Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-05@00:23:21 GMT

التیام بیمه بر طعم تلخ بیکاری

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۱۱۷۸۱

التیام بیمه بر طعم تلخ بیکاری

بیکاری واژه ترسناکی است، ترسناک‌تر هم می‌شود وقتی عیال وار باشی و خرج زن و بچه‌ای هم بر گردنت باشد. شرایط اقتصادی و افزایش خرج و مخارج روزمره زندگی در این روزها جایی برای بیکاری باقی نمی‌گذارد.

روزنامه ایران: در شرایط کنونی که با افزایش قیمت مسکن، اجاره بها، پوشاک و مواد غذایی رو به رو هستیم، شرایط زندگی هر روز برای قشر کارگر جامعه سخت‌تر می‌شود حال اگر واژه بیکاری را هم به این شرایط سنجاق کنید، می‌توانید حال بد او را درک کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینکه فردی بنا به هر دلیلی از کار تعدیل می‌شود، چه باید کند؟ این مسأله که ضربه بیکار شدن در روح افراد تأثیرات مخربی دارد یک سوی ماجراست اما از سوی دیگر قطع منبع مالی و درآمدی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های افراد شاغل در جامعه است. شاید برای خیلی‌ها یکی از حیاتی‌ترین راه‌حل‌ها تا بازگشت به کار استفاده از بیمه بیکاری باشد. امروز سری به اداره کار و سازمان تأمین اجتماعی می‌زنیم تا دریابیم بعد از رویارویی با چنین اتفاق ناگواری چه باید کرد. قطعاً برای شاغلانی که از قوانین کار و کارگری اطلاعات کافی ندارند خواندن این گزارش می‌تواند مفید باشد.

سالانه 500 هزار نفر بیکار می‌شوند

علی حسین رعیتی فرد معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌و‌گو با «ایران» با استناد به ماده 2 قانون بیمه بیکاری می‌گوید: بیکار از نظر این قانون، بیمه شده‌ای است که بدون میل و اراده بیکار شده و آماده به کار باشد و بیمه بیکاری به مشمولان قانون کار و تأمین اجتماعی تعلق می‌گیرد و اتباع خارجی، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بازنشستگان و از کار افتادگان کلی مشمول بیمه بیکاری نمی‌باشند. بیمه بیکاری به افرادی تعلق می‌گیرد که مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی باشند و به‌صورت غیرارادی بیکار شده و آماده هستند. بدین ترتیب این دسته از افراد با مراجعه به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی حداکثر ظرف 30 روز پس از بیکاری می‌توانند از مقرری بیمه بیکاری بهره‌مند شوند. ضمناً برای دریافت مقرری بیمه بیکاری داشتن حداقل شش ماه سابقه قبل از بیکاری برای افرادی که نیروی دائم هستند و یک سال سابقه کار در آخرین کارگاه برای افرادی که دارای قرارداد مدت موقت هستند، لازم است.
وی ادامه می‌دهد: بیمه شده مکلف است ظرف 30 روز از تاریخ بیکاری به زیرسامانه بیمه بیکاری از سامانه جامع روابط کار نسبت به درخواست بیمه بیکاری اقدام کند. مراجعه بعد از 30 روز با عذر موجه و با تشخیص هیأت حل اختلاف تا سه ماه امکان‌پذیر خواهد بود.


معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص تفاوت دریافت بیمه بیکاری ناشی از کرونا و بیمه بیکاری متداول در کشور می‌گوید: در بیمه بیکاری متداول قطع رابطه کاری کارگر با کارفرما قطعی می‌باشد ولی در بیمه بیکاری کرونا قطع رابطه کاری موقت بوده و احتمال بازگشت به کار کارگران پس از رفع حالت تعلیق وجود دارد.


رعیتی فرد با اشاره به مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام و دریافت مقرری بیمه بیکاری بیان می‌کند: در حال حاضر ثبت‌نام برای بیمه بیکاری چه در حالت عادی و چه در دوره شیوع ویروس کرونا به‌صورت الکترونیکی می‌باشد و روال به این صورت است که افراد مستقیماً یا از طریق پیشخوان دولت، کاریابی‌ها به سایت سامانه جامع روابط کار مراجعه و نسبت به احراز هویت و اخذ کد کاربری و گذر واژه اقدام کرده و ضمن ثبت درخواست بیمه بیکاری، مدارک مربوطه را بارگذاری و ارسال می‌کنند.


به گفته او، مدارک لازم برای کارگران دائم(رسمی) شامل: دادخواست، آرای قطعی مراجع حل اختلاف قانون کار، آخرین مدرک تحصیلی، گواهینامه‌های مهارت، کارت پایان خدمت یا مدرک دال بر معافیت ازخدمت نظام وظیفه برای آقایان است همچنین مدارک مورد نیاز برای کارگران دارای قرارداد مدت موقت (اتمام قرارداد) نیز شامل: قرارداد یک‌سال آخر، نامه عدم نیاز کارفرما، مدرک تحصیلی، گواهینامه‌های مهارت، کارت پایان خدمت یا مدرک دال برمعافیت از خدمت نظام وظیفه برای آقایان مورد نیاز است.


وی با بیان آن که عیدی به بیمه بیکاری تعلق نمی‌گیرد، توضیح می‌دهد: بیمه بیکاری یکی از حمایت‌های تأمین اجتماعی است و صندوق تأمین اجتماعی مکلف است با دریافت حق بیمه مقرر، به بیمه‌شدگانی که طبق مقررات این قانون موقتاً بیکار می‌شوند، مقرری بیمه بیکاری پرداخت کند. در صورتی که عیدی از طرف کارفرما و به سبب وجود رابطه اشتغال و مزدبگیری پرداخت می‌شود بنابراین در دوران دریافت بیمه بیکاری به شخص عیدی تعلق نخواهد گرفت.


رعیتی فرد در مورد شرایطی که باعث قطع بیمه بیکاری افراد خواهد شد، می‌گوید: دلایل مختلفی برای قطع مقرری بیمه بیکاری وجود دارد که می‌تواند سبب قطع بیمه از سوی سازمان تأمین اجتماعی شود از جمله آن موارد: زمانی که بیمه شده مجدداً اشتغال به کار یابد، بدون عذر موجه از شرکت در دوره‌های کارآموزی یا سوادآموزی خودداری نماید، امتناع از قبول شغل تخصصی خود یا شغل مشابه پیشنهادی، بیمه شده بیکار ضمن دریافت مقرری بیمه بیکاری مشمول استفاده از مستمری بازنشستگی یا از کارافتادگی کلی شود، بیمه شده به نحوی از انحا با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی به کار مربوطه اعاده شود. بیمه شده بیکار ضمن داشتن شرایط احراز در هر دوره از درخواست بیمه بیکاری، طبق جدول ماده 7 قانون بیمه بیکاری بر اساس سوابق بیمه پرداختی، می‌تواند از مزایای این قانون بهره‌مند گردد که در هر حال جمع مدت پرداخت مقرری از زمان برخورداری از مزایای بیمه بیکاری اعم از دوره اجرای آزمایشی یا دائمی آن برای مجردین حداکثر (36) ماه و برای متأهلین یا متکفلین حداکثر(50) ماه براساس سابقه کلی پرداخت حق بیمه است.
معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان صحبت‌هایش در رابطه با میزان افزایش درخواست برای دریافت بیمه بیکاری در دوران شیوع کرونا و شرایط عادی کشور بیان می‌کند: در دوره شیوع ویروس کرونا از اول سال 1399تعداد ثبت‌نام شدگان در سامانه درخواست بیمه بیکاری 871 هزارو 487 نفر بوده و تعداد مشمولان برای پرداخت مقرری بیمه بیکاری 730 هزار و882 نفر که به تعداد 245 هزارو 197 نفر، سال 1398 اضافه شدند اما این آمار برای دوران کروناست و به طور میانگین در یک سال تقریباً 500 هزار نفر متقاضی درخواست بیمه بیکاری هستند.

مهارت آموزی حین بیمه بیکاری

بیکاری نقطه مقابل آموزش و یادگیری است، اگر جوانان به سمت تخصصی شدن حرکت کنند کمتر دچار مشکل در کار شده و می‌توانند به کسب و کاری پایدار در کارخانه‌ها و شرکت‌ها دست یابند. حال برای فردی که تازه شغل اش را از دست داده و در گیرودار دریافت بیمه بیکاری است آموزش و یادگیری چگونه ممکن خواهد بود؟


امیرحسن رضایی نماینده کارفرمایان در هیأت حل اختلاف اداره کار در خصوص آموزش افراد بیکار شده از سوی اداره کار به «ایران» می‌گوید: یکی از علت‌های بیکاری کارگران نداشتن مهارت‌های متناسب شغلی است. به‌عنوان مثال اگر نگاهی به فرصت‌های شغلی اعلام شده توسط کارفرمایان در کاریابی‌ها و واحدهای اشتغال ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیندازیم متوجه خواهیم شد اکثر کارفرمایان تمایل به استخدام افراد ماهر یا نیمه ماهر دارند. لذا آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، افراد را برای ورود به دنیای کار آماده می‌سازد زیرا این آموزش‌ها می‌توانند بــا انتقال مهارت مــورد نیاز، پاسخگویی به نیازهــای در حال تغییر، شایســتگی بازارکار و برابری فرصت‌ها را برای همه افراد در بخش‌های دولتی و غیردولتی محقق سازند و به طور چشمگیری از ضایعات و هزینه‌های تولید بکاهند و قدرت رقابت در بازارها را ایجاد کنند.


رضایی با اشاره به اینکه آموزش‌های حرفه‌ای برای ورود به کار بهتر است از دوران جوانی به افراد آموزش داده شود، بیان می‌کند: بــا توجه به تغییــرات دنیــای کار، تنوع حرفه‌ها و مشــاغل تخصصی و نیمه تخصصی و رشــد آنها در آینده، بخصوص اقلیم جغرافیایی کشورمان وظایف امروز ســازمان‌های مسئول آموزش‌های فنی و حرفه‌ای افزایش یافته و اهمیت تربیت نیروهای ماهر را دوچندان کرده اســت. ناشناخته بودن نیازهای کیفی بازار کار، کمبود اطلاعات جدید مربوط به نیروی کار، کمبود مشاوران زبده مطلع در هنرستان‌های فنی وحرفه‌ای و کارو دانش، مشارکت غیرفعال بخش خصوصی در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و عدم توجه به نیاز‌های شغلی شهرستان های مختلف از جمله مهم‌ترین چالش‌های فراروی آموزش فنی و حرفه‌ای در ایران است. آموزش‌های حرفه‌ای برای شغل‌های مختلف بهتر است از دوران دبیرستان به جوانان آموزش داده شود.


این استاد دانشگاه با ارائه مثالی توضیح می‌دهد: آموزش کارگران در شهرستان‌هایی که صنعتی هستند با آموزش کارگران در شهرستان‌هایی مثل ورامین که بیشتر صنایع دامداری و کشاورزی دارند با یکدیگر بسیار متفاوت است. بنابراین اگر از سوی سازمان‌های فنی و حرفه‌ای نیازسنجی نشود متأسفانه با وجود صرف هزینه‌های زیاد خروجی مناسبی برای استفاده کارفرمایان نخواهد داشت، مثلاً تمرکز به آموزش پرسکاری به متقاضیان در شهرستانی که دامداری زیاد دارد و احتیاج به کارگری دارد که با تزریقات دام و سم چینی آشنا باشد آب در هاون کوبیدن و بیهوده است. باید شرایطی فراهم شود تا دوره‌های کوتاه مدت یا پاره وقت برای شاغلان یا افراد آماده به کار فرصت‌های آموزشی متنوعی را به وجود آورد و با پاســخگویی به نیازهای بــازار کار، ارتباط نزدیکی با بخش تولید و کارفرمایان برقرار سازد.


وی برقراری پلی میان مدرســه و صنعت و ایجاد ارتباط مؤثر میان این دو نهاد با سازمان‌های آموزش فنی وحرفــه‌ای را ضروری می‌داند و می‌گوید: در همه فرمانداری‌ها کارگروهی به‌نام کارگروه اشتغال به دبیری اداره تعاون، کار ورفاه اجتماعی تشکیل می‌شود که می‌تواند این مهم را نیازسنجی کرده و از طریق سازمان فنی و حرفه‌ای آن شهرستان کلاس‌های آموزشی متناسب با نیاز کارفرمایان منطقه برگزار نماید که در افزایش سطح اشتغال و کاهش بیکاری و درنتیجه کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش بسزایی خواهد داشت یعنی نظام آموزش فنی و حرفه‌ای باید با سرمایه‌گذاری تلاش کند تا با کسب مهارت و ایجاد تخصص‌های مختلف، متناسب و هماهنگ با نیازهای جامعه کسب و کار قدم برداشته تا ضمن ارتقای پویایی و شادابی در میان قشر جوان باعث جلوگیری از هدر رفتن منابع انسانی و مالی در کشور شود.


رضایی در پایان صحبت‌هایش جوانان را به آموزش و کسب مهارت‌های تخصصی درکار دعوت می‌کند و می‌گوید: گرفتن بیمه بیکاری اصلاً به نفع کارگران در سنین جوانان نیست چرا که مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری با سابقه کار کارگر ارتباط مستقیم دارد یعنی با افزایش سابقه کار مدت زمان دریافت بیمه بیکاری نیز طبق جدول مصوب مربوطه بیشتر خواهد شد و از طرفی با بالارفتن سن کارگر چنانچه از کار اخراج شود برای اشتغال مجدد با مشکل مواجه خواهد شد چرا که کارفرمایان تمایل به استخدام نیروی جوان دارند و افرادی که پا به سن می‌گذارند شانس اشتغال کمتری نسبت به یک جوان خواهند داشت همچنین درآینده با افزایش تورم حقوق بالاتری نیز دریافت خواهند نمود لذا کارگران عزیز بهتراست بعد از بیکارشدن چنانچه شرایط اشتغال مهیا است مشغول کار شوند و از مزیت دریافت مقرری بیمه بیکاری در سن بالاتر و با سابقه کار بیشتر استفاده کنند.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: دریافت مقرری بیمه بیکاری درخواست بیمه بیکاری دریافت بیمه بیکاری کار و رفاه اجتماعی فنی و حرفه ای بیمه بیکاری تأمین اجتماعی سابقه کار روابط کار آموزش ها بیمه شده کار شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۱۱۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمه‌ها تعرفه را به درستی پوشش نمی دهند/ تورم پزشکی در مقایسه با بخش اجتماعی بالاتر است

به گزارش انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران، شهروز همتی رئیس پانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و یکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران در مراسم اختتامیه این رویداد با بیان اینکه آزمایشگاه های کشور دو مشکل عمده درباره تعرفه و خدمات بیمه دارند گفت: مشکل اول این است که در ۱۰ سال اخیر در دو سال متوالی افزایش تعرفه ای در خدمات آزمایشگاهی نداشتیم و در سال های بعد افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی را در این باره شاهد بودیم که در این صورت از تورم جاری عقب ماندیم.

وی افزود: تورم در بخش پزشکی با بخش اجتماعی در خرید مایحتاج متفاوت و بسیار بالاتر است لذا این مشکل برای آزمایشگاه ها به وجود آمد و با افزایش قیمت ارز تجهیز آزمایشگاه ها با مشکل روبرو شد لذا آزمایشگاه ها نتوانستند با پیشرفت های کشورهای دیگر و تجهیزات جدید، خود را به روزرسانی کنند.همتی بیان کرد: این موضوع در نهایت به نظام سلامت برمی گردد زیرا ۵ درصد بودجه سلامت در بخش آزمایشگاه مصرف و ۹۵ درصد بودجه در بخش درمان و بستری صرف می شود اما با تجهیز آزمایشگاه ها و ایجاد تعرفه و به روزرسانی خدمات، پوشش بیمه ای تسهیل داده می شود.وی تاکید کرد: در نظام سلامت مبتنی بر ارزش، ارزش گذاری به خدمات آزمایشگاه ها می تواند بودجه نظام سلامت را کاهش دهد.

وی اظهار کرد: از متولیان امر درخواست داریم دید دیگری به آزمایشگاه ها داشته باشند؛ ۷۰ درصد تشخیص، پیشگویی و درمان بیماری ها نقش مهم آزمایشگاه را نشان می دهد لذا آزمایشگاه به روز و پیشرفته به راحتی می تواند یک بیماری را تشخیص و درمان بیمار آغاز شود.دکتر همتی بیان کرد: تعرفه خدمات آزمایشگاهی به روز نیست و از تورم عقب هستیم تاخیر در پرداخت بیمه ها نیز مشکل دیگری است که باید حل شود اکنون مردم باید ۳۰ درصد از تعرفه خدمات آزمایشگاهی را پرداخت کنند اما بیمه ها این تعرفه را پوشش نمی دهند و مردم ۷۰ درصد، پرداختی دارند این ارتباط مالی بین آزمایشگاه ها و بیمار نباید اختلاف داشته باشد تا بتوان ارتباط خوبی بین آزمایشگاه ها و بیمار برقرار کرد.

وی اظهار کرد: دو خواسته در این بین مطرح است؛ یک اینکه تعرفه ها منطقی شوند اکنون قیمت تمام شده تست ها آماده شده و قیمت های واقعی در قالب یک نرم افزار به زودی در اختیار مرجع سلامت قرار می گیرد در این راستا قیمت یک تست مشخص است.وی در پایان یکی از بازوان مهم نظام سلامت را آزمایشگاه ها دانست.

در ادامه، پروفسور امیرحسن زرنانی دبیر علمی کنگره نیز در این مراسم ضمن تشکر از برگزار کنندگان کنگره، گفت: توجه به خدمات آزمایشگاه ها، پرهیز از صنف گرایی، استفاده از افراد متخصص، انتشار علم علوم آزمایشگاهی و شناساندن آن به جامعه دانش آموزی برای انتخاب رشته، معرفی چهره های ماندگار، حرکت روبه آینده از دستاوردهای برگزاری این کنگره است.

همچنین غلامرضا حمزه لو دبیر اجرایی این رویدا اظهار کرد: «کیفیت را پایانی نیست» شعار کنگره امسال بود سعی کردیم در این راستا حرکت کنیم، همچنین استفاده از بسترهای الکترونیک در کنگره امسال، از دیگر مزایای برگزاری کنگره بود.

براساس این گزارش، قطع نامه پایانی کنگره امسال، توسط دکتر فریبا شایگان مدیر روابط عمومی انجمن، قرائت شد.گفتنی است در روز پایانی برگزاری این کنگره، که به مدت ۴ روز از ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد، محمدامین واعظی در بخش پوستر برگزیده کنگره امسال شد.

شایان ذکر است دکتر فرزانه عزیزمحسنی مسئول پنل محققین جوان و پوسترهای کنگره از ۱۱۳ پوستر پذیرفته شده در کنگره امسال، ۹۰ ارائه وجود داشت که با توجه به امتیازات از بین ۵ نفر منتخب بخش پوستر، محمدامین واعظی از دانشگاه علوم پزشکی ایران انتخاب شد همچنین در این مراسم از ۵ نفر منتخب نیز با اهدای جوایز تقدیر و تشکر شد.زینب داوودی مقدم، ناهید رضایی، امیرسالار نیکخواه بهرامی، محمدخانی عشرت آبادی اسامی منتخبان بودند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229335 برچسب‌ها بیمه

دیگر خبرها

  • بیمه‌ها تعرفه را به درستی پوشش نمی‌دهند/ تورم در بخش پزشکی با اجتماعی متفاوت است
  • بیمه ها تعرفه را به درستی پوشش نمی دهند/ تورم در بخش پزشکی با بخش اجتماعی بسیار متفاوت است
  • ثبت دستمزد واقعی در لیست‌های بیمه‌ای حق کارگران است
  • بیمه‌ها تعرفه را به درستی پوشش نمی دهند/ تورم پزشکی در مقایسه با بخش اجتماعی بالاتر است
  • پیشنهاد گسترش دامنه شمول در اصلاح قانون بیمه بیکاری
  • وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه دولت ناشی از چیست؟
  • ماندگاری نیروی کار خراسان رضوی به کمتر از ۶ ماه رسید
  • نرخ بیکاری در کشور به ۸.۱ درصد کاهش یافت
  • شناسایی ۵۰۰ کارگاه‌‌ کوچک فاقد بیمه کارگران در مرکزی
  • روند کاهشی نرخ بیکاری کرمانشاه در پارسال