Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@18:47:49 GMT

مصوبه بومی گزینی، اصلاحات و الحاقات بعدی آن لغو شود

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۰۲۲۹۲

مصوبه بومی گزینی، اصلاحات و الحاقات بعدی آن لغو شود

به گزارش ایرنا از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، این مرکز با توجه به اهمیت بومی‌گزینی در پذیرش دانشجو و تاثیرات عمیق آموزشی، فرهنگی و اجتماعی آن در کشور، پس از برگزاری ۱۲ جلسه کارشناسی با دانشگاه‌های مستقر در تهران و شهرستان‌ها و همچنین دانشگاه‌های مناطق مرزی و وزارتخانه‌ها و سازمان‍های مختلف و انجام حدود ۳۰۰ نفر ساعت کار کارشناسی، گزارشی را با عنوان «پیامدهای بومی گزینی در پذیرش دانشجو» تهیه و تدوین کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش تصریح شده است که بومی‌گزینی موجب توزیع ناعادلانه و ناهمگون دانشجو در کشور شده به‌گونه‌ای که در سال ۱۳۹۸ نزدیک به ۵۰ درصد قبولی‌های دوره روزانه و به ترتیب حدود ۸۰ و ۷۰ درصد قبولی‌های دانشگاه‌های پیام‌نور و غیرانتفاعی به‌صورت استانی قبول شده‌اند و ۱۸ درصد قبول شادگان بر مبنای پذیرش کشوری پذیرفته شده‌اند. در خصوص استان‌های مرزی این وضعیت پررنگ‌تر است؛ برای مثال در دو استان سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی ۲.۸۹ درصد و ۳.۶۴ درصد از قبول‌شدگانِ دوره روزانه به صورت استانی پذیرفته شده‌اند. 

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند که «بومی گزینی» امتیاز قابل توجهی برای داوطلبان بومی مناطق برخوردارتر کشور نظیر تهران و سایر کلان‌شهرها برای قبولی در دانشگاه‌های برتر کشور بوده است. زیرا دانشگاه‌های برتر کشور در همین مناطق برخوردار قرار دارند و این روش پذیرش تبعاتی نظیر تضعیف انسجام ملی و افزایش قومیت‌گرایی، تضعیف امنیت ملی، ممانعت از هم‌افزایی فرهنگی بین اقوام مختلف کشور، تشدید نابرابری‌ها، کاهش تحرک اجتماعی و تضعیف زبان مشترک ایرانیان را به همراه خواهد داشت. 

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با توجه به مطالب مذکور، ماده واحده‌ای تحت عنوان «مصوبه بومی‌گزینی موضوع جلسه ۲۱۳ مورخ ۱۱/۰۲/۱۳۶۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی و اصلاحات و الحاقات بعدی آن لغو می‌شود» را برای لغو بومی‌گزینی به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده است.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی مجلس شورای اسلامی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بومی گزینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۲۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع چالش بیکاری لرستان نیازمند اعتبارات دولتی و بخش خصوصی است

به گزارش خبرگزاری مهر، پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

«رضا سپهوند» از حوزه خرم‌آباد به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» در دور دوم انتخابات پیوست. متن گفت‌وگوی وی با خبرگزاری مهر را در ادامه می‌خوانید:

در مجلس آینده تقسیم‌بندی حزبی و سیاسی را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

جریان انقلابی اکثریت را دارد، اگر کسانی انقلابی هستند وارد مجلس شوند و اولویت‌های مهم جامعه را در نظر بگیرند، موجب تقویت امید در جامعه می‌شود.‌

مهم‌ترین موضوعی که باتوجه‌به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده موردتوجه قرار بگیرد، چیست؟

حوزه تخصصی من آموزش و حوزه حقوقی و همچنین بودجه است، تلاش من این است که در کمیسیون بودجه باشم و دغدغه من تخصیص اعتبارات به شکل متوازن در کشور است و نگاه ویژه‌ای به مناطق محروم صورت گیرد.‌

اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

کمیسیون بودجه

مهم‌ترین چالش استان خود را چه می‌دانید و برای حل آنچه راهکاری دارید؟

مهم‌ترین چالش اصلی لرستان بیکاری است و راهکار آن هم این است که از اعتبارات دولتی و همچنین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای رفع این چالش استفاده کنیم، زیرساخت‌ها در این رابطه باید فراهم شود.

کد خبر 6086482

دیگر خبرها

  • ارتقای سه درصدی سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور از موفقیت‌های مجلس یازدهم
  • پیش بینی ۲۸۷ شعبه برای دور دوم انتخابات
  • پیشنهاد امیرعبداللهیان به ایرانیان خارج از کشور
  • افزایش اعتبارات شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در برنامه هفتم توسعه
  • رفع چالش بیکاری لرستان نیازمند اعتبارات دولتی و بخش خصوصی است
  • مجلس آینده نقاط قوت مجلس یازدهم را تقویت کند
  • ورود چهره‌های جدید و احتمال شکل‌گیری جریانات نوپا در مجلس
  • ایرانیان خارج از کشور از سربلندی ایران دفاع می‌کنند
  • امیرعبداللهیان: عملیات وعده صادق موجب همبستگی ایرانیان داخل و خارج شد
  • ایرانیان خارج از کشور از سربلندی ایران دفاع می‌کنند.