Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@08:18:14 GMT

لزوم ایجاد یک نهاد مستقل برای بهینه‌سازی انرژی

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۰۷۷۱۶

لزوم ایجاد یک نهاد مستقل برای بهینه‌سازی انرژی

مهدی صادقی شاهدانی، رئیس اندیشکده نفت و انرژی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: همانطور که می‌دانید بخش انرژی در اقتصاد کشور ما نقش پررنگی را ایفا می‌کند و بیشترین منابع بالقوه انرژی را در دنیا در اختیار داریم. این منابع انرژی عمدتاً ماهیت انفالی دارد. یعنی در اختیار حاکم اسلامی است و حاکم هم اجازه بهره‌برداری را به دولت می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: یک سری بحث‌ها فنی مثل بهره برداری و استخراج فنی هستند ولی جنبه‌های دیگر مثل کنترل مصرف، سرمایه‌گذاری، افزایش بهره‌وری و… در حیطه علوم انسانی بحث می‌شود.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق تصریح کرد: در همین راستا ما در دانشکده اقتصاد از دو دهه پیش رشته‌های اقتصاد نفت و گاز و رشته مدیریت قراردادهای نفت و گاز را در وزارت علوم تدوین و تصویب کرده‌ایم و پس از آن این رشته‌ها در سایر دانشکده‌ها هم شروع به فعالیت کرد.

وی افزود: البته فارغ از این دو رشته مباحثی هم در حوزه اقتصاد انرژی مطرح می‌شود. در اقتصاد انرژی موضوعات مربوط به عرضه و تقاضای انرژی، بهره‌وری، سرمایه گذاری و این قبیل مسائل مورد بحث قرار می‌گیرد. طبیعتاً ما قبل از اینکه مسائل فنی و استخراج انرژی را مد نظر قرار دهیم باید بتوانیم برای آن سرمایه گذاری کنیم و به این منظور باید بتوانیم برای آن بازار داشته باشیم. همچنین اقتصاد انرژی تلاش می‌کنند مصرف انرژی و بهینه سازی مصرف را مورد مطالعه قرار دهد تا ببینیم چگونه می‌توان از این نعمت خدادادی به شکل بهینه استفاده شود.

صادقی درباره اینکه چرا انرژی در کشور ما اقتصاد خود را از دست داده است، گفت: هرچند دارا بودن منابع زیاد انرژی از یک جهت حسن است اما از جهت دیگر عیب است زیرا ما را از استفاده درست از این منابع غافل کرده است. یک شاخصی که کمک می‌کند ما چقدر بهینه مصرف انرژی می‌کنیم نسبت تولید ناخالص ملی به مصرف انرژی است که به آن شدت انرژی می‌گویند. ما هم در این شاخص و هم در شاخص سرانه مصرف انرژی در وضعیت خوبی نداریم.

وی از موضوعاتی نظیر رابطه مالی شرکت نفت با دولت سرمایه گذاری عدم خام فروشی و حضور در بازارهای بین المللی به عنوان اصلی ترین موضوعات و چالش‌های بخش انرژی در کشور یاد کرد.

رئیس اندیشکده نفت و انرژی در ادامه به تشریح این موضوعات پرداخت و گفت: همیشه این سوال وجود داشته که رابطه مالی بخش‌های دولت با درآمد نفتی چگونه باید باشد. طبیعتاً این درآمد به دولت به عنوان نماینده بخش انفال تعلق دارد و می‌خواهد یا در صندوق توسعه یا در بودجه برود. از آن طرف شرکت نفت می‌گوید من برای توسعه بخش‌های مختلفی مثل پارس جنوبی نیاز به سرمایه‌گذاری و تأمین مالی دارم در اینجا ما دچار یک تضاد هستیم.

صادقی ادامه داد: سوال اصلی اینجاست که حد بهینه مقداری که باید به شرکت نفت بابت توسعه میادین، بهینه سازی مصرف، جریان‌های اکتشافی و احیای مخازن رو به افول بدهیم و چقدر را به دولت بدهیم که این مسأله با کار علمی به دست می‌آید. مسلماً اگر نتوانیم در بخش نفت سرمایه گذاری ها را انجام دهیم در آینده نزدیک میادین ما با مشکل مواجه می‌شوند. در دنیا هم اولویت با توسعه و استفاده بهینه از سرمایه‌ها است.

وی با بیان اینکه در سالیان پیش عمده تمرکز ما در بخش تولید و اکتشاف بوده است و به بحث بهره وری و بهینه سازی مصرف توجه نشده است گفت اولاً در این رابطه ما یک سازمان مستقل که بتواند نظارت کند برنامه‌های بهینه سازی عملیاتی کند و پاسخگو باشد نیازمند هستیم.

رئیس اندیشکده نفت و انرژی با تاکید بر اینکه تکمیل زنجیره ارزش نقش بسیار مهمی در آینده اقتصاد کشور دارد، گفت: با توجه به اینکه بخش انرژی یک بخش سرمایه بر است ما برای تأمین سرمایه طرح‌های پتروشیمی و پالایشگاهی یا باید از سرمایه خارجی استفاده کنیم و در شرایطی که امکان آن وجود ندارد یا از طریق بازار پول یا از طریق بازار سرمایه اقدام کنیم بازار سرمایه ما متأسفانه هنوز ظرفیت پذیرش این طرح‌ها را ندارد و خودش را جهت این امر آماده نکرده است، هنوز بازار سرمایه ما عمق لازم را پیدا نکرده است.

این استاد دانشگاه افزود: اگر این اتفاق بیفتد می‌توانیم با ابزارهایی نظیر project finance امکان تأمین مالی پروژه‌ها را داشته باشیم. ما اولاً باید یک عمقی ایجاد کنیم تا ابر پروژه‌ها بتوانند در آن تأمین مالی کنند و پس از آن خود این پروژه‌ها منجر به افزایش عمق بازار سرمایه می‌شوند.

وی تصریح کرد: در بحث بازار پول این ظرفیت وجود دارد اما مشکل این است که نرخ سودهایی که اعلام می‌شود بالاست. در واقع به طور اسمی نرخ سودها ۱۸ الی ۱۹ درصد استولی با توجه به تأخیر هایی که در ابر پروژه‌ها رخ می‌دهد این نرخ‌ها تا ۲۷ درصد رشد پیدا می‌کنند و در این زمینه باید ملاحظاتی انجام شود.

صادقی شاهدانی با بیان اینکه در موضوع پتروشیمی موضوع حکمرانی صحیح اهمیت ویژه ای پیدا می‌کند، افزود: عدم حکمرانی صحیح در برخی موارد منجر به رقابت ناسالم در خارج از کشور و همچنین موجب توسعه نامتوازن صنعت پتروشیمی در کشور شده است. زیرا سعی نکرده‌ایم زنجیره را طوری طراحی کنیم که اولاً کامل باشد، ثانیاً متناسب با نیازهای بازارهای خودمان توسعه دهیم. می‌توانیم بگوییم در یک دوره‌ای یک لجام گسیختگی به وجود آمده که موجب تضعیف شرایط پتروشیمی شده است.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق در پایان گفت: امیدواریم روزی را ببینیم که بخش نفت ما بتواند در خدمت توسعه بخش‌های کشور، تقویت سرمایه گذاری و رفع فقر قدم بردارد.

کد خبر 5460645 علی مرادی

منبع: مهر

کلیدواژه: صنعت نفت ایران بهینه سازی انرژی بورس وزارت جهاد کشاورزی بانک مرکزی ایران تحريم اقتصادي روسيه قیمت نفت سید احسان خاندوزی بانک مرکزی سازمان امور مالیاتی نهاده های دامی نهضت ملی مسکن وزارت صنعت معدن و تجارت شرکت دانش بنیان وام مسکن جام جهانی قطر بازار سرمایه سرمایه گذاری مصرف انرژی بهینه سازی پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۷۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه می‌گوید که اروپا باید بحث و مناظره درباره توسعه قابلیت تدافعی انحصاری قاره سبز از جمله بازنگری در قوای هسته‌ای خود را آغاز کند.

ماکرون با اشاره به اینکه فرانسه همین حالا هم حمایت ناتو را در کنار خود دارد، گفت: باید فراتر برویم. فرانسه باید از امنیت خود اطمینان حاصل کرده و یک نیروی دفاعی قابل تکیه در سطح اروپا بسازد.

وی همچنین اضافه کرد: حصول اطمینان از امنیت شاید به معنای استقرار سپرهای (سامانه‌های) دفاع موشکی باشد که قادر به ایجاد بازدارندگی برابر استفاده از سلاح هسته‌ای هستند. قابل تکیه هم یعنی در اختیار داشتن موشک دوربرد که باعث بازدارندگی روس‌ها شود.

در بحبوحه جنگ اوکراین، شمار زیادی از رهبران غربی بر تقویت قوای دفاعی کشور متبوع خود تاکید کرده و مدعی شده‌اند که روسیه ممکن است ظرف چند سال آتی به ناتو حمله کند.

با این حال، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه با رد این ادعا، آن را «بی‌معنی» خواند و گفت که آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین حامی و سرمایه‌گذار ناتو، ۱۰ برابر بیشتر از مسکو در حوزه دفاعی هزینه می‌کند. وی همچنین تاکید کرد که تنش‌های ژئوپولیتیکی کنونی، تا حد زیادی به دلیل تصمیم ناتو مبنی بر چشم‌پوشی از منافع امنیتی روسیه ایجاد شده است.

ماکرون در واکنش به موضع وی در قبال سلاح هسته‌ای گفت: گرچه فرانسه تنها در صورت به خطر افتادن منافع حیاتی‌اش از زرادخانه خود استفاده خواهد کرد اما این منافع، بُعد اروپایی هم دارند و این بدان معناست که دکترین هسته‌ای فرانسه باید به اقتدار دفاعی اروپا کمک کند.

وی افزود: موافق گشودن این سرفصل هستم؛ مساله‌ای که متعاقبا باید دفاع ضدموشکی، شلیک موشک دوربرد و سلاح هسته‌ای را شامل شود.

ماکرون چندین سال است که حامی ایجاد یک «ارتش حقیقی اروپایی» است؛ ارتشی که بتواند به طور مستقل امنیت این قاره را تقویت و تامین کند. او ماه جاری هشدار داد که «اروپای امروز، فناپذیر است» و در ادامه خواستار «استقلال راهبردی» اروپا به ویژه در حوزه تولیدات دفاعی شد و مدعی شد که «اروپا باید نشان دهد که هرگز مطیع و وابسته آمریکا نیست.»

کد خبر 6090886

دیگر خبرها

  • سرمایه گذاری انرژی های تجدید پذیر در استان اصفهان
  • ۵۵۵ میلیارد ریال در صنعت برق میامی سرمایه‌گذاری شد
  • برای رفع مشکل مصرف انرژی باید صندوق بهینه‌سازی سوخت را فربه کنیم
  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • بهسازی و رفع افت ولتاژ پست برق مالکریم در مسجدسلیمان
  • افزایش پایداری برق مسجدسلیمان با نوسازی پست «مالکریم»
  • مصرف بهینه آب در استان بوشهر ضروری است
  • تیغ شدت مصرف انرژی روی گلوی اقتصاد ایران
  • لزوم تشکیل کارگروه مشترک برای ایجاد تغییر در طرح ترافیک