Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@16:52:10 GMT

شیخ طوسی چگونه به ریاست علمی و دینی جامعه شیعه رسید؟

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۱۲۷۳۴

شیخ طوسی چگونه به ریاست علمی و دینی جامعه شیعه رسید؟

به گزارش خبرنگار مهر، امروز سالگرد میلاد شیخ الطائفه شیخ طوسی است. علی اعظمی در یادداشتی اختصاصی که در اختیار مهر قرار داده است به بیان ویژگی‌های شیخ طوسی پرداخته که در ادامه می‌خوانیم:

ابوجعفر محمد بن حسن بن علی طوسی معروف به شیخ طوسی، در رمضان سال (۳۸۵ هجری) در طوس چشم به جهان گشود. ایشان زندگی پر برکت همراه با مشقت‌های بسیاری داشت، ولی توانستند تحت این شرایط سخت اجتماعی و سیاسی، بیشترین خدمات علمی را به جامعه شیعه بنماید و به بالاترین مقام و جایگاه علمی زمان خود برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان از بزرگترین مفسران، فقها، متکلمان، و محدثان شیعه و معروف به شیخ طایفه بودند، به گونه‌ای که علامه حلی در رابطه با ایشان می‌فرمایند: «شیخ طوسی پیشوای دانشمندان شیعه و رئیس طایفه امامیه صاحب نظر در علوم اخبار، رجال، فقه، اصول، کلام و ادب بوده است. همه‌ی فضیلت‌ها منسوب به اوست و در تمامی فنون اسلام کتاب نوشته است. اوست که عقاید شیعه را در اصول و فروع آن دسته بندی و اصلاح کرده است .»[۱]

ریاست علمی و دینی شیخ طوسی

نبوغ شیخ در بغداد به همه اهل علم روشن و آشکار بود و به خاطر همین نبوغ فراوان که داشتند، موفق به عهده داری دو پست مهم و حساس شدند:

۱. ریاست علمی و دینی جامعه شیعه، در بغداد که مرکز مخالفان شیعه در آن زمان بود.

۲. تصاحب کرسی علم کلام از جانب خلیفه وقت. مقامی که به راحتی نمی‌توان به آن رسید و این مقام کسی است که سرآمد تمام دانشمندان عصر خود می‌باشد. ارزش این مقام در آن زمان آن چنان بالا بود، که حتی تا سال‌ها بعد از شیخ طوسی جایگاه او حفظ شد و بعد از شیخ کسی نتوانست شخصیت علمی و فتاوای ایشان را تحت تأثیر قرار دهد .[۲]

بعد از مدتی که حکومت آل بویه سرنگون شد، حکومت سلجوقی روی کار آمد و دوباره آزار و قتل عام شیعیان شروع شد. این امر باعث شد، شیخ طوسی نیز از این آزارها جان سالم به در نبرد و مخالفین که حسادت نبوغ و مقام شیخ را در دل داشتند، باعث شدند که اراذل و اوباش به خانه شیخ حمله برده و اموالش را به غارت ببرند، در این حمله کرسی تدریس شیخ به آتش کشیده شد و کتابخانه بزرگ و معروف او نیز که مخزن گنجینه‌ها و ذخایر علمی بود طعمه حریق گشت، و بسیاری از کتب نفیس و بی مانند او نیز نابود شد و تعداد زیادی از کتب منحصر به فرد از جمله تعداد زیادی از کتاب‌ها و تألیفات خود شیخ از بین رفت.
این امر باعث شد که شیخ طوسی از بغداد به نجف منتقل شده و بقیه عمر شریف و حیات علمی خود را در نجف به سر ببرد .[۳]

آثار علمی شیخ طوسی

شیخ علاوه بر کرسی درس و رسیدگی به امور مسلمانان توانست کتب ارزشمند و گران‌بهای فراوان و متعددی را از خود به جای بگذارد، به عنوان نمونه: شیعیان چهار مرجع اصلی حدیث و احکام دارند، از این چهار منبع اصلی و مورد قبول برای همگان، دو کتاب متعلق به شیخ طوسی است:

الف. تهذیب الاحکام: شیخ در تألیف این کتاب از کتب مورد اعتماد قدما و کتبی که در دسترس ایشان بود، استفاده کرد و توانست، (۱۳۵۹۰) حدیث را در قالب (۳۹۳) باب گردآوری نماید.

ایشان از زمان ورود به بغداد در ۲۶ سالگی تألیف این کتاب را شروع کرد، که تا هجرت به نجف اشرف طول کشید. به صورتی که شیخ این کتاب را به عنوان شرح «مقنعه» تألیف استادش شیخ مفید (ره) نوشته است. شیخ طوسی با تألیف این کتاب توانست، اولین بار به طور وسیع به تفریع و تطبیق فروع بر اصول بپردازد و فقه اجتهادی را عملاً به کار بگیرد و به کمال برساند .[۴]

الاستبصار

این کتاب نیز مانند التهذیب یکی از کتاب‌های معتبر شیعه می‌باشد، شیخ این کتاب را بعد از «تهذیب الاحکام» نوشته است، علت تألیف آن نیز سهولت دسترسی به احادیث می‌باشد و به نوعی تلخیص تهذیب می‌باشد، خود شیخ نیز در این باره می‌فرماید: «چون دیدم گروهی از اصحاب، کتاب بزرگ ما موسوم به تهذیب الاحکام و روایاتی که ما در زمینه حلال و حرام درآن گردآورده ایم را نگریسته و آن کتاب را دربرگیرنده بیشترین مسائل فقه در ابواب احکام دانسته اند، تمایل یافتم به احادیث مختلف آن به صورت جداگانه و مختصر نیز دست یابند …»[۵]

در نتیجه، شیخ با اینکه مشکلات و مخاطرات فراوانی در زندگی داشت، توانست در عصر خود به بالاترین درجه علمی برسد، علاوه بر این توانست کتاب‌های متعددی را به عنوان میراث علمی ماندگار برای شیعه به یادگار بگذارد.

پی نوشت
[۱] خلاصة الاقوال، ص ۱۴۸.
[۲] دایرة المعارف تشیع، ج ۱۰، ص ۱۶۹.
[۳] همان، ص ۱۷۷.
[۴] شیوه شیخ طوسی در تهذیب الاحکام، ص ۳۳.
[۵] الاستبصار، ج ۴، ص ۴۵۰.

کد خبر 5467989 سمانه نوری زاده قصری

منبع: مهر

کلیدواژه: شیخ مفید نجف اشرف شیعه شیخ طوسی علامه حلی ماه رمضان 1401 ماه امید ماه مبارك رمضان قرآن قرآن کریم فعالیت های قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم سازمان تبلیغات اسلامی آیت الله خامنه ای امام حسن مجتبی ع نمایشگاه قرآن اوقات شرعی مقام معظم رهبری تهذیب الاحکام شیخ طوسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۱۲۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نکوداشت محمدرضا سنگری در دزفول

آیین نکوداشت ادیب دزفول دکتر محمدرضا سنگری در حسینیه ثارالله دزفول با حضور آحاد مردم و مسولان استانی و کشوری در شهرستان دزفول برگزار شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دزفول، آیین نکوداشت ادیب دزفول دکتر محمدرضا سنگری در حسینیه ثارالله دزفول با حضور آحاد مردم و مسولان استانی و کشوری در شهرستان دزفول برگزار شد.

وی در این مراسم با بیان اینکه خود را لایق این نکوداشت نمی‌داند، اظهار داشت: سکونت در کنار رودخانه دزفول، کتاب‌های فراوانی از بالادست برای من داشت که ایام کودکی با این کتاب های از آب گرفته مانوس بودم.

سنگری با بیان اینکه فضای معنوی دزفول از جمله ابعاد این شهر است که کمتر به آن پرداخته شده است گفت: اگر کسی طالب علم باشد، همه اشیا و حوادث، معلم او خواهد بود.

وی افزود: همه ارکان عالم معلم انسان است و شاگرد خوب کسی است که این درس ها را به خوبی درک کند و از این درس‌ها بهره گیری کند.

این عاشورا پژوهش برجسته، پرهیز از نگاه بسته در مسایل مورد تاکید قرار داد و گفت: حفظ نسل کنونی نیازمند باز کردن آغوش بر روی آنها است.

 محمدرضا سنگری استاد و ادیب برجسته کشوری در ادامه با گرامیداشت استاد شهید مرتضی مطهری اظهار داشت: معلم خوب نقش ارزنده ای در شکل گیری شخصیت افراد دارد و اگر آبرویی دارم به واسطه داشتن معلمان بسیار خوب است.

سنگری اجتناب از خودبینی را رمز بزرگی دانست و ادامه داد: کسانی که بر وجود خود خط می کشند، خداوند زیر نام آنها خط پررنگی می کشد و این رمز بزرگی و عظمت ابالفضل(ع) است.

وی در ادامه  افزود: همه چیز من گره خورده با حسین(ع) است و دوست دارم بر کفن نام «اباعبدالله(ع)» و بر قبرم کلمه «معلم» نقش ببندد.

به گزارش تسنیم، در حاشیه این آیین که با حضور حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد،‌ نمایشگاهی از آثار تالیفی این مولف و استاد برجسته ادبیات کشور برپا شد.

محمدرضا سنگری در اولین روز آبان 1333 هجری شمسی در خانواده ای اهل دین، ادب و معرفت د درفول دیده به جهان گشود. وی تمام دوران کودکی، نوجوانی، جوانی و بسیاری از سال های پس از آن را در دزفول گذراند و از مبارزان جوان پیش از انقلاب و رزمنده و مبلغ موثر سال های دفاع مقدس است.

سنگری، پس از پایان تحصیل در مقطع کاردانی در سال 1354 به عنوان معلم ادبیات به استخدام آموزش پرورش درآمد و پس از آن در سال 1373 با گذراندن مراتب عالی علمی موفق به اخذ درجه دکتری در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران شد.

سنگری یکی از پژوهشگران عاشورایی برجسته کشور است که سوابقی نظیر عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، عضو شورای نویسندگان کتاب مطالعات اجتماعی، مدیر دفتر هنر و ادبیات عاشورایی حوزه هنری، عضو گروه ادبیات انقلاب اسلامی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، عضو شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی و دبیر علمی کتاب سال عاشورا را دارد.

عضو شورای مشاوران تربیتی سازمان پژوهش و برنامه ریزی، عضو شورای فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عضو گروه پژوهشی ادبیات پژوهشگاه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، عضو هیات مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رئیس شورای علمی بنیاد دعبل خزاعی، عضو هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دبیر علمی جشنواره شعر غدیر بنیاد بین المللی غدیر، دبیر علمی کتاب ربع قرن دفاع مقدس، دبیر علمی جشنواره کتاب سال دفاع مقدس، عضو هیات امنای بسیج هنرمندان کشور و داور 10ها جشنواره و سوگواره شعر، داستان، تحقیق، پژوهش و مقاله نگاری نیز از دیگر سوابق اجرایی وی هستند.

این پژوهشگر برجسته، مولف بیش از 100 عنوان کتاب از جمله نظیر سوگ سرخ، سرچشمه امید، در قلمرو راز، نافله باغ، ادبیات معاصر، جاده سجاده و روزنه‌ای به دنیای نوجوانی است. وی همچنین در تألیف 30 جلد کتاب درسی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان و کتاب‌های راهنمای معلم مشارکت داشته است. 

انتهای پیام/735/.

دیگر خبرها

  • نکوداشت محمدرضا سنگری در دزفول
  • علمای ربانی در برخی نقاط مهجورند/ حجاب از معضلات کف جامعه است
  • باید فبین‌فود را در سطح بین‌المللی گسترش دهیم
  • گسترش فرهنگ علمی و دینی به همت شهید مطهری
  • اعطای جایزه شیخ مفید به ۱۰۰ استاد شاگردپرور
  • جامعه نیازمند بهره‌گیری از سیره عملی شهید مطهری است
  • مسئولان ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را تکلیف دینی خود بدانند
  • نقش فیلم، بازی و موسیقی روشنگرانه در ترویج فرهنگ حجاب
  • نیروی انسانی زمانی موفق است که رویکرد الهی، دینی و تفکر توحیدی داشته باشد
  • جانبازانِ «نون‌ خ» و سرگذشت تلخ یک بازیگر