Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@09:12:59 GMT

برنج در بازار چند؟

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۰۴۷۵۹

برنج در بازار چند؟

در حالی که برخی شایعه سازان و سودجویان از افزایش قیمت هر کیلوگرم برنج به بیش از ۱۰۰ هزارتومان سخن می‌گویند، بررسی وضعیت بازار نشان می‌دهد که برنج‌های گوناگون خارجی و ایرانی از قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان تا حدود ۸۰ هزار تومان به وفور وجود دارد.

به گزارش ایران آنلاین به نقل از ایرتا/ در روزهای اخیر برخی رسانه‌های منتقد دولت از عبور قیمت برنج از ۱۰۰ هزار تومان خبر داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی‌ها نشان می‌دهد برنج ۱۰۰ هزار تومانی احتمالا شامل یک نوع برنج خاص و لوکس یا محصولات عرضه‌شده در مناطق شمالی تهران می‌شود زیرا در سطح کشور قیمت برنج‌ های پرمصرف خیلی کمتر از  ارقام ادعایی منتقدان دولت است.

بررسی میدانی نشان می‌دهد که اکنون قیمت هر کیلوگرم برنج درجه یک اعلا در بازار شمال کشور به دلیل افزایش هزینه‌های تولید حداقل ۵۰ هزارتومان و همین  برنج در استان‌های بزرگ کشور همچون تهران حداقل ۶۰ هزارتومان به فروش می‌رسد که بخشی از این افزایش قیمت‌ها ناشی از وجود دلالان و واسطه گران سودجو است که به بازار این محصول دامن می‌زنند تا سود بیشتری نصیبشان شود.

البته ناگفته نماند که برنج پرمحصول شمال کشور یا سایر استان‌های تولید کننده با قیمت‌هایی کمتر از نرخ مذکور در بازار عرضه و به دست مردم می‌رسد.

وضعیت بازار هوشمند کالاها نیز نشان می‌دهد که حتی در فروشگاه‌های اینترنتی که قیمت بالاتر از مغازه‌ها است عبور قیمت برنج درجه یک از ۱۰۰ هزار تومان تنها یک دروغ بوده و همچنان قیمت این محصول در بازار همانند ماه گذشته با اندکی نوسان عرضه می‌شود.

همچنین دولت سیزدهم برای تنظیم بازار و حمایت از اقشار ضعیف و کم درآمد هم در فروشگاه‌ها به وفور برنج تایلندی با قیمت ۱۲ هزارو ۵۰۰ تومان عرضه می‌کند که علاوه بر نرخ مناسب آن همه اقشار می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

طبق آمارهای موجود نیاز سالانه کشور به برنج ۳ میلیون تن است که از این میزان سالانه و در شرایط خوب آب و هوایی با بارندگی مطلوب بین ۱.۵ تا ۲ میلیون تن برنج  در داخل کشور تولید و مابقی از محل واردات تامین می‌شود. این درحالی است که سال گذشته به دلیل استمرار خشکسالی و کاهش بارندگی میزان تولید کاهش چشمگیری یافت که همین امر در افزایش قیمت برنج  در دولت دوازدهم رخ داد.

برخی رسانه‌های منتقد دولت سیزدهم به گونه‌ ای جلوه می‌دهند که گویا در همین چند ماهی که دولت جدید بر سر کار آمده، دست اقشار متوسط و کم‌درآمد از برنج درجه یک ایرانی چون طارم، هاشمی و صدری اعلا کوتاه مانده و پیش ازاین می‌توانستند برنج درجه یک ایرانی خریداری کنند، در حالی که از سال‌های قبل خرید برنج درجه یک ایرانی توسط اقشار پردرآمد صورت می‌گرفت و اقشار دیگر امکان خرید و تامین این نوع برنج را در دو دولت‌های گذشته نیز نداشتند.

اقشار متوسط هم پیش از این و در دولت قبل برنج هایی با قیمت‌های متوسط خریداری و مصرف می‌کردند و امروز نیز برنج‌هایی با قیمت بین  ۴۰ تا ۵۰ هزار تومانی خریداری می‌کنند. بنابراین این اقشار از گذشته نیز قدرت خرید برنج درجه یک ایرانی را نداشتند که امروز توقع می رود با توجه به شرایط فعلی اقتصادی که از دولت قبلی به جای مانده است بتوانند برنج ایرانی درجه یک مصرف کنند.

از آنجایی که دولت‌های قبل نیز برای حمایت از اقشار ضعیف و کم درآمد به واردات برنج با قیمت‌های مناسب و ارزان مبادرت می‌کردند این مهم نیز در دولت سیزدهم به قوت خود باقی ماند و به نحوی اجرا شده که برنج تایلندی با کمترین قیمت های ممکن به دست مردم می‌رسد.

/انتهای پیام

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: برنج درجه یک ایرانی نشان می دهد هزار تومان قیمت برنج ۱۰۰ هزار قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۴۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سه نوع برای تمام اقشار

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا جعفری مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن، گفت: بخش مسکن کشور پیشران توسعه اقتصادی است و هیچ هدف‌گذاری این مهم‌تر از آن نیست که در مسیر جهش تولید برنامه‌ریزی کنیم و گام برداریم.

مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن به هدف ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب سه گروه مجزا در کشور تولید خواهد شد، خبر داد.

وی تصریح کرد: گروه اول، مسکن اجتماعی ذیل طرح نهضت ملی مسکن برای دهک‌های یک الی ۴ ساخته خواهد شد. گروه دوم، مسکن استطاعتی برای دهک‌های هدف ۵ الی ۷ به منظور تنظیم بازار مسکن برنامه‌ریزی‌شده است و گروه سوم نیز مسکن اقتصادی ویژه دهک‌های ۸ تا ۱۰ است که می‌تواند در جهت محقق کردن انتظارات سهامداران ساخته شود.

وی افزود: باید فرصت‌های بالقوه تولید مسکن در ظرفیت عمران و آبادانی کشور را شناسایی و با همت کارشناسان خود آن‌ها را بالفعل کنیم تا با خدمت بیشتر بتوانیم فشار تأمین مسکن مردم را کاهش دهیم.

کد خبر 6089975 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • ثبت سفارش ۱۳۰ هزارتن برنج در ۲ ماهه ابتدای سال
  • علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • در ۸ سال دولت احمدی‌نژاد، قیمت نان ۳۲ برابر شد!
  • کاهش قیمت دلار و سکه در بازار تهران/ ارتباط شبه سوئیفت با ۱۰ کشور/ افت قیمت تارا، رانا و پژو ۲۰۷
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  •  چرا دلار سقوط کرد؟
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سه نوع برای تمام اقشار
  • شاسی بلند Exlantix با قیمت ۲۷ هزار دلاری وارد بازار می شود