شود، می‌تواند به عنوان یک هدف برای امیدبخشی در جامعه به آن پرداخته شود، در این راستا اگر بین آرزوهای آرمانی که در بین افراد و جامعه وجود دارد و گروه‌هایی که می توانند آن را تحقق بخشند به جای امید، فاصله ایجاد شود به ناامیدی و یاس اجتماعی منجر خواهد شد.
وی بیان داشت: یکی از راهبردهای مهم و اساسی در جامعه‌ای که هم به لحاظ زبانی و گویش و هم از نظر گرایش‌های مذهبی و اعتقادی و تنوع اقلیمی و محیطی نیازمند انسجام است می‌توان اعتماد به نفس اجتماعی در آن را به عنوان مولفه‌ای مهم برشمرد  در این راستا چهار سازمان شامل دستگاه قضایی، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و شهرداری، با توانایی و کارآمدی بالا می توانند به عنوان موتور محرکه و پیشران‌های تحرک امید اجتماعی در جامعه محسوب کرد.

مردم را در حل مشکلات سهیم کنیم

کارشناس فرهنگی حوزه جوانان در این باره می گوید: نسبت به بسترسازی برای مشارکت بیشتر مردم در زمینه‌های گوناگون به عنوان راه حلی برای افزایش امید در اجتماع باید تلاش شود.
وی گفت: ایجاد احساس اعتماد و امنیت در شهروندان و همچنین تامین رفاه برای آنان زمینه ساز افزایش امید و کاهش ناامیدی است.
وی ادامه داد: در زمان جنگ تحمیلی شرایط نامناسبی بر کشور حاکم بود، اما مردم به نسبت امیدواری بیشتری در مقایسه با زمان حاضر داشتند که می‌توان یکی دلایل آن را فاصله بین حکومت و جامعه دانست.
این کارشناس افزود: وقتی مردم می‌بینند نگرش برخی از مسوولان متفاوت از منافع  ملی و مردم است و فقط به فکر خودشان هستند، دلسردی در آنان افزایش پیدا می‌کند و اینگونه تصور می‌کنند که عادلانه از همه امکانات بهره نبرده اند.
وی گفت: یافتن راه حل‌های ریشه‌ای به جای راهکارهای مقطعی و گذرا باید در دستور کار مدیران قرار بگیرد و با عزم جدی بتوان برای آینده روشن کشور تلاش کرد.
وی افزود: سپردن بسیاری از امور به مردم خلاقیت را در فعالیت‌ها افزایش می‌دهد و بی شک عملکرد مردم می تواند حلال بسیاری از مشکلات باشد زیرا شهروندان خلاقیت بیشتری دارند و سهیم کردن آن‌ها در امور اداره کشور امیدآفرینی را به دنبال خواهد داشت.

 
 ضرورت توجه جدی خیران به مواسات و همدلی 
هنرمند هم استانی در این رابطه می گوید: مواسات، همدلی و کمک مومنانه اقدام مطلوبی برای کمک به نیازمندان جامعه است ولی باید چنین طرح‌هایی ادامه داشته باشد.
وی افزود: طرح‌های بزرگ و تاثیرگذار با برنامه‌ریزی مناسب و ادامه دار می‌تواند کمک حال روزگار مردم باشد تا شاهد کاهش فقر در جامعه بود.

وی گفت: خیران به عنوان ظرفیت بزرگی برای کمک به  مواسات، همدلی و کمک مومنانه محسوب می‌شوند که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

این هنرمند ادامه داد: موسسه‌های خیریه‌ مختلفی در استان سمنان وجود دارند که می‌توانند در رفع مشکلات نیازمندان واقعی جامعه کمک کنند اما تنها حضور مردم، نیکوکاران، خیران و بسیج در صحنه کافی نیست باید دولتی‌ها هم همتی در این زمینه به کار گیرند تا وضعیت تغییر کند.

وی افزود: همپا بودن با مردم و حل مشکلات قشرهای ضعیف و نیازمند جامعه از سوی دولتمردان ضروری است و نباید در چنین شرایطی مردم تنها گذاشته شوند.

وی گفت: استانداری سمنان باید با تهیه طرح‌های بلندمدت و با کمک خیران و مردم نیازمندی‌های قشر ضعیف جامعه را حل کند وگرنه طرح‌های کوتاه مدت به مانند مُسکن هایی است که به صورت مقطعی فقط درد را تحمل‌پذیر می‌کند.
در پایان به این نتیجه می‌رسم که کمک‌های مومنانه و بدرقه امیدی که این روزها به صورت خودجوش توسط مردم انجام می‌شود، تاثیر مثبتی در وضعیت معیشتی مردم دارد و هر نوع کمکی که در این راستا صورت بگیرد، مناسب است چرا که "بنی آدم اعضای یک پیکرند / که در آفرینش ز یک گوهرند، چو عضوی به درد آورد روزگار / دگر عضو ها را نماند قرار...

برچسب‌ها شاهرود ماه رمضان کمک های مردمی مشارکت های مردمی همدلی سرمایه اجتماعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شاهرود ماه رمضان کمک های مردمی شاهرود ماه رمضان کمک های مردمی مشارکت های مردمی همدلی سرمایه اجتماعی سرمایه اجتماعی جامعه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۹۸۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود

صالح اصغری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اثرگذاری فضای مجازی در شرایط امروز کشور اظهار کرد: امروز در کشور دو کلان مسئله ناظر به فضای مجازی داریم که باید بر روی آن کار کنیم.

وی افزود: کلان مسئله اول همبستگی اجتماعی و کیان ایران است بعضاً در فضای مجازی شاهد اخبار و مطالب نادرست هستیم که بحث همبستگی اجتماعی و سرمایه اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده و می‌تواند باعث مشکلاتی در کشور شود.

وی با بیان اینکه کلان مسئله دوم خانواده ایرانی است، تصریح کرد: خانواده ایرانی به مثابه یک کل منسجم است که یکی از محورهای اصلی آن تربیت است اما به نظر می‌رسد این نهاد اجتماعی در نسبت با فضای مجازی دچار اعوجاج شده است.

اصغری اضافه کرد: فضای مجازی یکی از فرصت‌های خانواده‌ها محسوب می‌شود که متأسفانه شاهد آن هستیم بعضاً مخاطرات آن در خانواده پررنگ شده است.

وی با بیان اینکه باید فعالیت‌های ترویجی را در قالب کمپین‌های مردمی جلو ببریم، اضافه کرد: ما در سازمان مرکز سواد مجازی سازمان سراج تلاش می‌کنیم گروه‌ها و مجموعه‌های مردمی را که دغدغه بهبود شرایط اجتماعی-خانوادگی را در مدل خرد را دارند همراهی کنیم و نیازهای آنان را برطرف کنیم.

مسؤول مرکز سواد سازمان فضای مجازی سراج تصریح کرد: جنس فعالیت‌های اجتماعی ارگانیک و مردم برای مردم را باید تقویت کنیم.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: حاکمیت و دولت عزم خوبی برای حل مسائل حوزه رسانه و فضای مجازی دارند اما الگوی مردم برای مردم یک الگوی مکمل محسوب می‌شود.

وی گفت: نباید و نمی‌توانیم به عنوان یک جامعه پویا منتظر باشیم تا همه اقدامات از سوی ساختارهای دولتی انجام شود بلکه باید توان خود در سطح خرد تقویت کرده و با احساس مسؤولیت اجتماعی نسبت به مسائلی همچون خبر جعلی دغدغه داشته باشیم.

اصغری تاکید کرد: در جامعه باید الگوهای موفق کوچک را توسعه و رسانه‌ای نمائیم.

وی در پایان با بیان اینکه فضای مجازی ما باید انسجام اجتماعی را افزایش دهد نه اینکه این فضا باعث دو قطبی شدن جامعه و اختلاف در جامعه شود، ادامه داد: ایجاد کمپین ملی مواجهه با خبر جعلی یکی از فعالیت‌هایی است که امسال به آن می‌پردازیم.

کد خبر 6088323

دیگر خبرها

  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان
  • این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • این که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • بیش از ۲ و نیم میلیون فرصت شغلی در دولت سیزدهم ایجاد شد
  • عملیات وعده صادق از مصادیق امید به آینده بود
  • همدلانه با رادیو سلامت برای ارج نهادن مقام معلم | برگزاری پویش روز معلم روی موج سلامت
  • ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است
  • واکنش همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • فرمانداریهای استان تهران برای همکاری با دبیرخانه ۱۰روز فرصت دارند
  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود