Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیمان اصفهان در این روزها روند معاملاتی خوبی را پشت سر می گذارد و در سه ماه گذشته توانسته بازده مثبت 55 درصد را برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد که از این حیث قابل توجه است؛ این در حالی است که البته بازده سرمایه گذاری در این نماد در دوازده ماه به 70 درصد منفی می رسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ بازار سرمایه به عنوان یکی از اصلی ترین پشتیبانی های تولید به حساب می آید و می تواند پویایی آن جایگزینی برای وام های بانکی خصوصا در کشور ما که سود وام ها گاهی با سود تولید همخوان نبوده و سرمایه را به سمت واسطه گری سوق می دهد به حساب آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این جهت است که دولت ها در تفکرات اقتصادی خود بازار سرمایه را با درجه اهمیت بالایی مورد توجه قرار می دهند و از آن حمایت می کنند،

جلال حسینی در مورد وضعیت بورس در این روزها اظهار کرد: ما شاهد این هستیم که در این چند ماه بسیاری از سهام های شرکت ها توانستند شرایط مطلوبی داشته باشند و سرمایه گذاری در آن ها با سود همراه باشد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اولین چیزی که در بازار اهمیت دارد نقدشوندگی در آن است که در این روزها در بیشتر روزها و در بیشتر نمادها این نکته وجود دارد و باعث می شود سرمایه گذار با استرس کمتری بتواند، خرید و فروش داشته باشد.

وی افزود: رشد بازار سرمایه به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که حتی بخشی از آن نیز اقتصادی نیستند از این جهت اینکه که پیش بینی برای بازار متصور شویم باید همه این پارامتها را کنار هم لحاظ کنیم.

حسینی با بیان اینکه در حال حاضر مجموع پارامترها می تواند منجر به رشد بیشتر بازار شود، گفت: یقینا این بدان معنی نیست که یک فردی عادی بتواند با خرید یک سهم آن هم به صورت شانسی و سفارشی سود ببرد چرا که حضور در بازار نیاز به علم و دانایی و آگاهی مختص به خود را دارد و سرمایه گذار با انچه تحلیل می کند می تواند در یک بازار رو به پایین یا بالا نیز دستاوردی معکوس داشته باشد.

جلال حسینی با بیان اینکه ریسک در بازار همیشه وجود دارد و جزیی از بازار است، گفت: وقتی تولید می تواند از این بازار بهره کافی را ببرد که شرایط بازار ثبات داشته باشد و تصمیمات غیر کارشناسانه گرفته نشود.

*تغییر یک درصدی دامنه نوسان بازار اولی ها در بورس و فرابورس

 بورس تهران و فرابورس ایران با استناد به بند یک از هفتصد و نود و دومین صورتجلسه هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار که در ۲۴ فروردین ماه سال جاری برگزار شد از تغییر دامنه نوسان روزانه قیمت در بازار اول خود برای تمامی نمادهای معاملاتی حاضر در این بازار از روز دوشنبه ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۱ خبرداده اند.

به این ترتیب دامنه نوسان قیمت در بازار اول فرابورس و بورس تهران برای تمامی نمادهای معاملاتی درج شده در این بازارها اعم از نمادهای معاملاتی تابلو بازار فرعی و اصلی در بالاترین و پایین‌ترین حد به ±۶ درصد تغییر داده می‌شود.

محدودیت دامنه‌نوسان قیمت سهام از سال‌۱۳۷۸ تاکنون در بورس ایران اجرا می شود. در آن زمان سهام دامنه‌نوسان مشخصی نداشتند و این محدودیت به‌صورت قضاوتی و کنترل‌شده بود تا اینکه از سال‌1380 سیاستگذار تصمیم گرفت با توجه به نسبت قیمت به درآمد شرکت‌ها دامنه‌نوسان‌‌‌‌‌‌‌‌‌های متفاوتی از یک تا 5‌درصد برای شرکت‌ها اعمال کند. این قانون نیز تا خرداد 82 پابرجا بود و پس از آن تا اواخر سال‌84 به‌صورت متقارن به مثبت و منفی 5‌درصد تغییر کرد. این دامنه‌نوسان نیز تا دو سال‌ پابرجا بود و حجم مبنا نیز متولد شد که بر اساس آن باید روزانه تعداد مشخصی از سهام شرکت‌ها مورد دادوستد قرار می‌گرفت تا افزایش یا کاهش 5‌درصدی نرخ مشمول سهام شرکت‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در این سال‌ها علاوه‌بر محدوده نوسان و حجم مبنا، عدم‌فروش سهام تا 3 روز کاری نیز اعمال ‌شد. این رویه با کاهش ‌درصد نوسان قیمت از 5 به 2درصد در سال‌84 و به‌‌‌‌‌‌‌‌‌کارگیری حجم مبنا ادامه داشت تا اینکه هیات‌مدیره شرکت بورس اوراق‌بهادار (که براساس قانون بازار اوراق‌بهادار از سال‌86 متولی عملیات بازار شده بود) در میانه اردیبهشت 87 و در پنجاه و چهارمین جلسه خود محدوده نوسان قیمتی از2 به 3‌درصد را تصویب و برای تایید به سازمان بورس و اوراق‌بهادار ارسال کرد که بعد از تصویب در سازمان بورس، دامنه‌نوسان کلیه شرکت‌های حاضر در دو تابلوی اصلی و فرعی بورس از 2‌درصد به 3‌درصد افزایش یافت. 5/ 1 سال‌بعد 5/ 0‌درصد به دامنه‌نوسان افزوده شد و سال‌بعد از آن نیز 5/ 0درصد دیگر تا اینکه در فروردین‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه سال‌94 تصمیم گرفته شد تا دامنه‌نوسان به 5‌درصد افزایش یابد. قانونی که تا به امروز پابرجا بوده و در برهه‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی نیز مشمول محدودیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نامتقارنی در کوتاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدت شد.

*اثرات تغییر دامنه در بازار 

ویدا مهاجر در مورد اثرات تغییر دامنه بر بازار اظهار کرد: بحث تغییر دامنه نوسان از مدت‌ها قبل مطرح بود و از جمله مسایلی است که تغییر در آن از سوی شورای بورس نیز به هیات مدیره سازمان بورس تفیض شده است.

وی ادامه داد: چندی قبل نیز عشقی رییس سازمان بورس وعده تغییر دامنه نوسان را داده بود و در روز چهارشنبه این مساله به تصویب هیات مدیره سازمان بورس رسید که این تغییر دامنه به میزان یک درصد در بورس و فرابورس بجز بازار پایه اجرایی شود.

مهاجر اظهار داشت: این تغییر برای افزایش کارایی بازار می‌تواند موثر باشد، اما نباید فراموش کنیم که عوامل ناکارایی در بازار ما صرفا دامنه نوسان نیست و حجم مبنا نیز سهم عمده‌ای از این مساله دارد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در کنار بحث حجم مبنا بازار با این تصمیم شاهد کلکسیونی از دامنه‌های مختلف است یعنی ما 6 درصد، 5 درصد، 3 درصد و 2 درصد بازار نارنجی پایه را خواهیم داشت که این وضعیت باعث سردرگمی بازار خواهد شد. بهتر است اگر تصمیمی گرفته می‌شود برای کل بازار اخذ شود. همچنین باید توجه کنیم که بازار ما از جمله بازار‌های پرریسک است و تصمیمات ناگهانی روی بازار تاثیر دارد. حذف حجم مبنا و بازکردن دامنه نوسان تاثیرات مثبتی بر بازار دارد، ولی نباید برای اینکار عجله کرد.

وی در انتها گفت: تصمیم سازمان بورس در افزایش یک درصدی و بدون شتاب زدگی برای بازار مناسب است و نباید تا کاهش ریسک‌های بیرونی که هر از چندگاهی با یک خبر بازار را به هم می‌ریزد برای بازکردن دامنه نوسان عجله کرد.

*وضعیت برخی شرکت های اصفهانی حاضر در بازار سرمایه 

قند اصفهان رفته رفته سرمایه گذارن خود را به سمت سبز سرمایه گذاری برده است و در یک ماه اخیر با بازده 17 و در سه ماه با بازده 10 درصد متبت همراه است اما همچنان بازده سرمایه گذاری در این نماد با منفی 46 درصد همراه است، قیمت هر سهم این شرکت در محدوده 7 هزار 900 تومان خرید و فروش می شود.

ذوب آهن اصفهان که همچنان نیز به بازار روی خوشی نشان نداده به نظر از رشد بازار کمی جا مانده است؛ سرمایه گذاری در این نماد با بازده 10 درصدی مثبت در یک ماه همراه است اما بازده سه ماه و دوازده ماه این شرکت 13 و 26 منفی است؛ قیمت هر سهم ذوب در محدوده 273 تومان خرید و فروش می شود.

سهام پالایش نفت اصفهان در این روزها روند قابل قبولی داشته به شکلی که بازده آن در سه ماه به بیش از 29 درصد رسیده است؛ البته شپنان در یک ماه و دوازده ماه نیز بازده های مثبت 8 و 22 دردصد را برای سرمایه گذاران به همراه آورده است، قیمت هر سهم شپنادر محدوده 744 تومان است.

فولاد با قیمت هر سهم آن که به یک هزار 200تومان رسیده است به یکی نمادهایی تبدیل شده که بازده آن در یک، سه و دوازده همگی مثبت هستند و به ترتیب 12، 19 و 36 درصد را نشان می دهند

ذوب روی اصفهان نیز یکی از شرکت های دیگر اصفهانی است که در بازار سرمایه حضور دارد و قیمت هر سهم آن در محدوده یک هزار و 640 تومان خرید و فروش می شود؛ سرمایه گذاری در این سهام در یک ماه بازده مثبت 9 درصد را به همراه داشته است.

سیمان اصفهان نیز در این روزها روند معاملاتی خوبی را پشت سر می گذارد و در سه ماه گذشته توانسته بازده مثبت 55 درصد را برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد که از این حیث قابل توجه است؛ این در حالی است که البته بازده سرمایه گذاری در این نماد در دوازده ماه به 70 درصد منفی می رسد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: اوراق بهادار بازار سرمایه دامنه نوسان سازمان بورس تغییر دامنه قیمت هر سهم خرید و فروش نوسان قیمت دوازده ماه سه ماه یک ماه حجم مبنا شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۱۲۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها 

رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بعد از کاهش فضای التهاب در منطقه، خریدار نسبتا خوبی برای کلیت بازار در تابلوی معاملات مشاهده و هفته با خوشی و آرامش سپری شد البته نه به شدتی که برخی‌ها منتظر بودند، اما در مجموع قابل توجه بود. بازار برای استمرار رشد منتظر تحولات و اخبار بنیادی، گزارش‌های سالیانه، تغییر دلار نیما و.. است.

او افزود: سهم‌های شاخص ساز شروع هفته پیشرو بودند، فروش خوب در بورس کالا، امید به رشد نرخ دلار نیما نقد شوندگی بالا و.. جذابیت آنها برای پول‌های بزرگ دو چندان می‌کند. در میانه‌ هفته سهامداران این سهم‌ها بخشی، برای اصلاح و بهینه کردن پرتفوی خود دست به جابجایی و شناسایی سود زدند. تا فرصتی برای توجه به سهام کوچک و متوسط و جبران جاماندگی نسبت به شاخص کل ایجاد شود که برآيند تعادل در بازار را به دنبال داشت.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: در مجموع شاهد خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت و ورود به بازار سرمایه بودیم. ریسک اخیر که مطرح است، مساله اعمال سقف بر روی معافیت مالیاتی بود که برای آن یک فوریت طرح اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ در مجلس به تصویب رسید (قانون سقف ۵۰۰ میلیارد تومانی معافیت مالیاتی). شنیده‌ها حاکی از آن است که این بند از قانون بودجه حذف خواهد شد!

وفایی گفت: ابلاغیه تغییر فرمول حداقل قیمت پایه مقاطع فولادی در رینگ داخلی بورس کالای ایران که با این ابلاغیه عملا حاشیه سود ناخالص شرکت‌های میلگردی حوالی ۵% بهتر می‌شود. این هفته دلار اسکناس در سامانه نیما با رشد ۶۰۰ تومانی همراه و بالای ۴۱ هزار رسید، نشانگر فضای ذهنی بازارساز به سمت رشد نرخ است.

او گفت: اخیرا بخشی از بدهی صنعت برق پرداخت شدکه در کنار اصلاح نرخ خرید برق می‌تواند صنعت برق را متحول کند با انتشار گزارش ماهانه و گزارش‌های سالانه شرکت‌ها، تحلیل خوبی از عملکرد آنها در دسترس بازار برای تصمیم گیری قرار می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • بورس در سکوت
  • گزارش روزانه بورس ۸ اردیبهشت/ بورس در سکوت
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها