Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@07:03:50 GMT

چرای دام در مراتع اسدآباد ۳ برابر ظرفیت است

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۹۹۳۹۳

چرای دام در مراتع اسدآباد ۳ برابر ظرفیت است

ایسنا/همدان مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری اسدآباد گفت: تعلیف و چرای دام توسط عشایر در اسدآباد سالیانه سه برابر ظرفیت مراتع این شهرستان بوده و مراتع موجود پاسخگوی این میزان دام مازاد نیست.

بهزاد شاهمرادی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه بیش از این تعداد دام مازاد بر ظرفیت نیز علاوه بر مراتع در اراضی زراعی،اجاره ای .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..شهرستان گردانده می‌شود، اظهار کرد: هر ساله خانواده‌های عشایر سه برابر مجوزهای صادره دام وارد مراتع شهرستان می‌کنند این درحالیست که بر اساس مجوزهای صادره تنها ۵۹ خانوار عشایر می‌توانند به همراه سه هزار رأس دام به مراتع شهرستان کوچ کرده و وارد شوند.

وی با اشاره به اینکه ورود دام مازاد عشایر به مراتع شهرستان علاوه بر محدودیت رویش و اکولوژیکی، باعث تخریب مراتع عرصه‌های منابع‌طبیعی و در نهایت فرسایش خاک می‌شود،افزود: هر ساله عشایر از ۱۵ اردیبهشت ماه طبق تقویم سالیانه کوچ  که در پروانه چرای عشایر نوشته شده است باید به مراتع ییلاقی ورود پیدا کنند که در همین رابطه اکیپ های کنترل زودهنگام عشایر منابع طبیعی شهرستان در دو گلوگاه پل شکسته روستای عزیز آباد و ملاولی چهاردولی مستقر شده‌اند.

وی از وجود چهار سامانه عشایری در شهرستان اسدآباد خبر داد و تصریح کرد: از ۱۵ اردیبهشت ماه هر سال عشایر این منطقه درچهار سامانه شیلاندر، حسین آباد خنداب، چیچک لو , چپقلو وارد و مستقر می‌شوند ضمن اینکه با توجه به قرار گرفتن شهرستان در مسیر همدان و بهار برخی از عشایر از مناطق اسدآباد به عنوان میان بند استفاده کرده  و حدود ۴۸ ساعت عبور آنان از شهرستان طول می‌کشد.

شاهمرادی خاطر نشان کرد: رعایت نکردن زمان ورود و خروج دام به مراتع و همچنین وجود دام مازاد بر ظرفیت مرتع از مهترین دلایل تخریب مراتع است که به عنوان یک معضل مهم باعث آسیب رساندن به پوشش گیاهی می‌شود.

ممنوعیت برداشت" لاله واژگون" و" گیاهان دارویی" از مراتع اسدآباد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اسدآباد همچنین از ممنوعیت برداشت لاله واژگون و گونههای گیاهان دارویی از مراتع این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: هر ساله در اوایل فصل بهار منطقه سیردره و کوه کرکس از مناطق رویش لالههای واژگون در این شهرستان به شمار می‌رود که با توجه به کمیاب بودن این نوع از گل‌های فصلی خودرو و جلوگیری از خطر انقراض، برداشت آن ممنوع بوده و این دو منطقه مهم توسط منابع طبیعی و محیط زیست شهرستان تحت نظارت قرار دارد و با افراد متخلف در این رابطه برخورد می شود.

شاهمرادی همچنین با اشاره به ممنوعیت برداشت گیاهان دارویی از عرصه منابع طبیعی و ملی شهرستان افزود: شهرستان اسدآباد دارای ۴۳ گونه گیاهان دارویی مرتعی است که برداشت این گونه‌ها کاملاً ممنوع بوده و موردی از برداشت آزاد گیاهان دارویی از مراتع شهرستان نداریم.

به گزارش ایسنا،شهرستان اسدآباد با وسعت یک هزار و ۱۹۵ کیلومترمربع دارای ۵۹ هزار هکتار اراضی ملی بوده که از این میزان ۵۳ هزار و ۸۱۹هکتار به صورت مرتع است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانها شهرستانها دام مازاد کوچ عشایر گياهان دارويي مرتع تعلیف دام شهرستان اسدآباد مراتع شهرستان گیاهان دارویی منابع طبیعی دام مازاد بر ظرفیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۹۹۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان در مناطق کوهستانی مراغه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی؛ در این فصل از سال انواع گیاهان کوهی با خاصیت‌های غذایی و دارویی از دامن طبیت برداشت و برای تهیه انواع غذا‌های سنتی استفاده می‌شود.

هر سال از اردیبهشت بازارچه‌ای برای عرضه گیاهان کوهی در مراغه راه اندازی و ده‌ها گونه توسط روستائیان حاشیه مراتع از دامن طبیعت چیده و عرضه می‌شود.

علاقه مردم مراغه و شهر‌های منطقه به تهیه غذا‌های محلی و سنتی از جمله، آش، آبگوشت، بورانی با این گیاهان رونق این بازار را دو چندان کرده است.

در این بازار بیشتر از ۱۵ نوع انواع تره کوهی از جمله قار ترسی، کنگر، ریواس، قازی یاغی، سورولو، گل آقا و بزگوش به فروش می‌رسد.

البته برداشت و فروش بی رویه و غیر اصولی این گیاهان سالهاست دوستداران طبیعت و محیط زیست را نگران کرده است.

برداشت بیش از ظرفیت با گذشت زمان موجب کاهش سطح رویش و جمعیت این گونه ها‌ی باارزش گیاهی در مراتع و طبیعت سهند شده است.

در بیشر موارد بهره برداران به علت بی توجهی به اهمیت این گیاهان آنها را از ریشه برداشت می کنند و با پیاز از خاک بیرون می‌آورند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه گفت: برداشت بی رویه و غیر اصولی این گیاهان در طول سال‌های گذشته موجب به خطر افتادن تنوع گیاهی مراتع سهند شده است.

زارع افزود: میزان بالای برداشت این گیاهان موجب وارد آوردن آسیبهای جبران ناپذیر به ذخایر ژنتیکی سهند شده است. با مدیریت در بهره برداری می‌توان فرصتی فراهم کرد تا این گونه‌های باارزش به نسل‌های آینده نیز حفظ شود.

در مراتع سهند بیش از یک هزار گونه گیاهی شناسایی شده که از این گیاهان ۵۰ گونه آن خوراکی است و خاصیت غذایی و دارویی دارد.
کوه سهند با ۱۲۹ هزار هکتار مرتع در شمال شرقی شهرستان مراغه در آذربایجان شرقی واقع شده است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

دیگر خبرها

  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری
  • لزوم حضور به موقع در بحران‌های طبیعی/وقوع۳۰ آتش‌سوزی در مراتع سقز
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان در مناطق کوهستانی مراغه
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان کوهی مراغه
  • ظرفیت‌های ملی برای ارائه خدمت به عشایر تنگستان استفاده شود
  • برداشت موز گلخانه‌ای در شهرستان داراب
  • نخستین شورای عشایری استان سمنان در سال جاری برگزار شد
  • نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه
  • ممنوعیت برداشت فرآورده‌های جنگلی و مرتعی بدون اخذ مجوز در دماوند