Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@08:44:11 GMT

نقض صریح قانون و تعدی به بافت تاریخی در محله بلاغی قزوین

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۰۳۹۹۵

نقض صریح قانون و تعدی به بافت تاریخی در محله بلاغی قزوین

‍‍‍‍‍‍

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: موضوع بافت تاریخی قزوین و نحوه توسعه این بافت در شهر قزوین یکی از موضوعات چالش بر انگیز در سال‌های اخیر است.

این در حالی است تقریباً بخش جنوبی شهر قزوین در محدوده بافت تاریخی است اما گویا هنوز و بعد از سال‌ها کشمکش مدیران شهری و مسئولین برنامه مدونی برای توسعه شهر با حفظ ویژگی‌های این بافت ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بی برنامگی نتیجه‌ای جز تخریب بافت تاریخی، بی برنامگی در توسعه شهری، رشد نا متوازن و عصبانی شدن مردم ساکن در بافت تاریخی نداشته است.

از سویی رفتارهای دوگانه نیز در بافت تاریخی نیز افزایش یافته تا جایی که نص صریح قانون و مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی نیز در این بافت نادیده گرفته می‌شود.

محمدحسن سلیمانی کارشناس حوزه میراث فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: کارشناس میراث فرهنگی تصریح کرد: تخریب بافت تاریخی در دوره‌های مختلف ادامه داشته و ساختار محله‌ای ما را که نظام خانوادگی و اسکان خانواده‌های قزوینی بر آن اساس شکل‌گرفته و فرهنگ خانوادگی و اجتماعی و بین محله‌ای بر همان اساس بنا شده بود از بین رفت و امروز یک شلختگی در ساختار شهرنشینی بر اساس سبک توسعه بی‌ضابطه و غیر هدفمند شاهد هستیم.

وی با تأکید بر اینکه شورای عالی معماری و شهرسازی بر نحوه حفاظت و حراست از این بناها و بافت‌های تاریخی تأکید دارد افزود: شهرداری در سال‌های اخیر مقابل مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری مقاومت کرده و این مقاومت در محله بلاغی امروز نماد عینی دارد.

این کارشناس عنوان کرد: ضوابط بافت تاریخی در همه کشور اعمال می‌شود اما در قزوین شهرداری برای اجرای آن مقاومت می‌کند و با جرأت باید بگوییم شهرداری لبه تیز پیکان تخریب بافت تاریخی است.

آنچه در محل بلاغی بیش از هرچیزی آزار دهنده است ایستادگی برخی مدیران در برابر قانون و بدتر از آن سکوت دستگاه‌های متولی و نظارتی در قبال این بی توجهی به قانون است.

در تازه‌ترین حمله به این بافت، شاهد ساخت یک واحد مسکونی با گودبرداری بسیار عمیق هستیم. گودبرداری که نشان می‌دهد این بار نیز در این محله شاهد حمله به بافت تاریخی خواهیم بود.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که شورای عالی معماری و شهرسازی در جلسه ۲۲ تیرماه ۱۳۹۴ تأکید کرده حداکثر تراکم در محدوده بافت تاریخی در قزوین ۲ و ۳ طبقه است.

همچنین این شورا مجدداً ۲ مهر ۹۷ با استناد به جلسه سال ۹۴ مصوب می‌کند «وفق بند ۴-۳ مصوبه مورخ ۲۲ تیرماه ۹۴ شورای عالی شهرسازی و معماری در مورد طرح جامه قزوین، تعداد طبقات در بافت تاریخی قزوین ۲ و ۳ طبقه روی زیرزمین می‌باشد.

تعداد طبقات در پهنه‌های مسکونی و محورهای پیرامون محله با رویکرد اجتناب از تغییرات اساسی در جمعیت محله (با توجه به کمبود سطوح خدماتی و ظرفیت تأسیسات شهری)، تاب‌آوری محله در هنگام بحران (با توجه به ویژگی‌های کالبدی محله) و رعایت ضوابط عمومی حفاظت از بافت‌های تاریخی و ضوابط حرایم آثار تاریخی بر روی نقشه تدقیق شود. تعداد طبقات در پهنه‌های مسکونی حداکثر ۲ طبقه روی زیرزمین و در مورد محورهای پیرامون محله حداکثر ۳ طبقه روی زیرزمین است.»

امروز در حالی قانون در شهر قزوین نقض می‌شود که این شهر بیشترین آسیب‌ها را از حمله به بافت تاریخی و آثار تاریخی خود دیده و گویا تصمیمی نیز بر تغییر این روند وجود ندارد.

این در حالی است که پیش از این نیز خبرگزاری مهر تصاویری از ساخت و سازهای بی ضابطه و خلاف قانون در این منطقه منتشر کرده بود.

هرچند مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین از توقف این ساختمان خبر داده بود اما تصاویر جدید که بالاتر منتشر شد نشان می‌دهد این بی قانونی دوباره ادامه دارد.

این انتظار وجود دارد که در دوره جدید مدیریتی حاکم بر شهر و همچنین استان قزوین شاهد تغییر نگاه به بافت تاریخی و پایان بی توجهی‌ها باشیم.

کد خبر 5468105

منبع: مهر

کلیدواژه: قزوین بافت تاریخی شهرداری قزوین ویروس کرونا بوشهر کرمانشاه خطبه های نماز جمعه آمار کرونا ماه رمضان 1401 مشهد خراسان رضوی گرد و غبار هفته هنر انقلاب اسلامی گرگان ماه مبارك رمضان ایلام آلودگی هوا بافت تاریخی بافت تاریخی شورای عالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۳۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ندیدن بناهای بافت تاریخی زواره

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛   رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردستان با اشاره به پایش کامل بافت تاریخی زواره از سیل اخیر گفت: با ورود سامانه بارشی در روز سه‌شنبه به استان اصفهان، شهرستان اردستان بارش فراوانی را تجربه کرد به‌گونه‌ای که میزان بارش در زواره در کمتر از یک روز به ۲۷ میلی‌متر رسید
نرگس بهشاد ادامه داد: با توجه به گستردگی بافت تاریخی زواره، این حجم سنگین بارندگی در کوچه‌ها و معابر زواره روان و باعث وقوع سیل و آب‌گرفتگی در بخش‌هایی از این شهر شد.


به گفته وی بررسی‌ها حاکی است تنها دو مورد تخریب در بافت تاریخی زواره اتفاق افتاد که خوشبختانه این خانه‌ها بدون ارزش تاریخی بوده است.
بارندگی روز گذشته باعث شده دریاچه وسیعی در کویر دق سرخ زواره تشکیل شده است.
شهر زواره با بیش از هشت هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۴ کیلومتری شمال شرقی اردستان قرار دارد.
شهرستان ۴۲ هزار نفری اردستان با برخورداری از ۶۷ اثر ثبت ملی، یک اثر ثبت جهانی، ۲ بافت تاریخی و ۷۸ محوطه باستانی در فاصله نزدیک به ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع است.

دیگر خبرها

  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • آرزوهای شیرین برای محله‌ای در دروازه تاریخ / «دروازه ری» در انتظار لباس نو
  • ۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند
  • تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه بافت تاریخی بوشهر
  • خسارت ندیدن بناهای بافت تاریخی زواره
  • برگزاری هفتمین اجلاس شورا‌ها و شهرداری‌های مراکز استان‌ها در بوشهر
  • بیش از ۹۵ درصد زیرساخت عمرانی در بافت بوشهر تکمیل شد
  • بازآفرینی بافت تاریخی بوشهر با مشارکت مردم
  • بسته‌های تشویقی ساخت‌وساز برای بافت‌های فرسوده پیگیری شود
  • نظراتم را در مورد طرح حجاب صریح با مقامات و حاکمیت می‌گویم/ بلای جان طرح‌های خوب نبود رویه‌های درست اجراست