Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-06@20:15:02 GMT

این کشور‌ها مشتریان پروپاقرص کالا‌های ایرانی هستند!

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۰۳۴۵۴

این کشور‌ها مشتریان پروپاقرص کالا‌های ایرانی هستند!

کشور‌های عربی و آفریقایی مشتریان پروپاقرص کالا‌های ایرانی هستند. در میان مقاصد عمده صادراتی ایران به کشور‌های عربی و آفریقایی طی سال ۱۴۰۰، کشور‌های عراق با ۸.۹ میلیارد دلار، امارات متحده عربی با ۴.۹ میلیارد دلار، عمان با ۷۱۶ میلیون دلار، غنا با ۳۵۳ میلیون دلار و آفریقای جنوبی با ۲۵۴ میلیون دلار به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم قرار داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود برنامه‌ریزی برای افزایش صادرات غیرنفتی ایران و متنوع سازی مقاصد صادراتی، همچنان بخش قابل توجهی از فروش محصولات ایرانی به کشور‌های منطقه و همسایه اختصاص دارد و در این بین کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس، یکی از اصلی‌ترین این مقاصد به شمار می‌روند.

دولت اعلام کرده که برای افزایش تجارت مشترک با کشور‌های همسایه برنامه‌های ویژه دارد و سازمان توسعه تجارت نیز از امکان پذیر بودن افزایش صادرات به این کشور‌ها در کوتاه مدت خبر داده است. این سازمان در جدیدترین آمار خود از افزایش صادرات به کشور‌های عربی نیز گفته است.

آمار‌های منتشره نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۰ صادرات ایران به کشور‌های عربی و آفریقایی با افزایش ۲۰ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ از ۱۳ میلیارد و ۵۹۵ میلیون دلار به ۱۶ میلیارد و ۲۹۳ میلیون دلار رسید.

در میان مقاصد عمده صادراتی ایران به کشور‌های عربی و آفریقایی طی سال ۱۴۰۰، کشور‌های عراق با ۸.۹ میلیارد دلار، امارات متحده عربی با ۴.۹ میلیارد دلار، عمان با ۷۱۶ میلیون دلار، غنا با ۳۵۳ میلیون دلار و آفریقای جنوبی با ۲۵۴ میلیون دلار به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم قرار داشته‌اند.

کشور‌های سوریه، کویت، قطر، نیجریه و موزامبیک نیز به ترتیب با ۲۱۸، ۱۵۸، ۱۳۴، ۱۲۵ و ۹۸ میلیون دلار واردات از ایران در رتبه‌های ششم تا دهم طرف‌های صادراتی ایران در حوزه کشور‌های عربی و آفریقایی در سال ۱۴۰۰ قرار گرفتند. بررسی‌ها نشان می‌دهد کشور‌های کنیا، سودان، الجزایر و تانزانیا و لبنان نیز در سال ۱۴۰۰ در رتبه‌های یازده الی ۱۵ رتبه‌بندی طرف‌های صادراتی ایران در حوزه کشور‌های عربی و افریقایی قرار گرفته‌اند.

همچنین آمار‌های منتشره نشان می‌دهد واردات ایران از کشور‌های عربی و آفریقایی در سال ۱۴۰۰ با ۷۶ درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۹ از ۱۰ میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار به ۱۸ میلیارد و ۴۷۹ میلیون ارتقاء پیدا کرده است. کشور‌های امارات متحده عربی با ۱۶ میلیارد و ۵۲۳ میلیون دلار، عراق با ۱ میلیارد و ۱۹۷ میلیون دلار، عمان با ۶۱۹ میلیون دلار، سوریه با ۳۰ میلیون دلار و لبنان با ۱۸ میلیون دلار، رتبه‌های اول تا پنجم طرف‌های وارداتی ایران در حوزه کشور‌های عربی و آفریقایی را در سال ۱۴۰۰ به خود اختصاص داده‌اند. کویت، تانزانیا، قطر، غنا و اتیوپی نیز رتبه‌های ششم تا دهم طرف‌های وارداتی ایران در سال ۱۴۰۰ در حوزه مذکور را به خود اختصاص داده‌اند.

پیگیری توسعه زیرساخت‌های تجاری از جمله حمل و نقلی، مالی، بانکی، بیمه‌ای، بندری، گمرکی، استانداردی و حمایت از تاسیس مراکز تجاری از یک سو و ارتقای سطح فعالیت‌های ترویجی تجارت مانند فعالیت‌های نمایشگاهی، تبادل هیات‌های تجاری و همچنین توسعه فعالیت‌های دیپلماسی اقتصادی و تجاری از طریق افزایش تعداد رایزنان بازرگانی، برگزاری کمیته‌ها و کمیسیون‌های اقتصادی و تجاری و افزایش دیدار‌ها با مقامات اقتصادی کشور‌های عربی و آفریقایی و انعقاد تفاهم‌نامه‌های تجاری و تسهیل تجارت از طریق کاهش تعرفه‌های بازرگانی از جمله مهمترین برنامه‌های سازمان توسعه تجارت ایران و همچنین تهاتر و سواپ و همچنین افزایش صادرات محصولات دانش‌بنیان و با ارزش افزوده بالا در زمینه افزایش همکاری‌های تجاری با کشور‌های عربی و آفریقایی است.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: افزایش صادرات صادرات غیرنفتی ایران فروش محصولات ایرانی کشور های منطقه دولت کشور های عربی و آفریقایی کشور های عربی میلیون دلار ۹ میلیارد دلار صادراتی ایران افزایش صادرات میلیون دلار سال ۱۴۰۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۳۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت صادرات دارو و تجهیزات به ۲۰ کشور آفریقایی

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا اینانلو افزود: ۲۰ کشور آفریقایی و ۲۰۰ تاجر در اجلاس اخیر اقتصادی تجاری ایران و آفریقا حضور داشتند که با توجه به ظرفیت‌های صنعتی بالای کشورمان زمینه همکاری با آنان مورد بحث و گفت و گو قرار گرفته و بررسی شد.

وی با بیان توانمندی‌های ایران در عرصه سلامت، ادامه داد: ایران با توجه به پشتوانه بومی‌سازی که در حوزه صنعت دارو و تجهیزات پزشکی داشته است می‌تواند توانمندی خود را به کشورهای دیگر ارائه دهد، همچنین در مورد خدماتی که برای تجهیز بیمارستان و بیمارستان سازی لازم است، آمادگی داریم که به کشورهای آفریقایی کمک کنیم و این مراکز را با صد در صد تجهیزات پزشکی به مرحله بهره برداری برسانیم.

به گفته اینانلو، زمینه همکاری در مورد انتقال تکنولوژی و مشاوره صنعت دارو و تجهیزات پزشکی نیز با توسعه روابط با این کشورها امکان پذیر است.

کد خبر 6096767 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • تجار قمی در فروردین ماه به ۲۲ کشور صادرات کالا داشتند
  • ریل گذاری ایران و امارات برای افزایش صادرات
  • موشک‌های ایرانی کشورهای عربی را بر سر عقل آورد؟ / اخراج محترمانه ارتش امریکا از خاک امارات +فیلم و تصاویر
  • مشتری‌های تازه پهپادهای 20 هزار دلاری ایران
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایران/ خرمای مضافتی در صدر صادرات خرما
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایران/خرمای مضافتی در صدر صادرات خرما
  • با «ساخت ایران» مشکل دارند!
  • ظرفیت صادرات دارو و تجهیزات به ۲۰ کشور آفریقایی
  • تحریم‌های اقتصادی به قالی‌بافان سنتی در ایران ضربه زده است
  • تجارت خارجی ۴۱۴ میلیون دلاری از گمرکات کردستان