Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر عباس عوض‌پور روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: یبوست مزمن موارد تشخیصی مختلفی دارد که پزشک متخصص بعد از انجام معاینات بالینی و در صورت لزوم پس از بررسی علل پاتولوژیک مانند کم‌کاری تیروئید، تغییرات الکترولیت و وجود بیماری هیرشپرونگ متوجه می‌شود که کودک دچار یبوست مزمن شده است. بیماری هیرشپرونگ بیماری است که در آن قسمتی از بافت عصبی روده‌ها تشکیل نشده و باعث یبوست مزمن می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته این فوق تخصص گوارش، والدین بایدبه جای نان سفید، نان سنگک در سبد غذایی کودک قرار دهند و البته مصرف فراوان مایعات، استفاده از روغن زیتون و سبزیجات فیبردار در اجابت مزاج کودک بسیار مؤثر است.

فوق تخصص گوارش و کبد کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم بیان کرد: علائم یبوست مزمن در کودکان بر اساس سن زیر ٤سال و بالای ٤سال متفاوت است که عمدتا شامل درد شکم، حرکات روده (اجابت مزاج) کمتر از دو بار در هفته، مدفوعی که سخت و خشک بوده و به راحتی عبور نکند، درد به هنگام اجابت مزاج و دیده شدن خون در سطح مدفوع سفت است. گاهی اوقات حتی بوی بد دهان کودکان به دلیل یبوست است.

 عوض‌پور با اشاره به عادات بد غذایی که تأثیری بسیار در شکل‌گیری این بیماری در کودکان دارد گفت: به خانواده ها توصیه می‌شود به جای مصرف نان سفید، نان ساندویچی یا همان نان باگت از نان سنگگ که داری سبوس است برای کودکان استفاده کنند. همچنین مصرف زیاد شیر گاو و بستنی و خوردن میوه‌هایی مانند انار، خرمالو و موز موجب یبوست مزمن در کودکان می‌شود.

فوق تخصص گوارش و کبد کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم افزود: مصرف زیاد مایعات، استفاده از روغن زیتون و سبزیجات فیبردار و مصرف میوه‌هایی مانند آلو، انگور، کیوی، هلو و انجیر در درمان کودکان با یبوست مزمن بسیار موثر است.

این پزشک متخصص  تصریح کرد: توصیه می‌شود در کودک مبتلا به یبوست بعد از هر وعده غذایی، ۱۵ دقیقه برای اجابت مزاج کودک وقت گذاشته شود تا کف لگن کودک عادت کند و بتواند عمل دفع را به راحتی انجام دهد.

فوق تخصص گوارش و کبد کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با بیان اینکه درمان یبوست مزمن زمان بر است گفت: اگر رژیم غذایی کودک خوب رعایت شود بهبودی حاصل خواهد شد، اما اگر در وضع کودک تغییری ایجاد نشد پزشک درمان‌های دارویی را آغار می‌کند. پلی‌اتیلن گلیکول و لاکتولوز از ترکیبات دارویی برای درمان این بیماری است که روند درمان و تنظیم دز داروها حتی باید زیر نظر پزشک باشد.

عوض‌پور با اشاره به ساخت داروی جدیدی از ترکیب گل سرخ محمدی و شکر سرخ در درمان یبوست مزمن کودکان گفت: ترکیب گل سرخ محمدی دارای خاصیت ملین است و می‌توان از آن هم در درمان این بیماری استفاده نمود. ساخت این دارو در مرکز تحقیقات داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است و به زودی به چرخه دارویی کشور اضافه می شود.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی بیماری گوارشی جهرم طب کودکان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی بیماری گوارشی جهرم دانشگاه علوم پزشکی بیماری گوارشی جهرم طب کودکان دانشگاه علوم پزشکی فوق تخصص گوارش یبوست مزمن اجابت مزاج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۱۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی خارج شد

به گزارش همشهری آنلاین، این عمل از بزرگ‌ترین عمل های جراحی کودکان است که پیش از این هم در بیمارستان کودکان بندرعباس انجام شده و تمامی موارد موفقیت‌آمیز بوده است.

دختر بچه ۲/۵ ساله، ۲ هفته پیش متوجه برآمدگی در شکم شده بود که بررسی‌ها نشان داد، توموری حدود ۱۴ سانتی‌متری در کلیه چپ این کودک وجود دارد.

این تومور از نوع بدخیم بود که باید به طور کامل برداشته می‌شد. عمل جراحی بیمار به‌خوبی انجام شده و حال عمومی کودک مساعد است.

کد خبر 847618 منبع: ایسنا برچسب‌ها جراحی خبر مهم کلیه بندرعباس- استان هرمزگان پزشکی

دیگر خبرها

  • جراحی تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی
  • تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی خارج شد
  • تاثیر اسباب بازی در نبوغ و رشد کودکان
  • دلیل آبریزش دائمی بینی چیست؟
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده
  • ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند