Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای تأمین عناصر مختلف از جمله نیتروژن، فسفر، پتاسیم و مواد آلی مورد نیاز گیاهان علاوه بر استفاده از کودهای شیمیایی ( یا کود npk) ، روش های خانگی ای نیز وجود داره که امروز می خواهیم به کمک کارشناسان متخصص شرکت آرمان بذر سپاهان (تولید کننده صنعتی کود های ارگانیک و شیمیایی) به معرفی برخی از آن ها بپردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

1- استفاده از تفاله قهوه برای تأمین نیتروژن به عنوان کود خانگی

پس از نوشیدن قهوه، تفاله اون رو بیرون نریزید، چرا که حاوی مقادیر زیادی از نیتروژنه و بنابراین رشد برگ و قسمت های رویشی گیاه رو به دنبال دارد.

2- استفاده از فضولات حیوانی

فضولات حیواناتی از جمله گاو، گوسفند و مرغ، به عنوان منبعی غنی از نیتروژن محسوب شده که به خوبی می تونند نیاز گیاه به نیتروژن رو مرتفع کنند. در رابطه با این کود خانگی و طبیعی باید به پوسیدگی آن توجه کرد، تا بذر علفهای هرز موجود در آن از بین رفته و بعلاوه از گیاه سوزی جلوگیری شود.

3- ذرات و براده های چوب

ذرات و براده های چوب منبع مهمی از کربن بوده و دارای مقادیر کمی از نیتروژن نیز هستند، بنابراین گزینه مناسبی به ویژه برای اصلاح خاک های سنگین محسوب می شود، هر چند شاید به تنهایی برای تأمین نیتروژن خاک مناسب و کافی نباشد.

4- استفاده از کاشت حبوبات برای تامین نیتروژن

یکی از راه های تأمین نیتروژن، استفاده و کاشت بقولات است ، چرا که بقولات (حبوبات) تثبیت کننده و اضافه کننده نیتروژن به خاک بوده و بنابراین می تواند تا حد زیادی نیتروژن مورد نیاز گیاه رو فراهم کرده و همچنین ذخیره نیتروژنی خاک را افزایش دهد.

5- عصاره علف های هرز

عصاره گیاهان می تواند مواد آلی موجود در خاک را افزایش داده و بخشی از نیازهای غذایی گیاه رو تأمین کند. بنابراین تهیه عصاره علف های هرز یکی از کودهای طبیعی قابل استفاده گیاه است .

6- استفاده از ذرات چمن زده شده

اگر در حیاط خانه تان چمن دارید، بعد از کوتاه کردن، بقایا رو دور نریزید، بلکه میتوانید آنها را داخل آب بریزین و بعد از یک هفته این آب رو به گیاهتون بدید، یا این که آنها را در خاک مرطوب دفن کنید تا تبدیل به هوموس و مواد آلی خاک شوند.

خب تا اینجای کار احتمالا توانستید تا حدودی نیاز ازتی گیاهانتون رو تامین کنید، اما در رابطه با سایر عناصر مورد نیاز چطور؟! تا آخر این مقاله با ما همراه باشید!

7- تأمین عنصر کلسیم با استفاده از پوست تخم مرغ

پوست تخم مرغ یکی از منابع سرشار از کلسیم است و بنابراین برای تأمین کلسیم مورد نیاز گیاه می توانید آن را پودر و با خاک مخلوطش کنید. کلسیم در گیاه باعث استحکام ساقه و برگها می شود.

8- آب آکواریوم یه کود مناسب برای گیاه

یکی دیگه از منابع سرشار از مواد غذایی و به ویژه فسفر، آب آکواریوم و آبی است که در آن ماهی نگهداری میشود! این آب به علاوه اجساد و بقایای ماهی ها میتونن به عنوان یه کود ارگانیک عالی برای گیاهان عمل کند، اگر چه بوی نامطبوعی از اون ساطع می شود.

9- تفاله و عصاره دمنوش و چای سبز

تفاله و اضافه ی دمنوش ها و چای سبز یکی دیگه از کودهای طبیعی خانگی است که میتوانند باعث بهبود رشد و تقویت گیاه شود، پس اگر شما از اون دسته آدمایی هستید که از چای سبز و دمنوش استفاده می کنید، از تفاله های آن و یا آبیاری گیاه با آب اضافه شده به تفاله ها غافل نشوید.

10- استفاده از آب برنج در گیاه

آب برنج از دیگر منابع حاوی مواد غذایی برای گیاه است و بنابراین می تواند به عنوان یه کود طبیعی خانگی مورد استفاده قرارگیرد. فقط توجه کنید که آب برنجی که استفاده می کنید عاری از نمک بوده و یا حاوی مقدار زیادی از نمک نباشد که مشکلات شوری خاک رو برای گلدان و گیاهانتون ایجاد نکند.

11- استفاده از پوست برخی میوه ها از جمله موز

یکی از مواردی که میتواند به عنوان کود خانگی و طبیعی مورد استفاده قرار بگیرد و عنصر پتاسیم مورد نیاز گیاه رو فراهم کند پوست موز است . در این ارتباط می توانید پوست موز رو خرد کرده و با خاک گلدان مخلوط کنید.

12- استفاده از خاکستر در خاک

خاکستر نیز یکی دیگه از مواد در دسترس و خانگیه که می تواند کمی از نیازهای گیاه به عناصر کلسیم و پتاسیم گیاه رو تأمین کند. نکته ای که در رابطه با استفاده از خاکستر باید توجه کنید این است که از افراط و زیاده روی در مصرف آن خودداری کنید و همچنین از زغال استفاده نکنید، چرا که می تواند باعث آسیب به گیاه شود.

13- بقایای مواد غذایی

مواد غذایی گیاهی از جمله پوست و بقایای میوه ها و سبزیجات یکی دیگه از منابع طبیعی و بسیار عالی برای گیاهان است که می توانید به عنوان کود مورد استفاده قرار دهید و با عملیات مناسب آنها را تبدیل به هوموس و مواد آلی کنید. برای این کار، بهتره چاله ای حفر کرده و بقایا رو درون آن ریخته و مقداری آب نیز اضافه کنید، در ادامه مقداری خاک روی آن ریخته و هر چند روز یکبار کمی آن را زیر و رو کنید، زمانی که مواد و بقایا سیاه شدند، کود شما آماده خواهد بود.

سخن پایانی

همچنین شما می توانید برای پی بردن به نقص ها و علائم کمبود عناصر گیاه خود به وبسایت آرمان بذر سپاهان و یا شبکه های اجتماعی (به نشانی Armanbazr_co) مراجعه کرده و از مطالب و ویدئو های آموزشی این مجموعه استفاده کنید تا با توجه به نیاز گیاه خود از کود خانگی و مورد نیاز خود استفاده کنید.

کد خبر 1621833

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: مورد نیاز گیاه یکی دیگه کود خانگی مواد غذایی برای تأمین برای گیاه مواد آلی گیاه رو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۰۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ علامت مهم حمله قبلی را بشناسید

به گزارش خبرآنلاین، دانستن برخی از نشانه های مهم و هشدار دهنده اولیه حمله قبلی می تواند فرد را از مرگ حتمی نجات دهد.

اطلاعات آنلاین در گزارشی نوشت: لازم است نظر متخصصان درباره برخی از علائم هشداردهنده اولیه حمله قلبی و آنچه که باید انجام دهید را بدانید دانستن این نشانه‌ها می‌تواند در برابر حمله قلبی نجات دهنده باشد.

درد یا احساس فشار در قفسه‌سینه

آنژین که درد متناوب قفسه سینه است، بر اثر تجمع تدریجی پلاک در داخل رگ‌ها ایجاد می‌شود و می‌تواند یک علامت هشداردهنده باشد. اگر متوجه هر نوع ناراحتی در قفسه سینه شدید (آنژین می‌تواند به اشکال دیگری غیر از درد نیز ظاهر شود)، مهم است که با پزشک خود تماس بگیرید.

درد گردن، شانه یا فک

معمولاً ما حملات قلبی را با درد فوری در دست چپ مرتبط می‌دانیم. بااین‌حال، علائم اولیه درد ممکن است چندان واضح نباشد. گاهی اوقات حمله قلبی مترادف با درد قفسه سینه است، اما گاهی اوقات به‌ویژه در افراد مسن، ممکن است علائم مرتبط دیگری مانند درد یا بی‌حسی که از گردن، شانه یا بازو منتشر می‌شود، وجود داشته باشد.

حالت تهوع یا سایر مشکلات معده

درد شکم، حالت تهوع و خستگی نیز از علائم هشداردهنده حمله قلبی هستند. اما این علامت مخصوص همه بیماران نیست.

سرگیجه، سبکی سر یا ضعف

اگر ناگهان دچار عدم تعادل می‌شوید، اتاق شروع به چرخیدن می‌کند یا بینایی شما کاهش می‌یابد، بدن شما ممکن است در مورد حمله قلبی قریب‌الوقوع هشدار دهد. اگر این علائم را تجربه کردید، فوراً به اطرافیان خود اطلاع دهید.

تنگی نفس

تنگی نفس می‌تواند بر اثر فعالیت بدنی، دمای بالا یا ارتفاع زیاد ایجاد شود.

عرق سرد

تعریق زیاد در حالت استراحت و یا تجربه عرق سرد می‌تواند از علائم هشداردهنده حمله قلبی باشد. بازه زمانی بین علائم و حمله قلبی از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت به نظر می‌رسد. اما تقریباً دو سوم از بیماران می‌توانند یک ماه قبل از حمله قلبی به زمانی اشاره کنند که درد قفسه سینه را تجربه کرده‌اند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900119

دیگر خبرها

  • تلویزیون‌های UHD واقعی را بشناسید 
  • علائم آلرژی فصلی را بشناسید + موادغذایی آلژی‌زاراهکار درمان خانگی
  • دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید
  • 17 درمان سریع خانگی التهاب معده
  • مسمومیت با قارچ‌های وحشی رشد ۳ برابری داشته است / علائم مسمومیت را بشناسید
  • درمان‌های طبیعی و خانگی که به کاهش معده‌ درد کمک می‌کند
  • چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟
  • ویدیو/ دستاوردهای هوافضای کشور در ۱۴۰۲ را بشناسید
  • ۶ علامت مهم حمله قبلی را بشناسید
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری