Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجتبی نوروزی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با مهر، در تشریح حوادث اتفاق افتاده در افغانستان گفت: بدون شک این یک پروژه‌ای است که از بیرون هدایت می‌شود؛ در واقع آمریکا با خروج خود از افغانستان به دنبال توسعه ناامنی و تحمیل هزینه‌های امنیتی به سه کشور رقیب و در واقع دشمن خود در اطراف افغانستان، یعنی ایران، چین و روسیه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: طبیعتاً نوع برخورد و تعامل با هر کدام از این کشورها و ایجاد هزینه امنیتی، پروژه‌های متفاوتی است که شاید ارتباط مستقیمی نیز با یکدیگر نداشته باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: نقطه قوت حضور جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، ارتباطات فرهنگی و مردمی مبتنی بر ریشه‌های عمیق تاریخی شکل گرفته است که در این ۴۰ سال گذشته نیز به دنبال میزبانی گسترده جمهوری اسلامی ایران از مهاجرین افغانستانی تقویت شده و پایه‌های عمیق جدیدی پیدا کرده است.

نوروزی افزود: از این رو دشمنان برای ضربه زدن و تحمیل هزینه بر همین نقطه قوت تکیه کردند و تلاش شد که با یک موج رسانه‌ای و یک فضای منفی و ملتهب بین دو ملت ایجاد شود که البته با حضور جدی نخبگان فرهنگی تا حد قابل توجهی کنترل شد.

وی تصریح کرد: ما در گذشته نیز برای فضاسازی رسانه علیه جمهوری اسلامی ایران در فضای افغانستان شاهد جریانات و آدم‌های پروژه بگیری بودیم که مستقیم از سفارت ایالات متحده در کابل هدایت می‌شدند.

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: به عنوان مثال زمانی که توافقنامه دوحه در حال امضا بود و به نوعی سرنوشت افغانستان بین آمریکا و ایران در حال رقم خوردن بود، شما شاهد اتفاقات هریرود بودید که بسیار مسئله مشکوکی بود و یک فضای رسانه‌ای پشت آن ایجاد شد و یک ماه تیتر یک اخبار و رسانه‌ها بود و تمام افکار به آن معطوف شد تا آمریکا بتواند در آرامش و سکوت خبری توافقات لازم بین خود و طالبان را به امضا رساند.

نوروزی گفت: این جریانات امروز نیز ارتباطات خود را با آمریکا حفظ کردند؛ همچنین برخی از این جریانات، ارتباطاتی مشکوکی با برخی از کشورهای اروپایی شرقی و به طور مشخص آلبانی داشتند که بنظر می‌رسد پیوندی بین حلقه‌های بالادستی این جریانات و جریانی که در سال‌های گذشته تلاش کرده نبض فضاسازی رسانه علیه جمهوری اسلامی را در فضای مجازی در اختیار داشته باشد برقرار شده است.

وی هچنین افزود: قطعه‌ی دیگری از این پازل نیز در واقع نوع برخورد مقامات بی تجربه و بی تدبیر افغانستان و نوع خبرسازی آن‌ها بود که در چند لایه قابل بررسی است. یک لایه‌ی آن این است که برخی فرماندهان محلی و جریانات میانی طالبان شروع به احساسی کردن فضا و تقویت و تهییج مردم و تهدید جمهوری اسلامی ایران کردند که در توسعه هیجانات عمومی در افغانستان و ارتباطی در مقابل کنسولگری ایران افتاد، بی تاثیر نبود.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: در یک لایه‌ی دیگر نوع خبرسازی مربوط به ملاقات سفیر جمهوری اسلامی ایران با سرپرست وزارت امور خارجه طالبان بود که در واقع این ملاقات به درخواست سفیر ایران و برای تذکر برای تامین امنیت نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان اتفاق افتاده بود، اما خبری که سایت وزارت امور خارجه افغانستان منتشر کرد مبنی بر این بود که سفیر جمهوری اسلامی ایران برای تذکر در مورد مسئله‌ای که واقعیت بیرونی ندارد، احضار شده است.

وی اضافه کرد: ظاهراً آقای متقی نیز اعلام کرد که در جریان این خبررسانی نبوده است اما مشخص است که این جریان در دستگاه‌های اداری افغانستان نفوذ دارد و به دنبال مشروعیت‌سازی و عرض اندام برای همسایگان است.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: پشت پرده این پازل اختلاف‌افکنی بین دو ملت ایران و افغانستان، سرویس‌های امنیتی منطقه‌ای و فرامنطقه وجود دارند که در سال‌های گذشته از پیوندهای مردمی بین دو ملت دل خوشی نداشتند.

منبع: الف

کلیدواژه: کارشناس مسائل بین الملل جمهوری اسلامی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۱۰۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تبریک رئیس جمهور برای روز ملی آفریقای جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس جمهوری اسلامی ایران در پیامی، روز ملی جمهوری آفریقای جنوبی به «سیریل رامافوزا» رئیس جمهور و مردم این کشور تبریک گفت.

آقای رئیسی در این پیام، ابراز امیداوری کرد با تلاش‌ مقامات عالی‌رتبه آفریقای جنوبی و جمهوری اسلامی ایران، دو ملت شاهد توسعه و تقویت روزافزون روابط دو جانبه و نظرات مشترک در عرصه‌های بین‌المللی باشند.

دیگر خبرها

  • حضور قاری افغانستانی در بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث
  • تصویر واضح از پرچم جمهوری اسلامی ایران در دست تظاهرکنندگان در آمریکا | تصویر
  • پیام تبریک رئیس جمهور برای روز ملی آفریقای جنوبی
  • راه‌آهن:کنسرسیوم توسعه ریلی از حسن‌نیت ما سوء استفاده کرد
  • لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه توقیف شد / کنسرسیوم توسعه ریلی: کارکنان راه آهن در اقدامی عجیب لکوموتیو را از قطار جدا کرده و آن را با خود بردند
  • چین سفیر آلمان را احضار کرد
  • لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد!
  • یک حقوق‌دان: احتمالا حکم اعدام توماج صالحی لغو شود
  • ببینید | جاسوسی یک نظامی اسرائیلی برای ایران
  • پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان/ چرا پوتین و اردوغان مخالفند؟