Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خراسان، در این میان، تعداد زیادی از موسیقی‌های تیتراژ نیز پس از پخش سریال به دست فراموشی سپرده شده‌اند. در تشریح برخی از مهم‌ترین دلایل فراموش شدن سریع این تیتراژها می‌توان این موارد را برشمرد: ساخت ضعیف سریال‌ها و در نتیجه شنیده نشدن موسیقی آن‌ها، ساختار ضعیف شعر، موسیقی و صدای خواننده و از همه مهم‌تر شتاب‌زدگی در تولید اثر به دلیل فشارهایی که گاهی از سوی عوامل تولید یک برنامه به گروه ساخت موسیقی برای بالابردن سرعت ساخت تیتراژ وارد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با همین دیدگاه،به بررسی کوتاه موسیقی‌ تیتراژ چند سریال و برنامه تلویزیونی ازجمله «خوش‌نام»، «از سرنوشت ۴»، «نجلا ۲»، «مسافران شهر» ، «آدم‌های خوب شهر»، «بی انتها» و «دعوت» پرداخته‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

مسافران شهر

داستان قسمت‌های مختلف سریال «مسافران شهر» در قالبی مبتنی بر فلاش‌بک روایت می‌شود که درباره موضوعات رمضانی است و اتفاقات آن در حدفاصل ماه رمضان و عیدسعید فطر رقم می‌خورد.

آهنگ تیتراژ این سریال همراه با صدای امیر تسلیمی است و موسیقی روان تیتراژ تا حدودی آن را از خمودگی و یکنواختی ترانه و صدای خواننده نجات داده است؛ ضعف ترانه یکی از مهم‌ترین اشکالاتی است که می‌توان به تیتراژ این برنامه وارد دانست. تسلیمی آثار دیگری ازجمله دلربا و با من باش را نیز در کارنامه کاری خود دارد که در این دو اثر نیز نمی‌توان ردپایی از شعر قدرتمند پیدا کرد. بنا به دلایلی که ذکر شد، نمی‌توان این تیتراژ را در رسته تیتراژهای موفق و ماندگار   ماه رمضان ۱۴۰۱  دانست.

خوش‌نام

فیلم‌نامه سریال «خوش نام»،قصه جذاب و پرماجرایی دارد.   این سریال کمدی،یک قصه اخلاقی را در بطن جامعه روایت می‌کند. موسیقی تیتراژ این ملودرام شیرین را سعید شریعت اجرا کرده است، تیتراژ پایانی این سریال، ریتمیک و همخوان با قصه ساخته شده است. موسیقی از رهایی خاصی در اجرا برخوردار است و روانی شعر و صدای خواننده به این موضوع کمک شایان توجهی می‌کند.

اگرچه ترانه این تیتراژ به‌شدت دم‌دستی و خالی از بسیاری از صناعات ادبی است اما این آهنگ را به لحاظ موسیقی و صدای خواننده ،می‌توان در بازار ترانه امروز تا حدود زیادی موفق ارزیابی کرد. سعید شریعت تاکنون در تیتراژهای دیگری ازجمله در سریال«افرا» و «روزهای آبی» نیز به‌عنوان خواننده حضور داشته که در آن‌ها نیز به‌خوبی از عهده اجرا برآمده است.

سریال نجلا ۲

داستان سریال «نجلا» به حدود سال‌های ۵۸ برمی‌گردد؛ داستانی عاشقانه که در جنوب کشور اتفاق می‌افتد. موسیقی تیتراژ «نجلا ۱» را مهدی یغمایی به زیبایی اجرا کرده بود و ترانه تیتراژ نیز از جایگاه قابل قبولی برخوردار بود. در فصل اول«نجلا» سازهای بومی جنوب کشور در قسمتی کوتاه از موسیقی تیتراژ به کار گرفته شده بود؛ اما در فصل دوم، سازندگان سریال پا را فراتر گذاشته و این‌بار به سراغ عرفان طهماسبی از خوانندگان جوان جنوب کشور و از برگزیدگان «عصر جدید» رفته‌ و علاوه بر اجرای ترانه به لهجه جنوبی، با بهره‌گیری از سازهای جنوب کشور،تیتراژی  قابل‌احترام  تولید کرده‌اند.

«از سرنوشت ۴» و «آدم‌های خوب شهر»

هر بیننده‌ای که به تماشای فصل‌های مختلف سریال «از سرنوشت» نشسته باشد، قطعاً موسیقی تیتراژ این سریال را که توسط امین بانی اجراشده است،به خاطر می‌آورد.

تیتراژی خوش‌ساخت که البته صدای خاص خواننده کمک شایان توجهی به ماندگاری آن در ذهن مخاطب کرده است. عوامل سازنده  «ازسرنوشت ۴» برای تیتراژ پایانی این سریال دوباره به سراغ امین بانی رفته‌اند و این‌بار نیز، این خواننده در اجرا موفق ظاهرشده است. شعر این تیتراژ اثر حسین غیاثی است؛ ترانه‌سرایی که تا امروز ترانه‌های موفقی را برای تیتراژ برنامه‌های مختلف تلویزیون نوشته است. امیر توسلی نیز به‌عنوان آهنگ‌ساز موفق عمل کرده است.ویژه‌برنامه «آدم‌های خوب شهر»که هرشب قبل از افطار حوالی ساعت ۱۹ از شبکه دو پخش می‌شود نیز، با صدای امین بانی، شعر حسین غیاثی و آهنگ‌سازی امیر توسلی است.

این موسیقی نیز مانند موسیقی «ازسرنوشت۴» حاصل کار همان گروه است.ترانه‌ دارای استانداردهای مدنظر در ترانه‌سرایی و متناسب با موضوع برنامه است. موسیقی خلوت، روان و جذاب که موردپسند مخاطب روز است و صدای خاص امین بانی در اجرا و انتقال حس آرامش که در این موسیقی ریتمیک نهفته است باعث می‌شود مخاطب چندبار و به‌صورت پی‌درپی به پخش مجدد این موسیقی رغبت نشان دهد.

بی‌انتها و دعوت

برنامه «بی‌انتها» که برای لحظات معنوی افطار در شبکه نسیم تدارک دیده‌شده، از دیگر برنامه‌های ماه مبارک رمضان است که حال خوبی را به همراهان خود منتقل می‌کند. تیتراژ این برنامه را حجت اشرف‌زاده روی ترانه‌ای از حسین غیاثی خوانده است. ناگفته نماند که این قطعه قبل از این برنامه توسط حجت اشرف‌زاده اجرا و در بازار موسیقی کشور منتشر شده بود؛ آهنگی که به دلیل صدای آرامش‌بخش حجت اشرف‌زاده و شعر و موسیقی بی‌نقص  با بازخوردهای خوبی از سوی مخاطب روبه‌رو شده است و درنهایت،سازندگان این برنامه ترجیح داده‌اند به‌جای ساخت موسیقی اختصاصی، از یک موسیقی پرمخاطب که امتحانش را در مواجهه با مخاطب پس داده است، استفاده کنند.

همچنین،اجرای تیتراژ برنامه «دعوت»شبکه یک هم ،به حجت اشرف‌زاده سپرده‌شده است.  اشرف‌زاده را می‌توان از جمله خوانندگانی دانست که به ندرت، کارهای ضعیف درمیان آثارش دیده می‌شود.او در این تیتراژ نیز توانسته است یک قطعه موسیقی دارای استانداردهای لازم را خلق کند.

کد خبر 670205 برچسب‌ها موسیقی - چهره - ساز - آلبوم - اجرا رمضان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: رمضان صدای خواننده موسیقی تیتراژ حجت اشرف زاده جنوب کشور امین بانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۵۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردِ شماره «۴۴» گرافیکِ ایران کیست؟

روز گذشته، انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران، از مردی با شماره عضویت «۴۴» در این انجمن تجلیل و به مناسبت هفته گرافیک ایران، نمایشگاهی از آثار او برپا کرد. کامرانِ کاتوزیان، هنرمند پیشکسوت، عضو شماره «۴۴» این انجمن است که به عقیده بسیاری تحول قابل توجهی را در صنعت تبلیغات به وجود آورده است.

به گزارش ایسنا، کامران کاتوزیان حالا ۸۳ ساله است؛ با احتساب ارقام و اعداد و به حساب ما البته. این هنرمندِ طراحِ گرافیک، پیش‌تر در بخشی از مستندی کوتاه که سال ۱۳۹۰ در مراسم تولد ۷۰ سالگی‌اش در خانه هنرمندان ایران پخش شد، گفته بود: «احساس می‌کنم هنوز ۲۵ ساله‌ام ...»  

با محاسبه ارقام و اعداد که از نگاهِ دل، معیار صحیحی برای محاسبه سال‌های عمرِ آدمی نیست، کامرانِ کاتوزیان، که یکی از نمایندگان اصلی جریان هنر انتزاعی در ایران به‌شمار می‌رود، بدونِ در نظر گرفتنِ علاقه‌ کودکی‌اش به نقاشی، دست‌ِکم ۷۰ سالی را صرفِ طراحی گرافیک کرده است؛ به طوری که وقتی بزرگانِ هنر درباره او صحبت می‌کنند، گفته‌هایشان مملو از اشاره به افتخاراتِ کسب کرده و تحولات ایجاد شده از سوی اوست.

کسب جایزه مشترک چهارمین بینال تهران در سال ۱۳۴۳ به همراه ژازه طباطبایی ـ نقاش و مجسمه‌سازِ نوگرا ـ، شرکت در بینال پاریس در سال ۱۳۴۴، شرکت در بینال ونیز ۱۳۴۵، شرکت در جشنواره بین المللی هنر-واشنگتن در سال ۱۳۵۶، تاسیس گالری صبا ۱۳۴۳، فعالیت در شرکت تبلیغاتی آوانگارد در سال ۱۳۵۰، فعالیت در شرکت تبلیغاتی کارپی در سال ۱۳۶۵ و... از جمله سوابقی است که میانِ فعالیت‌های این هنرمند به آن اشاره می‌شود. 

حال روز گذشته، انجمنِ صنفیِ طراحانِ گرافیک در مراسم هفته گرافیک سال ١۴٠٣، از کامران کاتوزیان ـ پیشگام و پیشکسوت این عرصه ـ تقدیر و به صورت همزمان نمایشگاهی از آثار او در خانه هنرمندانِ ایران، برپا کرد؛ گرامیداشتِ فعالیتِ مردی با شماره عضویت «۴۴» در انجمنِ صنفیِ طراحانِ گرافیک.

بیشتر بخوانید 

بزرگداشت کامران کاتوزیان در هفته گرافیک ایران

« احساس می‌کنم هنوز ۲۵ ساله‌ام ...»

در نشست اخیرِ این انجمن نیز که هر هفته گذشته برگزار شد، ضمن اشاره به تاثیرِ کاتوزیان بر عرصه تبلیغات، به خصوص در بازه فعالیتش در آژانس تبلیغاتی آوانگارد،‌ تاکید شد که درخشان‌ترین دوره کاری این هنرمند مربوط به فعالیت آژانس آوانگارد است که به نوعی موجب احیای صنعت تبلیغات نیز شد. 

آثاری که قرار است به مناسبت هفته گرافیکِ ایران برگزار شود نیز، اغلب مرتبط با فعالیتِ این هنرمند در حوزه تبلیغات است.

از جمله آثاری که انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران از کامران کاتوزیان منتشر کرده است. از جمله آثاری که انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران از کامران کاتوزیان منتشر کرده است. از جمله آثاری که انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران از کامران کاتوزیان منتشر کرده است. از جمله آثاری که انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران از کامران کاتوزیان منتشر کرده است. از جمله آثاری که انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران از کامران کاتوزیان منتشر کرده است. از جمله آثاری که انجمن صنفی طراحان گرافیکِ ایران از کامران کاتوزیان منتشر کرده است.

کامرانِ کاتوزیان پس از پایان دوره اول متوسطه برای ادامه تحصیل راهی آمریکا شد؛ در آنجا به توصیه یکی از اساتید خود، به دانشگاه‌ ویندهام در ایالت ورمونت رفت و در سال ۱۳۴۰ در رشته هنرهای زیبا ـ نقاشی و مجسمه‌سازی ـ فارغ التحصیل شد.

او گفته است: «چرخش دیدگاه من به طرف نقاشی [مدرن] در سال ۱۹۶۲ اتفاق افتاد؛ یعنی زمانی که من ویلیام ‌هانت را- که فکر می‌کنم یکی از بهترین نقاشان معاصر امریکا است- ملاقات کردم.»

کاتوزیان همچنین گفته بود: «از نقاشان مورد علاقه‌ام در زمان تحصیل، بیش از همه کلاین (نقاش امریکایی/ ۱۹۱۰- ۱۹۶۲)، که هنوز هم با من است، بود. او که عمری چندان طولانی نداشت، دوره کوتاهی درخشید. نقاشی‌هایش به قدری قرص و مسلط بود که آدم مقابل کار له می‌شد. در دوره‌ای ماجراجویی جکسن پالک (نقاش امریکایی/ ۱۹۱۲- ۱۹۵۶) من را مسحور خودش کرد. همچنین نقاشان دیگری مثل مارک روتکو (نقاش ۱۹۰۳- ۱۹۷۰) و مارک توبی (نقاش امریکایی/ ۱۸۹۰- ۱۹۷۶) که کارهای خیلی درخشانی داشتند. در نیویورک آن سال‌ها، وقتی به گالری‌ها سر می‌زدی، آثاری را می‌دیدی، بسیار قرص و بی‌نظیر، و از نقاشانی که اصلاً معروف نبودند. بعد از آن دیگر کارهایی به آن محکمی‌ و درخشندگی ندیدم. بدی نقاشی آبستره این است که خیلی سریع، اول صدها، و بعد هزاران نفر به آن پیوستند و چون چشم مخاطب به این نوع کارها عادت نداشت، بنابراین، در تشخیص هم دچار اشکال می‌شدند. شارلاتانیسم خیلی سریع در این سبک رخنه کرد، در حالی‌که کمتر آدم خُبره‌ای قادر به تشخیص درستی و نادرستی و اصالت آن بود.»

همانطور که کاتوزیان گفته بود، به عقیده بسیاری از پژوهشگران هنری، تأثیر آثار کلاین در آثار دوره‌های مختلف کار این هنرمند قابل ردگیری است.

اثر فرانتز کلاین اثر کامران کاتوزیان

انرژی ضربه قلم‌ فرانتز کلاین، حرکت هیجانی او هنگان خلق اثر را نمایان می‌کنند؛ به طوری که گویی حرکت قلم بر بوم، قرص و محکم و مطمئن بوده است، همانطور که کامران کاتوزیان اظهار کرده بود «نقاشی‌هایش (کلاین) به قدری قرص و مسلط بود که آدم مقابل کار له می‌شد.»

و گویی کاتوزیان، این شکلِ شدت حرکت قلم مو و رنگ گذاری جسورانه را در آثار خود حفظ کرده است. 

آنطور که گفته شده، آیدین آغداشلو دربارهٔ آخرین نمایشگاه کامران کاتوزیان این‌طور اظهار نظر کرده بود. «وقتی قرار شد آثار تازه کامران کاتوزیان را تماشا کنم، نمی‌دانستم انتظار دیدن چه نوع مجموعه‌ای را باید داشته باشم و پس از انزوای چندساله او و دوری سالیان اخیر من از نمایشگاه‌های نقاشی، ارتباط میان هنرمند و مخاطب چه صورتی خواهد یافت؟ اما وقتی دیدم، آسوده شدم که نقاشی‌ها، در وجهی بسیار جدی و حرفه‌ای، تداوم معنا و دستاورد گذشته او را دنبال کرده بودند و آن شدت حرکت قلم مو و رنگ‌گذاری جسورانه، گیرم کمی ملایم‌تر، همچنان جاری و باقی و مداوم بود. تعلق و وابستگی قدیمی و همیشگی کامران کاتوزیان به مکتب اکسپرسیونیزم انتزاعی سال‌های ۵۰ میلادی نیویورک، که هیچ کاستی نگرفته‌است، و با گوشه چشمی به کارهای پرتلاطم کلاین یک سره جهان شخصی و خاص خود را دنبال و بنا می‌کند.»

روز گذشته نیز هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳، در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران، هفته گرافیک ایران با افتتاح نمایشگاه آثار کامران کاتوزیان در گالری استاد ممیز و نمایشگاه پوستر در جستجوی نسل نو در گالری تابستان خانه هنرمندان ایران همراه شده بود. 

در این مراسم بهرام کلهرنیا ـ رییس هیات مدیره انجمن گرافیک ایران ـ ضمن اشاره به دشواری‌های این انجمن، ایستادن تا لبه سقوط و نابودی و سپس نگه داشتنش با چنگ و دندان، بر ایستادن زیر سایه کامران کاتوزیان تاکید کرد. او ضمن توصیف کاتوزیان با عنوان «سرو عتیق» گفت: «نخستین شماره ویژه‌نامه‌ای دوره جدید انجمن آماده شده و با اسم استاد کاتوزیان بیرون آمده است. امیدوارم انتشار این ویژه‌نامه ادامه دار باشد.»

بخشی از مراسم روز گذشته، به نکوداشت کامران کاتوزیان اختصاص پیدا کرد و ویدیویی که به گفته امراله فرهادی ۱۲ سال قبل از کامران کاتوزیان تهیه شده بود، پخش شد.

امرالله فرهادی گفت: «واقعیت اینکه امکان فیلمبرداری جدید از آقای کاتوزیان وجود نداشت. امیدوارم آقای کاتوزیان‌ ده‌ها سال عمر کنند اما نباید فراموش کنیم که ایشان در این سال‌ها خیلی اذیت شده‌اند. از سال ۸۳ امکان همکاری و دوستی با ایشان را داشتم و به آن افتخار می‌کنم. کاری که در این رویداد انجام دادیم، این بود که خواستیم ویژه نامه‌ای را برای آقای کاتوزیان در بیاوریم. از روزی که با افراد تماس گرفتیم تا یادداشت‌های خود درباره ایشان را برایمان ارسال کنند، تنها یک روز گذشت و تقریبا تمام مطالب جمع شد. این ویژه نامه مطالب خوبی درباره آقای کاتوزیان دارد. بنابراین اگر کسی بخواهد ایشان را بشناسد، به خواندن مطالب این ویژه‌نامه را توصیه می‌کنم.»

او ادامه داد: «کاتوزیان در این سال‌ها سختی‌های خیلی زیادی را از سر گذراند. او در هر جایی کار می‌کرد، برای ما مانند الگویی بود که دنبالش می‌کردیم. او در کار خود ساختارشکن و شجاع بود. همین موضوع سبب شد تا به او اتهام‌های واهی بزنند و حتی تا دادگاه ببرند. او را ممنوع الکار کردند اما او رفت و کار خودش را انجام داد. او هیچوقت معلم رسمی نبود، اما تاثیرش در کارهای امروز دیده می‌شود. برای ایشان آرزوی سلامتی می‌کنم.»

در بخش بعدی این مراسم نیز با حضور بهرام کلهرنیا، مجید بلوچ، علی خسروی، رضا خاکساری، علیرضا مصطفی زاده، لوح یادبودی از طرف انجمن گرافیک ایران به امراله فرهادی اهدا شد تا آن را به دست استاد کاتوزیان برساند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون
  • هدیه عجیبی که رونالدو از عربستانی‌ها گرفت
  • کتاب نامداران موسیقی سنندج رونمایی شد
  • شورای شهر تأثیر مثبتی بر توسعه حقوق شهروندی دارد
  • وقتی «خانه خدا» سینماها را شلوغ کرد
  • علیرضا طلیسچی: وضعیت موسیقی در ایران خوب است
  • پخش صدای علیرضا قربانی قبل از مسابقه حساس فوتبال !
  • ترانه‌ کودکانه «ببعی تو بازیگوشی» اینستاگرام را منفجر کرد + ویدئو
  • مردِ شماره «۴۴» گرافیکِ ایران کیست؟
  • « نئوتنالیتی » شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»