Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@07:20:31 GMT

پیش بینی احتمال لخته شدن خون در بیماران سرطانی با گروه خونی

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۰۷۳۱۴

پیش بینی احتمال لخته شدن خون در بیماران سرطانی با گروه خونی

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، سرطان و درمان‌های آن خطر «ترومبوآمبولی وریدی» (VTE) را افزایش می‌دهد. ترومبوآمبولی وریدی شامل ترومبوز ورید عمقی (DVT، لخته خونی است که به طور معمول در وریدهای عمقی ساق پا تشکیل می‌شود) و آمبولی ریه (PE، یک وضعیت تهدیدکننده حیات که زمانی رخ می‌دهد که لخته خون آزاد شده و به شریان‌های ریه می‌رود)، است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عواملی مانند تومور یا نوع سرطان در حال حاضر برای شناسایی بیماران سرطانی در معرض خطر بالای VTE استفاده می‌شود. نتایج این مطالعه نشان داد که بیماران سرطانی با گروه‌های خونی غیر O، مانند انواع A، B و AB، در معرض افزایش خطر ابتلاء به ترومبوآمبولی وریدی هستند.

«کورنلیا انگلیش»، نویسنده این مطالعه از دانشگاه پزشکی وین اتریش، گفت: «ما می‌دانیم که نوع تومور به تعیین خطر اولیه ترومبوآمبولی وریدی کمک می‌کند. اما همچنان می‌بینیم که این ارزیابی‌های خطر نمی‌تواند تمام بیماران سرطانی را که این لخته‌های خونی را ایجاد می‌کنند، شناسایی کند. تنها با ارزیابی نوع تومور، ۵۰ درصد از افرادی که به ترومبوآمبولی وریدی مبتلا می‌شوند را از دست می‌دهیم.»

یافته‌های این مطالعه از تجزیه و تحلیل داده‌های بیش از ۱۷۰۰ نفر در اتریش با تشخیص سرطان جدید یا عودشده منتشر شد.

محققان گزارش دادند که بیماران سرطانی با گروه‌های خونی غیر O، سه ماه پس از تشخیص یا عود سرطان، با احتمال بیشتر ترومبوآمبولی وریدی روبرو هستند.

محققان همچنین دریافتند که بیماران با گروه‌های خونی غیر O و تومورهای خارج از گروه بیماری‌های پرخطر بیشتر احتمال دارد که دچار لخته خون شوند. این نشان می‌دهد که تنها با تکیه بر نوع تومور برای ارزیابی خطر ترومبوآمبولی وریدی ممکن است بسیاری از بیماران در معرض خطر، فوت کنند.

محققان تاکید می‌کنند قبل از اینکه تعیین گروه خونی در ارزیابی خطر ترومبوآمبولی وریدی در بیماران سرطانی مفید باشد، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

کد خبر 5468571

منبع: مهر

کلیدواژه: گروه خونی سرطان لختگی خون ویروس کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی واکسن کرونا کووید 19 سازمان غذا و دارو تعرفه های پزشکی آمار کرونا آلزایمر سازمان بیمه سلامت واکسیناسیون زوال عقل روزه داری ماه رمضان 1401 دارو ترومبوآمبولی وریدی بیماران سرطانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۷۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشانه‌های کمبود ویتامین K

آفتاب‌‌نیوز :

کمبود این ویتامین در بزرگسالان نادر است، اما ممکن است در افرادی که دارو‌هایی مصرف می‌کنند که با این ویتامین تداخل دارند (نظیر آنتی بیوتیک ها، دارو‌های ضدتشنج مثل فنی توئین و دارو‌هایی که از جذب چربی جلوگیری می‌کنند مثل اورلیستات) و یا شرایطی که فرد دچار سوءجذب باشد (مثل افراد مبتلا به سندرم روده کوتاه، فیبروز سیستیک، بیماری سلیاک یا کولیت اولسراتیو)، رخ دهد.

کمبود ویتامین کا در نوزادان تازه متولد شده نیز ممکن است، مشاهده شود، زیرا این ویتامین از جفت عبور نمی‌کند و شیر مادر حاوی مقدار اندک از این ویتامین است. مقدار محدود پروتئین‌های لخته‌کننده خون در بدو تولد، در صورت عدم مصرف مکمل‌های ویتامین K، خطر خونریزی را در نوزادان افزایش می‌دهد.

شایع‌ترین علائم کمبود این ویتامین عبارت است از:

- طولانی‌تر شدن زمان لازم جهت لخته شدن خون

- خونریزی

- کاهش تراکم استخوانی و یا پوکی استخوان

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • هشدار بارش شدید در ۵ استان/ رگبار و رعد و برق در مرکز و شرق کشور
  • هشدار بارش‌ شدید در ۵ استان/ رگبار و رعد و برق در مرکز و شرق کشور
  • پیش بینی افزایش دما و وزش باد در آبادان و خرمشهر
  • پیش‌بینی بارش‌های پراکنده در ارتفاعات خوزستان
  • هواشناسی ۱۴۰۳/۰۲/۰۷؛ هشدار بارش‌های شدید در ۵ استان
  • پیش‌بینی افزایش دما و گرد و خاک برای خوزستان
  • پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی
  • اضافه شدن سه بیمار دیگر به جمعیت بیماران سرطانی در استان
  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K