Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-29@18:06:59 GMT

جزییات انفجار مهیب همراه با لرزش در ایلام

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۰۴۱۴۰

جزییات انفجار مهیب همراه با لرزش در ایلام

 

به گزارش صدای ایران ازاقتصاد نیوز به نقل از تسنیم، سعید رضا کریمیان با اشاره به انفجار مهیب صبح امروز که  توام با لرزش زمین در سرابله حادث شد اظهار داشت: انفجار مهیب صبح امروز که  توام با لرزش زمین در سرابله ناشی از حرکت و فعل و انفعالات صفحات و لایه‌های زیرین زمین است.


وی با اعلام آماده باش نیروهای امدادی در منطقه و تشکیل ستاد بحران و پیش بینی اتفاقات ناشی از حادثه گفت: تاکنون هیچ مرجعی وقوع زمین لرزه را در این شهر گزارش نکرده اما در سنوات گذشته نیز چنین صداهایی در شهرستان چرداول شنیده شده و موجب ترس و اضطراب شهروندان شده و این انفجارات هرچند توسط تیم‌های ارزیاب زمین شناسی و موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران مورد بررسی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



کریمیان در بیان نتیجه اقدامات انجام شده توسط زمین شناسان و کارشناسان موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به این نکته اکتفا کرد و گفت: محققان معتقدند که انفجار مهیب  این منطقه ناشی از حرکت و فعل و انفعالات صفحات و لایه های زیرین زمین است.

به گزارش صدا ی ایران فرماندار چرداول به سابقه این انفجار و صداهای مهیب که در عمق زمین شهروندان را دل نگران و مضطرب کرده است گفت: سابقه این صداها از زمان پس از زلزله سال 96 سرپل ذهاب به بعد است.

علیرضا شهیدی سرپرست سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در تاریخ  14اردیبهشت  1398 علت صداهای مهیب در شهرستان چرداول را ناشی از خزش زمین به صورت زمین لرزه در دامنه تاقدیس  دانست و گفت: صدای  به گوش رسیده در سرابله مشابه به سایش دو سنگ آسیاب به نظر می‌رسد که خود می تواند نتیجه خزش زمین به صورت زمین لغزه در دامنه تاقدیس لانه باشد.

وی خاطر نشان کرد: این خزش به صورت حرکت آرام لایه‌های آهکی سازند آسماری بر روی بخش‌های مارنی این سازند در حال روی دادن است و به لحاظ مخاطرات ، این پدیده زمین شناختی برای مردم شهر سرابله به عنوان تهدید فوری تلقی نمی‌گردد.

سلام امینی از نمایندگان وقت استان ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز در نشست علنی نوبت عصر سه شنبه 3 اردیبهشت ماه 1398مجلس شورای اسلامی خواهان رسیدگی به موضوع شد و گفت: پس از گذشت یک سال و شش ماه از زمین لرزه سرپل ذهاب که در استان ایلام نیز احساس شد ، صدا‌های عجیب شهر سرابله موجب رعب و وحشت مردم این منطقه شده است بنابراین از وزرای کشور و علوم، تحقیقات و فناوری می‌خواهم که به صورت جدی این مورد را بررسی کرده و برای آن علاجی بیابند.

 با این وصف و علی رغم سابقه طولانی این اتفاق و تکرار آن هر سال این اتفاق تکرار و کاهاً 5 الی 6 ماه این صداها به صورت شبانه آسایش مردم را بر هم می زند و مسئولان در موقع حادث شدن انفجار به بررسی موقت موضوع می پردازند و سپس این اتفاق به فراموشی سپرده می‌شود تا انفجار و حادثه دیگر و اخبار مجدد از این دست که امید است مسئولان صداهای مهیب را مورد واکاوری کارشناسی قرار دهند چرا که هرچند به گفته علیرضا شهیدی سرپرست سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در کوتاه مدت خطر فوری برای منطقه نیست اما در آینده می توان به خطرناک بودن موضوع فکر کرد و از طرفی گذشت 4 سال از ایجاد این صداها  بنظر می رسد "زمان خطر فوری"  به سر آمده باشد و برای آن چاره ای اندیشیده شود.

جالب توجه آن که اتفاق امروز صبح که مردم را ساکن کوچه و خیابان‌ها و سکنی در پارک و فضای باز کرده است تا کنون مورد توجه و بررسی هیچ مقامی در استان ایلام  واقع نشده است و صرفا فرماندار شهرستان آن هم در حد "اتفاق خاصی نیفتاده است" پاسخگوی رسانه‌ها است.

منبع: صدای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۴۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده‌باش هلال احمر در پی احتمال بارش شدید باران در ۱۳ استان

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر؛ بابک محمودی با اشاره به انتشار هشدار هواشناسی سازمان هواشناسی گفت: با توجه به هشدار این سازمان مبنی بر بارش رگباری و شدید باران و نیز وزش شدید باد در روز سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت) ۱۳ استان تحت تاثیر این بارش‌ها خواهند بود.

وی افزود: این بارش‌ها در روز ۱۱ اردیبهشت نیمه جنوبی استان‌های ایلام، لرستان، شمال خوزستان، جنوب غرب آذربایجان غربی و شمال غرب کردستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در روز چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت) نیز در استان‌های کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر، نیمه غربی استان‌های فارس، کردستان و لرستان شاهد بارش‌های شدید بهاری خواهیم بود.

محمودی با اشاره به اینکه بارش‌ها در روز پنجشنبه (۱۳ اردیبهشت) ادامه دارد، افزود: پیش‌بینی می‌شود در این روز استان‌های یزد، کرمان، هرمزگان، فارس، بوشهر، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، کرمانشاه و کردستان شاهد بارش‌های شدید و رگباری باشند.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر خاطر نشان کرد: امدادگران در این استان‌ها در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند تا در صورت نیاز به یاری مردم و آسیب دیدگان بشتابند.

وی از هموطنان خواست در این روز‌ها حتی‌امکان از تردد در ارتفاعات و یا اسکان در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند.

محمودی افزود: هموطنان در صورت بروز حادثه می‌توانند به صورت ۲۴ ساعته با شماره ندای امداد (۱۱۲) تماس بگیرند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • بلایی که انفجار مهیب چاه فاضلاب بر سر شهروندان تبریزی آورد | فیلم
  • بیش‌از ۲۷ میلیون مکالمه رومینگ ملی
  • خرید شبانه روزی گندم از کشاورزان دهلران
  • آماده‌باش هلال احمر در پی احتمال بارش شدید باران در ۱۳ استان
  • لحظه هولناک انفجار زودپز در صورت یک مرد (فیلم)
  • خبر خوش برای متقاضیان مسکن ملی + جزییات
  • (ویدئو) لحظه هولناک انفجار زودپز در صورت یک مرد
  • کشف محموله گوشی تلفن همراه سرقتی در گرمسار
  • انفجار نیمکت مقابل پرسپولیس، قبل از پنالتی!(عکس)
  • دستگیری مأمور قلابی موتورسوار در اتوبان حکیم/کشف یک قبضه سلاح گرم