Web Analytics Made Easy - Statcounter

ماه رمضان که فرا می‌رسد ناخودآگاه دل‌ها به یاد بقاع متبرکه‌ای می‌شود که آرامش وجودی انسان را برای ارتباط با الله به وجودیت برساند؛ یکی از این بقاع متبرکه که در ماه رمضان بسیاری از مردم میهمان آن هستند امامزاده "پیرعمر" است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، ماه رمضان که فرا می رسد ناخودآگاه دلها به یاد بقاع متبرکه ای می گردد که آرامش وجودی انسان را برای ارتباط با الله به وجودیت برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این بقاع متبرکه که در ماه رمضان بسیاری از مردم میهمان آن هستند امامزاده پیرعمر است که بسیاری از مردم برای گذران دعا و نیایش و نذرهایشان به آنجا می روند و مشغول خواندن قرآن و دعا و نیایش هستند و نجوای مناجات و رایحه سحرانگیز صلوات، تسبیح و بوی خوب خدا را در این ماه مبارک رمضان به محل وحدت که همان امامزادگان است می برند.

مدرسه‌ی علوم دینی پیرعمر در جوار امام‌زاده پیر عمر قرار دارد، از این مدرسه مدرسین و طلاب برجسته‌ای برخاسته‌اند. امام‌زاده پیر عمر از امام‌زادگانی است که منابع و مآخذ موجود در انتساب او به حضرت علی ابن ابی طالب (ع) اتفاق نظر دارند.تحفه‌ی ناصری نسب او را چنین نقل نموده است: «عمر بن یحیی بن حسین ذوالدمته بن زید الشهید بن علی زین العابدین بن حسین بن سیدنا علی بن ابی طالب (ع).» یعقوبی نیز در تاریخ خود نسب این بزرگوار را به همین ترتیب نقل نموده است.

هم اکنون بارگاه امام‌زاده پیرعمر در خیابان امام خمینی قرار دارد و از مشهورترین زیارتگاه‌های شهر سنندج است و تاریخچه‌ی بنای آن به سال۱۰۴۰هـ.ق بر می‌گردد که «سلیمان خان اردلان (حاکم کردستان)، بر مقبره‌ی پیر عمر گنبدی ساخته است».برخی امام‌زاده پیر عمر را فرزند بلافصل حضرت علی (ع) می‌دانند و بعضی او را پسر امام موسی کاظم (ع) می‌خوانند و می‌گویند: اسم آن حضرت سید عبدالصمد است. این امام‌زاده دارای موقوفاتی نیز می‌باشد. (ر.ک: ویژه‌نامه تبیان، ش۵۶-۵۷، ص۲۲۹)

یکی از بانوان سنندجی که در امامزاده پیر عمر سنندج مشغول دعا و نیایش است در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: ماه رمضان که فرا می رسد دلم یاد مکانی آرام و دلنشین برای دعا و نیایش می خواهد که بهترین مکان را امامزادگان واقع در شهر را ترجیح دادم.

وی می گوید: این چنین مکان هایی را می توان به راستی پل ارتباطی میان بنده و خالق عنوان کرد که می تواند پناهگاه درماندگان و آرامش بخش دل شکستگان باشد.

وی اضافه کرد: بقاع متبرکه بعد ازمساجد از مراکزی هستند که بیشترین تاثیر را در آرامش روانی و رشد معنوی جامعه به همراه دارد و بهترین مکان برای تزکیه نفس و تکمیل سجایای اخلاقی و ارتباط با اخلاق یکتا شناخته شده است.

البته خادمان امامزادگان نیز به نوبه ی خودشان به رسم میزبانی از ماه ضیافت الهی بیشتر از ماه های دیگر بقاع را تنظیف و پاکیزه می کنند و فضا را برای روزه داران آماده می کنند.


بقاع متبرکه کردستان میزبان طرح ضیافت الهی هستند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان و بهار قرآن طرح ضیافت الهی در پنج بقعه متبرکه استان کردستان برگزار می شود.

وی گفت: این طرح به منظور تقویت باورها، اعتقادات و ایجاد فضای معنوی در جامعه و بهره گیری از ظرفیت این ماه در امامزادگان شاخص استان کردستان برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام کاروند خاطر نشان کرد: طرح ضیافت الهی میزبان بقعه متبرکه پیر عمرسنندج، آیت الله شیخ فاضل گروس بیجار، امامزادگان عبدالله، اسماعیل و محمد بیجار، هاجر و سارای قروه و امامزادگان سید جلال الدین مشهور به باباگرگر می باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان گفت: فعالیت‌های عبادی و تبلیغی از جمله اقامه نماز جماعت، سخنرانی، مراسم دعا، مناجات، فعالیت‌های قرآنی شامل برگزاری جلسات تفسیر، محافل انس با قرآن، ترتیل‌خوانی، جزءخوانی، فعالیت اجتماعی و خیریه توسط مراکز افق، افطاری ساده، برگزاری مراسم شاخص ماه مبارک رمضان از جمله احیای شب‌های قدر، گرامیداشت امام حسن (ع) و حضرت خدیجه (س) از جمله برنامه‌های ضیافت الهی در بقاع متبرکه است.

 


کاروند گفت: نظافت و ضدعفونی ضریح، شبستان، قفسه‌های قرآن، مفاتیح، رحل و جامهری‌ها، صحن، محوطه بقاع متبرکه مجری طرح همه روزه توسط خدام افتخاری انجام می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان می گوید:در ماه رمضان امسال در قالب اجرای طرح ضیافت الهی، پویش قرار دوازدهم با هدف استفاده از ظرفیت خیرین و بقاع متبرکه، توسط مراکز افق اجرا شده و بسته‌های معیشتی تهیه و بین نیازمندان توزیع می‌شود.

به گفته او خیمه‌های معرفت در بقاع شاخص استان برپا می شود، این خیمه‌ها شامل غرفه‌های پاسخگویی به سوالات شرعی، تربیت فرزند، گفتمان‌های دینی، تصحیح قرائت نماز، کودک و نوجوان، مشاوره با حضور روحانی متخصص فعال هستند.

حجت الاسلام کاروند فعالیت‌های قرآنی را از برجسته‌ترین برنامه‌های طرح ضیافت الهی دانست و گفت: برنامه جزء خوانی و ختم قرآن کریم با حضور قاریان برجسته استان در مسجد جامع سنندج و به صورت پخش زنده تلویزیونی با همکاری صدا و سیما و سایر مراکز فرهنگی استان در طرح ضیافت الهی همه روزه برگزار میگردد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان  گفت: همچنین حضور یک مفسر اعزامی از سوی شورای عالی قرآن کشوری در بقاع شاخص استان تصویب شده که در ایام ماه مبارک میهمان استان کردستان میباشند و نیز برنامه ریزی برای برپایی کرسی‌های تفسیر قرآن کریم با استفاده از اساتید تفسیر اعزامی از حوزه علمیه قم و حوزه‌های علمیه استان انجام شده است.

وی گفت: اجرای برنامه‌های ویژه بانوان، جوانان و نوجوانان شامل بیان احکام تخصصی، کلاس‌های قرائت و روخوانی، ترتیل‌خوانی قرآن کریم، جلسات تفسیری و اخلاقی، داستان‌های قرآنی، مباحث اخلاقی و اجتماعی در دستور کار بقاع مجری طرح ضیافت الهی به ویژه در ۵ بقعه شاخص استان کردستان است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان ماه مبارک رمضان طرح ضیافت الهی استان کردستان بقاع متبرکه دعا و نیایش شاخص استان ماه رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۹۹۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند

به گزارش خبرنگار مهر، مشاور استاندار بوشهر در ترویج امور قرآنی و مدیران عامل صنعت آب و برق، ظهر یکشنبه در آئین تجلیل از قرآن آموزان و روزه اولی‌های فرزند همکاران شرکت‌های تابعه صنعت آب و برق استان بوشهر اظهار کرد: شرکت‌های آب و برق استان بوشهر علیرغم ترافیک کاری بالا، اهتمام ویژه ای به مسائل فرهنگی و قرآنی دارند.

علیرضا یزاف خاطرنشان کرد: وزارت نیرو همواره یکی از دستگاه‌های شاخص در حوزه ترویج فعالیت‌های قرآنی بوده است و حمایت مدیران عامل شرکت‌های تابعه این وزارتخانه در استان بوشهر از امور فرهنگی قابل تقدیر است.

وی افزود: همه اتفاقات فرهنگی و دینی که در شب‌های ماه مبارک رمضان و دیگر ایام سال رقم می‌خورد باعث می‌شود تا ارزش خدمت رسانی تخصصی دستگاه‌ها به مردم دوچندان شود.

امام جماعت شرکت آب منطقه‌ای بوشهر نیز با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در نمازخانه کوی آبشیرین کن در طول ایام ماه مبارک رمضان عنوان کرد: با برنامه ریزی مناسب و تشکیل جلسات پیش از ماه مبارک رمضان، اقدامات متنوعی جهت همکاران صنعت آب و برق و خانواده‌های ایشان در نمازخانه کوی آبشیرینکن انجام شد.

حجت الاسلام سید اسماعیل حسینی مطلق گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی قرآن ویژه فرزندان همکاران، بیان احکام و مسائل دینی، اقامه نماز جماعت و برگزاری جلسات قرائت قرآن از جمله این فعالیت‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: همچنین احیا شب‌های قدر و استفاده از ظرفیت ائمه جماعت صنعت آب و برق در راستای مشاوره امور دینی و فرهنگی از دیگر اقدامات این حوزه است.

در ادامه این برنامه گروه نمایشی «عمو سید و خرگوش ناقلا» به اجرای تئاتر با هدف انتقال آمیزه‌های دینی پرداختند و از روزه اولی‌ها و فعالین مراسم قرآنی و نماز تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 6091044

دیگر خبرها

  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • اهداء تخته فرش به بقعه متبرکه امامزاده شاه محمد بخش اسیر
  • اختتامیه مسابقات فوتسال جام رمضان در هیرمند
  • آیت‌الله جاودان: با مراقبه و محاسبه اعمال به رحمت الهی می‌رسیم
  • مورایس: با افتخار یک مسلمان هستم
  • مورایس: با افتخار یک مسلمان هستم + فیلم
  • صعود تراکتور در ضیافت پنالتی‌ها
  • مسابقات جام رمضان تنیس روی میز بانوان در سمنان پایان یافت