Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@11:40:09 GMT

شهر باستانی جولیان در گذر زمان

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۱۱۵۸۷

ایسنا/ایلام شهر پارتی جولیان در آبدانان با انبار و سفال‌های نخودی‌اش حکایت از دورانی دور دارد.

شهر باستانی «جولیان» در شهرستان آبدانان «جولیان» که نمادی از معماری باستان است در ۱۵ کیلومتری شهرستان آبدانان استان ایلام قرار دارد، نام محلی این شهر "ژیلیو" در دامنه کبیرکوه و روستای چم‌کبود از توابع شهرستان آبدانان با قدمتی بیش از ۱۵۰۰ سال، سندی بر قدمت تاریخی شهرستان آبدانان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شهر تاریخی به فاصله ۳ کیلومتری از این روستا با جاده دسترسی بین مزارع واقع شده و یکی از مشخصه‌های اصلی معماری ایران باستان در این منطقه قرار دارد.
 جولیان به معنی خانه زندگی و آب به عنوان یکی از عناصر مقدس و مورد نیاز مردم زاگرس میانی از جمله مردم شهر جولیان بوده است.
شهر باستانی «جولیان» در بخش مرکزی آبدانان، از شمال به ارتفاعات کبیرکوه، از جنوب به زمین‌های کشاورزی، از شرق به دره‌ی جولیان و از غرب به دره آبکند و زمین‌های کشاورزی منتهی می‌شود.
دکتر حبیب‌الله محمودیان باستان‌شناس ایلامی و استاد دانشگاه در این خصوص به خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: شهر باستانی معروف به جولیان در محوطه وسیعی در دامنه غربی ارتفاعات کبیرکوه و در فاصله ۵ کیلومتری روستای «چم‌کبود» آبدانان واقع شده است.
وی گفت: وجود آثار متعدد، گستردگی بناها و تأسیسات مختلف مورد نیاز یک سکونتگاه عمده، وجود این شهر باستانی را تأیید می‌کند. آتشگاه بزرگ شهر، آب‌انبار، شبکه آب‌رسانی و بناهایی با کاربردهای مختلف اهمیت این شهر را می‌رساند.در بلندی‌های شرقی مشرف بر شهر، دژبناهایی با کاربردهای وجود این شهر باستانی را تأیید می‌کند.
محمودیان ادامه داد: وجود آب، زمین‌های حاصلخیز، جنگل بلوط و پناهگاه طبیعی کبیرکوه شرایط مناسبی برای وجود چنین شهری ایجاد کرده است. شواهد نشان می‌دهد بیشتر ساختمان‌های این منطقه دارای ابعاد یکسانی و دارای نقشه واحد بوده‌اند.
این باستان‌شناس خاطرنشان کرد: سفال‌های نخودی و قرمز خشن، چرخ‌ساز با نقش افزوده و در موارد متععدد با شاموت شن‌ریزه در این شهر باستانی دیده شده است، همچنین نمونه‌هایی از تیغه‌های سنگی در سطح این محوطه ملاحظه شود. سفال‌های موجود در منطقه نشان می‌دهد شهر متعلق به دوره تاریخی احتمالاً پارتی است البته تیغه‌های سنگی قدمت بیشتر این شهر را نشان می‌هد. همچنین شواهد و مواد فرهنگی دوره اسلامی نیز در این محوطه دیده می‌شود.
وی افزود: بنای دژ جولیان بر روی تپه‌ای طبیعی به ارتفاع ۳۰۰ متر در حاشیه شمال شرقی شهر باستانی جولیان ایجاد شده است. دیوار دژ با استفاده از سنگ و کلوخ و ملات گچ و نیز قلوه سنگ‌های محل، بر آبریز پیرامون سطح تپه ساخته شده است. ارتفاع دیوارها به ۲ متر می‌رسد و تزئینات دیوار به صورت کنگره‌ای است. احتمالاً قدمت دژ نسبت به بناهای شهر باستانی جولیان قدمت بیشتری داشته باشد.
بنای دژ بر روی تپه ای متصل به کوهپایه های جنوب غربی کبیرکوه و مشرف بر بر جولیان ساخته شده است، چشمه جوشان جولیان هم بر شمال این اثر جاری است.
از تاریخچه بنا اطلاعات مکتوب در دست نیست این دیوار بر محوطه نسبتاً وسیع پیرامون اشراف دارد.
شهر تاریخی و قلعه جولیان با شماره های ۲۷۱۶۰ و ۲۶۸۸۵ در سال ۱۳۸۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری منطقه ایلام شهرستان آبدانان شهر باستانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۱۱۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌مندی ۳۰۰ خانوار روستای سرپله آبدانان از نعمت آب شرب سالم و پایدار

محمد محمدی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام اظهار کرد: با اتمام عملیات لوله‌گذاری شبکه توزیع آب این روستا به طول هفت کیلومتر، نصب انشعابات آب روستا آغاز شده که ظرف چند روز آینده به اتمام می‌رسد.

وی افزود: این پروژه از محل پروژه‌های جهاد آبرسانی، با همکاری آبفای استان و با استفاده از ظرفیت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و بسیج سازندگی سپاه استان در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام تصریح کرد: همزمان با این اقدامات خط انتقالی به طول پنج کیلومتر برای انتقال آب از مخزن به روستا شروع که به علت وجود معارض در مسیر کار متوقف شد.

محمدی یادآور شد: با اتمام نصب انشعابات، شبکه آب روستا به خط انتقال قدیمی وصل می‌شود که امیدوارم با رایزنی‌های صورت گرفته مشکل معارضین هم رفع شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام مطرح کرد: با اتمام عملیات فوق ۳۰۰ خانوار با جمعتی بیش از یک هزار و ۴۰۰ نفر از اهالی روستای سرپله شهرستان آبدانان از نعمت آب شرب پایدار، سالم و بهداشتی بهره مند می‌شوند.

محمدی در پایان با تاکید بر توسعه زیرساخت‌های آبرسانی به‌ویژه در روستا‌ها و مناطق محروم، تشریح کرد: آبفای استان در صدد است با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی، آب آشامیدنی سالم و پایدار برای روستا‌ها و شهر‌های دچار تنش آبی را تامین کند و در دسترس مردم قرار دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • جسد‌های باستانی سالم در ایران بعد از کشف نابود شدند! | فیلم
  • اصلاح و بهسازی محور‌های عشایری آبدانان
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • مراسم تجلیل از باستانی کاران اسدآباد
  • بهره‌مندی ۳۰۰ خانوار روستای سرپله آبدانان از نعمت آب شرب سالم و پایدار
  • تأمین آب آشامیدنی پایدار برای روستای «سرپله» آبدانان
  • بهره‌مندی اهالی روستای سرپله آبدانان ایلام از آب سالم
  • آغاز نصب انشعابات آب در روستای سرپله آبدانان
  • بهره مندی روستای «سرپله» آبدانان از آب آشامیدنی سالم و پایدار
  • ورزش باستانی ترویج فرهنگ پهلوانی و جوانمردی