پروژه سینمایی مشترک ایران و اسپانیاا
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۰۷۸۹۵
به گزارش «تابناک»، حامد حقیقت مدیرعامل موسسه «نگار فیلم تبیان»، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره صدور پروانه ساخت فیلم سینمایی «مسخ نرگس» به تهیهکنندگی این موسسه توضیح داد: ما در موسسه تبیان پیش از این هم فعالیت سینمایی داشتهایم و فیلم «ایوب پیامبر» را ساختهایم. در دوره جدید فعالیتهای خود هم هرچند همچنان چارچوب اصلی فعالیتهای ما قصص انبیاست، اما بر اساس برخی از ضرورتها تشخیص داده شد که بهصورت جدیتر بهحوزه ساخت فیلمهای سینمایی ورود داشته باشیم تا از این منظر با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با تأکید بر اینکه موسسه نگار فیلم تبیان سرمایهگذار و تهیهکننده «مسخ نرگس» است، درباره داستان این فیلم گفت: داستان این فیلم مرتبط با یکی از مسائل راهبردی است که باید به آن ورود میکردیم. قصه این فیلم که با همکاری هنرمندان ایران و اسپانیا مقابل دوربین رفته است، تماماً ً در شهر بوشهر میگذرد. این فیلم درباره یک خانم هنرمند اسپانیایی است که برای کاری به کشورهای حاشیه خلیج فارس آمده است اما بر اساس یک اتفاق، قایق تفریحی او دچار سانحه میشود و او سر از بوشهر در میآورد. داستان اصلی فیلم از همین مرحله آغاز میشود و این هنرمند در شهر بوشهر، گام به گام در موقعیتهایی قرار میگیرد که جذب آیینها و اصالتهای ارزشی و اخلاقی سرزمین ما میشود.
حقیقت افزود: در این فیلم غنای تمدنی و فرهنگی خود را به رخ دنیا خواهیم کشید. این پروژه از نظر فرهنگی، یک کار تعاملی نیز محسوب میشود، کمااینکه ما پیش از این بهواسطه سریال «یوسف پیامبر» به ۹۴ کشور دنیا ورود داشتهایم و ارتباطاتی از این جنس را در موسسه «نگار فیلم تبیان» تجربه کردهایم، در دور جدید فعالیتها بر اساس تجربههای قبلی تلاش کردهایم ارتباطات خود را بهروز کنیم و برای پخش این فیلم در کشورهای اسپانیاییزبان کارهای موثری را انجام دادهایم. المانهای مرتبط با فرهنگ و هنر اسپانیا را هم در این فیلم آوردهایم و از این منظر این پروژه یک کار تعاملی در حوزه فرهنگ است. روی اشتراکات فرهنگی دو کشور تمرکز بسیار زیادی داشتهایم.
سالها روی حامد علیزاده سرمایهگذاری کردهایم
وی درباره همکاری با حامد علیزاده بهعنوان کارگردان این فیلم هم توضیح داد: آقای علیزاده یکی از کارگردانان جوان، خوشفکر و بدون حاشیه است که تا امروز چند کار را در قالب تلهفیلم برای موسسه کارگردانی کرده، ما سالهاست که در مجموعه خود روی ایشان سرمایهگذاری کردهایم و حالا این اولین تجربه کارگردانی سینمایی او محسوب میشود که تا به اینجا هم در کار خوش درخشیدهاند.
مدیرعامل موسسه «نگار فیلم تبیان» درباره برنامهریزی این موسسه برای همکاری با هنرمندان و کارگردانان با سلایق مختلف ادامه داد: طبیعتاً هر موسسهای سلسله ایدهها و راهبردهایی را برای خود دارد که هر فیلمسازی به این ایدهها و راهبردها نزدیکتر باشد، بالطبع در اولویت همکاری هم قرار میگیرد. ما در این سالها در کنار فیلمنامههایی که آماده کردهایم، به فکر کادرسازی هم بودهایم و تا بتوانیم با پرورش نیروهای جوان و خلاق، این فیلمنامهها را به سرانجام برسانیم. در عین حال آغوش ما به سوی همه هنرمندان باز است و هر هنرمندی که ایدهای برای همکاری در قالب چارچوبهای موسسه داشته باشد، حتماً از آن استقبال میکنیم.
چگونه نام موسسه بهعنوان تهیهکننده درج شد؟
حقیقت درباره درج نام موسسه تبیان، بهعنوان تهیهکننده در پروانه ساخت فیلم از سوی سازمان سینمایی هم توضیح داد: تهیهکننده این فیلم موسسه نگار فیلم تبیان است و طبق قانون آقای سعید شرفیکیا را که دارای کارت تهیهکنندگی هستند، بهعنوان نماینده اجرایی موسسه معرفی کردهایم. آقای شرفیکیا از مدیران تولید باسابقه سینمای ایران است که ۳۰ سال پیش در «ایوب پیامبر» مدیر تولید بوده و حالا از سوی موسسه برای کارهای اجرایی این پروژه معرفی شده است. موسسات سینمایی به لحاظ حقوقی میتوانند بهعنوان تهیهکننده فعالیت کنند اما باید فردی را که کارت تهیهکنندگی دارد به عنوان نماینده خود معرفی کند.
وی درباره ترکیب بازیگران فیلم سینمایی «مسخ نرگس» هم توضیح داد: نقش اصلی این فیلم را جمشید هاشمپور ایفا خواهد کرد، در کنار ایشان بهناز جعفری، پدرام شریفی و مجید نوروزی حضور دارند و دو بازیگر اسپانیای هم در فیلم داریم. جمشید هاشمپور در این فیلم نقش یک ناخدا را ایفا میکند که حرفهاش لنجسازی بهعنوانی یکی از حرفههای اصیل و دیرینه مردمان جنوب است. برای احیای این تمدن شخصیتی را بهعنوان نماد مردم بوشهر در فیلم داریم که جمشید هاشمپور ایفای نقش او را برعهده دارد.
منبع: تابناک
کلیدواژه: ماه رمضان طرح ترافیک 1401 دعای روز چهاردهم رمضان میانکاله جمشید هاشم پور بازیگر پروژه سینمایی اسپانیا ماه رمضان طرح ترافیک 1401 دعای روز چهاردهم رمضان میانکاله تهیه کننده
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۷۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما
در شرایطی که تصور میشد ذائقه مخاطبان به سمت موضوعات سطحی و صرفاً خندهدار بودن به هر قیمتی رفته، اما مست عشق نشان داد که اگر سوژههای غیرکمدی به درستی کاویده و انتخاب شوند، جا برای استقبال گیشه از آنها باز است. - اخبار فرهنگی -
خبرگزاری تسنیم - گروه فرهنگی مروری بر ساخت آثار سینمایی در چند سال اخیر، یک حقیقت مهم را فاش میکند و آنهم اقبال خوب مخاطبان از فیلمهای کمدی است. فروش بالای آثار طنز در چند سال اخیر، این پیام را به سینماگران داد که ساخت فیلمهای کمدی میتواند تضمینکننده بازگشت هزینههای تولید آن باشد.
اوج این اتفاق را میتوان در سال 1402 دید؛ جایی که کمدیها نبض گیشه را به دست گرفتند و سهم بسیار زیادی از رکوردشکنی سینما در سال 1402 (با 28 میلیون مخاطب و حدوداً 1200 میلیارد فروش) مرهون وجود آنها شد. «فسیل»، «هتل»، «هاوایی»، «شهر هرت» و «ویلای ساحلی» در مجموع با فروشی به میزان 830 میلیارد تومان توانستند سهم 70 درصدی از این رکوردشکنی را از آن خود کنند تا توجه دستاندرکاران سینما به ساخت فیلمهای کمدی بیش از پیش جلب شود.
فارغ از پرداختن به چرایی و ریشه استقبال از فیلمهای کمدی که خود موضوع مفصل دیگری است، یک موضوع مهم قابل طرح و بحث است؛ «آیا قرار است سینمای ایران در فیلمهای کمدی خلاصه شود و شاهد تک ژانری باشیم؟»
تمساح خونی و سال گربه زیر سایه مست عشقجدول فروش گیشه در روزهای ابتدایی سال 1403 باز هم در حال دامن زدن به پرسش فوق بود و رکوردشکنیهای «تمساح خونی» و فروش بالای آن باز هم یادآوری میکرد که فعلا جایی برای ورود فیلمهای غیرکمدی به پرده سنیما نیست!، اما حضور «مست عشق» ساخته حسن فتحی در صف اکران از نخستین روزهای اردیبهشت ماه، این گزاره را کمرنگ کرد. مست عشق از 5 اردیبهشت ماه اکران شد و تا به امروز (یعنی بعد از گذشت حدودا 10 روز) بیش از 46 میلیارد فروخته است.
این میزان فروش، مست عشق را در رتبه دوم فیلمهای غیرکمدی از ابتدای سال 1402 تا به امروز قرار داده است، آنهم در شرایطی که رتبه نخست در اختیار انیمیشن «بچه زرنگ» با فروش 63 میلیارد تومان است و به نظر میرسد با ادامه روند فعلی فروش مست عشق، این فیلم میتواند رتبه نخست را از آن خود کند.
مست عشق و تابوشکنی در گیشه
یکی از ابعاد قابل بحث درباره مست عشق این است که فیلم جدید حسن فتحی یادآوری کرد "سینمای ایران تنها منحصر در دست کمدیسازان نیست و حتما سوژهها و موضوعات دیگری هستند که میتوانند اقبال مردم را به خود جلب کنند."
در شرایطی که تصور میشد ذائقه مخاطبان هنر هفتم در کشورمان به سمت موضوعات سطحی و صرفاً خندهدار بودن به هر قیمتی رفته، اما مست عشق نشان داد که اگر سوژههای غیرکمدی به درستی کاویده و انتخاب شوند، جا برای استقبال گیشه از آنها باز است. مست عشق سراغ یکی از مفاخر شعر و ادب ایران رفته و داستان زندگی چهرهای را روایت میکند که برای اکثر ایرانیان نام آشناست. اشعارش بارها و بارها در کتابهای فارسی دانشآموزان، برنامههای تلویزیونی و ترانههای خوانده شده توسط خوانندگان ایرانی بازخوانی شده و حس و حال علاقهمندان به ادب را دگرگون ساخته است.
اهمیت ساخت فیلمی نظیر مست عشق را باید از این جهت مورد بررسی قرار داد که راهی برای ساخت آثار سینمایی دیگری از مفاخر فرهنگ و ادب ایران باز میکند و این نوید را به دستاندرکاران سینما به ویژه تهیهکنندگان میدهد که برای جلب نظر مخاطب و کشاندن او به سالن سینما، به جز ساخت فیلم طنز، میتوان سراغ موضوعات دیگر هم رفت. به ویژه اگر این موضوع، برگرفته از زندگی چهرههای محبوب ایرانی مخصوصاً اهالی ادب و شعر باشند.
استاد مشهور ادبیات پارسی چه گفت؟
میرجلالالدین کزازی که از اساتید زبان و ادبیات فارسی است، در حاشیه اکران خصوصی مست عشق نکات مهمی را مورد اشاره قرار میدهد. او گفت: «از نگاهی فراخ و فراگیر، دید و داوری من درباره این توژینه داستانی یا فیلم این است که دستاندکاران و پدیدآورندگان آن در کار هنری که میخواستهاند کرد، کامدار بودهاند. توانستهاند به آن آماجها و آرمانهایی که در سر میپروردهاند، دست بیابند. از این دید این فیلم یکی از اندک فیلمهایی است که من از دیدن آن، از آغاز تا انجام فیلم، شادمان و خشنود بودم. دمهای دلپذیری را من به هنگام دیدن فیلم گذرانیدم اما چند ویژگی بیشتر بر من کارگر افتاد؛ بجز کارگردانی که هر چه در فیلم میگذرد به راستی به گونهای به او بازمیگردد زیرا اوست که سررشتهها را در دست دارد، خُنیا یا موسیقی فیلم بسیار بشکوه ، کارساز و اثرگذار بود، به همان سان فیلم برداری آن. سه دیگر، آوابرداری این فیلم. از دید فنی این سه، نمود بیشتری در چشم من داشت.»
ساخت فیلم درباره نظامی؛ ادامه یک درک صحیح فرهنگی؟!
اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد که در ششمین مجمع جهانی گفتوگوی بین فرهنگی در باکو حضور داشت از ساخت فیلم سینمایی درباره یکی دیگر از مفاخر ادبیات ایران و جهان خبر داد و گفت: فیلم سینمایی «حکیم نظامی» با همکاری وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان ساخته میشود.
او تاکید کرد که قرار است برای مشاهیر ادبیاتی، فیلمهای مشترک تولید شود و گفت: "در ترکمنستان برای مختومقلی فراغی همین کار را میکنیم، در پاکستان نیز برای اقبال لاهوری کاری را در دست اقدام داریم؛ در سفر هفته گذشته به پاکستان برادران و خواهران پاکستانی به ویژه در شهر لاهور از این موضوع استقبال کردند. ساخت مجموعه جدیدی را برای حکیم نظامی آغاز میکنیم؛ در همین راستا از همکارانم در وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان دعوت کردیم تا ما را در ساخت فیلم سینمایی در این باره کمک کنند."
اگر حرفهای وزیر ارشاد جامه عمل بپوشد و ساخت فیلمی درباره حکیم نظامی جدی و عملیاتی شود، شاهد ادامه یک سیاستگذاری صحیح فرهنگی خواهیم بود.
انتهای پیام/