Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@19:34:44 GMT

برگزاری کارگاه «فلسفه هنر» به شیوه «استادِ نادان»

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۰۹۸۴۸

برگزاری کارگاه «فلسفه هنر» به شیوه «استادِ نادان»

به‌ گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، مطالعات بینارشته‌ای در قرن اخیر موضوع دانش و روش تدریس را دست‌خوش تحول کرده است. امروزه وجود چنین رویکردی در فضای علمی یک ضرورت به نظر می‌رسد، چراکه توسعه پژوهش‌های نوین نیازمند عبور از مرزهای موجود بین رشته‌های گوناگون است تا به جای اتکا به یک رویکرد خاص، محدود و بخشی‌نگر، ره‌یافتی جامع پیشنهاد دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس «خونه‌کارِ دِگَره» کارگاهی با هدف جستجوگری و شاید قرار گرفتن در مسیری تازه در جهت دریافت بهتر دانش‌ بینارشته‌ای برگزار می‌کند.

نخستین دوره‌ به ارتباط فلسفه با سه زمینه‌ هنری «تئاتر، سینما و ادبیات» و البته زیرشاخه «فلسفه زیبایی» اختصاص یافته است؛ نقطه‌ای که اجازه می‌دهد به تاثیر متقابل فلسفه و هنرها نظر کنیم.

کارگاه «فلسفه هنر» بهار و تابستان ۱۴۰۱ طی ۸۸ ساعت و با محوریت (فلسفه/تئاتر، فلسفه/سینما، فلسفه/ادبیات، فلسفه/زیبایی) به شیوه تدریس «استادِ نادان» (بر اساس کتاب «استاد نادان؛ پنج درس در باب رهایی فکر»، نوشته‌ ژاک رانسیر، ترجمه‌ آرام قریب) پیش می‌رود.

در سال ۱۸۱۸، ژوزف ژاکوتو انقلابی فرانسوی‌ که به اجبارِ زمانه به‌عنوان مدرس ادبیات فرانسه به استخدام دانشگاه لووَن هلند در آمده بود، دریافت که بدون دانستنِ حتی یک کلمه‌ زبان هلندی و در نتیجه بی‌آنکه چیزی به دانشجویانش درس بدهد، می‌تواند به آنها زبان فرانسه بیاموزد. «معلم نادان» دریافته بود مقوله‌ آموزش به تبیین‌گرانِ دانا نیاز ندارد که لابد باید مسائل را برای کسانی توضیح دهند که گویی در فهم موضوعات ناتوان‌ هستند، بلکه به پذیرش اصل ساده «یک‌سانی هوش نزد ابناء بشر» نیاز دارد.

چنین بود که ژاکوتو، روش آموزشی «رهایی فکر» را بنا نهاد و آن را در تقابل با آنچه «سیاق کهنه» یا نظام آموزشی «کودن ساز» می‌نامید، قرار داد. این دوره، ادامه ماجرای مکاشفه ژاکوتو و آموزه اصلی اوست مبنی بر اینکه آموزش نیز همانند آزادی، به دست آوردنی است.

کد خبر 5468838 آروین موذن زاده

منبع: مهر

کلیدواژه: فلسفه هنر تئاتر ایران فیلم سینمایی کارگاه آموزشی فلسفه انقلاب اسلامی هنر هفته هنر انقلاب اسلامی تئاتر ایران فیلم سینمایی عبدالحمید قدیریان عکاسی خانه هنرمندان ایران نمایشنامه خوانی انیمیشن هنرمندان تئاتر حوزه هنری ماه مبارك رمضان برنامه تلویزیونی نمایشنامه نویس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۰۹۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری روانشناسی خودمانی در بهشت مادران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، کارگاه‌های آموزشی با عنوان «روانشناسی خودمانی» در بوستان «بهشت مادران» برگزار می‌شود.

 این کارگاه‌ها با شعار «همیشه با یک مشاور درد دل کن» در بوستان بهشت مادران در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد با هدف اهمیت و لزوم مشاور برای همه، مشاوره‌های انفرادی و گروهی برگزار می‌شود.

مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره خانواده، مشاوره کودک و نوجوان، تست‌های روانشناسی و تست هوش کودکان از جمله مشاوره‌های انفرادی است که در «روانشناسی خودمانی» در نظر گرفته شده است.

در مباحث گروه درمانی نیز مهارت‌های زناشویی مشکلات زوجین، مهارت‌های فرزندپرروی، اضطراب کودکان و تربیت جنسی بررسی خواهد شد.

علاقمندان برای بهره‌مندی از مشاوره‌های انفرادی، گروهی و کارگاه‌های آموزشی می‌توانند با شماره‌های ۲۲۸۸۱۱۱۵ و ۱۶، ۲۲۸۸۶۰۴۲ تماس بگیرند.

دیگر خبرها

  • برگزاری روانشناسی خودمانی در بهشت مادران
  • استاد مجتهدی هم معلم و هم مولف بود
  • ضرورت تشکیل قرارگاه آموزش ایمنی شغل
  • واکنش همتی به برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران/ دنبال اصلاح شیوه حکمرانی باشید
  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • پاسداشت ادبیات، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • ویژه‌برنامه استاد مجتهدی با عنوان «یک‌عمر معلم» برگزار می‌شود
  • «چرم دوزی» اشتغال کهن برای نسل نو