Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-30@12:06:54 GMT

پیشنهاد مجدد حل و فصل مسایل کوچ در قالب شورا

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۰۴۷۹۲

پیشنهاد مجدد حل و فصل مسایل کوچ در قالب شورا

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام کرد: سال گذشته از ۸۰ درصد چرای زودهنگام در مراتع از طریق اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی جلوگیری شد.

به گزارش روز شنبه ایران اکونومیست از وزارت جهاد کشاورزی، « ترحم بهزاد » با بیان اینکه اکثر دامدارانی که کوچ زودهنگام را انجام می‌دهند، فاقد پروانه چرا در مراتع ییلاقی هستند افزود: امسال اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی لازم در مورد زمان کوچ نیز با توجه به شرایط اقلیمی، کاهش میزان بارندگی و افزایش دما صورت گرفته است و از این رو کوچ عشایر از ۳۰ فروردین آغاز و در روزهای ۱۵ تا ۲۵ روز اردیبهشت وارد مناطق ییلاقی خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: در گذشته کوچ زمینی انجام می‌شد و عشایر ظرف حدود ۳۰ تا ۴۵ روز وارد عرصه‌های ییلاقی می‌شدند، اما اکنون ۸۰ تا ۸۵ درصد کوچ به صورت ماشینی انجام می‌شود و ظرف ۲۴ ساعت از مبدا به مقصد می‌رسند.

بهزاد، کمبود علوفه، فقدان آب برای شرب انسان و دام، افزایش دما در مناطق قشلاقی، رقابت در رسیدن و بهره‌برداری از مراتع ییلاقی، نداشتن پروانه چرا در مراتع خوب و عادت عشایر به کوچ در زمان معین را از دلایل کوچ زودهنگام دانست.

مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در همین حال به تدوین دستورالعمل مدیریت چرا، کنترل پروانه چرا و ساماندهی کوچ در اسفند سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: این دستورالعمل با هدف حفظ منابع پایه، حفظ ذخایر ژنتیکی، تقویت پوشش گیاهی، ساماندهی کوچ و جلوگیری از فشار مضاعف بر عرصه های مرتعی تدوین و به تمام استان‌های کشور ابلاغ شد.

وی افزود: ستاد ملی کوچ نیز دو ماه قبل از آغاز کوچ با توجه به شرایط اقلیمی و مسایل اکوسیستم، تقویم کوچ تنظیم و بر اساس آن زمان کوچ اعلام می شود.

بهزاد،  مدیریت چرا، کنترل پروانه چرا و ساماندهی کوچ را کم‌هزینه‌ترین پروژه برای حفظ و صیانت از پوشش گیاهی مراتع عنوان کرد و اظهار داشت: اگر همکاری‌های لازم از سوی دستگاه‌های مرتبط مانند سازمان امور عشایر، شرکت پشتیبانی امور دام و معاونت امور دام در راستای تامین نهاده و جلوگیری از چرای زودرس انجام شود، بهترین فرصت را برای احیا و اصلاح مراتع خواهیم داشت.

وی درباره تشکیل شورای کوچ نیز گفت: امسال به طور مجدد پیشنهاد تشکیل این شورا را برای حل و فصل مسایل کوچ زودهنگام با وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرده‌ایم.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: اغلب سطح مراتع کشور به علت چرای بی‌رویه و زودهنگام، عدم رعایت فصل و مدت چرا و چرای دام بیش از ظرفیت مراتع دچار تخریب شده از گیاهان نامرغوب پوشیده شده است.

وی گفت: از ۸۴.۸ میلیون هکتار سطح مرتع کشور ۷.۲ میلیون هکتار مراتع متراکم و خوب، ۲۱.۴ میلیون هکتار مراتع نیمه متراکم و متوسط و ۵۶.۲ میلیون هکتار مراتع کم تراکم و ضعیف را تشکیل می‌دهند.

بهزاد ادامه داد: تخریب مراتع نه تنها بر دامداران اثر می‌گذارد بلکه منابع آب و خاک نیز در معرض تهدید جدی قرار می‌گیرند.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: وزارت جهاد کشاورزی ، سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور ، سید جواد ساداتی نژاد

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور سید جواد ساداتی نژاد میلیون هکتار پروانه چرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۴۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان،رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان با اعلام این مطلب گفت: در عملیات مبارزه از محلول بیولوژیک BT استفاده می‌شود و این طرح بر اساس شرایط اقلیمی تا اواسط اردیبهشت ادامه دارد.
وی افزود: در ۸۵ هکتار از جنگل‌های این شهرستان با آفت جوانه خوار بلوط و در ۱۱۵ هکتار دیگر با حذف سر شاخه‌های آلوده به کلنی لورانتوس (دموکه) مبارزه خواهد شد.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان هدف از اجرای این طرح را محلول پاشی بر روی سطح تاج پوشش درختان دانست و افزود: این درختان در معرض آسیب و تغذیه پروانه جوانه خوار قرار داشتند.
از مجموع ۱۹۳ هزار هکتار اراضی ملی شهرستان مریوان هم ۹۷ هزار هکتار آن جنگل و ۹۶ هزار هکتار دیگر را مرتع تشکیل می‌دهد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان
  • ۵۹ میلیارد تومان برای طرح های آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • ۵۹ میلیارد تومان برای اجرای عملیات آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود
  • جایگاه شورا در اداره امور کشور نادیده گرفته می‌شود
  • علت عمده سقط جنین مسایل فرهنگی و اقتصادی است
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • اسپانیا قصد دارد کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد
  • خبر شکستن یک سد معیشتی در ساوه چه بود؟