Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-30@21:36:26 GMT

تارنوازی برای کهن‌ترین بنای مذهبی ایران

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۰۵۳۴۷

تارنوازی برای کهن‌ترین بنای مذهبی ایران

تابلو موزیکال «دشت مجنون» اثری از میدیا فرج‌نژاد است که به روایت بخشی از زیبایی‌هایِ زیگورات چغازنبیل می‌پردازد.

به گزارش ایران اکونومیست، فرج‌نژاد «دشت مجنون» را براساس شعری از هوشنگ ابتهاج ساخته و آواز آن را رهام خورشیدوند خوانده و نوازندگی دف و بندیر هم برعهده علیرضا نصیری‌فرد بوده است.

ویدیوی این آهنگ در بنای «زیگورات چغازنبیل» ضبط شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه یادداشتِ میدیا فرج‌نژاد درباره تابلو موزیکال «دشت مجنون» را می‌خوانید:

«خوزستان دلیل آغاز «تار و تاریخ» بود، سرزمینی رازآلود. قدم که به خاکش گذاشتم تمام کودکی‌ام زنده شد. دلم برای تک تک شهرها و جاده‌هایش تنگ شده بود.
می‌شود از تاریخ ایران نام برد و شوشِ کهن را فراموش کرد؟ اولین مکانی که در خوزستان آرزوی دیدار مجددش را داشتم زیگورات چغازنبیل بود و با مهربانیِ تمامِ دست اندرکاران و رویِ گشاده و آغوش بازشان این مهم اتفاق افتاد.
اینجا کهن‌ترین ساختمان مذهبی ایران است!
بنایی که قدمتش به هزار و دویست پنجاه سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد! بنای عظیمی که در ستایش ایزد نگاهبانِ شوش ساخته شد. بنایی که اولین میراث ثبت شده ایران است در یونسکو!
از عظمتش هر چه بگوییم کم است. در طول ضبط، دلسوزیِ مدیران آنجا و کارکنان عاشقش توجه تمام گروه را جلب کرده بود. البته دغدغه‌هایی هم هست ..‌.
پاسداری از چنین بنای عظیمی نیاز به بودجه قابل توجهی دارد که در حقیقت این بودجه آنقدر که باید و شاید نیست و در چند سال گذشته متاسفانه کمک‌های یونسکو نیز به خاطر تحریم‌های ایران قابل وصول نبوده است.
امیدوارم توجه بیشتری به این موضوع از سوی مدیران ارشد صورت پذیرد.
تابلوموزیکال «دشت مجنون» با شعری از جناب سایه، ترجمه احساس‌مان بود در کنار این زیبای با عظمت.»

میکس و مسترینگ این آهنگ برعهده احمد میرمعصومی و کارگردانی و تدوین تابلو موزیکالِ «دشت مجنون» را مرتضی حاج‌محمدی عهده‌دار بوده است.
تابلو موزیکال در پروژه‌های مختلف تعاریف متفاوتی دارد. اما در پروژه‌ی «تار و تاریخ» براساس پدیده‌ای مانند یک بنا، یا تاریخِ یک منطقه در نقطه‌ای مشخص، موسیقی ساخته می‌شود تا روایت‌گرِ آن بنا یا روایتگر بخش مشخصی از تاریخ به زبان موسیقی باشد.

About Nastooh.ir

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: میدیا فرج‌نژاد

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: میدیا فرج نژاد دشت مجنون فرج نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۵۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه‌گذاری در بنای تاریخی خانه آصف اردبیل به مزایده گذاشته شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حسن محمدی ادیب  گفت: با توجه به برنامه‌ریزی برای احیا و ساماندهی بنا‌های تاریخی استان با مشارکت بخش خصوصی و واگذاری از طریق صندوق توسعه و احیای بنا‌های تاریخی، فراخوان مزایده یکی دیگر از بنا‌های تاریخی اردبیل توسط این صندوق منتشر شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل افزود: واگذاری خانه تاریخی آصف اردبیل از طریق فراخوان مزایده سرمایه‌گذاری در مرمت، احیا، نگهداری و واگذاری حق بهره‌برداری از بنا‌های تاریخی منتشر شده از سوی صندوق توسعه و احیا انجام می‌شود و متقاضیان تا ۱۷ اردیبهشت ماه فرصت شرکت در این فراخوان را دارند.

او با اشاره به برنامه‌ریزی برای واگذاری سایر بنا‌های تاریخی استان، تاکید کرد: با توجه به اینکه واگذاری بنا‌های تاریخی به بخش خصوصی راه حلی مناسب برای مرمت و احیای این بنا‌ها است، در سال ۱۴۰۲ بهره‌برداری از ۴ بنای تاریخی استان به بخش خصوصی واگذار شد و امسال نیز سایر بنا‌ها به مرور در لیست واگذاری قرار می‌گیرند.

محمدی ادیب ادامه داد: علاقمندان و متقاضیان سرمایه‌گذاری در این بنای تاریخی می‌توانند برای شرکت در مزایده به سامانه تدارکات الکترونیک دولت (ستاد) مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • خانه تاریخی آصف اردبیل واگذار می‌شود
  • کاربرد تابلو برق‌های صنعتی در صنایع مختلف (مانند فولاد، نفت، گاز، پتروشیمی و...)
  • سرمایه‌گذاری در بنای تاریخی خانه آصف اردبیل به مزایده گذاشته شد
  • سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران
  • رحیم‌پور ازغدی: یهودی‌ها اصلا تمام شدند | در آمریکا می‌گفتند «مارگ بار اسرائیل» +فیلم
  • ۲۲۵ هزار بنای ناپایدار در استان تهران داریم
  • گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان
  • اولین هنرپیشه زن سینما و یک سرگذشت تلخ پرتکرار
  • دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید
  • در ۸ سال دولت احمدی‌نژاد، قیمت نان ۳۲ برابر شد!