Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-27@16:04:15 GMT

داد و ستد در نیمروز افغانستان با پول ایرانی ممنوع شد

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۰۱۳۱۵

بر اساس دستور بانک مرکزی افغانستان از امروز، داد ستد در بازار ولایت نیمروز افغانستان با تومان و ارز‌های خارجی ممنوع شد.

به گزارش بازارنیوز، طالبان از امروز هر نوع داد و ستد و استفاده از ارز‌های خارجی و تومان ایران را در ولایت نیروز افغانستان ممنوع کرد. بر اساس این دستور که چند روز قبل بانک مرکزی افغانستان با هدف تقویت پایه پولی این کشور صادر کرد، ساکنان ولایت نیمروز فقط با پول افغانی می‌توانند داد و ستد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سالهاست مردم ولایت نیمروز به ویژه شهر زرنج که در همسایگی ایران قرار دارند به جای استفاده از پول افغانی از تومان ایران استفاده می‌کنند. هم اکنون بیش از ۹۰ درصد داد و ستد در این ولایت با تومان ایرانی است.

ده‌ها سال است که مردم زرنج تومان را می‌شناسند به طوری که برخی از آنان خیلی با پول افغانی آشنایی ندارند و همیشه در جیبشان تومان است.

صابر مومند سخنگوی بانک مرکزی افغانستان گفت: «اقدام اخیر در ولایت نیمروز را می‌ستاییم و از تمام هموطنان می‌خواهیم که در داد و ستد داخلی خود و معاملات تجاری از استفاده پول افغانی استفاده کنند.

ساکنان ولایت نیمروز با اینکه از محدودیت در برابر استفاده از تومان ایرانی در این ولایت استقبال می‌کنند، اما تاکید دارند برچیدن یکباره تومان از بازار شهر زرنج ممکن نیست.

یک دکاندار در شهر زرنج گفت: «این کار را باید روی یک برنامه به پیش ببرند بخاطر که تمام مردم با پول ایران سروکار دارند.»

یکی از ساکنان نیمروز گفت: «پول ما را قبول ندارند، وقتی پول افغانی را به بازار ببریم به ما چیزی نمی‌دهند اگر یک لک روپه افغانی را هم ببریم برای ما یک چیزی هم با آن نمی‌دهد.»

برخی از کارشناسان اقتصادی جایگزین شدن پول افغانی در برابر ارز‌های خارجی را در داد و ستد‌ها و کار‌های تجارتی به سود اقتصاد افغاستان می‌دانند.

ده‌ها سال است که ساکنان ولایت نیمروز در داد و ستد و کار‌های تجاری از تومان ایرانی استفاده می‌کنند. در سال‌های قبل نیز حکومت پیشین نیز بار‌ها استفاده از پول ایرانی را در نیمروز ممنوع کرده بود، اما کارساز نشد.


/بازار

برچسب ها: داد و ستد ، نیمروز افغانستان ، پول ایرانی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000RAx

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: داد و ستد نیمروز افغانستان پول ایرانی ولایت نیمروز تومان ایران پول افغانی پول ایران داد و ستد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۱۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟

به‌گزارش همشهری آنلاین یک منبع آگاه در گفت و گو با مهر با اعلام این خبر گفت: ۶ نیروی مرزبان ایرانی که ساعتی قبل توسط نیروهای طالبان در جنوب شرق کشور بازداشت شده بودند با انجام اقدامات لازم آزاد شدند.
عصر امروز نیروهای طالبان ۶ مرزبان ایرانی را به بهانه ورود غیرقانونی به خاک افغانستان بازداشت کردند.

کد خبر 847183 برچسب‌ها مرزباني خبر ویژه افغانستان طالبان

دیگر خبرها

  • خانوادهٔ شهید «نسیم افغانی» شناسایی شد
  • قیمت افغانی به تومان امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • متعهد به برق رسانی یکسان در افغانستان هستیم
  • مسدود شدن راه های مواصلاتی در ۴ ولایت افغانستان
  • ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟
  • بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات
  • قیمت افغانی افغانستان امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد
  • توزیع بیش از ۲۶ هزار پاسپورت در پکتیا