Web Analytics Made Easy - Statcounter

هرچند که دست آوردهای دانش بنیانی می تواند محور و پایه اصلی تقویت و رشد اقتصاد کشور باشد، اما برخی رویه‌های سخت گیرانه، فناوران را خسته و بعضا آنها را از چرخه فعالیت در این حوزه خارج کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، نامگذاری و هدفگذاری سال 1401 از سوی مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری به نام سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین ، سیاست کلان و راهبردی کشور در سال جاری را بر بخش دولتی و خصوصی روشن کرد که البته این نامگذاری موجب خرسندی فعالان این حوزه و فناوران فعال در کشور شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اینکه بنیان شکل گیری پارک های علم و فناوری برای جذب ایده ها و تبدیل ایده ها به تولید و دست آوردهای فناورانه سال ها است که در کشور شکل گرفته است اما بازتاب اصلی از فعالیت های علمی و فناورانه در کشور خود را طی چند سال اخیر نشان داده و رسانه ای شده است.

اینکه چرا جایگاه فعالیت حوزه فناوری و دست آوردهای دانش بنیان در سطح کشور در طول زمان، دیرتر به گوش جامعه رسیده است، شاید به این علت باشد که تمامی استان ها نتوانستند به طور همزمان و متوازن از وجود این حوزه برخوردار شوند و بسیاری از وزارتخانه ها نیز در بهره گیری از دست آوردهای این حوزه حواس جمعی نداشتند.

حال که در سال جدید قرعه به نام حوزه دانش بنیان رقم خورد برای استان های کم برخوردارتر کشور از جمله استان خراسان شمالی جای امیدواری بوجود آمد که عقب ماندگی در زمینه تقویت زیرساخت های لازم برای رشد و توسعه واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان در سطح استان خود را جبران و بتوانند دغدغه های تولید و اشتغال مناطق خود را با تکیه بر علم، تخصص و توان صاحبان ایده و فناوران رفع کنند.

هرچند که البته بهره گیری از توان و تخصص حوزه فناوری، در ابتدا نیازمند رفع دغدغه های صاحبان ایده و فناوران است که باید مورد اهمیت قرار گیرد که خوشبختانه شعار سال نیز زمینه ساز شد تا رسانه های حوزه اقتصادی، تولیدات محتوایی خود را بر انعکاس دغدغه های فعالان این حوزه متمرکز کنند و انعکاس دهنده مشکلات آنان باشند تا در سایه پردازش نگرانی های فناوران، راهکارها برای تحقق اقتصاد دانش بنیان اتخاذ و اقدامات به آن جهت هدایت شوند.

 

عدم اعتماد مشتریان دولتی با تولیدات فناوران نوپا

در این باره، توحید تمدنی، سازنده دستگاه هوشمندساز کنتورهای برق اظهار کرد: مشتریان دولتی و شرکت های بزرگ به شرکت های فناور و یا دانش بنیان نوپا اعتماد نمی کنند که نیاز خود را از دست آوردهای این واحدهای فناور یا شرکت های دانش بنیان نوپا تامین و خریداری کنند.

تمدنی گفت: هنگامیکه بحث مبلغ و پول به میان کشیده می شود، شرکت های بزرگ ترجیح می دهند که با تولیدکنندگان با سابقه همکاری کنند.

وی همچنین بیان کرد: رفتار مشتریان بخش دولتی نیز همین گونه است.

این فناور تصریح کرد: نشان و گواهی نامه شرکت های دانش بنیان و یا واحدهای فناور نوپا نیز با مهر دانش بنیانی و یا نوآورانه نیز در جلب نظر آنها هیچ تاثیری ندارد.

تمدنی با بیان اینکه تا مشتریان از بخش دولتی و یا خصوصی به شرکت های دانش بنیان و یا واحدهای فناور نوپا اعتماد نکنند، اوضاع اینگونه باقی می ماند، خواستار شد: پارک علم و فناوری پل ارتباطی میان شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور نوپا با مشتریان دولتی و بخش خصوصی بشود تا بازارسازی انجام شود.

 

 

 

لزوم همراهی بنیاد در حمایت از تولیدات فناوران

محمد زارعی از فناوران خراسان شمالی که در زمینه تولید تجهیزات الکترونیکی فعالیت می کند، عنوان کرد: برخی از واحدهای فناور و یا شرکت های دانش بنیان نوپا لوازم و تجهیزاتی را تولید می کنند که مشتریان اصلی این محصولات می تواند دستگاه های اجرایی و دولتی باشند که انتظار است این دستگاه ها به عملکرد و توانمندی های فناوران نوپا اعتماد کنند تا آنان نیز مسیر رشد و توسعه را بپیمایند.

زارعی افزود: این در حالی است که فقدان حمایت ها موجب می شود تا شماری از واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان از ادامه مسیر باز بمانند.

وی خاطرنشان کرد: انتظار است که بنیادهای مختلف از جمله بنیاد برکت نیز حامی محصولات فناوران نوپا بشوند.

 

عدم هماهنگی دستگاه های اجرایی در صدور مجوزها برای فناوران

یک فناور دیگر نیز از عدم هماهنگی میان دستگاه های اجرایی به منظور صدور مجوز برای واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان به شدت گلایه کرد و گفت: با توجه به اینکه دستگاه های اجرایی با یکدیگر تعامل ندارند به تقاضای صدور مجوزها برای فناوران به موقع پاسخ نمی دهند.

این فناور عنوان کرد: دریافت مجوز برای شرکتم به قدری طولانی شد که مجبور شدم بدون مجوز تولید کنم.

 

تولید محصولات فناورانه بدون مجوز در سایه عدم صدور به موقع مجوزها

فناور دیگری که در زمینه تولید تبدیل پسماند ارگانیک به مواد ارزشمند در حوزه کشاورزی فعالیت می کند نیز بیان کرد: حدود یک سال است که پیگیر اخذ مجوز هستم تا به فعالیت خود در پارک علم و فناوری خراسان شمالی به فعالیت خود ادامه بدهم، با این وجود، سازمان جهاد کشاورزی هنوز مجوز مورد تقاضای بنده را صادر نکرده است.

این فناور گفت: این در حالی است که ستاد زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری با نامه نگاری انجام شده در سال گذشته خواستار شده بود که سازمان های جهاد کشاورزی استان ها در زمینه صدور مجوز برای فناوران سرعت عمل داشته باشند، با این وجود، تا به کنون هیچ نتیجه ای حاصل نشده است.

وی افزود: مجبور شده ام که محصولم را بدون اخذ مجوز رسمی تولید و در خارج از پارک علم و فناوری به مشتریان بفروشم.

 

 

 

تهدید فناوران به عدم صدور مجوز در صورت رسانه ای کردن دغدغه ها

فناور دیگری که به دنبال دریافت مجوز جدیدی برای ادامه فعالیت خود در پارک علم و فناوری خراسان شمالی است، اظهار کرد: مدتی است که منتظر صدور مجوز جدید برای ادامه فعالیت خود هستم که بابت دریافت آن باید 200 میلیون تومان وجه هزینه کنم.

این فناور همچنین این سوال را مطرح کرد: با توجه به اینکه در مرکز خراسان شمالی ادارات دولتی فعالیت می کنند چرا فناوران برای دریافت مجوزها باید به استان تهران مراجعه کنند تا مجوز صادر شود؟

وی افزود: چرا دولت به قابلیت دستگاه های اجرایی در سطح استان ها در زمینه صدور مجوزها برای فناوران اعتماد نمی کند تا زحمت فناوران در زمینه دریافت مجوزها کمتر شود.

این فناور همچنین خاطر نشان کرد: دریافت مجوزها مسیری سخت است، با این وجود، هنگامیکه نسبت به موضوع گلایه می کنیم با تهدید دستگاه های اجرایی مبنی بر عدم صدور مجوز مواجه می شویم.

امین خادم نیز از دیگر فناوران خراسان شمالی در این باره گفت: تا زمانیکه دستگاه های اجرایی و دیگر متقاضیان داخلی از واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان با انجام خرید خود از این واحدها و شرکت ها حمایت نکنند، تقاضای دستگاه های اجرایی و مشتریان بخش خصوصی یا از محل واردات و یا از محل عرضه محصولات غیر استاندارد تامین خواهد شد.

خادم همچنین بیان کرد: معافیت مالیاتی برای واحدهای فناور و شرکت های دان بنیان حل نشده باقیمانده است.

 

طرح وزارت علوم برای جذب و اشتغال دانشجویان در پارک های علم و فناوری

مهران گرمه ای، رییس پارک علم و فناوری خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک با ابراز خرسندی از نامگذاری امسال به نام تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین اظهار کرد: این نامگذاری برای پارک های علم و فناوری صرفا یک نامگذاری نیست بلکه دستوری است که باید با تلاش بیشتر در جهت تحقق آن قدم برداریم.

گرمه ای گفت: پارک علم و فناوری در راستای حمایت از فناوران و صاحبان واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان خدمات مختلفی را ارائه می دهد.

وی بیان کرد: پارک علم و فناوری از ایده تایید شده برای نمونه سازی حمایت می کند تا از حمایت مادی صندوق نوآوری و شکوفایی برخوردار شود.

رییس پارک علم و فناوری خراسان شمالی افزود: فضای کارگاهی در اختیار واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان قرار می دهیم همچنین آنها را حمایت می کنیم تا در نمایشگاه های بین المللی و ملی شرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: حمایت خواهیم کرد تا فناوران بتوانند بازاریابی کنند.

گرمه ای همچنین بیان کرد: در آینده نزدیک از سوی وزارت علوم طرحی رونمایی می شود مبنی بر اینکه دانشجویان دانشگاه ها که تخصص و توانمندی های آنان مورد نیاز پارک های علم و فناوری است بتوانند در واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان شاغل شوند و قسمتی از دستمزد این دانشجویان طی مدت شش ماه توسط پارک علم و فناوری پرداخت شود.

رییس پارک علم و فناوری خراسان شمالی خواستار شد: صنایع استان در چهارچوب اقتصادی از فعالان حوزه فناوری حمایت کنند.

 

 

ضرورت تشکیل ستاد اقتصاد دانش بنیان در استان ها برای رفع مشکلات فناوران و رشد اقتصادی کشور

رضا فیض آبادی، معاون فناوری و پشتیبانی پارک علم و فناوری خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: موضوع اقتصاد دانش بنیان طی چند سال اخیر در سطح کشور مورد گفتمان بوده است و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز تلاش کرده است تا فعالیت در حوزه فناوری و دست آوردهای دانش بنیانی در سطح کشور توسعه پیدا کند.

فیض آبادی گفت: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری امسال را به نام تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین نامگذاری کرده است، این اقدام موجب شده است تا تعدادی از سازمان ها از جمله جهاد کشاورزی و صمت در راستای تحقق شعار سال اقداماتی را انجام دهند و وزارتخانه ها نیز در این زمینه برنامه ریزی کنند.

وی افزود: البته باید زمان گذاشت تا با گذر زمان مشاهده کرد که نتایج اقدامات بخش دولتی برای تحقق شعار سال تا چه حدی بوده و چه اثراتی را به همراه داشته است.

این مسئول درباره عدم اعتماد جامعه به دست آوردها و تولیدات فناوران نوپا نیز بیان کرد: عدم اعتماد بخش دولتی و بخش خصوصی به واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان نوپا از جمله مشکلات این حوزه است.

وی افزود: بروز این مسئله به علت عدم تمرکز بر معرفی فعالیت این واحدها و شرکت ها در سطح جامعه بوده است.

فیض آبادی ابراز امیدوار کرد: شعار سال زمینه ساز اعتمادسازی جامعه به فناوران جوان و دست آوردهای آنان بشود تا حجم تولیدات در این حوزه بیش از پیش تقویت شود.

وی خاطرنشان کرد: شاهد هستیم از نوروز امسال رسانه ها و تریبون های نماز جمعه  بر تبیین و توضیح درباره فعالیت های این حوزه ورودی جدی داشته اند.

معاون فناوری و پشتیبانی پارک علم و فناوری خراسان شمالی همچنین سخت گیری در صدور مجوز برای آغاز فعالیت و یا ادامه فعالیت شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور را از مهمترین مشکلات فناوران و فعالان در این حوزه اعلام کرد و گفت: دستگاه های اجرایی در زمینه صدور مجوزها بسیار سخت گیرانه عمل می کنند.

وی گفت: درباره حل این مسئله نامه نگاری ها با دفتر معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری انجام شده است که امیدوار هستیم نهاد ریاست جمهوری در این زمینه تصمیمات کارگشایی را در دستور کار قرار دهد.

فیض آبادی خاطرنشان کرد: تقاضا بر این است که مجوزها با انعطاف بیشتر صادر شوند و صدور مجوز در داخل هر استان میسر شود و فناوران برای دریافت مجوز به پایتخت مراجعه مستمر نداشته باشند.

وی در ادامه عنوان کرد: دولت در زمینه حمایت از تولیدات دانش بنیانی در کشور لایحه ای را به مجلس ارائه داده است که هنوز در دست بررسی است.

این مسئول بیان کرد: تصویب آن، مشکلاتی از جمله مسئله صدور مجوزها و اختصاص زمین به پارک های علم و فناوری در سطح شهرستان ها به منظور استقرار هر چه بیشتر واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان را حل کند.

وی در ادامه بر ضرورت و لزوم تشکیل ستاد اقتصاد دانش بنیان در سطح استان ها تاکید کرد و گفت: هر چند وزارت کشور طی ارسال نامه ای به استانداری ها خواستار تشکیل این ستاد در سطح استان ها شده است، با این وجود، با گذشت یک ماه از سال این مسئله اجرایی نشده است.

معاون فناوری و پشتیبانی پارک علم و فناوری خراسان شمالی همچنین افزود: البته وزارت کشور در این نامه خواستار شده است که در سطح استان ها پارک های علم و فناوری عضو شورای برنامه ریزی و توسعه استان ها نیز شوند.

وی خاطرنشان کرد: با تشکیل ستاد اقتصاد دانش بنیان در استان مسائل این حوزه با حضور فناوران و فعالان این حوزه همچنین دستگاه های اجرایی ذی ربط مورد بحث و گفت و گو قرار می گیرند تا برنامه ها و راهکارها برای حل آنها مصوب و در دستور کار قرار گیرند.

فیض آبادی در بخش دیگری از سخن خود به دانشگاه ها نیز اشاره کرد و گفت: به عقیده بنده دانشگاه ها باید در زمینه اقتصاد دانش بنیان برنامه داشته باشند، نیروی تخصصی، پرورش دهند همچنین هیات علمی جذب کنند و می بایست ساختار و منابع مالی تعریف کنند و آیین نامه های خود را بر همین محور تنظیم کنند زیرا تحقق اقتصاد دانش بنیان به همکاری دانشگاه ها نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه هایی از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه امیر کبیر و دانشگاه شریف در همین زمینه اقدام کرده و حرکت کرده اند.

این مسئول گفت: در استان خراسان شمالی و استان های همتراز خراسان شمالی هنوز این زیرساخت فراهم نیست که دانشگاه های استان باید در زمینه جذب رشته ها در سطح تحصیلات تکمیلی و جذب دانشجو اقدام کنند.

وی همچنین یادآور شد: مراکز تحقیقاتی و مطالعات کاربردی در حوزه های مختلف از جمله در حوزه صنعت باید راه اندازی شوند تا همکار پارک های علم و فناوری برای تحقق اقتصاد دانش بنیان باشند.

افزون بر این، معاون فناوری و پشتیبانی پارک علم و فناوری خراسان شمالی بر اهمیت همکاری آموزش و پرورش با پارک علم و فناوری نیز تاکید کرد و گفت: برنامه های ترویجی و آگاه محور برای پرسنل، معلمان و دانش آموزان به منظور آشنایی با فعالیت حوزه فناوری باید تدوین و اجرایی شوند.

فیض آبادی در خاتمه توصیه کرد: مسئولان اجرایی کشور بر فراهم شدن زیرساخت های نرم افزاری ( تولید ایده های فناورانه به منظور محصولات فناورانه و نوآورانه) و زیرساخت های سخت افزاری ( تامین زمین، آب، برق، گاز، مخابرات و اینترنت) همچنین آسان تر کردن صدور مجوزها برای فناوران، اعتماد سازی در جامعه برای خرید این محصولات فناورانه همچنین رشد واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان اهتمام جدی داشته باشند.

 

انتهای پیام/سمانه قهرمانی

 

 

 

 

منبع: دانا

کلیدواژه: واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان تحقق اقتصاد دانش بنیان پارک های علم و فناوری شرکت های دانش بنیان دستگاه های اجرایی محصولات فناوران دانش بنیان نوپا سطح استان ها دانش بنیان دست آوردهای ریاست جمهوری داشته باشند حوزه فناوری دانش بنیانی دریافت مجوز دانشگاه ها خواستار شد فعالیت خود بخش دولتی صدور مجوز فیض آبادی دستگاه ها دغدغه ها شعار سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۸۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ به نیازهای کشاورزی مطالبه‌ای از دانش‌بنیان‌ها

مهدی قیصری، کارشناس بخش کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: بخش کشاورزی از نظر بهره‌وری و ایجاد ارزش‌افزوده مناسب فاصله زیادی تا وضعیت مطلوب دارد. به همین دلیل حتی ایجاد تغییرات ساده در تولید بخش کشاورزی می‌تواند نتایج موثری به دنبال داشته باشد.

در حوزه کشاورزی، کپی‌سازی یا انتقال تجربه از یک منطقه به منطقه دیگر ممکن نیست

وی گفت: یکی از مشکلات موجود درحوزه دانش‌بنیانی این است که اگر طرح، ایده یا نظری در این حوزه مطرح می‌شود دیگران باید به آن اشراف داشته باشند. به این معنا که از قبل دستورالعمل داشته و تدوین شده باشد که اگر اینچنین باشد یا کپی‌سازی و مشابه‌سازی در حال انجام است یا اقدامی در جهت رفع یک نیاز صورت گرفته است در صورتی که در حوزه کشاورزی، کپی‌سازی یا انتقال تجربه از یک منطقه به منطقه دیگر ممکن نیست.

قیصری بیان کرد: به طور مثال ممکن است نوعی فولاد ازیک کشور دیگر کپی‌برداری و در داخل کشور تولید شود، اما در مورد کشاورزی این شیوه از کار، امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: انتقال دانش در بخش کشاورزی تابع عوامل متعددی است به طور مثال نمی‌توان گفت اگر گیاهی در اقلیمی خاص خوب رشد کرده است در همه جا قابلیت رشد دارد. البته آب و هوا یکی از موضوعاتی است که این تفاوت را سبب شده است و نوع خاک، واریته گیاهی و عوامل متعدد دیگری نیز وجود دارد.

معیار سنجش برای شرکت‌های دانش‌بنیان اثربخشی و کارآیی آنها است

کارشناس بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: نگاه به دانش‌بنیان‌ها باید به گونه‌ای باشد که شاید علم به آن وجود ندارد و موضوع جدید در حال طرح است. معیاری که برای سنجش فناوری و دانش شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد اثربخشی و کارآیی آنها است.

دانش‌بنیانی بودن در حوزه کشاورزی لزوما به فناوری یا تکنولوژی بالا نیاز ندارد

قیصری تصریح کرد: اگر حرف‌ها و ایده‌های جدید پاسخی به نیاز‌ها نباشد و اثربخشی و کارآیی لازم را نداشته باشد، دانش‌بنیانی نخواهد بود. البته در بخش کشاورزی دانش یا ایده دانش‌بنیانی شاید نیاز به فناوری و تکنولوژی پیچیده نداشته باشد، اما می‌تواند بهره‌وری در این بخش را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: باید با یک سری اقدامات که دانش‌بنیان بوده و براساس نیاز‌های بومی و منطقه‌ای کشور طراحی شده است، اثربخشی و کارآیی را در بخش کشاورزی افزایش داد.

کارشناس بخش کشاورزی بیان کرد: دانش یا محصولات دانش‌بنیانی در بخش کشاورزی باید برای پاسخ به نیازی که تقاضا برای آن وجود دارد تولید شود که البته بتواند اثربخشی و کارآیی لازم را نیز داشته باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تحقق شعار سال در دومین نمایشگاه حمل‌ونقل دانش‌بنیان اصفهان
  • پاسخ به نیازهای کشاورزی مطالبه‌ای از دانش‌بنیان‌ها
  • صرفه‌جویی یک میلیارد دلاری پالایشگاه آبادان
  • رسالت مالکیت فکری، شناسنامه‌دار کردن تولد نوآوری‌هاست
  • تصویب سند توسعه دانش بنیان خراسان جنوبی
  • تحقق مشارکت مردم در رشد تولید با توسعه اقتصاد دانش بنیان
  • الگوی حکمرانی فرهنگی و دانش بنیان صنایع و تولیدات، با مشارکت مردم تدوین و تصویب می‌شود
  • بوشهر سومین استان کشور در ارزیابی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است
  • استان بوشهر در ارزیابی توسعه اقتصاد دانش بنیان رتبه سوم کشور شد
  • کسب رتبه سوم استان بوشهر در توسعه اقتصاد دانش بنیان