Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@23:44:54 GMT

امام حسنی‌ها از نصف جهان تامشهدالرضا/پای فقیران می‌رود سوی کریمان

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۱۰۶۱۵

امام حسنی‌ها از نصف جهان تامشهدالرضا/پای فقیران می‌رود سوی کریمان

‍‍‍‍‍‍

دریافت 19 MB

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: رمضان که به نیمه خود رسید، بوی بهشتی دردانه ای؛ خانه علی (ع) و فاطمه (س) در مدینه النبی را عطرآگین کرد و ملائکه های آسمان را به زمین کشاند تا از حٌسن حَسن تبرک بگیرند و شادباش گویند به بهانه‌های خلقت هستی.

میوه دل ام ابیها و مولی متقیان و نخستین نوه رسول مهربانی‌ها که نگاهش به تماشای دنیا باز شد، آسمان مدینه به او سلام کرد؛ او که اولین آیه از سوره کوثر و شبیه‌ترین به پیامبرخاتم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نامش را خدا برگزید، آنگاه که علی و فاطمه (س) قنداقه نورسیدهشان را نزد رسول اکرم بردند تا او نامی برای فرزندشان انتخاب کند و ایشان نیز منتظر ماندند و بر پروردگار سبقت نگرفتند و از خدا خواستند تا نامی برایش برگزیند که وحی آمد و به رسول خدا فرمود که نامش را حسن بگذارند.

پسر بزرگ علی بن ابی طالب (ع) ۷ سال از عمرش شریف پیامبر اسلام را درک کرد و رسول اکرم در فضیلت امام مجتبی (ع) فرمود «حسن، او پسر من و فرزند من و پاره تنم و روشنایی چشمم و نور دلم و میوه قلبم است.»

پیامبر خدا همواره علاقه شدید و محبت وافر خود نسبت به امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را در بین مردم ابراز و اظهار می‌نمود و محبت این دو فرزند فاطمه زهرا (س) در قلب و جان رسول خدا موج می‌زد، او می‌فرمود: حسن از من است و من از حسن؛ کسی را که من دوست دارم خدا نیز دوست دارد.

او راز دار غم مادر بود در کوچه‌های بنی هاشم؛ پس از چندماه از رحلت محمد مصطفی (ص) داغ دار مادر شد و از آن پس در کنار پدر پرورش یافت.

برخی از برنامه‌های ولادت امام حسن (ع) در سراسر کشور

حجت‌الاسلام قرائتی در جشن حرم رضوی: نقش امام حسن (ع) در کربلا بر کسی پوشیده نیست

حجت‌الاسلام محسن قرائتی شامگاه شنبه در مراسم جشن میلاد امام حسن مجتبی (ع) در جمع زائران و مجاوران رضوی با بیان اینکه نقش امام حسن (ع) در کربلا بر کسی پوشیده نیست، اظهار کرد: فرزندان امام حسن مجتبی (ع) از جمله حضرت قاسم بن حسن در کربلا به شهادت رسیدند و اینکه دشمن امام حسن (ع) در داخل منزل آن حضرت بود که گاهی دشمنان داخلی از خارجی بدتر می‌شوند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور افزود: پیامبر (ص) فرمود، امامان چه قیام کنند یا نکنند امام هستند. امامان (ع) هر کدام در زمان خود تکلیفی داشتند و آن را انجام داده‌اند، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) هر کدام وظیفه زمان خود را انجام دادند و اگر هر کدام جای دیگری بودند کار آن امام را انجام می‌دادند.

وی به موضوع شکر کردن و تفسیر آیاتی در این خصوص اشاره کرد و گفت: خدا در آیات مختلف قرآن کریم بر اهمیت ذکر خدا و شکر نعمت تاکید کرده است.

حجت‌الاسلام قرائتی در ادامه افزود: گاهی شکر نعمت، با زبان است و گاهی نعمت‌هایی که خدا به انسان داده در اختیار دیگران می‌گذاریم و شکر نعمت انجام می‌شود.

گفتنی است قرائت دعای مجیر، مداحی، دکلمه خوانی، شعر آیینی و سخنرانی از جمله برنامه‌های جشن میلاد امام حسن مجتبی (ع) بود که با حضور با زائران در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد.

حرم امین ولایت در شیراز در جشن و سرور میلاد کریم اهل بیت (ع)

جشن میلاد کریم اهل بیت (ع) با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی همزمان با نماز مغرب و عشاء از شب گذشته در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) آغاز شد.

مصطفی شجاعی مدیر روابط عمومی تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) گفت: مولودی‌خوانی بعد از نماز ظهر و عصر، مراسم جشن ۵ هزار روزه اولی قبل از اذان مغرب و عشاء در صحن مطهر حرم شاهچراغ (ع) و نورافشانی حرم مطهر بعد از افطار از برنامه‌های شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) در حرم مطهر احمدی و محمدی (ع) بود.

وی تصریح کرد: ویژه برنامه میلاد باسعادت کریم اهل‌بیت (ع) از صبح امروز نیز در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) برگزار می‌شود.

فیلم / ‏‬ توزیع ۵ هزار وعده آش همزمان با ولادت کریم اهل بیت در بجنورد

همزمان با ولادت با سعادت امام حسن مجتبی (ع)، قرارگاه جهادی کریم اهل بیت بجنورد ۵ هزار وعده آش پخت و بین نیازمندان حاشیه شهر توزیع کردند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان: امام حسن (ع) سرآمد جود و کَرم

حجت الاسلام سید احمد رضا شاهرخی نماینده ولی‌فقیه در لرستان شامگاه شنبه در جلسه تفسیر قرآن در سخنانی با بیان اینکه در چهاردهمین روز ماه مبارک رمضان و در آستانه میلاد نور، امام حسن مجتبی (ع) هستیم اظهار داشت: امام حسن مجتبی (ع) نمونه‌ای از جد بزرگوارش رسول گرامی اسلامی و الگویی از امام علی (ع) است.

وی با اشاره به اینکه در کمالات امام حسن مجتبی (ع) گفته شده که ۲۵ بار پیاده به حج رفته است و سه نوبت نیز دارایی خود را با خدا تقسیم کرده، نصف خودش و نصف در راه خدا، عنوان کرد: ایشان در دو نوبت نیز تمام مال خود را در راه خدا داد، ایشان کریم اهل بیت و سرآمد جود و کَرم هستند، در ۱۰ سال امامتش با منافقین، خیانت کاران، نفوذی‌ها روبرو بود، آنهایی که بر سر راه امام علی (ع) ایستادند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان بیان داشت: امام حسن مجتبی (ع) آماده برای جهاد، ایثار و شهادت بود، اما تاریخ را به گونه‌ای رقم زدند که در نهایت از کوفه به مدینه هجرت کرد و کسی مانند معاویه زمام امور را به دست گرفت، امام حسن (ع) اولین فرزند نور، متولد در خانه نور بود.

فیلم / برگزاری آئین سنتی «هور بابایی» در آران و بیدگل

همزمان با فرارسیدن نیمه ماه مبارک رمضان و ولادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) برخی از سنن و آئین‌های کهن و باستانی شهرستان آران و بیدگل نیز برگزار می‌شود.

یکی از این سنن، آئین سنتی و مذهبی «هور بابایی» است که از سالیان دور در نیمه ماه مبارک رمضان رواج داشته است.

این آئین سنتی که نمادی از سنت حسنه انفاق و دعوت به کریمانه زیستن است، هر چند در سال‌های گذشته نسبت به دهه‌های قبل کمرنگ‌تر شده اما همچنان در برخی از مناطق و محله‌های شهر آران و بیدگل برگزار می‌شود.

فیلمی که مشاهده می‌کنید برگزاری نمادین این سنت به جا مانده از گذشتگان است که در محله حاج عبدالصمد بیدگل برگزار شده است.

اساد حوزه علمیه قم: تاریخ به رفتار کریمانه سبط اکبر نبی اسلام شهادت می‌دهد

تاریخ به رفتار کریمانه سبط اکبر نبی اسلام شهادت می‌دهد که امام مجتبی (ع) در طول عمر خود، دوبار تمام اموال و دارایی خود را در راه خدا خرج کرد و سه بار ثروت خود را به دو نیم تقسیم کرد و نصف آن را برای خود نگه داشت و نصف دیگر را در راه خدا و به نیازمندان بخشید.

او را در بخشش و کرامت یگانه دوران می‌دانند و همین خصلت موجب شد تا دومین امام شیعیان را به کریم اهل بیت (ع) لقب دهند.

تاریخ روایت می‌کند که مردی از سرزمین شام بر اثر تبلیغات منفی بنی امیه راهی مدینه شد، به امام مجتبی (ع) که رسید بی مقدمه شروع به ناسزا گفتن کرد؛ امام اما سکوت اختیار کرد و منتطر ماند تا هر آنچه دوست دارد بیان کند و عقده‌های دلش را خالی کند، حرف‌هایش که تمام شد سپس فرمودند: " من فکر می‌کنم تو در این شهر غریب باشی و امر بر تو مشتبه شده؛ اگر منزل نداری، منزل ما متعلق به تو است، اگر بدهکاری من قبول می‌کنم که بدهی تو را بدهم، اگر گرسنه ای تو را سیر می‌کنم".

آنچنان کریم اهل بیت (ع) با او برخورد کرد که در تصورش نمی گنجید پاسخ آن ناسزاها اینگونه رفتار کریمانه باشد و آن فردی شامی چنان مجذوب امام مجتبی (ع) شد که گفت: یابن رسول الله اگر قبل از این ملاقات به من می‌گفتند، بدترین افراد زیر این آسمان کیست؟ تو را و پدرت را معرفی می‌کردم؛ ولی الان به عنوان نیک‌ترین افراد معرفی می‌کنم، او چنان شیفته اخلاق آن حضرت شد که تا در مدینه بود، در منزل حضرت و سر سفره آن حضرت بود.

حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد از اساتید حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بعد از سه سال که پیامبر اسلام (ص) به مدینه مهاجرت کردند در نیمه رمضان سال سوم هجرت امام حسن (ع) متولد شد.

وی با بیان اینکه والدین امام حسن (ع) دارای بهترین و مقدس‌ترین نسب هستند که شبیه آن یافت نمی‌شود ابراز داشت: از مهم‌ترین فضائل آن امام وارسته این است که پدرش امام علی (ع)، دومین شخصیت برجسته جهان اسلام و مادرش فاطمه زهرا (س) نخستین بانوی اسلام، اجدادش رسول مکرم اسلام آخرین پیامبر الهی و جدّه فداکارش اولین بانوی مسلمان حضرت خدیجه (س) بود که گسترش اسلام به دارایی این بزرگ بانوی اسلام محقق شد که در حمایت از رسول خدا همه اموال خود را بخشید.

وی با بیان اینکه امام حسن (ع) نزد خداوند جایگاه ویژه ای دارد و امام حسن (ع) یکی از اصحاب کساء هستند اظهار داشت: از جمله آیاتی که درباره حقانیت پیامبر اسلام (ص) و فضیلت اهل بیت وی به آن استناد شده آیه مباهله است و در آیه مباهله مراد از أَبْنَاءَنَا امام حسن (ع) و امام حسین (ع) است که این امر نشان دهنده جایگاه والای این دو امام دارد.

استاد حوزه علمیه قم گفت: از برجسته‌ترین فضائل امام مجتبی (ع) این است که او از اهل‌بیت پیامبر (ص) است؛ اهل بیتی که آیات فراوانی در شأن ایشان نازل شده که آیه تطهیر از جمله آن آیات است که به اراده خداوند بر پاکی اهل بیت (ع) از رجس و پلیدی اشاره می‌کند.

وی گفت: یکی از آیاتی که منزلت امام حسن (ع) را نزد خداوند نشان می‌دهد آیه مودت است و آیه دیگر نیز آیه وَ آتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ است که از این آیات جایگاه و منزلت امام حسن (ع) نزد پروردگار مشخص می‌شود.

برگزاری برنامه روز ولادت امام حسن (ع) با همکاری ۴۰ هیات در ملایر

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ملایر به برگزاری مراسم شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) و برپایی مسابقات فرهنگی در محافل، مساجد و هیأت این شهرستان اشاره کرد و گفت: بیش از ۴۰ هیأت در ایام ولادت امام حسن مجتبی (ع) برنامه برگزار خواهند کرد.

حجت الاسلام نجفی خاطرنشان کرد: برگزاری ایستگاه‌های معرفتی در کنار مساجد و مراکز دینی، مذهبی ازجمله حسینیه‌ها و تکایا در ایام ولادت برقرار است و بصورت خودجوش انجام خواهد شد.

عکس / ‏‬ جشن گلریزان در تبریز

جشن گلریزان برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد بعد از ۲ سال غیر حضوری بودن، مصادف با شب ولادت امام حسن مجتبی (ع) شنبه شب در تالار معلم تبریز برگزار شد.

فیلم / ‏‬ سفره مهربانی و کرامت امام حسن مجتبی (ع) در کاشان

همزمان با شب میلاد کریم اهل بیت، نخستین امام زاده عالم سفره مهربانی؛ سفره کرامت امام حسن مجتبی (ع) به همت قرارگاه جهادی و خدمات اجتماعی حضرت علی اکبر (ع) کاشان پهن شد.

قرارگاه حضرت علی اکبر (ع) بنا به فرمایشات و فرامین رهبر معظم انقلاب مبنی بر افطاری ساده ۳۰ روز ماه مبارک رمضان در کوچه‌های محل این قرارگاه اقدام به پذیرایی از اهالی محل می‌کند که سفره ویژه شب نیمه ماه مبارک رمضان با عنوان سفره مهربانی؛ سفره کرامت امام حسن مجتبی (ع) پهن و از مهمانان پذیرایی شد.

فیلمی که مشاهده می‌کنید مربوط به پذیرایی از مهمانان در شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) با افطاری ساده است.

لبخند شوق بر لبان روزه اولی های زرین دشتی

چهاردهمین روز از ماه مبارک رمضان و همزمان با میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام، دختران و پسران روزه اولی زرین دشتی همزمان با سراسر استان فارس با پیوستن به اجتماع بزرگ نمک پرودگان حسنی اولین اقدام معنوی خود را در ماه مهمانی خدا را جشن گرفتند.

مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام شهرستان زرین دشت در آستانه میلاد کریم اهل بیت (ع) اینبار میزبان میهمانانی بود که به سن تکلیف رسیده بودند و زمان روزه داری کاملشان بود.

همایش اجتماع نمک پرودگان حسنی در آستانه ولادت کریم اهل‌بیت امام حسن مجتبی علیه السلام و روز اکرام و تکریم خیرین با همکاری معاونت اجتماعی سپاه ناحیه زرین دشت، واحد فرهنگی کمیته امداد امام خمینی و آموزش و پرورش زرین دشت با موضوع تجلیل از روزه اولی‌ها و کله گنجشکی ها در حاجی آباد مرکز شهرستان زرین دشت برگزار شد.

مراسم جشن «روزه اولی‌ها» ویژه ۱۵۰ نفر از دختران ۹ ساله و نو مکلف و تعدادی از پسران بود.

به گفته حجت الاسلام علوی مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه زرین دشت هدف از برگزاری این جشن آشنایی هر چه بیشتر نونهالان مسلمان با فرهنگ روزه داری و پیروی از سیره امام حسن مجتبی (ع) در کمک به مستضعفان است.

این مراسم سراسر نور معنوی میهمان ویژه ای نیز داشت که با طرح سوالات مذهبی مرتبط با شیوه رفتاری امام حسن مجتبی (ع) پاسخ دهندگان را با کارت هدیه متبرک به نام امام حسن مجتبی آنان را به خوان کرم سفره این حضرت دعوت می‌کرد.

فیلم / ‏‬ جشن میلاد امام حسن مجتبی (ع) در بابل

جشن میلاد امام حسن مجتبی (ع) شنبه شب با حضور دوستداران امامت و ولایت در مناطق مختلف مازندران از جمله بابل برگزار شد.

توزیع ۱۰ تن برنج توسط خیرین در شهرستان های لامرد و مهر

عبدالحسین حسینی فرمانده پایگاه مقاومت بسیج خاتم الانبیاء لامرد در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به اجرای ویژه برنامه‌های ولادت کریم اهل بیت (ع)، گفت: همزمان با شب میلاد با سعادت کریم اهلبیت امام حسن مجتبی علیه السلام به همت بلند خیراندیش گرامی رزمنده هشت سال دفاع مقدس حاج اکبر امیری ده تن برنج به ارزش ۲۳۵ میلیون تومان بین نیازمندان شهرستان‌های لامرد و مهر با همکاری بسیجیان پایگاه مقاومت بسیج خاتم الانبیا صورت پذیرفت.

وی ضمن تقدیر و تشکر از همت این خیراندیش گرامی، اعلام آمادگی کرد چنانچه دیگر خیراندیشان گرامی قصد خیرات در ماه مبارک رمضان داشته باشند بسیجیان پایگاه آمادگی هر گونه همکاری در این زمینه جهت توزیع بین نیازمندان دارند.

سفره افطاری کریمه اهل بیت (س) در شب میلاد کریم اهل بیت (ع)

ادامه تصاویر را اینجا ببینید.

کد خبر 5468733

منبع: مهر

کلیدواژه: امام حسن مجتبی ع ولادت امام حسن ع ماه رمضان 1401 استان های کشور سازمان تبلیغات اسلامی ویروس کرونا بوشهر کرمانشاه آمار کرونا خطبه های نماز جمعه ماه رمضان 1401 مشهد خراسان رضوی هفته هنر انقلاب اسلامی ماه مبارك رمضان اردبیل گرگان شیوع کرونا گرد و غبار امام حسن مجتبی علیه السلام جشن میلاد امام حسن مجتبی بیت امام حسن مجتبی ولادت کریم اهل بیت میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی ع ماه مبارک رمضان ولادت امام حسن حجت الاسلام ولی فقیه امام مجتبی راه خدا روزه اولی برگزار شد زرین دشت حرم مطهر شب میلاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۱۰۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، حجت الاسلام والمسلمین  نواب در بازدید از نمایشگاه «درآستان بقیع» در حرم مطهر رضوی، با اشاره به مظلومیت بقیع و شناخت ناکافی جامعه از این گنجینه بزرگ جهان اسلام، گفت: مظلومیت بقیع در این است که نگذاشته‌اند بقیع به درستی به جامعه معرفی شود و ما باید  بقیع را آن‌گونهکه هست به جامعه بشناسانیم..

وی افزود: تخریب قبور بقیع ظلمی بزرگتر از نشناختن شخصیت‌های مدفون در آن است.

تماینده ولی فقیه در حج و زیارت با بیان اینکه شخصیت‌های بزرگی در بقیع مدفون هستند که در هیچ جای دیگر عالم یافت نمی‌شوند، افزود: «چهار امام معصوم، فاطمه بنت اسد، دختران پیامبر، همسران پیامبر، مادر علی علیه السلام، مادر جناب عباس، اصحاب ائمه، فرزندان امام‌ان و همسران ائمه همگی در بقیع آرمیده‌اند.»

حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به برخی از شخصیت‌های برجسته مدفون در بقیع گفت: «حسین اصغر، یکی از فرزندان امام سجاد (ع)، محمد حنفیه، اسماعیل عباس عموی پیامبر، اسماعیل فرزند امام صادق (ع) و تعدادی از شهدای احد در بقیع مدفون هستند.»

وی در ادامه با اشاره به نمایشگاه «در آستان بقیع» در حرم مطهر رضوی گفت: «این نمایشگاه در نوع خود کار بسیار خوبی است و باید در کار‌هایی که انجام می‌دهیم، جنبه‌ها و تاثیر واقعی مدنظر باشد.»

رئیس بعثه مقام معظم رهبری با بیان اینکه هدف از برگزاری این نمایشگاه مظلوم‌نمایی نیست، افزود: «ما به دنبال این هستیم که شخصیت‌های بزرگ مدفون در بقیع را به جامعه بشناسانیم و از آنها الهام بگیریم.»

حجت الاسلام نواب از آستان قدس رضوی، بعثه خراسان، روایتگران، و همه کسانی که در برگزاری این نمایشگاه نقش داشتند، قدردانی کرد.

این نمایشگاه تا پایان ماه شوال مصادف با بیستم اردیبهشت  در صحن غدیر حرم مطهر رضوی برپا خواهد بود.

دیگر خبرها

  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • تدوین مستند «یک جهان آواز» به پایان رسید/ پرتره‌ای از استاد علی جهاندار 
  • تدوین مستند «یک جهان آواز» به پایان رسید
  • تأمین آب آشامیدنی پایدار برای روستای «سرپله» آبدانان
  • جمهوری اسلامی ایران؛ پرچمدار تقریب/ مسئله فلسطین اولویت اول جهان اسلام است
  • امام جمعه نجف اشرف: اوضاع جهان به نفع اسلام پیش می رود
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • عروس امام خمینی درگذشت
  • چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)
  • دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟