Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-28@13:14:25 GMT

تلاش آمریکا برای تغییر ژئوپلتیک منطقه

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۰۰۳۲۳

تلاش آمریکا برای تغییر ژئوپلتیک منطقه

در پیشینه روابط و تعاملات میان ایران و افغانستان طی سال‌های گذشته به کانون‌هایی برمی‌خوریم که اساسا رویکردی ضد ایرانی دارند. بخشی از این نیرو‌ها شامل پشتون‌های متعصب هستند که روحیه ناسیونالیست بومی دارند. گروهی دیگر شامل بازیگران منطقه‌ای مثل آمریکا، کشور‌های حوزه خلیج فارس، رژیم صهیونیستی و... می‌شوند که از هر شیوه‌ای برای ایجاد چالش در روابط ایران و افغانستان استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فارغ از این گروه‌ها و عوامل دخیل، برخی نیرو‌ها مثل منافقین هم وجود دارند که صرفا کارکرد آن‌ها ابزاری است و وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف و برنامه‌های بازیگران منطقه‌ای به‌شمار می‌روند، اما در عین حال همه هسته‌ها و کانون‌هایی که برای اختلاف افکنی میان ملت‌ها و دولت‌های افغانستان و ایران وجود دارد، گام‌های بزرگی برای همگرایی میان مردم این دو کشور برداشته شد و الان در شرایطی به سر می‌بریم که حدود پنج میلیون افغانستانی بدون تنش در ایران زندگی می‌کنند.
واقعیت آن است که در هیچ جای دنیا ما چنین وضعیتی نداریم. زمانی که پناهجویان از آفریقا و آسیا راهی اروپا می‌شوند، مقامات اروپایی به بهانه بر هم ریختن امنیت، سعی می‌کنند در ورود این مهاجران مانع تراشی کنند. با این وصف، ایران با همه مشکلاتی که در طول ۴۰سال گذشته با آن‌ها دست به گریبان بوده و تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشته و با تنش‌های آبی سروکار دارد، پذیرای تعداد زیادی از مهاجران و پناهجویان افغانستانی بوده است.
این همزیستی مسالمت‌آمیز البته حاکی از آن است که ایران و افغانستان یک روح در دو جسم‌هستند. این دو کشور از ارزش‌ها و هنجار‌های واحدی برخوردارند و با وجود مرزبند‌های سرزمینی از همدیگر جدا نیستند. گویش فارسی، زبان مشترک میان دو ملت است و بدون تردید کسانی که به کنسولگری ایران در هرات سنگ انداختند، ضد زبان فارسی هستند؛ بنابراین باید مسأله پناهجویان افغانستانی را با رخداد‌های تلخ چند روز اخیر کاملا جدا بدانیم و قطعا مهاجران افغانستانی این مسأله را درک می‌کنند و می‌دانند تعرض‌کنندگان به اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در هرات و کابل ضد مردم افغانستانند و هدفی جز اعمال سیاست‌های منطقه‌ای دشمنان ایران و افغانستان ندارند.
نکته دیگر این‌که در مقطع حاضر، آمریکایی‌ها از شرایط کنونی نابسامان افغانستان استفاده می‌کنند تا استراتژی تغییر در ژئوپلتیک منطقه را به ضرر ایران، روسیه و چین شکل دهند.
به عبارت دیگر، آن‌ها در پی تجزیه در منطقه‌اند و این سیاست را دنبال می‌کنند که موجی از پناهجویان مستأصل را به سمت مرز‌های ایران سوق دهند. در چنین شرایطی هر کشوری که باشد، قطعا با چالش جدی مواجه خواهد شد؛ بنابراین مسؤولان کشور باید متوجه ورود این پناهجویان به کشور باشند و هم با در نظر گرفتن شرایط و برنامه‌هایی که از سوی جریان‌های ایران ستیز صورت می‌گیرد نسبت به اهداف پشت پرده اختلاف افکنان، اطلاع رسانی درستی انجام دهند و جلوی هر گونه سوء استفاده را بگیرند.   ابوالفضل ظهره وند کارشناس ارشد حوزه روابط بین‌الملل / روزنامه جام جم 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: ابوالفضل ظهره وند آمریکا ایران و افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۰۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«کمیته تماس منطقه‌ای» درباره افغانستان؛ قطار پیشرفت روندی که آغاز شده است

نماینده ویژه ایران در امور افغانستان گفت «افغانستان مستقل، ظرفیت پیشبرد روندهای توسعه‌ای را در بستر ایجاد یک سلسله توافقات جمعی با همسایگان دارد».

یه گزارش ایسنا، «حسن کاظمی قمی» سفیر و نماینده ویژه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان پس از یک هفته حضور در این کشور، روایت خود را درباره گفت‌وگوها با مقام‌های مختلف افغانستان و همچنین مقام‌های بین‌المللی بیان کرد.

کاظمی قمی روز پنجشنبه و در رشته‌توئیتی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «هفته جاری کابل پُرمشغله، پُربار و سراسر مسئله بود. گفت‌وگوهای بسیار با مقامات عالی حکومت سرپرست افغانستان، ریاست دفتر یوناما، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه، جمعی از دیپلمات‌های مقیم و صاحب‌نظران و سیاستمدارانی داشتم که به یک موضوع توجه نشان می‌دادند: ابتکار کمیته تماس منطقه‌ای».

او همچنین بیان کرد که «ابتکار کمیته تماس منطقه‌ای خود زمینه تولد نخستین کنفرانس همکاری‌های منطقه‌ای افغانستان را رقم زد تا آشکار سازد که افغانستان مستقل، ظرفیت پیشبرد روندهای توسعه‌ای را در بستر ایجاد یک سلسله توافقات جمعی با همسایگان دارد».

سفیر ایران تاکید کرد «توافقاتِ براساس احترام به حاکمیت کشورها، تضمین و اجرای معاهدات دوجانبه و بین‌المللی، رعایت حسن همجواری و ترسیم منافع مشترک اثربخش خواهد بود».

دیدار هیأت ایرانی با ملابرادر

در همین راستا، کاظمی قمی نوشت: «قطار پیشرفت روندی که آغاز شده، متوقف نمی‌ماند، اراده عالی در مسیر نیل به مطلوب و گشایش دروازه‌های افغانستان به جهان برای ایفای یک نقش مسئولانه و مثبت خدشه‌ناپذیر است و سیاست‌گذاری‌ها در موضوعاتی چنین مهم را نباید متاثر از بیانات و اعلامات خبری تفسیر کرد».

امروز همچنین کاظمی قمی با «ملا عبدالغنی برادر» معاون اقتصادی نخست‌وزیر دولت سرپرست افغانستان دیدار و دوطرف درباره تقویت روابط سیاسی، اقتصادی، تجارتی و ترانزیتی و همکاری‌های دوجانبه در زمینه های گوناگون رایزنی کردند.

در این جلسه که وزرای انرژی و آب، کشاورزی، اطلاعات و فرهنگ و همچنین سفیر افغانستان در تهران حضور داشتند، عبدالغنی برادر روابط میان افغانستان و ایران را بهتر و مثبت توصیف و تاکید کرد هر ۲ کشور باید برای توسعه روابط همکاری نمایند. 

طبق گزارش ارگ، عبدالغنی گفت: امسال به فضل الهی سطح بارندگی بیشتر بوده که در نتیجه آن پس از چندین سال خشکسالی، آب هلمند به ولایت نیمروز و به سیستان ایران رسیده که این کمک خواهد کرد که مشکلات بیشتر مردم هر ۲ کشور را حل کند». 

ملابرادر

این مقام طالبان همچنین خواستار ایجاد تسهیلات بیشتر در ترانزیت تولیدات و محصولات افغانستان به کشورهای اروپایی از طریق ایران شد و این امر را گامی اساسی برای افزایش سطح ترانزیت و تجارت بین ۲ کشور یاد کرد. 

معاون اقتصادی نخست‌وزیر دولت سرپرست افغانستان گفت در پی سفر اخیر او به ایران، کمیته‌های فنی هر دوطرف با هم همکاری می‌کنند و در زمینه‌های مختلف نتایج خوبی به دست آورده‌اند.

او همچنین خواستار هماهنگی بیشتر میان تهران و کابل در زمینه مهاجران شد.

دیدار هیأت ایرانی با ملابرادر

طبق این گزارش، سفیر ایران در کابل نیز از رسیدن آب هیرمند به سیستان و بلوچستان ابراز خرسندی کرد افزود ایران آماده همکاری با افغانستان برای حل مشکلات بانکی تجاران، تلاش مشترک برای حفاظت از محیط زیست و به‌روزرسانی بخش کشاورزی است.

کاظمی قمی همچنین بر همکاری در افزایش سطح تجرت و ترانزیت افغانستان از طریق ایران تاکید کرد.

نماینده ایران در امور افغانستان امروز همچنین با رئیس یانک مرکزی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • اعتراض پناهجویان افغانستانی در اندونزی
  • حضور قاری افغانستانی در بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث
  • اعتراض پناهجویان افغان به سرگردانی چندین ساله در اندونزی
  • تمدید کارت ویژه مهاجرین افغانستانی
  • خون شریک ۲ + فیلم
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • کمک ۱۷ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به مهاجرین افغانستانی
  • آزادی ۶۳ پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان
  • «کمیته تماس منطقه‌ای» درباره افغانستان؛ قطار پیشرفت روندی که آغاز شده است