Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسته ویژه خبری «تابناک» هر روز سعی دارد با انتخاب تیترهایی از حوزه های مهم خبری به خصوص سیای و اقتصادی ، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی و اوضاع اقتصادی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دستگاه‌های نظارتی جرأت نمی‌کنند عوامل پشت‌ پرده گرانی‌ها را به رئیس‌جمهور معرفی کنند

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:دستور رئیس جمهور برای بررسی پشت‌ پرده گرانی‌ها این است: دستگاه‌های نظارتی، پشت‌ پرده گرانی‌های اخیر را بررسی و شناسایی کنند...حالا باید به این سؤال پاسخ داده شود که آیا دستگاه‌های نظارتی می‌توانند گزارش صحیحی به ایشان بدهند که منجر به شناسایی پشت‌ پرده گرانی‌ها شود یا نه؟ پاسخ این سؤال کاملاً به چگونگی عملکرد دستگاه‌های نظارتی بستگی دارد. اگر این دستگاه‌ها به سراغ نخود سیاه بروند، هرگز به نیتجه نخواهند رسید. پشت‌ پرده گرانی‌ها را باید در این سه عامل پیدا کرد؛ ضعف وزرای اقتصادی، اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه بدون پشتوانه کارشناسی و عدم اتخاذ تصمیم جدی درباره برجام. روشن است که دستگاه‌های نظارتی جرأت نمی‌کنند به سراغ این واقعیت‌ها بروند و آنها را به عنوان عوامل پشت‌ پرده گرانی‌ها به رئیس‌جمهور معرفی نمایند و روشن‌تر اینکه تا به این وضعیت خاتمه داده نشود، عوامل پشت‌ پرده گرانی‌ها به کار خود با موفقیت ادامه خواهند داد.

بازداشت نایب رئیس فدراسیون فوتبال

منبع آگاه: در ادامه برخورد با متهمان پرونده کثیرالشاکی رمزارز جعلی کینگ مانی، نایب رئیس فدراسیون فوتبال نیز، امروز بازداشت و روانه زندان شد. پیش از این نیز آقای (ف. ق) متهم ردیف اول و همسر نایب رئیس فدراسیون فوتبال در این پرونده کلاهبرداری نیز بازداشت و با قرار وثیقه ۱۸۰۰ میلیارد تومانی روانه زندان شده است.پرونده رمز‌ارز جعلی کینگ مانی بزرگترین پرونده کلاهبرداری در حوزه ارز‌های دیجیتال است و چندین هزار میلیارد تومان از شهروندان کلاهبرداری شده و مطالبات شاکیان در حال رسیدگی کارشناسی است./صداوسیما

رد احتمال تغییر وزرای رئیسی

حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهوری: برخی با یک یا دو وزیر مخالف بودند و می‌خواستند وزرا تغییر کنند. وزرا شب و روز کار می‌کنند و برنامه‌های خود را دنبال می‌کنند.تاکنون بحثی در دولت درباره تغییر وزرا مطرح نشده است؛ البته بررسی عملکردها در دولت انجام می‌شود اما این بررسی به معنای این نیست که قرار است وزیری جابجا شود.شش سوال در دستور کار مجلس است. یک سوال اصلا طرح نشده و نمایندگان از پنج سوال دیگر قانع شده‌اند و بحث استیضاح در مجلس و در دولت هم بحث تغییر وزیر مطرح نیست./ایسنا

جمله شجاعانه بازیگر مطرح مقابل چشم رئیسی

محمود گبرلو، مجری تلویزیون و منتقد سینما با بیان روایتی از مراسم افطار رئیس‌جمهور با هنرمندان که شامگاه پنجشنبه ۲۵ فروردین در محیط باز ساختمان دولت برگزار شد به آن‌چه سیدجواد هاشمی، بازیگر و کارگردان تلویزیون و سینما خطاب به رئیس‌جمهور گفت، پرداخت.

او در بخشی از این روایت در صفحه اینستاگرامش چنین نوشت: «حرکت پسندیده رئیس‌جمهور بعد از سخنرانی, حضور در جمع هنرمندان بدون حفاظت و سخت‌گیری و گوش دادن به تک تک حرف‌ها بود. دیداری که طبیعتاً درددل‌های خصوصی و شخصی هنرمندان در آن مطرح شد و گاه مواردی را هم به مسئولین برای پیگیری یادآور شدند. دقت ایشان به حدی بود که زمانی که نزدیک امیر دژاکام شدند گفتند شما فرمودید سه نکته دارید اما فقط دو نکته را اشاره فرمودید! رضایت نسبی در این دیدار میان طرفین مشهود بود و احساس می‌شد هیچکدام مایل نبودند این لحظات صمیمی را ترک کنند.»

گبرلو در ادامه به این نکات اشاره کرد: «زیباترین برخورد آقای رئیس‌جمهور زمانی بود که سیدجواد هاشمی، بازیگر و کارگردان بدون هماهنگی ایستاد و گفت: «برخی هنرمندان مایل نیستند با شما ملاقات کنند و این جمع همه هنرمندان ایران محسوب نمی‌شوند» رئیس‌جمهور هم در پاسخ با لبخند و احترام اعلام کرد «من رئیس‌جمهور و خدمتگزار همه هستم چه رای داده باشند و چه رای نداده باشند و ای کاش زمان و مکان اجازه میداد با همه دیدار کنم.»»

معاون موسسه نشر آثار امام خمینی: با توجه به ثروتی که در ایران داریم، نباید فقیر داشته باشیم

حجت الاسلام و المسلمین حسن پویا، معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی گفت: با توجه به اینکه ثروت هنگفتی در بسیاری از کشورها از جمله ایران وجود دارد، نباید هیچ فقیری داشته باشیم در حالی که مثلاً در عربستان و در کنار خانه خدا فقر وجود دارد و فقرا نیازمند کمک هستند. یا در ایران با وجود این همه خیریه، چرا باید فقیر داشته باشیم! از این جهت که مردم خیرات می کنند، بسیار مطلوب است، اما این نشانه ضعف ماست که باید این همه کمک شود و باز هم نیازمند وجود داشته باشد در حالی که توان و قدرت و ثروت ما بیش از این است و اگر به این دعاها و کلمات نورانی و پیام های قرآنی عمل شود.

علیرضا بیگی: این مجلس استیضاح بکن نیست

نماینده مردم تبریز درخصوص علت رای نیاوردن استیضاح وزرا، بیان کرد: «مجلس و دولت در یک سمت و سو هستند. بالاخره ۲۲۰ نماینده مجلس امضا کرده‌اند که آقای رئیسی کاندیدای ریاست جمهوری شود. همچنین ۲۵۰ نماینده هم امضا کرده‌اند که رقبای آقای رئیسی از انتخابات کنار روند و کمک کنند که ایشان بالاترین رای را بیاورد. به همین جهت مجلس خود را در قبال موفقیت دولت مسئول می‌داند و لاجرم زیر بار تحقق استیضاح نمی‌رود.» احمد علیرضا بیگی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه گمانه‌زنی‌هایی که درمورد استیضاح برخی از وزرای دولت می‌شود چه قدر صحت دارد، گفت: «موضوع استیضاح تعدادی از وزرا مطرح است، ولی در حد طرح شکایت از وزراست. طرح استیضاح تا زمانی که بخواهد به نتیجه برسد به راحتی امکان‌پذیر نیست. در عین حال مجلس در مورد وزرا، هم به دلیل پیوند و اتصالی که وجود دارد و هم معتقد است بازخواست از وزرا یک سلسله مراتبی باید داشته باشد، یعنی در ابتدا طرح سوال و تحقیق و تفحصی انجام و سپس به استیضاح منجر شود.»

عضو جنبش عدالتخواه دانشجویی خطاب به رئیسی: در حال قیچی‌ کردن سفره مردم هستید

فرهیختگان در متنی از صالح ترکمان، عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی نوشت: آقای رئیسی، متاسفانه باید بگوییم در این ۹ماه، عملکرد دولت شما درمجموع تقریبا دردی را از مردم محروم دوا نکرده است.

آقای رئیس‌جمهور، سلام علیکم، ضمن تشکر از برپایی این جلسه و نشستن پای صحبت دانشجویان، امید آن است که این‌ دست جلسات اولا مستمر بوده و ثانیا مثمرثمر واقع شود. آقای رئیسی، در این جلسه به‌عنوان دانشجویان عدالتخواه بر خود لازم می‌بینیم نکاتی را که نسبت به آنها نگرانی داریم ذیل ۳عنوان خدمت شما مطرح کنیم؛ امید که موثر باشد.


آقای رئیسی، پیش از هر چیز باید مجددا روی این نکته تاکید کنیم که همچنان بعد از گذشت ۹ماه از آغاز به کار دولت، خبری از یک ایده و گفتمان محوری واحد در بخش‌های مختلف دولت شما نیست. می‌بینیم که در موضوعات مختلف هر کدام از وزرا و معاونان، ساز خودشان را می‌زنند و بعضا متناقض و متضاد درمورد یک موضوع ابراز نظر می‌کنند.


آقای رئیسی، این را بدانید که پیشرفت زمانی حاصل می‌شود که ما بدانیم از بین همه کارهای خوب کدام کارها را نباید انجام دهیم. متاسفانه باید بگوییم که هنوز دولت شما متوجه این امر نشده است؛ شاید اصلی‌ترین مصداق این حرف برنامه‌ای باشد که تحت‌عنوان برنامه تحول دولت منتشر شد. برنامه‌ای برای اجرانشدن و پر از حرف‌های خوب ناهمسو و بعضا متضاد. هرچند صرف تدوین چنین سندی که بتواند برخی اولویت‌های اجرایی را برای دولت روشن کند، ممدوح است، ولی باید اذعان کنیم این سند برای تحول نیست و در بهترین حالت به سرنوشت سند تحول قوه‌قضائیه منجر خواهد شد که به‌علت عدم ریل‌گذاری صحیح، با عوض شدن افراد به فراموشی سپرده شد.


آقای رئیسی، متاسفانه باید بگوییم دولت شما تا اینجای کار نشان داده است که تکلیفش با خودش روشن نیست. صبح تا شب شعار می‌دهید که خط‌قرمز ما سفره مردم است، ولی در عمل با حذف ارز ۴۲۰۰تومانی و ۵برابر کردن مبنای ارزش‌گذاری برای دریافت حقوق گمرکی، آن‌هم همسو با موج تورم جهانی، درحال قیچی‌کردن سفره مردم هستید. آقای رئیسی نمی‌شود این‌گونه اقتصاد را مدیریت کرد. حاج‌آقای رئیسی، بی‌تفاوت نبودن شما نسبت به درد مردم و دغدغه قلبی شما برای وضعیت آنها، توام با مردم‌داری‌تان چیزی است که ما را دلگرم کرده، ولی آقای رئیسی این را بدانید اعتماد ذره‌ذره به‌دست می‌آید، ولی به‌یکباره از دست می‌رود و شما هم خوب می‌دانید تا زمانی که مردم نتوانند به دولت اعتماد کنند حاضر نخواهند بود سرمایه‌های خود را برای تولید و اشتغال از زیر بالشت دربیاورند.

نظر کریمی قدوسی درباره تیم مذاکره کننده دولت سیزدهم

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: تیم مذاکره کننده دولت سیزدهم با نگاه انقلابی و مقاومتی کم نظیر در برابر طرف غربی مذاکره می‌کند، توانسته در حوزه هسته‌ای، علم و فناوری از دستاوردهای کشور دفاع کند.

محمدجوادکریمی قدوسی در گفت و گو با ایرنا در مورد فرمایشات اخیر رهبری انقلاب و دفاع از تیم مذاکره کننده هسته‌ای، گفت: راهبرد و سیاست تیم مذاکره کننده دولت سیزدهم منطقی و مبتنی بر پشتوانه ایمانی و انقلابی است. تیم مذاکره کننده هسته‌ای با تکیه بر این مبانی اعتقادی توانسته تاثیرگذاری خود را در فضای مذاکرات به اثبات برساند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: تیم مذاکره کننده همیشه نماینده ملت انقلابی و مسلمان ایران است و باید پشت میز مذاکره با منطق انقلابی و اسلامی و با ادبیات دیپلمات‌ها مذاکره کند.

توصیه عنابستانی به دولت: در نحوه تعامل با مجلس تجدیدنظر کنید

یک نماینده مجلس تاکید کرد: دولت حتما باید در مسیر تعاملی خودش با مجلس و نمایندگان یک تجدید نظر کند چرا که ما تعامل و همراهی مثبت را از دولت انتظار داشتیم اما این تعامل را خیلی با نمایندگان خوب نمی‌بینیم.

تصمیم ابر بدهکاران برای پرداخت بدهی‌ پس از انتشار اسامی

خاندوزی وزیر اقتصاد درباره نتایج اقدام این وزارتخانه برای افشای اسامی ابربدهکاران بانکی گفت: تعدادی از این بدهکاران بزرگ برای پرداخت بدهی‌شان به بانک‌ها و خروج از لیست بدهکاران مراجعه کرده‌اند. خاندوزی افزود: معضل بدهی‌های کلان بانکی موجب عدم دسترسی بخش زیادی از مردم به تسهیلاتی بود که سال‌ها و سال‌ها منجمد دست چند بدهکار بزرگ بدحساب باقی‌مانده بود و اجازه دسترسی به آن حجم از تسهیلات به بقیه مردم داده نمی‌شد.

وزیر اقتصاد سفر خود به آمریکا را لغو کرد

به دنبال تأخیر دولت آمریکا در صدور روادید برای هیات ایرانی جهت حضور در اجلاس بهاره بانک جهانی و موکول شدن صدور روادید به روزهای منتهی به سفر وزیر اقتصاد سفر خود را به این کشور لغو کرد.

ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی به ۱.۸۹ تریلیون دلار رسید

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱.۸۹ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۱.۴۲ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۴۰.۸۹ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت‌کوین است. بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۶۲.۳۸ میلیارد دلار است که ۱۹.۸۸ درصد کاهش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۶.۹۷ میلیارد دلار است که ۱۱.۱۷ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است. حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۴۹.۲۱ میلیارد دلار است که ۷۸.۸۹ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است.

برای دریافت وام ۲ میلیارد تومانی مسکن؛ پانزده سال صبر کنید

رئیس گروه بانک‌های تخصصی اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی در سال‌های اخیر در راستای تنوع بخشی در روش‌های پرداخت و تسهیلات مسکن ابزارهای متنوعی را در نظر گرفته است و یکی از این ابزارها که جدید هم نیست صندوق پس انداز مسکن جوان است. اساس این صندوق بر مبنای سپرده گذاری است یعنی اگر خانواده‌ها بخواهند برای تامین مسکن آینده فرزندانشان فکری کنند، می‌توانند افتتاح حسابی تحت عنوان حساب مسکن جوانان و براساس جدول و پرداخت ماهانه بعد از گذشت دوره مشخص از این تسهیلات استفاده کنند. در صورتی که خانواده‌ها بخواهند زودتر از این تسهیلات استفاده کنند شرایط ویژه‌ای دارد که پس از پایان ۵ سال تا سقف ۸۰۰ میلیون تومان فراهم می‌شود و همچنین بین ۵ تا ۱۵ سال یک جدول مشخصی دارد که همان روز افتتاح حساب در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا این تسهیلات، افرادی را که قبل از سال ۱۴۰۱ حساب باز کردند هم شامل می‌شود؟ گفت: این حساب هر سال یک شرایط و سقف‌های مشخصی دارد، ولی با توجه به افزایش قیمت‌ها و تورم‌هایی که اتفاق افتاد؛ امسال این حساب را افزایش بیشتری دادیم تقریباً تا دو برابر سقف‌ها را اضافه کردیم یعنی کسی که از فردا حساب باز کند مشمول این سقف‌ها خواهد شد؛ بنابراین گزارش سقف تسهیلات در سال ۱۴۰۱ به مبالغ ۲ میلیارد تومان، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به ترتیب در تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و سایر مناطق شهری برای حساب‌های افتتاحی سال جاری افزایش یافته است.

ورود ممنوع چین در برابر گوشت های برزیلی

چین واردات گوشت از سه شرکت برزیلی را‌ به مدت یک هفته ممنوع اعلام کرده است. دلیل ممنوعیت نگرانی از وجود برخی مواد مشکوک به آلودگی سویه جدید ویروس کروناست. بر اساس این گزارش، گمرک چین اعلام کرده که واردات گوشت از سه شرکت صادرکننده برزیلی به نام‌های GBSSA، مارفریق و MRFG3.SA را‌ یک هفته ممنوع کرده و مراتب طی بیانیه‌ای به سفارت برزیل در پکن اعلام شده است. قرار است این اقدام از امروز (شنبه) اجرایی شود. بر اساس این بیانیه دلیل ممنوعیت وجود اسید نوکلئیک از سویه جدید ویروس کرونا در بخش خارجی بسته‌بندی گوشت است. این بسته‌بندی‌ها حاوی گوشت منجمد بوده که توسط این شرکت‌ها به چین ارسال شده بود. پیش‌بینی شده است که تصمیم چین برای ممنوعیت واردات روی این سه شرکت برزیلی تأثیرگذار باشد.

سبزپوشی بورس در شروع هفته

در پایان فعالیت امروز بازار سهام، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۳۵۳۹ واحدی معادل ۰.۹۳ درصد، به یک میلیون و ۴۶۷ هزار و ۶۶۸ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افزایش ۲۰۹ واحدی به ۲۰ هزار و ۲۴۷ واحد رسید.

ارزش سهام عدالت امروز چقدر شد؟

در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار و ۱۵۹ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته یک درصد معادل ۱۰۴ هزار و ۱۳۹ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۹۶۰ هزار و ۹۵ تومان رسیده است.

جهش قیمت ملک در دوبی درپی افزایش تقاضا

شهرداری دوبی در گزارشی اعلام کرد، در پی افزایش تقاضا طی ماه گذشته میلادی قیمت املاک و مستغلات در شیخ نشین دوبی بیش از ۱۸.۸ درصد افزایش یافت. براساس این گزارش طی ماه گدذشته میلادی قیمت واحدهای مسکونی بیش از ۸.۴ درصد افزایش یافت و قیمت ویلاهای مسکونی بیشش از ۳۴.۱ درصد افزایش یافت.

خبری از اعلام میزان بدهی ابربدهکاران نیست

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در خصوص افشای عمومی لیست بدهکاران بانکی بیان کرد: رویکرد شفافیت در نظام بانکی کشور در دوره جدید مدیریت وزارت اقتصاد و با انتشار عمومی صورت‌های مالی بانک ملی ایران و چند بانک دولتی دیگر از سال گذشته آغاز شد. در ابتدای سال جاری و در مرحله بعدی، وزارت اقتصاد اقدام به انتشار لیستی از ابربدهکاران بانک‌های دولتی و وابسته به دولت مبادرت ورزید. خضریان افزود: البته نوع انتشار لیست‌ها و اطلاعات افشا شده دارای ابهام و نقص‌هایی است و به گفته مقامات دولتی، لیست‌های افشا شده از بدهکاران بانکی کامل نیست. با بررسی دقیق‌تر اسامی افراد و گروه‌های منتشره، می‌توان دریافت که بانک‌ها صرفا لیست بدهکاران حقیقی و یا فعال در بنگاه‌داری بخش خصوصی را منتشر کرده‌اند و خبری از اعلام میزان بدهی ابربدهکاران در شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت نیست.

زمزمه صدور مجوز برای واردات ۷۰ هزار خودرو

هفته گذشته جلسه مهمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص تعیین تکلیف حواشی واردات خودرو برگزار شده و جلسه تکمیلی نیز در هفته جاری انجام خواهد شد. گفتنی است، بحث مخالفت با واردات از طرف هیات عالی نظارت انجام شده و مجمع تشخیص مصلحت نظام در این خصوص چنین نظری نداشته است. جدای از این مباحث، همان‌طور که پیش‌تر تأکید شد، بحث واردات خودرو در حیطه مقررات بوده و نیاز به قانون خاصی که الزاماً در مجلس شورای اسلامی تصویب و ابلاغ شود ندارد. به عبارت ساده‌تر موضوع واردات خودرو در سال 97 توسط دولت ممنوع شد و ظاهراً بعد از مکاتبه رسمی رئیس جمهور در خصوص سامان‌دهی آشفته‌بازار خودرو قرار است در پایان اردیبهشت‌ماه بحث واردات خودرو نیز تعیین تکلیف شود؛ بنابراین، گویا در روزهای آتی نظرهای مجمع تشخیص مصلحت نظام یک پالس مشخص برای دولت داشته باشد. به عبارت ساده‌تر، از آنجا که هم دولت و هم مجلس موافق واردات خودرو هستند، تأیید نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز می‌تواند در این خصوص راهگشا باشد. /تسنیم

گرانی ۳۰۰درصدی تن ماهی بعد از ماه رمضان؟!

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: انجمن‌های تولیدکنندگان کنسرو، یک ماه است که سهمیه روغن را از وزارت کشاورزی دریافت نکردند؛ از این‌روی، واحد‌های تولیدکننده بزرگ با نیمی از ظرفیت اقدام به تولید می‌کنند و تولیدکنندگان خرد، خط تولید خود را متوقف کرده‌اند. محمد میر رضوی در گفتگو با ایلنا، با اشاره به احتمال افزایش نرخ تن ماهی بعد از ماه رمضان، گفت: از ابتدای اسفند سال گذشته، صنعت پتروشیمی قیمت لوازم بسته‌بندی مواد غذایی از جمله کارتون، شیشه و پت را حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش داد. علاوه بر این افزایش هزینه کارگری احتمال بالا رفتن نرخ تن ماهی و سایر محصولات کنسروی را بعد از ماه رمضان تقویت کرده است. وی با اشاره به تاثیرات حذف ارز ترجیحی در تولید محصولات کنسروی، خاطرنشان کرد: هنوز ابلاغیه‌ای درباره زمان حذف ارز ترجیحی به تولیدکنندگان داده نشده است، اما اگر این ارز حذف شود، قیمت محصولات کنسروی حدود ۳۰۰ درصد افزایش پیدا می‌کنند.

رشد ۳۷ درصدی تجارت کشور در زمستان ۱۴۰۰

سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک در خصوص تجارت کشور در زمستان سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: از مجموع تجارت ۱۶۴ میلیون تنی کشور به ارزش ۱۰۱.۶ میلیارد دلار، ۴۱ میلیون و ۵۲۲ هزار تن کالا به ارزش ۲۹ میلیارد و ۵۴۹ میلیون دلار مربوط به فصل چهارم سال ۱۴۰۰ بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۴ درصد در وزن و ۳۷ درصد در ارزش رشد داشته، اما نسبت به فصل پاییز، چهار درصد در وزن کاهش و ۹ درصد در ارزش افزایش را تجربه کرده است.

نوبرانه ها عقب نشینی کردند

مشاهدات میدانی حاکی از کاهش قیمت میوه‌های نوبرانه از جمله گوجه‌سبز و توت فرنگی است. مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان با بیان اینکه گوجه سبز گرمسار به دست آمده و مقدار آن نیز بسیار است، گفت: از ابتدای ماه‌ آینده نیز گوجه سبز ساوه و سپس شهریار وارد میدان خواهد شد. وی ادامه داد: قیمت گوجه‌سبز افت زیادی پیدا کرده است و از کیلویی ۳۰۰ هزار تومان به کیلویی ۷۰ تا ۱۲۰ هزار تومان در میدان مرکزی میوه و تره بار رسیده است. رئیس اتحادیه بارفروشان اضافه کرد: توت فرنگی گلستان و جیرفت نیز به دست آمده و توت فرنگی گلخانه‌ای نیز وارد بازار شده است. در حال حاضر قیمت هر کیلو توت فرنگی گلخانه‌ای در میدان مرکزی میوه و تره بار ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان و گلخانه‌ فضای باز نیز کیلویی ۴۰ هزار تومان است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ماه رمضان طرح ترافیک 1401 دعای روز چهاردهم رمضان میانکاله بسته ویژه خبری بسته خبری اخبار روز ماه رمضان طرح ترافیک 1401 دعای روز چهاردهم رمضان میانکاله مجمع تشخیص مصلحت نظام بازار ارزهای دیجیتال دستگاه های نظارتی تیم مذاکره کننده بعد از ماه رمضان میلیارد تومان پرده گرانی ها واردات خودرو میلیارد دلار درصد افزایش افزایش یافت حال حاضر هزار تومان رئیس جمهور آقای رئیسی دستگاه ها آقای رئیس توت فرنگی سفره مردم دولت شما خواهد شد گوجه سبز تن ماهی بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۶۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین واکنش دولت رئیسی به ضرب الاجل اقتصادی قالیباف

در پی انتقادات قالیباف از رویکرد اقتصادی دولت، معاون رئیسی نامه‌ای را خطاب به رئیس مجلس منتشر کرد.

به گزارش مهر، محمدباقر قالیباف در دومین جلسه با مسئولان اقتصادی دولت رئیسی که چهارشنبه برگزار شده بود با تعیین یک ضرب الاجل برای دولت تاکید کرده بود؛ «به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد. ما رویکرد اقتصادی‌مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.»

در همین راستا، معاون پارلمانی رئیس جمهور طی نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی، توضیحاتی را در پاسخ به اظهارات قالیباف در خصوص مدیریت اقتصادی و بازار ارز ارائه داد.

متن نامه حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر قالیباف

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی ایران

سلام علیکم؛

پیرو جلسات ارزی برگزار شده در دفتر جنابعالی با حضور تعدادی از نمایندگان محترم مجلس و بیانات جنابعالی پس از برگزاری جلسه و ابراز انتقاداتی در خصوص مدیریت اقتصادی و بازار ارز، موارد ذیل را به استحضار می‌رساند:

۱. دیدگاه‌های مجلس شورای اسلامی در خصوص ارز و سیاست‌های اقتصادی در چارچوب قوانین دائمی، قانون بودجه و برنامه هفتم لحاظ شده است. بدیهی است این مصوبات به عنوان قوانین بالادستی در اعمال سیاست‌های اقتصادی و ارزی دولت مدنظر قرار گرفته است.

۲. سیاست‌های اقتصادی و ارزی سال ۱۴۰۳ در چارچوب شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم»، با همکاری سه دستگاه اصلی اقتصادی (وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه) تهیه شده و در حال نهایی شدن در دولت می‌باشد.

۳. در سال ۱۴۰۲، سیاست‌های اقتصادی و ارزی در چارچوب اسناد بالادستی کشور تهیه و اجرا شد. این سیاست‌ها موفق شدند نرخ رشد نقدینگی را از ۳۳.۱ درصد در فروردین به ۲۴.۳ درصد در اسفند ماه، تورم تولیدکننده را از ۴۴.۷ درصد به ۲۴.۵ درصد و تورم نقطه به نقطه مصرف کننده را از ۵۵.۵ درصد به ۳۲.۳ درصد کاهش دهند. در سال ۱۴۰۲، بر اساس برآورد بانک مرکزی، تراز تجاری برابر ۲۰.۵ میلیارد دلار مثبت بوده است. تحقق این موفقیت‌ها در کنار تحقق نرخ رشد ۶ درصدی برای سال ۱۴۰۲ (رشد ۹ ماهه ۱۴۰۲ بالغ بر ۶.۷ درصد) بوده است. طبق گزارشات بین المللی، در سال گذشته میلادی، ایران توانست بالاترین نرخ رشد اقتصادی را در منطقه داشته باشد و جزو بالاترین نرخ‌های رشد کشورهای جهان بوده است.

۴. در سال ۱۴۰۲، معادل ۶۹ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی، مواد اولیه و تجهیزات سرمایه‌ای با نرخ مصوب به موقع تأمین شده است که ۳۰ درصد بیشتر از متوسط آن طی ۴ سال قبل بوده است. بخش عمده این ارزها به کالاهای سرمایه و مواد اولیه کارخانجات تولیدی اختصاص یافت. از طرف دیگر، اختصاص ارز ترجیحی به دارو معادل ۲۶ درصد افزایش یافت و تلاش شد ارز کلیه کالاهای اساسی به سرعت تخصیص و تأمین گردد به گونه‌ای که هیچ وقفه‌ای در بارگیری و تخلیه کشتی‌ها صورت نپذیرد.

۵. به منظور بهبود نظام توزیع کالاهای اساسی که با ارز ترجیحی تأمین می‌شوند از طرح کالابرگ استفاده شد و در حال حاضر بالغ بر ۶۰ میلیون نفر (۷ دهک درآمدی) از این طرح استفاده می‌کنند که طبق آن ۱۱ قلم کالای ضروری به قیمت سال ۱۴۰۱ عرضه می‌شود.

۶. علاوه بر این، بسیاری از نیازهای تأمین نشده در دهه ۹۰ از جمله واردات خودرو، سفر حج عمره، واردات کامیون و تاکسی‌های برقی در دستور کار دولت در سال ۱۴۰۲ قرار داشت و در سال جاری شاهد نتایج آن خواهیم بود.

۷. قانون جدید بانک مرکزی در خرداد ماه سال جاری، اجرایی خواهد شد. در حال حاضر، بانک مرکزی در چارچوب قانون قبلی در حال فعالیت است و هیچ اختیار جدیدی به این نهاد واگذار نشده است. مهم‌ترین محور قانون جدید، افزایش استقلال بانک مرکزی در سیاستگذاری پولی و ارزی است که با موارد ذکر شده مغایر است.

۸. یکی از دلایل اصلی آرامش بازارها پس از اجرای عملیات موفق «وعده صادق» وعدم تحقق برنامه دشمنان برای ایجاد اختلال در بازار ارز و کالا، بسترسازی مناسب ارزی و اقدامات انجام شده در بازار کالا بوده است. دشمنان پس از شکست خوردن در این حوزه با تقویت تحریم‌ها و اقدامات رسانه‌ای، به دنبال تشدید انتظارات تورمی و اختلال در حوزه‌های اقتصادی بویژه بازارهای ارز و کالا می‌باشند. امیدواریم مجلس شورای اسلامی با درایت و زمان‌شناسی مناسب همیشگی، دولت را در تحقق شعار سال یاری نماید.

سیدمحمد حسینی

معاون پارلمانی رئیس جمهوری

دیگر خبرها

  • علیرضا بیگی : پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود / تا زمانی که شایعات در این باره وجود دارد نباید اصرار بر حضورش در نماز جمعه داشت
  • علیرضا بیگی: پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود
  • اولین واکنش دولت رئیسی به ضرب الاجل اقتصادی قالیباف
  • قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست / پایان دیرهنگام سکوتِ مجلس مقابل دولت!
  • قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست
  • علیرضابیگی: دولت مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرد
  • رییسی مطرح کرد؛کاهش نرخ بیکاری در کشور/ بر عهد خود با شما مردم باقی هستم
  • علیرضابیگی: دولت رئیسی ناکارآمدی و مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرده
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی حساب‌کشی کنید
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی و دولت حساب‌کشی کنید