Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رییسی شامگاه ۲۵ فروردین میزبان ضیافت افطار و نشست صمیمانه با هنرمندان و پیشکسوتان عرصه تئاتر، سینما، موسیقی و هنرهای تجسمی با سلایق و طیف‌های مختلف بود.

تاکید رییس‌جمهور بر نقش هنر در انقلاب اسلامی با بن‌مایه فرهنگی

حمید نیلی تهیه‌کننده تئاتر و مدیرعامل پیشین انجمن هنرهای نمایشی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر ایرنا اظهارداشت: اگر ما اعتقاد داشته‌باشیم که انقلاب اسلامی، انقلابی فرهنگی بود قطعا نقش فرهنگ و هنر در این منظومه بسیار مهم است، بر این اساس منطقی است که رییس‌جمهور به عنوان شخص نخست اجرایی کشور همان‌طور که به بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی می‌پردازد نقش فرهنگ و هنر را نیز باید به همان اندازه و حتی بیشتر مورد توجه قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اگر هدف‌مان فرهنگ‌سازی است پس اولویت‌هایی چون حمایت از تولید داخلی و اقتصاد هنر که در آن جلسه و نشست مطرح شد باید به نقطه عطف محور مسائل فرهنگ و هنر بدل شود. پس تاکید بر برگزاری اینگونه جلسات برای تدوین راهبردها و ریل‌گذاری آینده فرهنگ و هنر اجتناب‌ناپذیر است و قطعا می‌تواند منشاء اتفاقات خوب آینده باشد.

لزوم تعامل با کارشناسان، پژوهشگران و تشکیل اتاق‌های فکر

مشوق‌هایی چون معافیت مالیاتی بنگاه‌های اقتصادی در صورت فعالیت در حوزه هنر از سوی دولت می‌تواند تحولات عظیمی را در رشد و توسعه اقتصاد هنر با خود به همراه داشته باشد.

نیلی گفت: به برگزاری چنین جلساتی از دو منظر می‌توان نگاه کرد، نخست نگاه تشریفاتی و گردهمایی صرف که قطعا نمی‌تواند خروجی امیدوارکننده‌ای داشته باشد. اما در نگاه دوم اگر واقعاً بخواهیم خروجی هدفمندی از آن انتظار داشته باشیم باید برای سرفصل‌های اساسی مطرح شده در آن جلسه شاهد برگزاری جلسات با کارشناسان، پژوهشگران و تشکیل اتاق‌های فکر با حضور مسئولان و هنرمندان برای رسیدن به برنامه اجرایی و عمل‌گرایانه تحقق آن گفته‌ها باشیم.

مدیرعامل پیشین انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس گفت: مباحث کلانی چون اقتصاد هنر، جایگاه تئاتر، خصوصی‌سازی و نظایری از این دست در آن نشست صمیمامه و ضیافت افطار رییس‌جمهوری مطرح شد و می‌توان با تاکید بر تشکیل کارگروه تخصصی به نهایی شدن آن گفته‌ها امیدوار بود.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال بحث خصوصی‌سازی در حوزه هنر پیش از این نیز مطرح شده است و برای آن قوانینی نیز داریم اما نیازمند اجرایی شدن آن قوانین هستیم. در این میان مشوق‌هایی چون معافیت مالیاتی بنگاه‌های اقتصادی در صورت فعالیت در حوزه هنر از سوی دولت می‌تواند تحولات عظیمی را در رشد و توسعه اقتصاد هنر با خود به همراه داشته باشد. اگر شاهد تحقق این گفته‌ها باشیم قطعا می‌توان شاهد خروجی‌های بسیار مطلوبی از آن نشست صمیمانه بود.

مدیریت جهادی، نیازمند اتخاذ تصمیمات جهادی است

همانگونه که می‌گوییم دولت جهادی؛ باید برای تحقق اثربخشی مدیریت کلان فرهنگی شاهد اتخاذ تصمیمات جهادی در تمامی حوزه‌ها باشدنیلی در پاسخ به اینکه آیت‌الله رئیسی در پایان جلسه تاکید کرد که تحقق امور را سال آینده در برگزاری چنین نشستی پیگیری خواهد کرد و در این میان مسئولیت متولیان امر فرهنگ در کشور باید بر چه اساسی استوار باشد گفت: همانگونه که می‌گوییم دولت جهادی؛ باید برای تحقق اثربخشی مدیریت کلان فرهنگی شاهد اتخاذ تصمیمات جهادی در تمامی حوزه‌ها باشیم. ببینید در حوزه‌های مختلف مدیریت فرهنگی‌مان دوستانی هستند که سالیان سال است که در این حوزه‌ها بودند و درنهایت فقط پست‌های آن‌ها در همان مدیریت واحد عوض شده است. باید به این سمت برویم که از نیروهای جوان، خوش‌فکر و با برنامه استفاده کنیم.

وی افزود: مدیران باید برنامه‌هایس ارائه دهند که قابل‌سنجش باشد؛ نه آنکه کلیاتی را ارائه دهیم و بگوییم این کار را انجام دهیم و آن کار را انجام ندهیم. با این نگرش به جایی نخواهیم رسید. باید برنامه مدونی وجود داشته باشد تا بر مبنای آن به مدیران بگوییم اگر آن اقدام را انجام دادید؛ عامل سنجش و معیار شما همان اصول مدون شده است. در بیان ساده‌تر در حوزه مدیریت فرهنگی و هنری مسئولان باید بر اساس برنامه مدون از پیش تعیین شده‌ای مورد سنجش و محک قرار بگیرند.

لزوم توجه به معیارهای رهبر معظم انقلاب در حوزه مدیریت فرهنگ و هنر

اصل داستان فرهنگ و هنر فرهنگ‌سازی است. اما چقدر ما از هنر و فرهنگ برای فرهنگ‌سازی استفاده کردیم؟ دستیابی به این مهم نگاه نو می‌خواهد

نیلی با بیان آنکه ما در برنامه‌ها و نگرش‌های مدیریت عرصه فرهنگ کمتر الگویی مانند رفتار، سخن و برخورد رهبر معظم انقلاب را به عنوان یک چهره متعالی فرهنگی مد نظر قرار داده‌ایم خاطرنشان کرد: نگاه رهبر معظم به حوزه فرهنگ و هنر بسیار متفاوت و ایده‌آل است. به‌عنوان مثال در حوزه ادبیات حضرت آقا در مورد به روزترین رمان‌ها و دفاتر شعر صحبت می‌کند. یا وقتی در مورد هنر نمایش می‌فرمایند «تئاتر منبر است»؛ یعنی به اهمیت این حوزه اشاره مستقیم دارند. در حوزه سینما ممکن است که شاهد باشیم درباره یک اثری همگان موضعی مخالف بگیرند اما حضرت آقا یک‌تنه وارد می‌شود و مانند فیلم مارمولک از آن دفاع می‌کند.

وی افزود: اگر نگاه جدی معظم‌له در حوزه فرهنگ و هنر را معیار اصلی قرار دهیم؛ وقتی وارد حوزه مدیرتی می‌شویم باید ببینیم تا چه میزان از این نگاه بهره برده و استفاده کردیم؟ اصل داستان فرهنگ و هنر فرهنگ‌سازی است. اما چقدر ما از هنر و فرهنگ برای فرهنگ‌سازی استفاده کردیم؟ دستیابی به این مهم نگاه نو می‌خواهد.

تهیه کننده نمایش کلید با تاکید بر آنکه ما در مورد مسائل هنری مرامنامه و مانیفست نداریم خاطرنشان کرد: می‌گوییم هنر انقلابی اما هنوز نتوانستیم شاخصه‌هایی برای هنر انقلابی تعریف کنیم. وقتی برای یک گام بزرگ فرهنگی به‌دنبال استخراج شاخصه‌ها نیستیم، از نظر بزرگان استفاده نمی‌کنیم و فقط نگاه سلیقه‌ای داریم قطعا به نتیجه نمی‌رسیم. چراکه یک نفر ممکن است با سلیقه خود اقدامی را انجام دهد، نفر بعدی که در جایگاه مدیریت قرار می‌گیرد با آن سلیقه سازگار نباشد و رویکرد متفاوتی در پیش گیرد. مسلم است که با چنین نگرشی تنها فرهنگ و هنر است که متضرر می‌شود.

مدیرعامل پیشین انجمن هنرهای نمایشی ایران گفت: به‌همین سبب است که تاکید می‌کنم در حوزه فعالیت‌های فرهنگ، هنر و مدیریت این عرصه برای دست یابی تحقق فرهنگ‌سازی نیازمند مدیرانی هستیم که نخست برنامه داشته باشند و برای مباحث کلان فرهنگی نیز نیازمند تبیین مرامنامه خاص آنها هستیم.

توجه به جوانان و جای خالی نمایندگان هنر استانی در نشست رییس‌جمهور

نیلی در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به آنکه در این نشست صمیمی و ضیافت افطار رییس‌جمهور جای هنرمندان استانی و شهرستانی خالی بود گفت: با احترام به تمام دوستانی که آن‌جا صحبت کردند و تاکید بر آنکه پیش‌کسوتان روی چشم ما جا دارند اما جوان‌هایی در سراسر کشور در حال کار هستند و باید آن‌ها را نیز ببینیم. نکته بعدی آنکه استان‌ها لوکوموتیو هنر کشور را پیش می‌برند. در حوزه موسیقی اقوام، موسیقی نواحی، هنرهای نمایشی استانی و هنرهای دستی استان‌ها موتور محرک فرهنگ و هنر کشور هستند اما جای آنها در این جلسه خالی بود.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال در جشنواره فجر سال گذشته (۱۴۰۰) گروهی از استان خوزستان آمد و همه جوایز فجر را درو کرد اما جای او در جلسه پنجشنبه خالی بود. همانگونه‌ که در صحبت‌های‌مان از هنرمندان استانی صحبت می‌کنیم در چنین رویدادهایی هم می‌توان تریبونی برای بیان صحبت‌های‌شان بی‌واسطه با رییس‌جمهور مشخص کنیم. اما جای چنین مساله‌ای خالی بود.

این تهیه‌کننده با بیان آنکه در حوزه سینما شاید این مسئله قابل دفاع باشد. چرا که کلونی اتفاقات عرصه سینما در تهران متمرکز است و هنرمندان آن نیز در پایتخت هستند یادآور شد: اما با نگاه کلان به عرصه هنر می‌بینیم که موسیقی مقامی و هنر خطاطی که مهد آن در قزوین است که هر دو مورد در فرمایش آیت‌الله رییسی بود می‌بینیم جای نماینده‌شان در جمع خالی بود.

تکرار دیدار آیت‌الله رییسی با هنرمندان تجسمی با تمام ثمرات خیرش برای دیگر هنرها

نیلی اظهار داشت: در کنار این جلسات می‌طلبد که آیت‌الله رئیسی با بعضی از هنرمندان جلسات خصوصی‌تری را نیز در دستور کار قرار دهد. در آن جلسات شاید برخی از مطالب راحت‌تر عنوان شود. خوشبختانه رییس‌جمهور این مساله را پیش از این در دستور کار قرار داد و دیداری با هنرمندان تجسمی داشت. بعد از دیدار با هنرمندان عرصه تجسمی شاهد بودیم چه اتفاقات خوب و پرباری در این عرصه هنری کشور به وقوع پیوست و اتفاقی قابل‌تقدیر بود.

وی افزود: حال جا دارد تا معاونت هنری و مدیرکل هنرهای نمایشی فرصتی را ایجاد کنند تا برای دیدن یکی از تئاترهایی که قابل دفاع است از رئیس‌جمهور دعوت شود. آخرین باری که این اتفاق افتاد زمان ریاست‌جمهوری رهبر معظم انقلاب بود که ایشان در اختتامیه جشنواره تئاتر فجر حضور پیدا کردند. آیت‌الله رییسی می‌توانند این سد را بشکنند و طی یک کار جهادی به دیدن یک اثر تئاتر بنشینند تا بچه‌های تئاتر بیش‌از پیش دلگرم شوند. همین مساله نیز با قدرت بیشتری ثابت می‌کند که تئاتر برای نظام و برای حاکمیت انقلاب اسلامی یک هنر مادر و قابل احترام است.

برچسب‌ها سید ابراهیم رییسی حمید نیلی افطاری هنرمندان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سید ابراهیم رییسی حمید نیلی افطاری هنرمندان سید ابراهیم رییسی حمید نیلی افطاری هنرمندان فرهنگ سازی هنرهای نمایشی فرهنگ و هنر رییس جمهور اقتصاد هنر رهبر معظم آیت الله حوزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۱۲۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر حماس از تصمیم کلمبیا در قطع کامل روابط با رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری مهر، در ادامه افزایش نفرت جهانی از رژیم کودک کش رژیم صهیونیستی که به تصمیم دولت کلمبیا در قطع روابط با این رژیم خبر داد، جنبش حماس از اقدام این کشور شمال آمریکای لاتین در آمریکای جنوبی استقبال کرد.

پایگاه خبری المیادین گزارش داد که جنبش مقاومت اسلامی حماس بامداد پنجشنبه از تصمیم «گوساوو پترو» رئیس جمهور کلمبیا برای قطع روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی قدردانی کرد.

حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما از کشورهای آمریکای جنوبی و همه کشورها می‌خواهیم که روابط دیپلماتیک خود را با این نهاد جنایتکار قطع کنند».

گفتنی است بر اساس اعلام رسانه‌ها، رئیس جمهور کلمبیا روز چهارشنبه در پیامی از قصد این کشور برای قطع روابط دیپلماتیک با اشغالگران قدس خبر داد.

به گزارش خبرگزایر ریانوستی، «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهور کلمبیا در این خصوص گفت: فردا روابط دیپلماتیک خود با اسرائیل را به دلیل اقدامات تل آویو در غزه مبنی بر نسل کشی، قطع خواهیم کرد.

وی این موضوع را طی سخنرانی در میدان بولیوار در مرکز بوگوتا در جریان برگزاری تظاهرات بزرگداشت روز کارگر بیان کرد.

کد خبر 6094785

دیگر خبرها

  • تقدیر حماس از تصمیم کلمبیا در قطع کامل روابط با رژیم صهیونیستی
  • حکم رییس دانشگاه تهران برای همسر و معاون رییس جمهور
  • فرهنگ جهادی و تفکر بسیجی راهکار تحقق «ما می توانیم»
  • تجلیل از مدال آوران سال ۱۴۰۲ ورزش با حضور رییس جمهور
  • طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رییس‌جمهور
  • طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رئیس جمهور
  • اعلام وضعیت اضطراری در ۵ استان اکوادور+ فیلم
  • تصمیم فرانسه برای کمک گرفتن از چین
  • ابلاغ ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار سفر رییس جمهور به خراسان‌شمالی
  • وقتی ستاد مدیریت بحران خود دچار بحران می‌شود