Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویای دسترسی آب پایدار برای عشایرنشینان کهگیلویه و بویراحمد با بهره برداری از چهار طرح  در مسیر تحقق قرار گرفته است اما اهالی مناطق عشایری این خطه  خواهان قرار گرفتن مناطق بیشتری زیرپوشش آب پایدار هستند.

عشایر کهگیلویه و بویراحمد که به دلیل خشکسالی های پیاپی، خشکیدگی چشمه ها و کمبود تجهیزات آبرسانی سیار در تنگنا قرار دارند همواره تامین آب پایدار را به عنوان مهمترین نیاز خود در دیدار با مسوولان مطرح می کنند آنان اعتقاد دارند که آب به عنوان نیاز حیاتی زندگی بشر باید به صورت پایدار در اختیارشان باشد تا بتوانند سلامت محصولات تولیدی خود را تضمین کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بانوان عشایرنشین این استان با اشاره به تجربه های تلخ خود برای از راه رسیدن تانکرهای آبرسانی سیار می گویند: نیاز خانواده های عشایری به آب برای مصرف اهالی و دام هایشان به ویژه در مناطق گرمسیری تامین نمی شود و ضرورت دارد تا مسوولان برای این امر چاره اندیشی کنند.

آب پایدار پیش نیاز گردشگری عشایری

با توجه به اینکه۷۰هزار نفر از مردم کهگیلویه وبویراحمد در مناطق عشایری سکونت دارند تحقق ایجاد آب آشامیدنی پایدار به صورت فراگیر می تواند به گردشگری عشایری و افزایش درآمد اهالی کمک چشمگیری داشته باشد.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: جلوه‌های طبیعی و انسانی موجود در محیط زندگی عشایر مانندکوچ  یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری است که در صورت وجود زیرساخت هایی مانند آب پایدار می تواند زمینه ساز گردشگری عشایر باشد.

محمد حسین زاده تاکید کرد:زبان و گویش های محلی لری و ترکی،نوای موسیقی سنتی، غذاهای محلی، لباس های محلی بانوان، صنایع دستی، رقص به همراه آیین‌هایی مانند جشن‌های عروسی جاذبه های گردشگری مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد است.

وی بیان کرد:ایرانگردان و جهانگردان بسیاری هستند که تمایل دارند از نزدیک سبک سنتی زندگی مردمان ایران زمین را در مناطق عشایری مشاهده کنند و چند روزی را در کنار آنان نظاره‌گر فعالیت‌هایی چون دوشیدن شیر، تهیه ماست، کره‌گیری، روغن‌گیری، پشم‌چینی، قالی‌بافی و بسیاری کارهای دیگر باشند.

برنامه ریزی برای ایجاد آب پایدار در مناطق عشایری

 رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح های تامین آب آشامیدنی پایدار در پنج نقطه عشایری شهرستان های مختلف استان اجرا می شود.

مهدی عباسیان اظهار داشت: این طرح ها قرار است در مله سیاه کوه مارگون،دم دیلگون و دالون بویراحمد،آب برم چرام،دلی نعل تلخ آب باشت و غرب دهدشت اجرا می شود.

وی با  اشاره به اینکه با بهره برداری از این طرح آب پایدار برای ۴۰۰ خانوار تامین می شود بیان کرد: ۹ میلیارد ریال برای اجرای طرح مطالعاتی آبرسانی به پنج نقطه عشایری کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافته و اجرای این طرح با مشارکت مشاوران متخصص انجام می شود.

اقدام های انجام شده

رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: پارسال طرح تامین آب پایدار در چهار منطقه شرق گچساران،دلی بک و آبریز کهگیلویه،کیمه و دواخور زیلایی و ملاطهماسب بهمئی افتتاح شد.

عباسیان با یادآوری اینکه اجرای این طرح ها زمینه دسترسی ۳۰۰ خانوار عشایری استان به آب پایدار را فراهم کرده است عنوان کرد: برای آبرسانی به این مناطق ۲۱۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

آبرسانی سیار مسکن موقت

رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای انجام آبرسانی سیار مناطق عشایری استان در سال جاری اختصاص یافته است.

آغاز گردشگری عشایری 

رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد همچنین از برنامه ریزی برای اجرای نخستین طرح گردشگری در منطقه گردشگری شبلیز خبر داد.

وی تاکید کرد: برای اجرای مطالعات این طرح یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار اختصاص یافته است.

نیازهای گردشگری عشایر

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: کمپ های گردشگری عشایر در قالب سیاه چادر ایجاد می شود و گردشگران ضمن استراحت در این مکان های دلنشین از سوغات وهدایای اهالی خریداری می کنند که این خود می تواند زمینه ساز درآمدزایی برای اهالی باشد.

حسین زاده تاکید کرد: برنامه های گردشگری عشایر در قالب تورهای یک تا چند روزه انجام می شود.

وی عنوان کرد: تاکنون ۲ مجوز گردشگری عشایر در استان به متقاضیان داده شده و از سرمایه گذاران متقاضی در این خصوص با پرداخت تسهیلات بانکی و اعطای مجوز حمایت می شود.

براساس آمار موجود کهگیلویه وبویراحمد رتبه دهم جمعیت عشایر کشور را دارد که عشایر استان شامل۶ ایل،بویراحمد،چرام،دشمن زیاری،باشت و بابویی،طیبی و بهمئی،۱۶ تیره ،۱۸۱ طایفه و یکهزار و ۸۱۶ اولاد هستند.

۱۲ درصد از جمعیت استان ۷۲۶ هزارنفری کهگیلویه و بویراحمد را عشایر تشکیل می دهند.

برچسب‌ها زندگی عشایری کهگیلویه و بویراحمد گچساران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زندگی عشایری کهگیلویه و بویراحمد گچساران زندگی عشایری کهگیلویه و بویراحمد گچساران عشایری کهگیلویه و بویراحمد کهگیلویه و بویراحمد گفت مناطق عشایری گردشگری عشایر آبرسانی سیار آب پایدار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۷۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت بیش از ۲ میلیارد تومانی سیل به زیر ساخت‌های عشایری سربیشه


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرکل امور عشایر استان  از خسارت ۲ میلیارد و 500 میلیون تومانی سیل و بارندگی‌های اخیر به زیر ساخت‌های عشایری شهرستان سربیشه خبر داد.

ابراهیمی افزود: : تردد عشایر در طول بیش از پانصد کیلومتر از ایل راه‌ها که بر اثر سیل تخریب شده است امکان پذیر نیست. 

وی گفت: منابع ذخیره آبی، جایگاه‌های نگهداری دام و همچنین انبار‌های ذخیره علوفه از دیگر زیر ساخت‌هایی هستند که بر اثر جاری شدن سیل و بارش باران تخریب شده است.

دیگر خبرها

  • مناطق ییلاقی و قشلاقی مستعد لرستان شناسایی شده است
  • کولیدر منطقه‌ای بکر برای توجه به مسئله گردشگری عشایر است
  • هنرنمایی زنان عشایر در ۳۰ رشته صنایع دستی
  • ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • خسارت بیش از ۲ میلیارد تومانی سیل به زیر ساخت‌های عشایری سربیشه
  • بانگ کوچ، طنین زندگی در طبیعت پرسخاوت لرستان
  • توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه
  • ۱۶ روستای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد
  • آغاز کوچ عشایر به مناطق ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد
  • دهیاران می‌توانند مدیریت مناطق گردشگری بام ایران را دریافت کنند