Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@09:05:53 GMT

نگاهی به فضائل اخلاقی امام حسن(ع)

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۰۹۷۹۹

نگاهی به فضائل اخلاقی امام حسن(ع)

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی به تشریح فضائل اخلاقی امام حسن(ع) خصوصا در دوران پس از صلح با معاویه پرداخت.

حجت‌الاسلام مهدی شریعتی‌تبار در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی(ع) در رابطه با ویژگی‌های این حضرت اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های دوران کودکی زندگی امام حسن(ع) ارتباط عاطفی عمیق ایشان با پیامبر اکرم(ص) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ارتباط به دلایل عاطفی، فرهنگی و اجتماعی میان پیامبر(ص) و امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین(ع) ایجاد شده است. رابطه آن‌ها به گونه‌ای بود که امام حسن(ع) در مجالس پیامبر(ص) در مسجد شرکت می‌کردند و آیات قرآن و مطالبی که ایشان در خطبه خود بیان می‌کردند را حفظ کرده و سپس در خانه برای مادر خود حضرت زهرا(س) بازگو می‌کردند.

وی افزود: از دیگر اتفاقات زندگی امام حسن(ع) می‌توان به هجران و فقدان پیامبر اسلام(ص) اشاره کرد. امام حسن مجتبی(ع) شباهت بسیار زیادی به رسول اکرم(ص) و در تسکین خاطر حضرت زهرا(س) نقش پررنگی داشتند؛ به گونه‌ای که موجبات آرامش خاطر حضرت زهرا(س) در فقدان پیامبر(ص) را فراهم می‌ساختند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه فقدان مادر از دیگر رخدادهای زندگی امام حسن مجتبی(ع) محسوب می‌شود، اضافه کرد: این فقدان به سبب حضور حضرت در برخی از وقایع غم بزرگی را برای ایشان به همراه داشت. همچنین در دوران سکوت امیرالمومنین(ع) و سال‌هایی که ایشان در حکومت و خلافت حضور نداشت، امام حسن مجتبی(ع) تحت فرمان پدر و امام خود مجری دستورات بودند و در برخی از جنگ‌ها نیز با اجازه و دستور حضرت علی(ع) حضور داشتند. در دوران خلافت حضرت علی(ع) نیز امام حسین(ع) و به ویژه امام حسن(ع) به عنوان فرزند بزرگ امیرالمومنین(ع) در خدمت اهداف خلافت اسلامی و ولایت امام علی(ع) بودند و به تبع در جنگ‌های جمل، صفین و نهروان حضور فعال داشتند.

وی عنوان کرد: امام حسن(ع) در دوره ۱۰ ساله حکومت خود در ابتدا همانند پدر خود با معاویه در ستیز بود اما به دلایل مختلفی از جمله مصلحت اسلام و مسلمانان تصمیم گرفت که آتش‌بس با وی را بپذیرد.  

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: امام حسن مجتبی(ع) در دوران صلح با معاویه به کارهای فرهنگی و به ویژه اقتصادی مانند کمک به نیازمندان و فقیران جامعه می‌پرداختند و ایشان به سبب جود و سخاوت خود به کریم اهل بیت(ع) مشهور شده‌اند. به گونه‌ای که ۲ یا سه بار به روایتی تمام یا نیمی از مال خود را در راه خدا انفاق کردند.

شریعتی‌تبار بیان کرد: جود، کرم و سخاوت ویژگی‌های بسیار ارزشمندی است که در قرآن و روایات نیز مورد تأکید قرار گرفته‌اند. علاوه بر برخی انفاقات و سخاوت‌های واجب در اسلام که مشخص هستند، انفاق و سخاوت‌های مستحب نیز بسیار سفارش شده و پاداش و اجر بسیار آن نیز بیان شده است.

وی افزود: انفاق تنها بر عهده اغنیا و ثروتمندان نیست و هر کسی متناسب با شرایط و وضعیت خود می‌تواند به این موضوع ورود پیدا کند. اعمالی مانند انفاق و داشتن سجایایی مانند سخاوت و کرم به شکل‌های مختلفی صورت می‌گیرد که در برخی مواقع بلاعوض بوده و برخی موارد نیز در قالب قرض‌الحسنه انجام می‌شود. همچنین گاهی از طریق ایجاد اشتغال و به صورت غیرمستقیم صورت می‌گیرد. بنابراین توجه به این موضوع در جامعه بسیار حائز اهمیت است زیرا آثار و نتایج مثبت فراوانی در جامعه ایجاد خواهد کرد.

این کارشناس مذهبی گفت: ویژگی حلم و صبر امام حسن(ع) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ به شکلی که گاهی برخی افراد به دلیل نادانی، جاهلیت و تبلیغات مسموم دشمن نسبت به امام و اهل بیت(ع) اندیشه‌های نامناسبی داشتند و به آن‌ها توهین می‌کردند اما امام با مواجهه‌ای مهربانانه و مناسب با آن‌ها برخورد می‌کرد و در برخی مواقع آن‌ها از عملکرد خود پشیمان می‌ساخت.  

شریعتی‌تبار اظهار کرد: اسلام نه دین جنگ مطلق و نه دین صلح مطلق است بلکه در آن جنگ و صلح هر ۲ وجود دارد و متناسب با شرایط موجود بهترین تصمیم اتخاذ می‌شود؛ به طوری که امام بر اساس حکم خدا و مصلحت مسلمانان تصمیم می‌گیرد. بر این اساس پیامبر اکرم(ص) نیز در دوران زندگی خود جنگ و صلح را تجربه کرده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری امام حسن ع ولادت امام حسن مجتبی ع صلح امام حسن علیه الس لام امام حسن مجتبی ع کارشناس مذهبی امام حسن ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۹۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور

اولین شرط انتظار؛ معرفت است تا انسان میهمان خود را نشناسد و از خصوصیات خوب او مطلع نباشد منتظر او نخواهد شد. تنها هنگامی انسان در انتظار کسی می‌نشیند که او را خوب بشناسد اما اگر انسان کسی را نشناسد و بداند که آن شخص خواهد آمد برایش اهمیتی نخواهد داشت و منتظر او نخواهد ماند. در مورد انتظار امام زمان (عج) هم چنین است. کسانی که آن حضرت را نمی‌شناسند مانند کفار و یا اهل ادیان دیگر، هرگز انتظار او را نمی‌کشند اما کسانی که او را می‌شناسند و ارزش او را می‌شناسند و مقام او را می‌دانند منتظر او می‌مانند.

کسانی که امام زمان را نمی‌شناسند اگر چه به ظاهر مسلمان باشند چنانچه در این حال بمیرند در حال جاهلیت از دنیا رفته‌اند. چنانکه پیامبر اکرم(ص) فرمود: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه؛ هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مردن جاهلیت از دنیا رفته است».

بنابراین اولین شرط انتظار، ایجاد معرفت در مورد امام زمان است و طبیعی است که هر مقدار معرفت انسان نسبت به امام زمان بیشتر باشد انسان ارزش او را بیشتر درک خواهد کرد و به عظمت او بیشتر پی خواهد برد و بیشتر تشنه وجود آن حضرت خواهد شد. در حالی که افراد جاهل و ناآگاه به ارزش آن حضرت هرگز احساس تشنگی و عطش نسبت به وجود مقدس آن حضرت نخواهند داشت و بدین جهت از زمره منتظران بیرون هستند. 

البته شناخت امام زمان دو گونه است. گونه اول شناخت تاریخی وجود آن حضرت است مانند اینکه امام دوازدهم است و تاریخ ولادتش در چه سالی است و مانند آن. اما گونه دیگر شناخت امام زمان(ع)، شناخت مقام نورانیت آن حضرت است که این شناخت کار هر کسی نیست و ظرفیت و لیاقت زیادی می‌خواهد. و در حقیقت اصحاب خاص امام زمان(ع) کسانی هستند که آن حضرت را به مقام نورانیت شناخته‌اند برای آگاهی از مقام عظیم امامت رجوع به زیارت جامعه کبیره و تأمل در معانی عمیق و عجیب آن توصیه می‌ شود. همچنین خواندن کتب معتبری که در مورد امام زمان(ع) نوشته شده است می‌تواند انسان را تا حدی به مقام و عظمت امام زمان(ع) آشنا سازد. 

در عصر غیبت امام عصر(عج) هم طبق سفارش آن حضرت باید به مجتهد عادل جامع الشرایط که حافظ دین خداست و امور را نظام می بخشد رجوع کرد که تبعیت از چنین فردی تبعیت از امام عصر(عج) شمرده می‌شود. چنانکه امام عصر(عج) در یکی از توقیعات خود می فرماید: «و اما در رویدادهایی که پیش می‌آید، به راویان حدیث مراجعه کنید، زیرا آن‌ها حجت بر شما هستند و من حجت خدا بر ایشان».

آن جا که رهبر معصوم وجود دارد و رهبریِ مصون از خطا و لغزش منحصر به امام است؛ از این رو پیروی کردن از مدعیان رهبری در برابر رهبری معصوم، برخلاف عقل و منطق است؛ زیرا با وجود رهبر معصوم، پیروی از رهبران غیر معصوم، به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

حجت‌الاسلام علی الوندی، کارشناس مهدویت و پژوهشگر مؤسسه کلامی احیا در همدان  اظهار کرد: نشانه‌هایی در خصوص ایام قیام و ظهور در روایات بیان شده است، تطبیق دادن جنگ اسرائیل و غزه با روایات پیش از ظهور کار درستی نیست، چرا که ممکن است تا سال‌های سال هم ظهور رخ ندهد و آن زمان ممکن است که جامعه نسبت به قضیه ظهور دلسرد شود، لذا باید بدانیم که ظهور باید مراحل خود را طی کند.

همانطور که مطابق با گفته رهبر انقلاب نزدیک بودن ظهور، نزدیک بودن زمانی نیست بلکه معنوی می‌باشد، یعنی اگر جامعه جهانی از لحاظ معنوی به آمادگی برسد، ظهور اتفاق می‌افتد.

پیرامون یک سری تطبیقات و گره زدن نشانه‌ها به یکدیگر باید دقت کنید که علائم حتمی ظهور حضرت قائم(عج) ۵ علامت است نه بیشتر نه کمتر و سایر نشانه‌ها و علامت‌ها اگر اعتبار داشته باشند، نهایتاً علائم غیر حتمی می‌شوند لذا در این زمینه دقت داشته باشیم که خیل علائمی که برای ظهور بیان می‌شود و برخی نادانسته یا دانسته به آن دامن می‌زنند، علائم غیر حتمی است، ثانیاً تطبیقش بسیار کار دشوار و محتاطانه‌ای است و به راحتی نمی‌شود هر پدیده‌ای را به روایاتی هر چند صحیح تطبیق داد که متأسفانه در عموم مذهبی‌ها و عموم سرورانی که مطالعات تخصصی و دقیق در مباحث مهدویت ندارند، این موضوع به وفور به چشم می‌خورد.

بر اساس دکترین انقلاب و اندیشه‌های امام(ره) و مقام معظم رهبری، هدف انقلاب مهیاسازی مقدمات ظهور امام زمان(عج) است، لذا حتی اگر ناخواسته توجه مردم فلسطین به مهدویت هم نباشد، این دلگرمی مردم فلسطین به انقلاب اسلامی آن‌ها را به سمت قضیه مهدویت هدایت می‌کند چرا که خمیر مایه و غایت انقلاب اسلامی، جریان مهدویت است.

اینجاست که جریانات فلسطین با مهدویت و ظهور و قیام حضرت حجت(عج) گره می‌خورد و این انقلاب اسلامی است که نقش گره را ایفا می‌کند. از آنجایی که اسرائیل دشمنی است که از نگرش و بینش صحیح نسبت به مباحث معرفتی و دین حق به دور است طبیعتاً نابودی آن زمینه‌سازی قوی برای ظهور خواهد بود. البته علاوه بر روایات همچنان که گفته شده در ابتدای سوره اسراء وعده نابودی یهودیان در آستانه ظهور و یا همراه با ظهور مهدی موعود داده شده است.

متأسفانه ما هنوز در بدیهیات گفتمان‌سازی جهانی مهدویت مانده‌ایم که یک هدف جهانی هم است، اولین وظیفه فضای نخبگانی ما این است، در شرایط ناآرامی جهانی و بریدن ملت‌ها از نظام لیبرال، مهدویت را به گونه‌ای در جهان ترویج دهند که جهانیان بدانند ما یک حضرت مهدی(عج) داریم، یعنی اولین گام برای پیشبرد قضیه مهدویت، شناساندن حضرت به مردم جهان است که اصلا بفهمند حضرت مهدی(عج) هست، او چه کسی است و چه شاخصه‌هایی دارد؟ و بدانند ما در عصر غیبت قرار داریم و باید خودمان را برای ظهور آماده کنیم.

متأسفانه ما نتوانستیم پایه‌ای‌ترین مباحث مهدویت را در ذهن مردم جهان تثبیت کنیم، یعنی ابتدا باید گفتمان‌سازی وجود حضرت را در ذهن جهانیان تبیین کنیم، تا وقتی مردمان جهان اسم آن حضرت را می‌شنوند سؤال در ذهن آن‌ها ایجاد شود که اصلاً حضرت مهدی کیست.

بر طبق آیات موجود در قرآن، تعبیری وجود دارد که می‌گوید دشمنان اسلام می‌خواهند نور دینی که خداوند روشن کرده است را خاموش کنند، اما اراده خدا بر این است که این نور به اتمام برسد، ولی دشمنان ممکن است که ازین قضیه خشنود نشوند و بخواهند سدسازی کنند؛ «یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ»(صف، آیه۸)؛ آنان تصمیم دارند که نور خدا را با دهان‌های خود خاموش کنند، در حالی که خداوند کامل کننده نور خویش است، هرچند کافران ناخشنود باشند.

این آیه شریفه نشان می‌دهد که قبل از ظهور نوری وجود خواهد داشت که خداوند اراده کرده تا به نقطه تاریخی خودش برسد لذا این تعبیر بدان معنا نیست که آن جورها باید به سر حد نهایی خود برسند تا ظهور اتفاق بیفتد، درست است که ممکن است ظلم و فساد در جهان گسترش یابد، اما در کنار گسترش ظلم و فساد، نوری وجود دارد که در دالان تاریخ توأم با ظلم، رو به صعود خواهد بود. به همین سبب قبل از ظهور صلاح و خیر به نقطه صفردرصدی نخواهد رسید بلکه با تفکیک دو جبهه حق و باطل، جبهه نورانیت نیز پیوسته شدت خواهد یافت.

انقلاب اسلامی در نقطه‌ای ظهور کرد که نظریه‌پردازان غربی به این نتیجه رسیده بودند که دین دیگر کارایی خود را از دست داده است و بشر نمی‌تواند با دین به سعادت خود برسد، اما انقلاب اسلامی این نگاه را به طور کلی عوض کرد و به مردم جهان ثابت کرد که نگاه اشتباهی به آن‌ها القا شده است.

انقلاب اسلامی همان نوری است که در در اوج ناامیدی مردم دنیا به ظهور رسید و آن دین‌گرایی خالی از تحریف حول محور جمهوری اسلامی به جهان تزریق شد، ناگفته نماند مقاومت‌ها و بیداری‌هایی که برای مقابله با ظلم و جور به وجود می‌آیند، تحت تأثیر آن نوری (انقلاب اسلامی) که در وسط قرار گرفته به وجود آمده‌اند و اگر نبود این تکیه‌گاه معرفتی و معنوی و مقاومت پویا و زنده در میدان، مقاومتی در سطح کلان در مقابله با نظام سلطه غرب شکل نمی‌گرفت.

لذا مهم‌ترین وظیفه‌ای که می‌توان برای عموم مردم بیان داشت اولاً آشنایی کامل با گفتمان انقلاب اسلامی و ثانیاً صدور انقلاب اسلامی به هرکس که در توانشان هست. شاهد این هستیم مقام معظم رهبری برخی کلیدواژه‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند مثل آتش به اختیار، جنگ روایت‌ها، جهاد تبیین و ...؛ اینها همه ناظر به این موضوع می‌تواند تعریف خاص داشته باشد و وظیفه خاصی را به دوش رهروان قرار بدهد.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

دیگر خبرها

  • پشتیبانی ۲۱ میلیارد تومانی از طرح دیمزارها در سال ۱۴۰۳
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت عیسی
  • هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)
  • اجتماع بزرگ صادقیون برگزار می‌شود
  • اسلام نگاهی مقدس به مسئله کار و کارگر دارد
  • انجام ۲ پرواز به مقصد مدینه منوره
  • شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور
  • پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی