Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل سیاسی با اظهار اینکه هدف حوادث اخیر مخدوش کردن روابط ایران و افغانستان بود، تاکید کرد که اکنون تهدید دشمن به فرصت تبدیل شده و وحدت بین مردم دو کشور پررنگ‌تر گردیده است.

به گزارش دفتر منطقه‌ای ایران اکونومیست، «سید حسام رضوی» کارشناس مسایل افغانستان با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به اشتراکات فرهنگی گسترده بین مردم ایران و افغانستان گفت که هدف از حوادث اخیر مخدوش کردن روابط دو کشور بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه روابط فرهنگی با افغانستان تنها به فارسی زبانان محدود نمی‌شود، افزود: 40 تا 45 درصد مردم افغانستان پشتو زبان هستند اما 95 تا 96 درصد فارسی صحبت می‌کنند و آن را می‌فهمند.

کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به رفت و آمد مداوم مردم دو کشور و تاثیر آن بر افزایش اشتراکات گفت: رفت و آمد گسترده بین افغانستانی‌ها و ایرانی‌ها موجب شده است نوعی ایرانیزه شدن در افغانستان و نوعی افغانیزه شدن در ایران را به شکل ملموس احساس کنید.

وی خاطرنشان کرد: مردم افغانستان مسلمان، متعهد و مقاوم و دیندار هستند که این موضوع یکی از اشتراکات گسترده بین ایران و افغانستان محسوب می‌شود.

رضوی ادامه داد: بیش از چند صد ایرانی در هشت ماه اخیر وارد افغانستان شدند و برگشتند، از هر کدام سوال شود در هیچ یک از ولایت‌های افغانستان، احساس غربت نکردند. زمانیکه وارد ولایت هرات می‌شوید از جهت نوع پوشش، صحبت کردن، اجناس ایرانی و زبان فارسی احساس می‌کنید که در یکی از استان‌های شرقی ایران حضور دارید.

این کارشناس مسایل افغانستان هدف حوادث اخیر را مخدوش کردن روابط ایران و افغانستان خواند و تاکید کرد: تهدیدی که دشمن ایجاد کرد تبدیل به یک فرصت شد و جریان وحدت بین ایران و افغانستان پررنگ تر شده است.

رضوی تصریح کرد: مهاجرین افغانستانی در همه نقاط ایران برای شهید اصلانی و دارایی مراسم سوگواری برگزار کردند و این اتفاقات را محکوم نمودند، که باعث وحدت و همدلی بیشتر شد. اکنون با توجه به شرایط جدید افغانستان، فرصتی برای حضور ایرانی‌ها در افغانستان فراهم شده است و باید این حضور را مغتنم بشماریم.

وی با اشاره به تلاش آمریکا برای تاثیرگذاری بر فرهنگ مردم افغانستان و کنترل اذهان عمومی نیز اظهار داشت: دشمن همیشه به دنبال این بود که یک کشور با دولت فرو مانده در افغانستان مستقر باشد که بتواند منافع خود را در آنجا دنبال کند. در 20 سال گذشته آمریکا افغانستان را اشغال کرد و پیمان امنیتی کابل و واشتنگتن امضا شد. این یک پیمان فرهنگی بود نه پیمان امنیتی، در آن پیمان آمریکایی‌ها مصر بودند که موج‌ها و آنتن های رادیویی را در اختیار داشته باشند.

رضوی با اظهار اینکه آمریکایی‌ها در زمان حضور در افغانستان بیش از 270 تا 280 شبکه تلویزیونی راه اندازی کردند، اضافه کرد:  این یک جنگ فرهنگی بود، آمریکایی‌ها افغانستان را درگیر جنگ فرهنگی کردند تا منافع سیاسی، امنیتی و اقتصادی خود را تامین کنند.

کارشناس مسئله افغانستان تاکید کرد که دشمن با درک اینکه دولت قوی و قدرتمندی مثل ایران که خود گرداننده سیاست خارجی در منطقه و هوشیار نسبت به اتفاقات است را نمی‌شود وارد این فتنه کرد، گفت که دشنت با ایجاد کلیپ‌های ساختگی تلاش داشت تا ملت‌ها را مقابل همدیگر قرار دهد.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ایران و افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۰۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در دیدارهای جداگانه خود از اعضای هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و افغانستان و سرکنسول افغانستان در مشهد گفت: نشست کمیته مشترک اقتصادی استان خراسان رضوی با ولایت هرات افغانستان در آینده نزدیک به ریاست معاونان اقتصادی استانداری های مزبور با ساختاری متفاوت برگزار خواهد شد.

حسن نوری زاده افزود: این توافق حسب مذاکرات صورت گرفته و درخواست بخش خصوصی ۲ کشور در جریان ملاقات با اعضای هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و افغانستان و سرکنسول افغانستان در مشهد مطرح شد و مورد توافق طرفین قرار گرفت.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: در این دیدارها بر ضرورت رفع موانع و مشکلات موجود بر سر راه همکاریهای دو کشور ایران و افغانستان بویژه ضرورت توجه به تکمیل و بهسازی زیرساختهای مرزی و گمرکی تاکید شد.

نوری زاده ادامه داد: در این دیدارها آمادگی این استان برای حضور در عرصه های کشت فرا سرزمینی، انتقال انرژی، برگزاری دوره های آموزشی برای تربیت نیروهای ماهر و همکاریهای متقابل علمی در افغانستان بویژه هرات اعلام شد.

او گفت: در همین راستا مقرر شد در آینده نزدیک کمیته مشترک اقتصادی استان خراسان رضوی با ولایت هرات با ساختار عملیاتی تر و برنامه جامع کاربردی برای شروع اقدامات مهم و اساسی در حوزه های انتقال انرژی و آموزشهای فنی و حرفه ای، رفع موانع مرزی و همکاریهای مشترک برای ایجاد پارک علم و فناوری در هرات برگزار و موضوعات را پیگیری کند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تهدیدهای فرهنگی دشمن به فرصت تبدیل شود
  • ظرفیت‌ها و فرصت‌های عظیم موجود در استان فارس معرفی شود
  • چگونه مسئله پسماند در گیلان به یک بحران تبدیل شد؟/ دلیل توقف قطار افغانستان _ ترکیه
  • حضور پررنگ چری در نمایشگاه خودرو پکن (فیلم)
  • دشمن در تلاش است موضوع حجاب را به مسئله امنیتی تبدیل کند
  • همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان
  • سردار رادان: مقابله با بی‌حیایی و بی‌عفتی در جامعه امری خطیر، حساس و غیرقابل بازگشت است
  • رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست
  • شناسه یکتا مهمترین راهکار برای مقابله با عوامل اقتصاد پنهان
  • طرح نور مایه قوت قلب و امید مردم است