Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، محدودیت صادرات آفتابگردان و کلزا توسط روسیه برای کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا کشورهایی مانند تاجیکستان و قرقیزستان را که از توانایی لازم برای تولید روغن خوراکی برخوردار نیستند، با مشکل مواجه خواهد کرد.

 پیشتر مقامات روسیه تصمیم خود را برای تعیین سهمیه صادرات روغن آفتابگردان اعلام کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس ضمن اینکه سهمیه های صادراتی محدود می شود عوارض صادراتی روغن آفتابگردان نیز به ۳۱۳ دلار افزایش می یابد.

بر اساس آمار رسمی، تاجیکستان در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۲۳ هزار تن روغن نباتی به ارزش ۱۴۸ میلیون دلار وارد کرده که ۹۰ هزار و ۶۰۰ تن آن از روسیه بوده است.

کارشناسان تقاضای سالانه تاجیکستان به روغن خوراکی  را بین ۱۵۵ تا ۱۶۰ هزار تن تخمین می زنند. بر اساس گزارش آژانس آمار تاجیکستان، در سال ۲۰۲۱ تنها ۲۳.۴ هزار تن روغن نباتی در این جمهوری تولید شده است.

به گزارش آسیاپلاس، بختیار سلطانوف یک کارشناس مسوول کشاورزی، در پاسخ به این سوال که «آیا تاجیکستان می تواند روغن نباتی خود را تامین کند؟» گفت:«ظرفیت وجود دارد، اما به زمان و سرمایه گذاری نیاز است.»

وزارت کشاورزی اعلام کرد که در تاجیکستان طی سال جاری در زمینی به مساحت ۱۸۶ هزار هکتار پنبه و در ۲۹ هزار هکتار دانه های روغنی کشت شده است. با این حال میزان بسیار کمی آفتابگردان در تاجیکستان کشت می شود.

به گفته سلطانوف، کشت آفتابگردان در تاجیکستان به دلیل عوامل اقلیمی، مزایای اقتصادی مورد انتظار را ندارد و به دلیل آب و هوای خشک، عملکرد آن پایین است. علاوه بر این، محتوای روغن آفتابگردان در هر هکتار در این کشور حدود ۲۵ درصد می باشد در صورتی که در روسیه بیش از ۴۵ است .

همچنین متوسط هزینه عملکرد این محصول در تاجیکستان بسیار بالاست.

در اراضی دیم تاجیکستان کنجد، زاگیر (کتان دانه روغنی) و گلرنگ کشت می شود که عملکرد تولید روغن آنها بسیار پایین ارزیابی شده است .

علت کمبود روغن در تاجیکستان چیست؟
برای تولید روغن در تاجیکستان، گیاهان روغنی و چربی نیاز است که در این جمهوری بسیار کم است. در همین حال، برخی از شرکت های روسیه پیشنهاد می کنند روغن را به صورت عمده با قیمت ۹۵ روبل در هر لیتر از آنها خریداری کنند. در تاجیکستان قیمت یک لیتر روغن امروز به طور متوسط ۱۸۰ روبل ( حدود ۸۰ هزار تومان) است. قیمت یک تن روغن آفتابگردان در روسیه ۹۷۴ دلار است.

قیمت روغن در تاجیکستان دائما در حال افزایش است، در آگوست ۲۰۲۱ می توانستید یک بطری  ۵ لیتری  را با ۸۰ سامانی خریداری کنید، اکنون حداقل ۱۳۰ سامانی قیمت دارد.

کمبود احتمالی روغن نباتی و افزایش قیمت آن از یک سو کشاورزان را به افزایش تولید دانه های روغنی ترغیب می کند و از سوی دیگر باعث افزایش قاچاق این ماده خوراکی شده است. رسانه های قرقیزستان اخیراً از توقیف یک محموله روغن نباتی قاچاق به تاجیکستان خبر دادند.

برچسب‌ها روسیه تاجیکستان قرقیزستان اتحادیه اقتصادی اورآسیا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه تاجیکستان قرقیزستان روسیه تاجیکستان قرقیزستان اتحادیه اقتصادی اورآسیا روغن آفتابگردان روغن نباتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۹۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان «ارس» تنها پلنگ باغ وحش شهرستان مشهد پیگیری می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، جواد نباتی اظهار کرد: اواخر سال ۱۴۰۲ لنگش تداوم دار در دست این گونه ارزشمند مشاهده شد که علت آن تشنج ارس در ادامه بیماری عصبی‌اش تشخیص داده شد.

سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: در عین حال گرفتن عکس از دست حیوان تحت بیهوشی در دستور کار قرار گرفت و طبق عکس اخذ شده، شکستگی دست چپ ارس مشاهده و توسط رادیولوژیست تأیید شد.

وی گفت: با توجه به جوش خوردگی نسبی استخوان و وضعیت خاص حیوان با سابقه تشنج و نظر به طولانی بودن مدت عمل و مراقبت‌های خاص بعد از جراحی که ریسک بالایی دارد تلاش می‌شود تصمیم به این کار ناشی از خرد جمعی دامپزشکان تیم درمان باشد.

نباتی ادامه داد: هر تصمیمی چه عمل جراحی و چه ادامه حیات با این حال خطرات و ریسک‌های خودش را به همراه دارد.

کد خبر 6090689

دیگر خبرها

  • نگرانی پنتاگون از «تقویت» روابط روسیه و کره‌شمالی
  • ۶ هزار هکتار از اراضی لرستان زیر کشت دانه‌های روغنی رفت
  • ترجیح ترانزیت کالا بر صادرات محصولات کشاورزی توسط راه آهن ملی قزاقستان
  • تولید ۱۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در اردبیل
  • چرا این ماده غذایی کالا‌ی مورد علاقه سارقان است؟
  • افزایش یک و نیم برابری کشت دانه روغنی در پارس آباد
  • راهنمایی برای نگهداری و تمیزکاری آسیاب قهوه در منزل
  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید
  • درمان «ارس» تنها پلنگ باغ وحش شهرستان مشهد پیگیری می‌شود