Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@05:59:09 GMT

دلایل صلح امام حسن(ع) چه بود؟

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۱۰۵۹۱

دلایل صلح امام حسن(ع) چه بود؟

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: امام حسن(ع) اساس صلح خود با معاویه را حفظ جمعیت شیعیان مخلصی که باقی مانده بودند، اعلام کرد.

محمد باغستانی کوزه‌گر شامگاه ۲۷ فروردین‌ ماه در نشستی مجازی با موضوع چرایی صلح با معاویه در کلام امام حسن(ع) و پیامدهای آن برای جامعه شیعه اظهار کرد: یکی از موارد مهمی که در راستای صلح امام حسن(ع) باید به آن اشاره کرد، قدرت اغنایی است که ایشان پس از قرارداد صلح نسبت به دوستان و شیعیان خود داشته‌اند چرا که در میان این شیعیان مخالفان تند و تیزی وجود داشت که این صلح را مایه ذلت شیعیان می‌دانستند و با کلمات تندی با امام حسن(ع) برخورد می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: یکی از کارهای مهمی که ایشان در پی این اتفاق انجام داد، اغنای این افراد با استدلال‌های مختلفی بود که در منابع تاریخی از آن گزارش شده است. در حقیقت این صلح می‌توانست پای‌بندی جامعه شیعی کوچک را به صلح نشان دهد و منافعی که از طریق این صلح نصیب شیعیان می‌شد را به این جامعه برساند. نخستین استدلال ایشان در پاسخ به افرادی که از ایشان پرسیدند چرا شما با معاویه صلح کردید نیز کراهت اکثریت از ادامه جنگ را بیان کردند.

باغستانی با بیان اینکه آن زمان حکومت مبتنی بر مقبولیت اکثریت مردم در اسلام مشروعیت پیدا کرد، گفت: هنگامی که معاویه پیشنهاد صلح را داد، امام حسن(ع) این موضوع را نزد شیعیان مطرح و اعلام کرد چنین پیشنهادی وجود دارد و نظر هم نظر شماست.

وی ادامه داد: امام در توضیح نخستین پذیرش صلح به همین موضوع استناد کرد و فرمود در مجلسی که در مسجد کوفه برگزار شد، من پیشنهاد کردم و اکثریت جمعیت فریاد زدند که ما صلح می‌خواهیم و توان ادامه جنگ را نداریم.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین ایشان دومین دلیلی که امام برای شیعیان و قانع کردن آن‌ها به کار برد، این بود که اساس این صلح برای حفظ جمعیت شیعیان مخلصی بود که باقی مانده بودند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری امام حسن ع دلایل صلح امام حسن ع با معاویه صلح امام حسن علیه الس لام امام حسن ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۱۰۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمعی از معلمان با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند

همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلّم، جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، صبح چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد.

این برنامه، از جمله دیدارهای سالانه رهبر معظم انقلاب است که در تکریم مقام معلم بطور پیوسته برگزار شده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی امام و رهبری

دیگر خبرها

  • دلایل «پاریس» برای انتخاب اسلام + فیلم
  • جشن «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا«ع» مشهد (عکس)
  • ویدیو کامنت| دلایل خستگی دائمی چیست؟
  • عفاف و حجاب ریشه در فطرت زن دارد/ دلایل عقلی ضرورت حجاب را تائید می کند
  • «حشاشین» روایتگر حسن صباح تروریست یا کلیددار بهشت؟
  • جمعی از معلمان با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
  • دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌های ایرانی
  • همه‌چیز درباره سردردهای بعد از ورزش؛ چگونه درمانش کنیم؟
  • این سردردها نشانه چیست؟
  • دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌ها ایرانی