Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیرحسین بهداد روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این آزمایشگاه در محل اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی، استان های آذربایجان غربی، اردبیل و آذربایجان شرقی را زیرپوشش قرار می دهد. 

وی ادامه داد: در این آزمایشگاه، نمونه های آزمایشی برای تشخیص (VHS)، بیماری های خطرناک «سپتی سمی ویروس خونریزی دهنده»، (IHN) بیماری نکروز عفونی بافت های خون ساز و (IPN) نکروز عفونی پانکراس که در شمال غرب کشور بیشتر به علت پرورش ماهی قزل آلا به عنوان ماهی سردآبی نیاز است، در حدود چهار ساعت قابل تشخیص خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بهداد افزود: پیش از این نمونه های آزمایشی به تهران ارسال می شد و زمان ارسال و دریافت جواب های آزمایش زمان بر بود و موجب از دست رفتن زمان طلایی در کنترل سریع بیماری می شد؛ در حالی که نیاز به جواب فوری آزمایش برای جلوگیری از تلفات و تشخیص فوری ماهیان سردآبی مثل قزل آلا وجود دارد. 

وی گفت: سال گذشته یکهزار و ۳۳۱ مورد نمونه آزمایشی برای تشخیص بیماری های ویروسی یاد شده ماهیان سردآبی آذربایجان شرقی به مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی کشور در تهران ارسال شد، ولی سال ۱۴۰۱تاکنون موردی از این بیماری ها در آبزیان استان گزارش نشده است. 

مدیرکل اداره دامپزشکی آذربایجان شرقی افزود: سال گذشته از نمونه های ارسالی فقط یک مورد از نوع IHN مثبت شد و موارد دیگر همگی منفی بودند. 

وی خاطر نشان کرد: با راه اندازی این آزمایشگاه قدم اساسی در خصوص بهداشت و امنیت غذایی ماهیان سردآبی در آذربایجان شرقی برداشته شد و با پیشگیری از بیماری از هدر رفت سرمایه های اقتصادی جلوگیری می شود. 

وی یادآور شد: آزمایشگاه PCR (روش تشخیص ملکولی)که به روش RT-PCR  و RRT-PCR صورت می گیرد، یکی از پیشرفته ترین روش های تشخیص بیماری است که می تواند ۱۰۰درصد موارد منفی و ۹۹درصد موارد مثبت را درست نشان دهد و از نظر اپیدمیولوژی و سیربیماری دارای اهمیت است. 

برچسب‌ها آذربایجان شرقی سازمان دامپزشکی کشور افتتاح طرح مصاحبه اختصاصی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان شرقی سازمان دامپزشکی کشور افتتاح طرح آذربایجان شرقی سازمان دامپزشکی کشور افتتاح طرح مصاحبه اختصاصی آذربایجان شرقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۲۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایشگاه های بالینی پایگاه اصلی نظام سلامت هستند

به گزارش خبرگزاری مهر، شهروز همتی دبیر علمی پانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و یکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران در حاشیه برگزاری این کنگره اظهار کرد: کنگره امسال از ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سالن همایش های برج میلاد برگزار می شود که در این کنگره، ۲۵ محور علمی وجود دارد و ۴۵ کارگاه آموزشی برگزار خواهد شد.

وی افزود: در این کنگره و در بخش نمایشگاهی، بیش از ۲۰۰ شرکت تولید کننده و دانش بنیان حضور دارند

همتی ادامه داد: هرسال کنگره یک رویکرد اصلی دارد ودر سنوات گذشته رویکرد اصلی کنگره کرونا هوش مصنوعی بوده است اما امسال نقش ومحوری کنگره، نقش آزمایشگاه ها در نظام سلامت است.

وی ادامه داد: مطالب علمی در کارگاه ها براساس نیازسنجی ها ارائه می شود و پیش بینی می شود ۸ هزار نفر از کنگره امسال بازدید کنند و ۳۵۰۰ نفر تاکنون در بخش علمی ثبت نام کرده اند که نسبت به سال گذشته افزایش مخاطب شاهد هستیم.

آزمایشگاه ها پایگاه اصلی نظام سلامت هستند

در ادامه این رویداد، پروفسور امیرحسن زرنانی دبیر علمی پانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و یکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران درباره نقش شرکت های دانش بنیان حاضر در این کنگره در افزایش سطح علمی مخاطبان و شرکت های مخاطب کنگره گفت: این شرکت ها با آوردن فناوری های جدید و وابسته به هوش مصنوعی، تشخیص هارادر آزمایشگاه به روز، دقیق و سریع تر می کنند، زیرا هرچه دستگاه ها دقیق تر عمل کنند می توانند در تشخیص بهتر موثر باشند.

وی افزود: نقش شرکت های تولیدی کیت های آزمایشگاهی و تولید کیت های استانداد در ارائه خدمات آزمایشگاهی مهم است وقتی تشخیص درست و سریع اتفاق بیافتد، تشخیص پزشک نیز صحیح و به نفع بیمار خواهد بود.

زرنانی اضافه کرد: دراین صورت می توان نتیجه گرفت که شرکت های تولیدی کیت های دانش بنیان به طورغیرمستقیم باسلامت بیماردرارتباط هستند.

وی درباره اینکه با وجود بیش از ۵ هزار آزمایشگاه در سطح کشور، نقش آزمایشگاه ها در نظام سلامت به چه صورت است، افزود: آزمایشگاه ها مهم ترین پایه سلامت در کشور هستند و به عنوان عوامل کمک کننده درتشخیص بیماری های بالینی به شمار می آیند. پزشک با توجه به علایم بالینی بیمار، ممکن است دچار تردید شود که آزمایشگاه ها می توانند این موارد را برطرف کنند.

زرنانی اظهار کرد: آزمایشگاه ها در نظام سلامت نقش پایه و محوری دارند در تمام سطوح پزشکی مانند تشخیص بیماری های عفونی، انگلی، سرطان، خودایمنی و متابولیک، آزمایشگاه ها کمک کننده هستند.

وی در پایان گفت: بالین خوب یعنی تشخیص خوب و تشخیص خوب یعنی استفاده از تجهیزات یک آزمایشگاه خوب، لذا آزمایشگاه ها پایگاه اصلی نظام سلامت هستند.

فعالیت ۴۰ هزار نفر در ۶ هزار آزمایشگاه کشور

همچنین، غلامرضا حمزه لو دبیر اجرایی پانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و یکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران در حاشیه این کنگره گفت: امسال سعی کردیم با توجه به مشکلات و مسایل روز آزمایشگاهی و پیشرفت های تکنولوژی صورت گرفته، نیازهای روز همکاران خدمت رسان در درمان را برآورده و با تکنولوژی و مسایل جدید آزمایشگاه ها آشنا کنیم.

وی افزود: پنل های کنگره به صورتی است که در تعدادی از آنان به نقش وجایگاه آزمایشگاه در نظام سلامت پرداخته می شود بسیاری از برنامه های اجرایی در سطح ملی با کمک آزمایشگاه های علمی صورت می گیرد و همکاران با داده های این آزمایشگاه ها در مراکز درمانی تیم مراقبت را هدایت می کنند لذا برگزاری اینگونه کنگره ها اهمیت بالایی دارد.

حمزه لو با بیان اینکه در سطح کشور ۶۰۰۰ آزمایشگاه داریم که ۴۰ هزار نفر در آنان فعالیت دارند، ادامه داد: موضوع روز آزمایشگاه فناوری های دنیاست بحث آزمایشگاه بر روی یک تراشه، پرداختن به موضوعات ژنتیکی وترکیب موارد با هوش مصنوعی از جمله موارد مهم است که در پنل ها سعی شده به این موضوعات پرداخته شود

وی بر اهمیت نقش آزمایشگاه ها تاکید و اظهار کرد: موضوعات هوش مصنوعی درتشخیص زودهنگام یک بیماری و پیش گویی کردن برخی بیماری ها دستاورد خوبی است که امیدواریم بتوانیم در کشورمان در این زمینه پیش رو باشیم.

کد خبر 6093124 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • آزمایشگاه ها پایگاه اصلی نظام سلامت هستند
  • آزمایشگاه های بالینی پایگاه اصلی نظام سلامت هستند
  • آغاز پانزدهمین همایش بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی
  • بهره‌برداری از ۸۰ درصد پروژه‌های آموزشی تبریز
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • حضور اسکواش باز البرزی در اردوی تیم ملی دختران جوان و نوجوان
  • پیشرفت ایران در تشخیص مالاریا
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • نحوه نظارت بر صحت نتایج آزمایش‌ها در آزمایشگاه‌های پزشکی