Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@22:23:57 GMT

امام حسن(ع)، نمونه‌ای از پیامبر(ص) و الگویی از علی(ع)

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۰۹۳۱۶

امام حسن(ع)، نمونه‌ای از پیامبر(ص) و الگویی از علی(ع)

ایسنا/لرستان نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان اینکه امام حسن‌مجتبی (ع) نمونه‌ای از جد بزرگوارش رسول گرامی اسلام و الگویی از امام علی(ع) است، گفت: این امام همام در دوران امامتش با منافقان، خیانت‌کاران و نفوذی‌ها روبرو بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، در جلسه تفسیر قرآن کریم که در حسینیه حبیب‌بن مظاهر خرم‌آباد با عنوان «آموزه‌هایی از قرآن کریم» برگزار شد، با بیان اینکه امام حسن‌مجتبی(ع) نمونه‌ای از جد بزرگوارش رسول گرامی اسلام و الگویی از امام علی(ع) است، اظهار کرد: در کمالات امام حسن‌مجتبی(ع) گفته شده که ۲۵ بار پیاده به حج رفته و سه نوبت نیز دارایی خود را با خدا تقسیم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه امام حسن‌مجتبی(ع) در دو نوبت نیز تمام مال خود را در راه خدا داد لذا کریم اهل‌بیت(ع) و سرآمد جود و کرم هستند، افزود: این امام همام در ۱۰ سال امامتش با منافقان، خیانت‌کاران و نفوذی‌ها روبرو بود، آن‌هایی که بر سر راه امام علی(ع) ایستادند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان ادامه داد: امام حسن‌مجتبی(ع) آماده برای جهاد، ایثار و شهادت بود، اما تاریخ را به گونه‌ای رقم زدند که در نهایت از کوفه به مدینه هجرت کرد و کسی مانند معاویه زمام امور را به دست گرفت، امام حسن(ع) اولین فرزند نور، متولد در خانه نور بود.

شاهرخی با تأکید بر اینکه قرآن سند و معجزه جاویدان اسلام است، گفت: قرآن سند حقانیت اسلام، معجزه جاویدان دین و کتاب هدایت است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به آیه ۲۷ سوره رعد با این مضمون «یُضِلُّ مَنْ یَشَاءُ وَیَهْدِی مَنْ یَشَاءُ» اظهار کرد: «یَهْدِی مَنْ یَشَاءُ» یعنی کسانی که در مسیر هدایت قدم بر می‌دارند و خداوند متعال هدایت مخصوص را نصیب آنها می‌کند، خداوند با ارسال رسول و رسالت پیامبر اسلام و برنامه قرآن، هدف و جهت را نشان می‌دهد و کسی که در این مسیر حرکت می‌کند خدا هم او را یاری می‌کند، «یُضِلُّ مَنْ یَشَاءُ» نیز خطاب به کسانی است که در مسیر هدایت قدم بر نمی‌دارند.

وی با اشاره به کسانی که در مسیر هدایت قدم بر نمی‌دارند و «یُضِلُّ مَنْ یَشَاءُ» هستند و همچنین تشریح ویژگی‌های آن‌ها، ادامه داد: در آیه ۲۶ سوره بقره با این مضمون «إِنَّ اللَّهَ لَا یَسْتَحْیِی أَنْ یَضْرِبَ مَثَلًا مَا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا فَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ  وَأَمَّا الَّذِینَ کَفَرُوا فَیَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَٰذَا مَثَلًا  یُضِلُّ بِهِ کَثِیرًا وَیَهْدِی بِهِ کَثِیرًا وَمَا یُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِینَ» در این رابطه تأکید شده که اولین گروه از کسانی که «یُضِلُّ مَنْ یَشَاءُ» هستند، فاسقانی هستند که از اطاعت خدا خارج شده‌اند و در مسیر آن حرکت نکرده‌اند.

شاهرخی با تأکید بر اینکه دومین گروهی که در مسیر گمراهی حرکت می‌کنند و به هدایت عمومی خداوند پشت کردند، ظالمان هستند، افزود: هدایت مخصوص خداوند نصیب این گروه نمی‌شود، در آیه ۲۵۸ سوره بقره در این رابطه تأکید شده که خداوند قوم ستمگر را هدایت نمی‌کند و این در حالی است که ظلم زمینه‌ساز گمراهی است.

وی بیان کرد: سومین گروه از این افراد، کافران هستند، کسی که در مسیر کفر حرکت کرد، هدایت ویژه و مخصوص الهی نصیبش نمی‌شود، در آیه ۲۶۴ سوره بقره در این رابطه تأکید شده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَیٰ کَالَّذِی یُنْفِقُ مَالَهُ رِئَاءَ النَّاسِ وَلَا یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَیْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَکَهُ صَلْدًا لَا یَقْدِرُونَ عَلَیٰ شَیْءٍ مِمَّا کَسَبُوا  وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ» خداوند قوم کافر را هدایت نمی‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان اضافه کرد: همچنین چهارمین گروه این افراد، انسان‌های دروغ‌گو است که در آیه سه سوم سوره زمر با این مضمون «أَلَا لِلَّهِ الدِّینُ الْخَالِصُ  وَالَّذِینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِیَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِیُقَرِّبُونَا إِلَی اللَّهِ زُلْفَیٰ إِنَّ اللَّهَ یَحْکُمُ بَیْنَهُمْ فِی مَا هُمْ فِیهِ یَخْتَلِفُونَ  إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی مَنْ هُوَ کَاذِبٌ کَفَّارٌ» تأکید شده است که خداوند متعال دروغگویی که گوینده کفر است را هدایت نمی‌کند.

وی ادامه داد: پنجمین گروه این افراد در آیه ۲۸ سوره غافر «وَقَالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ یَکْتُمُ إِیمَانَهُ أَتَقْتُلُونَ رَجُلًا أَنْ یَقُولَ رَبِّیَ اللَّهُ وَقَدْ جَاءَکُمْ بِالْبَیِّنَاتِ مِنْ رَبِّکُمْ  وَإِنْ یَکُ کَاذِبًا فَعَلَیْهِ کَذِبُهُ ۖ وَإِنْ یَکُ صَادِقًا یُصِبْکُمْ بَعْضُ الَّذِی یَعِدُکُمْ  إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ کَذَّابٌ» مورد تأکید قرار گرفته که خداوند کسی را که اسراف کند، هدایت نمی‌کند.

این مفسر قرآن کریم با تأکید بر اینکه این‌گونه امور بر چشم، گوش، زبان، فهم و دل چنین انسان‌هایی مُهر می‌زند، می‌بینند اما به حقایق پی نمی‌برند، گوش دارند اما نمی‌شنوند، چشم دارند ولی نمی‌بینند، سخن حق بر زبان نمی‌آورند، عقل دارند اما درک و فهم ندارند، گفت: علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار جلد ۷۵، صفحه ۳۵۲ از زبان رسول گرامی اسلام(ص) می‌فرماید: پَست‌ترین و ذلیل‌ترین خلق در نزد خدا کسی است که امر مسلمانان در دست او باشد و میان ایشان به راستی رفتار نکند که متأسفانه امروز جامعه ما از عدم توجه به شایسته‌سالاری، تبعیض، توصیه فرا قانونی، جذب نیروی بدون ضابطه رنج می‌برد و لرستان با گذشت بیش از سه دهه از جنگ تحمیلی همچنان از آن دوران رنج دارد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان اینکه دستی از غیب هم نمی‌آید این امور را درست کند، خود ما باید متعهد و ملتزم باشیم، اگر می‌خواهیم هدایت خدا شامل حال ما شود خود ما باید این کارها را انجام دهیم، افزود: امام علی(ع) می‌فرماید: به سبب ظلم نعمت‌ها از بین می‌رود و نکبت جایگزین آن می‌شود و امام سجاد(ع) نیز به فرزندش تأکید کرد: ظلم نکن به کسی که دادرسی غیر از خدا ندارد، چون او دست‌هایش را به درگاه خدا بلند می‌کند و از تو به درگاه مالک‌الملوک شکایت می‌کند و منتقم حقیقی انتقامش را از تو خواهد گرفت.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه قرآن کریم ۲۹۰ بار در مورد مبارزه با ظلم و دفاع از ستم‌دیدگان قاطعانه صحبت کرده است، ادامه داد: شرک، کشتن کسی به ناحق، انواع سرقت، تعدی به بیت‌المال، کفران نعمت، یاری به ظالم، خوردن مال یتیم، تمسخر مؤمنان، دوستی با ستمگران، همراهی با زورگویان عالم، شهادت و قسم دروغ، ترک امر به معروف و نهی از منکر و… از مصادیق ظلم است.

وی افزود: اگر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با این همه توطئه‌های خارجی و داخلی پابرجا مانده به این دلیل است که سمت و سوی کلان آن به سمت آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی و دینی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی تفسیر قرآن علامه مجلسی جمهوری اسلامی ایران جنگ تحمیلی نماینده ولی فقیه در لرستان امام حسن مجتبی ع امام علی ع قرآن کریم تأکید شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۹۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه اضطراب را درمان کنیم؟

سؤال پرسیدند که برای رفع اضطراب و استرس هایی که بدون منشأ خاصی به انسان وارد می‌شود و از طریق پزشکی هم حل نشده چه کار باید کرد؟

قرآن می‌فرماید: «الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»، همین.

به قول حضرت امیرالمومنین (ع)، دنیا تجارت خانه‌ای بیش نیست.
تمام انسان این باشد هرچه که عقل و شرع برای او تعیین کرده‌اند، جدی بگیرد و در این صورت، مواردی که برای او مایه اضطراب و هم‌ّوغم ّ آینده باشد، از این موارد خیالش آسوده است.

مگر یکی از اسامی خدا، ارحم الراحمین نیست؟ رحمت دیگران اگر باشد محدود است و محدود نسبت به نامحدود هیچ است؛ خدا را فراموش نکنیم.
همه عواملی که باعث اضطراب می‌شوند، چیز محدودی هستند.

خداوند متعال فرموده است: بشر شعورت کجا رفته است؟ مگر می‌شود خدا کفایت کار بنده خودش را به عهده نگیرد.
«إِنْ یَنْصُرْکُمُ اللهُ فَلا غالِبَ لَکُمْ وَ إِنْ یَخْذُلْکُم فَمَنْ ذَا الَّذی یَنْصُرُکُمْ مِنْ بَعْدِهِ وَ عَلَی اللهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ».

خیال و اضطراب به این خاطر است که انسان غفلت می‌کند و دچار وسوسه شیطان می شود.

اگر بخواهیم، باید استغفار در سحر را جزو برنامه زندگی خود قرار دهیم که این قلب باید موانعش رفع شود.
قلب را خدا ساخته برای اینکه خودش در آنجا استقرار پیدا کند.
«اَلْقَلْبُ حَرَمُ اَللَّهِ فَلاَ تُسْکِنْ حَرَمَ اَللَّهِ غَیْرَ اَللَّهِ».

زنگارهای حاصل از غفلت های گذشته، جز با "استغفار" و "صلوات بر پیغمبر اکرم (ص)" پاک نمی‌شوند؛ اگر پاک کنیم، خداوند متعال ساکن و مستقر میشود.
برای اینکه مشکلمان حل شود، باید اول نگاه کنیم که خودمان در ارتباط با خدا چه گیری داریم؟

دیگر خبرها

  • «بسیج سازندگی» الگویی جدید از حکمرانی مردمی و خدمت بی‌منت است
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • چگونه اضطراب را درمان کنیم؟
  • جامعه ما با شبیخون فرهنگی دشمن روبروست/پاسدار و نگهبان مساجد، علما و طلاب هستند
  • آیت‌الله رمضانی: اسلام گنج وجودی انسان را معرفی می‌کند / ویژگی‌های مسلمان واقعی براساس روایات اهل‌بیت(ع)
  • امام صادق (ع) جامعه بشری را هدایت کرد
  • ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیاز امروز جامعه است
  • یادداشت| امام صادق(ع) و نگاه ویژه به شهر مقدس قم
  • چگونه می‌توان راه و روش امام صادق (ع) را الگو قرار داد؟
  • ترویج ازدواج شرعی احیای سیره و سنت پیامبر اسلام (ص) است