Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخست‌وزیر ژاپن و گروهی از قانونگذاران آمریکایی که به آنجا سفر کردند، امروز (شنبه) در دیداری که در ضمن تشدید تنش‌های جهانی بر سر مسائلی از جنگ در اوکراین گرفته تا تهدیدات مربوط به چین و کره شمالی به عنوان همسایه‌های ژاپن انجام شد، بر تعهدشان برای همکاری تحت یک ائتلاف دوجانبه پرسابقه بین دو کشور تاکید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایران اکونومیست، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، طبق اعلام وزارت امور خارجه ژاپن، هیاتی به رهبری "لیندسی گراهام" سناتور آمریکایی اهل کارولینای جنوبی در نشستی به صرف صبحانه با فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن بر سر اهمیت حفظ "یک منطقه هند-اقیانوسیه آزاد و باز" توافق کردند.

سفر این شش قانونگذار پس از آن انجام شد که آنها سفری نیز به تایوان داشتند و در جریان آن سفر اعلامیه‌ای علنی و آشکار در خصوص حمایتشان از دموکراسی این جزیره خودگردان منتشر کرده و در عین حال نیز هشداری خطاب به چین صادر کردند. آنها روز جمعه با تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان دیدار داشتند.

چین نیز در اعتراض به سفر این هیات به تایوان مانوری نظامی در نزدیکی تایوان برگزار کرد. ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام داشت که این کشور آماده "اتخاذ تدابیری قوی برای حراست قاطعانه از حاکمیت و تمامیت ارضی آن است."

ژاپن از مدت‌ها پیش در خصوص موضع چین در قبال تایوان نگرانی داشته است اما یک چنین نگرانی به ویژه در میان سیاستمداران محافظه‌کاری که به دنبال یک ارتش قاطع‌تر برای این کشور هستند، از زمان بروز جنگ در اوکراین تشدید شده است. با این حال این مساله دارای حساسیت است زیرا قانون اساسی صلح‌طلب ژاپن که بعد از شکست این کشور در زمان جنگ جهانی دوم تصویب شد به این کشور اجازه استفاده از زور در مناقشات بین‌المللی را نمی‌دهد. ژاپن عملیات‌های نظامی خارجی خود را منحصر به صلحبانی و امدادهای انسان‌دوستانه کرده است.

ژاپن در عین حال به صورت رسمی تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد اما دو طرف روابطی دوستانه دارند. با این حال مساله اینکه آیا آمریکا در صورت حمله نظامی چین به تایوان در آنجا مداخله کند، همچنان مطرح است. تحلیلگران می‌گویند نقش ژاپن در یک چنین وضعیت فرضی به سبب میزبانی این کشور از حضور نظامی آمریکا در خاکش تحت یک ائتلاف میان دو طرف مبهم‌تر نیز می‌شود.

کیشیدا به نمایندگان کنگره آمریکا گفت که ائتلاف دوجانبه دو کشور بر اختلافات احزاب سیاسی ارجحیت پیدا کرده است. او تلاش کرد با آنها بر سر نقش ژاپن در تلاش در راستای صلح و موفقیت در منطقه به تفاهم برسد.

بر اساس اعلام این وزارتخانه، توکیو همچنین خواستار حمایت آمریکا از تلاش‌های مداوم ژاپن برای بازگرداندن ژاپنی‌هایی شد که دهه‌ها پیش توسط کره شمالی ربوده شده بودند. کره شمالی پیشتر در سال ۲۰۰۴ گروهی از این اتباع ژاپنی ربوده شده را بازگرداند.

چین مخالف هرگونه تعامل رسمی بین دولت تایوان و سایر دولت‌های خارجی است زیرا تایوان را بخشی از قلمرو ملی خودش می‌داند. چین و تایوان پس از جنگ داخلی در سال ۱۹۴۹ از هم جدا شدند.

هیات آمریکایی همچنین شامل رابرت منندز، سناتور ایالت نیوجرسی، ریچارد بور سناتور ایالت کارولینای شمالی، راب پورتمن سناتور ایالت اوهایو، بن ساس سناتور ایالت نبراسکا و رونی جکسون سناتور ایالت تگزاس بود.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: تایوان ، آمریکا ، ژاپن ، کنگره آمریکا ، فومیو کیشیدا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: تایوان آمریکا ژاپن کنگره آمریکا فومیو کیشیدا سناتور ایالت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۳۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشجویان معترض در آمریکا آقازاده‌های این کشور هستند

«فواد ایزدی» کارشناس مسایل آمریکا و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اعتراضات گسترده دانشجویی در آمریکا علیه نسل کُشی در غزه اظهار داشت: این اعتراض‌ها به دو دلیل انجام می‌شود؛ یکی بحث نسل‌کُشی در غزه است و دیگری مربوط به نسبت میان این دانشگاه‌ها با دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سر تأمین تسلیحات نظامی است.

وی با بیان اینکه حرکت اعتراضی دانشجویان از دانشگاه کلمبیا و هاروارد که جز دانشگاه‌های برتر آمریکا هستند آغاز شد، ادامه داد: این دانشگاه‌ها در شرکت‌های تسلیحاتی سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ لذا این وابستگی و درهم‌تنیدگی میان این دانشگاه‌ها و دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی مورد اعتراض است.

ایزدی با اشاره به اهمیت پرداختن به اعتراضات دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا گفت: در کشوری که رسانه‌های اصلی دست صهیونیست‌هاست، یک دفعه جمعیتی از جوانان و دانشجویان از عملیات حماس حمایت می‌کنند و به عملکرد آمریکا در قبال غزه و فلسطین انتقاد دارند؛ بنابراین این مساله اهمیت به سزایی دارد.

وی با بیان به اینکه دانشجویان دانشگاه هاروارد و کلمبیا نماینده اکثریت جوانان آمریکایی هستند، افزود: بسیاری از والدین دانشجویان معترض، درون حکومت آمریکا مشغول هستند و در واقع این دانشجوها، آقازاده‌های آمریکا هستند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران اعتراض دانشجویان آمریکایی را مصداق داستان حضرت موسی (ع) و کاخ فرعون دانست و تاکید کرد: پیام اعتراض‌ها در منزل نخبگان مدیریتی آمریکا توسط جوانان این کشور شنیده می‌شود؛ بنابراین این مهم حائز اهمیت است.

کد خبر 6089841 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • سناتور آمریکایی: اقدامات اسرائیل در غزه قطعا نسل‌کشی است / حمایت مالی آمریکا متوقف شود
  • سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند
  • سناتور آمریکایی: اقدامات اسرائیل در غزه قطعا نسل‌کشی است
  • سندرز: متهم کردن اسرائیل به کشتار فلسطینیان یهودی‌ستیزی نیست بلکه تبیین حقیقت است
  • متهم کردن اسرائیل به کشتار ۳۳ هزار فلسطینی، یهودی‌ستیزی نیست
  • دانشجویان معترض در آمریکا آقازاده‌های این کشور هستند
  • جنبش‌های دانشجویی در آمریکا از جنگ ویتنام تا غزه/اهمیت جنبش کنونی
  • سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • روایت فرمانده فراجا از اهمیت هجمه سنگین دشمن علیه فرهنگ جامعه
  • سناتور آمریکایی: یادآوری جنایت های غزه یهودی ستیزی نیست