Web Analytics Made Easy - Statcounter

تمام مسئولان بر لزوم جمع آوری قلیان ها، مبارزه با عرضه کنندگان و اقدامات فرهنگی در این خصوص صحه می گذارند اما حلقه گمشده در این معادله عزم جدی آنان برای ساماندهی به شرایطی است که روز به روز ناهنجارتر از قبل می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رهیاب، این روزها قلیان و صدای قل قل هایش در حالی محبوب نسل جوان شده است که 4 هزار ماده سمی و 70 ماده سرطان زا در خود دارد و بسیاری از افرادی که آن را استعمال می کنند، از مضرات آن آگاهی دارند اما با واژه تفریحی کشیدن، با سلامتی خود بازی می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی چند سال اخیر استعمال قلیان در اهواز رشد فزاینده ای در میان جوانان، نوجوانان دختر و پسرداشته است به گونه ای که عرضه قلیان در بسیاری از پارکها و فضاهای عمومی رایج شده است و بسیاری از مسئولان در این باره گفته اند: در هیچ شهری مانند اهواز، قلیان اینگونه بی محابا عرضه نمی شود!

در گذشته فروشندگان قلیان مکان های خاصی داشتند و در معرض دید عموم نبود اما امروز شاهد هستیم که عرضه کنندگان قلیان علاوه بر پارک ها و ساحلی را تصرف و فضایی زننده و آکنده از بوی انواع تنباکو را ایجاد کرده اند.

به محض ورود به ساحلی، صندلی های رنگارنگی در جای جای پارک چیده شده و برای قلیان کشان رزرو می شوند، حتی مکانهای ناب و دنج پارک را در اختیار خود گرفته اند و در صورت استعمال قلیان، می‌توانیم از آن مکان عمومی استفاده کنیم!

به گفته برخی از کارکنان خدمات شهری اهواز عرضه‌کنندگان قلیان علاوه بر عرضه قلیان، مواد مخدر سنتی و صنعتی و مشروبات الکلی نیز توزیع می‌کنند.

در ادامه می گویند: عرضه‌کنندگان قلیان تخلفات مختلفی از جمله آسیب رساندن به تجهیزات و اموال شهری، آسیب زدن به درختان و کفپوش دارند همچنین به صورت غیرمجاز و غیرایمن نسبت به سرقت برق اقدام کرده‌اند، همچنین با زورگیری، ارعاب و تهدید شهروندان فضا را متعلق به خود می‌دانند و بارها با ایجاد فضای رعب و وحشت باعث آزار شهروندان شدند که همه این موارد جزو جرم‌های این افراد است که در این راستا معاون دادستان این موارد را احصاء و احکام ویژه‌ای برای این افراد صادر نماید.

سال های گذشته طرح ممنوعیت استفاده از قلیان اجرا می شد ولی بعد از مدتی این طرح بی سروصدا به بهانه بیکاری جوانان متوقف شد و متولیان اجرایی و فرهنگی اهواز مدت ها ست چشم بر این هنجار شکنی و تصرف ساحلی اهواز توسط عرضه کنندگان قلیان بسته اند.

در حالیکه ساحلی اهواز پتانسیل تبدیل شدن به یک محیط اجتماعی سالم در جهت انجام فعالیت های هنری، ورزشی و فرهنگی را دارد اما امروز به یک پاتوق مضر برای جوانان این شهر تبدیل شد تا به زعم خود به دنبال ایجاد پرستیژی در جامعه و بین دوستان باشند و سوداگران نیز به سودهای کلان دست یابند.

طبق قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، عرضه، توزیع و اشاعه مواد دخانی جرم مشهود محسوب می‌شود و دستگاه ضابط قضایی به عنوان ضابط عام وظیفه دارد در این زمینه اقدام کند.حال چرا فضای پارک‌های ساحلی برای عرضه‌کنندگان قلیان ناامن و جرایم و مجازات سنگینی برای این افراد در نظر گرفته نمی شود، جای سوال دارد؟

بسیاری ازشهروندان اهوازی در گفت و گو با خبرنگار رهیاب گفته اند: به دلیل نا امنی و هنجار شکنی های فرهنگی نمی توانند از این مکان های تفریحی استفاده کنند.

یکی از شهروندان ادامه داد: برای ما سوال است که آقایان با چه مجوزی در یک مکان عمومی از این راه کسب در آمد می‌کنند و با چینش صندلی و فرش مکان های ناب و دنج پارک را تسخیر می‌کنند خود جای بسی تامل است و من به عنوان یک شهروند که ماهیانه مالیات و عوارض حقوق دریافتی خود را قبل از دریافت حقوق به حساب حزانه واریز می‌کنم حق استفاده از پارک را ندارم . جای تاسف دارد که برای استفاده از طبیعت و دوری از زندگی ماشینی به پارک ها و فضاهای سبز پناه ببریم اما چاشنی بوی تنباکو و مزه دود، مانع لذت از تفریحمان شود.

وی اضافه کرد: صحنه درد آور دیگر در پارکها، استفاده قلیان به صورت خانوادگی است، در پارک ساحلی اهواز برخی از خانواده ها در فضای سبز با فاصله چند متری از هم یک قلیان را پایه ثابت محفل خود کرده و زن و مرد به راحتی از آن استفاده می کنند و اگر خانواده ای قلیان به همراه نداشته باشد باید با دیده متفاوت به آنها نگاه کرد زیرا نسبت به این جمعیت متمایز هستند.

کارشناس آسیب‌های اجتماعی در خصوص شایع شدن مصرف قلیان در اماکن عمومی گفت: در مکان‌هایی که قلیان به صورت عمومی مصرف می‌شود جدا از کسانی که خود از کشیدن قلیان دچار زیان‌های بسیار می‌‌شوند، افرادی که در آن نزدیکی هم قرار دارند آثار جبران ناپذیری را دریافت می‌‌کنند.

همچنین در این محیط‌ها که آماده بروز سایر خلاف‌ها هم است، کودکان و کسانی که برای هواخوری به فضای آزاد آمده‌اند به یک محیط مخرب و به شدت تأثیر‌گذار وارد می‌‌شوند.

دکتر علی قاسمی افزود: این عمل از دو منظر قابل بررسی است؛ یکی از نظر آثاری که همان توتون روی جامعه می‌‌گذارد و به نوعی پس از مدتی به مد تبدیل و سبب شده تا افراد جمع شوند و به صورت گروهی یک عمل ناشایست را انجام دهند و دیگری در گرایش افراد به مواد قوی‌‌تر از قلیان.

تمام مسئولان بر لزوم جمع آوری قلیان ها، مبارزه با عرضه کنندگان و اقدامات فرهنگی در این خصوص صحه می گذارند اما حلقه گمشده در این معادله عزم جدی آنان برای ساماندهی به شرایطی است که روز به روز ناهنجارتر از قبل می شود، از این رو باید یاد آور شویم که نباید تنها به دادن وعده ، نشست و کارگروه مبارزه با دخانیات اکتفا کرد.

  انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: عرضه کنندگان قلیان ساحلی اهواز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۰۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اماندهی حریم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان

 سید احمد موالی زاده فرماندار اهواز به منظور بررسی وضعیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره ۲ و پارک علامه در منطقه هفت شهرداری به همراه داریوش آقاسی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان و فرامرز نجف پور مدیر منطقه هفت شهرداری اهواز و تعدادی از مسئولین ذیربط از این پارک و کانون بازدید کردند.

فرماندار اهواز در این بازدید با اشاره به مشکلات موجود فضای داخلی و حریم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره ۲ و همچنین وضعیت پارک علامه، از رفع مشکلات و ساماندهی وضعیت موجود با تلاش و همکاری اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان و شهرداری منطقه هفت و با استفاده از ظرفیت حوزه بسیج منطقه خبر داد.

موالی زاده می گوید: پارک علامه با مساحتی بیش‌از چهار هکتار بین خیابان علامه و شهید طاهری واقع شده ‌است که محلات بیست‌متری شهرداری، چهارصددستگاه و کوی آل صافی از این پارک استفاده می کنند. وضعیت‌موجود شایسته مردم این منطقه نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • آغاز طرح مدیریت مکانیزه پارک حاشیه ای خودرو در اردبیل
  • تقدیر از کارگران شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون
  • راه‌اندازی سامانه مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای خودرو در اردبیل
  • استمرار اقداماتی در راستای ساماندهی کشف رود
  • دستور دادستان فردیس برای ساماندهی یک پارک
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌ها پلاستیکی
  • ساخت ۲۳۰ واحد برای جا به جایی ساکنین منبع آب اهواز
  • پدیده جدید و مشکوک در مراکز تفریحی شهر
  • اماندهی حریم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان