Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-06@10:49:29 GMT

مبادلات تجاری ایران و عمان رکورد زد

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۰۷۲۹۴

مبادلات تجاری ایران و عمان رکورد زد

به گزارش تابناک، علی نجفی با اشاره به اینکه صادرات پارسال ایران به عمان ۷۱۶ میلیون دلار و واردات ایران از عمان ۶۱۹ میلیون دلار جمعا یک میلیارد و سیصد و سی و پنج میلیون دلار بود، خاطرنشان کرد که این حجم تجارت میان دو کشور، برای اولین بار در تاریخ روابط، محقق شد.

کشور عمان جمعیتی بالغ بر ۵ میلیون نفر دارد که ۴۰ درصد آن خارجی است و برخلاف خط مشی سیاسی برخی کشورهای منطقه، به دنبال پایداری روابط خود با ایران بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عمان باتوجه به ظرفیتی که دارد، در بین کشورهای همسایه، به لحاظ صادرات ایران، رتبه ششم و‌ در بین کشورهای حوزه خلیج فارس، رتبه دوم را دارد.

حجم تجارت ایران و عمان در سال های اخیر و به تفکیک در سال ۹۲ حجم مبادلات تجاری با عمان ۲۲۱ میلیون دلار، سال ۹۷ یک میلیارد و ۱۶۷ میلیون دلار، سال ۹۸ معادل ۶۹۴ میلیون دلار و سال ۹۹ معادل ۸۷۲ میلیون دلار بوده که بنا به اظهارات سفیر کشورمان رکورد خود را شکسته است.

کل واردات عمان حدود ۲۴ میلیارد دلار است که سهم ایران در بازار عمان حدود ۱.۸ درصد است. این در حالیست که با توجه به زیرساخت‌های فراهم شده میان دو کشور مثل ثبت شرکت، حذف ویزا و صدور ویزا در مبادی ورودی، افزایش خطوط حمل دریایی و هوایی مستقیم بین ایران و عمان امکان افزایش حجم روابط اقتصادی فی‌ما بین، تا سقف پنج میلیارد دلار فراهم شده است.

به همین جهت سفیر کشورمان با اشاره به نام گذاری امسال از سوی رهبر انقلاب به عنوان سال تولید دانش بنیان و‌ اشتغال آفرین، بر استمرار حمایت و‌ تسهیل فعالیت بخش خصوصی و فعالین تجاری و‌ تولید کنندگان و صنعتگران به‌ویژه در حوزه دانش بنیان از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسقط تاکید نمود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ماه رمضان طرح ترافیک 1401 دعای روز چهاردهم رمضان میانکاله علی نجفی کشور عمان عمان ایران ماه رمضان طرح ترافیک 1401 دعای روز چهاردهم رمضان میانکاله میلیون دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۷۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه تجارتش با چین، هند و آفریقا را جایگزین رژیم صهیونیستی می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، این روزنامه همچنین نوشت، وزارت تجارت ترکیه تایید کرد که این کشور همکاری تجاری با رژیم صهیونیستی را به طور کامل تعلیق کرده و افزود، این تصمیم تا زمانیکه کمک‌های بشردوستانه به غزه نرسد، ادامه می‌یابد.

ینی شفق همچنین گزارش کرد، اهدف استراتژی جدید تجاری ترکیه در جایگزینی بازار رژیم صهیونیستی با سایر کشورها مانند مالزی، اندونزی، چین، هند، ویتنام، اکوادور، آفریقای جنوبی، نیجریه، مکزیک، پاراگوئه و پرو است.

مقام‌های ترکیه‌ای یک تحقیق بازاریابی انجام داده و مشتریان بالقوه را مورد بررسی قرار دادند.

روزنامه مذکور همچنین نوشت، ترکیه به دنبال ترغیب ایجاد روابط با کارآفرین‌های ترکیه‌ای در این کشورها برای ساماندهی مشارکت و ارائه کالاهای ملی و همینطور تضمین تغییر مسیر آن دسته از تولید کنندگانی است که به تجارت با «اسرائیل» عادت داشته‌اند و به وسیله رویدادهای تجاری آنها را به سمت بازارهای جدید رهمون کند.

بر اساس آمارهای تجارت خارجی ترکیه، در سال ۲۰۲۳ این کشور کالاهایی به ارزش ۵.۴ میلیارد دلار به سرزمین‌های اشغالی صادر و ۱.۶ میلیارد دلار هم کالای اسرائیلی وارد کرده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • ترکیه تجارتش با چین، هند و آفریقا را جایگزین رژیم صهیونیستی می‌کند
  • تأمین مالی  ۲ میلیارد دلاری  برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان
  • اقتصاد این کشور غافلگیر شد
  • رشد ۵ درصدی مبادلات تجاری ایران و هند
  • واکنش رژیم صهیونیستی به تصمیم ترکیه برای تعلیق مبادلات تجاری
  • تعلیق مبادلات تجاری ۹.۵ میلیارد دلاری ترکیه با رژیم صهیونیستی
  • تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد
  • تعلیق مبادلات تجاری با اسرائیل ضروری بود/ نتانیاهو بی‌رحم است
  • اردوغان: تعلیق مبادلات تجاری با اسرائیل ضروری بود