Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-02@03:14:41 GMT

ایران فاقد قانون جامع مالکیت‌های ذهنی است

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۰۷۲۱۲

ایران فاقد قانون جامع مالکیت‌های ذهنی است

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، دکتر محمد علی زلفی گل ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۱ در آیین تودیع و معارفه رییس دانشگاه اراک و دانشگاه صنعتی اظهار کرد: نباید فراموش کرد که امنیت و استقلال کنونی کشور راحت به دست نیامده است و مسئولان باید بدانند این مسئولیت ثمره خون هزاران شهید است.

وی با بیان اینکه قطعا مدیران زمانی که ثمره کار خود را می‌بینند به این امر می‌رسند که عمر خود را ارزشمند طی کرده اند، گفت: استان مرکزی ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که به نظر می‌رسد تا کنون به خوبی استفاده نشده است، این استان مهد دانشمندان و علمای موثر در کشور بوده است که مهمترین آن‌ها امام راحل است که مدل جدیدی از مدیریت را عرضه کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وزیر علوم با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی جزو معدود کشور‌هایی است که استقلال کامل دارد و سیاست‌های خود را به تنهایی تنظیم می‌کند، افزود: علمدار جمهوری اسلامی از این استان برخاسته است و در کنار آن نیز بزرگان بسیاری تقدیم این خاک شده اند.

وی تصریح کرد: استان مرکزی از نظر صنعتی جزو استان‌های برتر است و انتظار می‌رود که دانشگاه‌های این استان خاصه دانشگاه مادر، جزو دانشگاه‌های برتر کشور باشند.

زلفی گل با تاکید بر اینکه دانشگاه صنعتی اراک می‌تواند همسطح دانشگاه صنعتی امیرکبیر باشد، گفت: در این دوره باید با ایجاد وحدت، شهر و استان را آباد کرد، سود این صنایع در وهله اول باید به خود استان و دانشگاه‌ها برسد و قطعا این ثمره در زمان وحدت حاصل می‌شود.

وی با بیان اینکه از روسای دانشگاه‌ها انتظار می‌رود که آمال و آرزوی خود را برای آینده دانشگاه ترسیم کنند، افزود: آرمان هر جامعه بزرگترین سرمایه هر جامعه است و برای دانشگاه نیز باید آرمان داشت و برای تحقق ان نیز برنامه ریزی کرد.

زلفی گل با اشاره به اینکه نزدیکی استان مرکزی به پایتخت یک مزیت است، بیان کرد: سرریز دانشگاه‌ها می‌توانند استان صنعتی مرکزی را مقصد خود قرار دهند، دانشگاه صنعتی به کمک صنایع موجود در این استان می‌توانند الگویی برای دانشگاه‌های دیگر کشور باشند، البته ستاد وزارت علوم نیز باید کاملا نگاهی حمایت گرانه، بسترساز و هدایت گونه داشته باشد. مشکلاتی وجود دارد که باید درصدد رفع آن‌ها برآییم.

وی تصریح کرد: در قانون بودجه امسال بودجه‌های خوبی دیده شده است. روسای دانشگاه‌ها باید برنامه‌های خوبی جهت استفاده از این ردیف‌ها داشته باشند و وزارت علوم نیز باید جهت توسعه کیفی دانشگاه ها، پژوهش و تحقیقات اقدام کند.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه در کشور نظام ملی نوآوری نداریم، گفت: با درخواست از شورای عالی انقلاب فرهنگی این اجازه داده شد که سند نظام ملی نوآوری توسط وزارت علوم تدوین شود، به عنوان مثال بیمه پژوهش و قانون جامع مالکیت‌های فکری که بستر زایش نوآوری در کشور است وجود ندارد، در این شرایط یعنی خلاقیت و نوآوری را ذبح کرده ایم در حالی که در کشور‌های دیگر قانون مالکیت فکر با قدرت در حال اجراست و دانشگاه‌های بزرگ دنیا درآمد‌های بسیاری را از طریق مالکیت‌های فکری تامین می‌کنند.

وی اضافه کرد: در برخی از دانشگاه‌ها عضو هیات علمی باید در بازه زمانی مشخص ثبت اختراع داشته باشد، البته سابقه و قدمت دانشگاه‌ها در غرب به بیش از ۵۰۰ سال می‌رسد، اما اگر مسئولان عاقل و دانا باشند می‌توانند از تجربیات دنیا نهایت بهره برداری را داشته باشند و اگر از این تجربه استفاده شود می‌توانیم فاصله خود را با دنیا کاهش دهیم.

وزیر علوم با بیان اینکه تصمیمات به موقع خود یک هنر است و کشور در علم نانو اقدامی به موقع داشت و امروز در این عرصه جزو کشور‌های نام آور هستیم، افزود: دانشگاهیان با تحقیق و پژوهش می‌توانند به مسئولان خط بدهند. در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه هستیم و باید تا امروز تحلیل‌ها و تحقیقات بسیاری انجام گرفته باشد تا تصمیم سازی و تصمیم گیری دانش بنیان انجام گیرد، اما چنین اتفاقی را عملا در کشور شاهد نیستیم.

وی با بیان اینکه شعار امسال فرصتی برای جامعه دانشگاهی کشور است، گفت: دانش بنیان بودن نوآوری و فناوری مهم است چراکه از این طریق محصولات رقابت ناپذیر تولید می‌شود و اگر قانون مالکیت‌های فکری به تصویب برسد، قطعا تولید یک محصول با نوآوری، مختص یک فرد خواهد بود و زمانی می‌توانیم در دنیا جایگاه خود را داشته باشیم که دانش استفاده از مزیت‌های نسبی و دانش مزیت سازی را در اختیار داشته باشیم و تنها راه مزیت ساز، سرمایه گذاری در عرصه علم و فناوری است.

زلفی گل تاکید کرد: درصدد هستیم که آیین نامه ارتقا و ترفیع را بازنگری کنیم و پایه‌های تشویقی را به ۳۰ تا ۳۲ افزایش می‌دهیم، مسلما باید بین فردی که باعث رشد دانشگاه می‌شود با فردی که تلاش نمی‌کند تفاوت قایل شد و در جهت بالا بردن جایگاه اساتید و دانشجویان اهتمام خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، در این آیین از زحمات دکتر سعید حمیدی تجلیل و مجتبی ذوالفقاری به عنوان سرپرست دانشگاه اراک معرفی شد، همچنین از تلاش‌های دکتر آشیانی قدردانی و مجتبی گودرزی به عنوان سرپرست دانشگاه صنعتی اراک معارفه شد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ماه رمضان طرح ترافیک 1401 دعای روز چهاردهم رمضان میانکاله وزیر علوم ماه رمضان طرح ترافیک 1401 دعای روز چهاردهم رمضان میانکاله دانشگاه صنعتی دانشگاه ها زلفی گل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۷۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی

دانشگاه جامع انقلاب اسلامی در هفت رشته در مقطع دکتری تخصصی دانشجو می پذیرد. - اخبار سیاسی -

مهدی شیری مدیر روابط عمومی دانشگاه جامع انقلاب اسلامی، در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم از پذیرش دانشجوی مقطع دکتری تخصصی (PhD) در هفت رشته برای سال تحصیلی 1403-1404 دانشگاه جامع انقلاب اسلامی خبر داد.

 به گفته وی روانشناسی تربیتی، حقوق بین الملل عمومی، مدیریت بحران،  مدیریت رسانه، مطالعات زنان و خانواده گرایش حقوق زن در اسلام، مطالعات زنان و خانواده گرایش مطالعات حقوق خانواده و مطالعات سیاسی انقلاب اسلامی گرایش آینده پژوهی انقلاب اسلامی از جمله رشته هایی است که در این دانشگاه دانشجو جذب می شود.

علاقه مندان برای شرکت در آزمون این رشته ها می‌توانند تا 20 اردیبهشت 1403 به درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه و نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صدور سند مالکیت شهرک‌های صنعتی هرمزگان
  • بررسی روند اجرای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران
  • نامه سازمان خصوصی سازی به فدراسیون فوتبال درباره مالکیت استقلال و پرسپولیس
  • طلافروشان ماهانه ۸۰۰ هزار تومان مالیات دادند
  • پرداخت ۴۷ میلیارد تومان خسارت بدنی به علت حوادث رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد
  • رعایت حقوق مصرف کننده با ثبت موجودی طلا در سامانه
  • رعایت حقوق مصرف کننده با ثبت موجودی طلا در سامانه تجارت
  • رعایت حقوق مصرف کننده با ثبت موجودی طلا در سامانه جامع تجارت
  • پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
  • حضور ۲۵۰ جت نیمه سبک آموزشی در ایران/ هیچ جت شخصی مالکیت فردی ندارد