نمایشگاه قرآن و عترت در مازندران برگزار میشود
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۱۴۳۸۷
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، عباس زارع اظهار کرد: با همکاری کانون فرهنگی و هنری مساجد، بسیح هنرمندان و مشارکت دیگر دستگاههای فرهنگی و مؤسسات قرآنی در ماه مبارک رمضان در مساجد و مراکز فرهنگی و دینی سراسر استان برنامههای متعددی برگزار میشود که یکی از این برنامهها نمایشگاه قرآن و عترت است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: این نمایشگاه از تاریخ ۴ تا ۱۰ اردیبهشت در سالن نمایشگاهی مجتمع فرهنگی و هنری زندهیاد سلمان هراتی ساری برپا خواهد شد و علاقهمندان میتوانند طی روزهای یاد شده از ساعت ۱۶ تا ۲۳ از آثار موجود در آن بازدید کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران خاطرنشان کرد: علاوه بر این نمایشگاه، رویدادهای فرهنگی دیگری نیز برای سراسر استان تدارک دیده شد که در این شبها برگزار میشوند. اختتامیه مسابقات قرآنی در ۱۰ رشته و دو مقطع خواهران و برادران و خردسالان بالای ۱۶ و زیر ۱۶ سال به صورت مجازی دانشآموزی و حضوری روز جمعه ۱۶ اردیبهشت در موسسه نورالهدی ساری برگزار خواهد شد.
زارع افزود: اختتامیه بخش فرهنگی، ادبی و هنری جشنواره قرآن و عترت قرار است ساعت ۹ صبح روز هشتم اردیبهشت در سالن زندهیاد سلمان هراتی اداره کل فرهنگ و ارشاد برگزار شود. مراسم پایانی بخش سینمایی این جشنواره نیز ساعت ۱۰ صبح روز ۱۱ اردیبهشت در همین سالن برگزار خواهد شد. اختتامیه اصلی جشنواره ساعت ۱۷ روز ۲۱ اردیبهشت در ساری به میزبانی مؤسسه نورالهدی برگزار میشود. برای دهه سوم ماه رمضان نیز محافل انس با قرآن در هفت شهر ساری، بابل، آمل، زیراب، قائمشهر، نور و بابلسر برنامهریزی شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از کسب بیشترین رتبههای برتر ششمین دوره جشنوارههای فجر قرآنی توسط مازندرانیها خبر داد و گفت: عصر جمعه ۲۶ فروردین مراسم پایانی ششمین جشنوارههای قرآنی فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد و برگزیدگان معرفی شدند که بیشترین رتبهها به مازندران رسید.
زارع افزود: در مراسم اختتامیه و معرفی برترین قاری، حافظ و مرتل مردمی، در بخش قاریان برتر قرائت مجلسی سید محمد طاهایی از آمل رتبه اول و سید پارسا انگشتان از ساری رتبه دوم را کسب کردند.
وی اظهار کرد: همچنین عیسی مدانلو به عنوان دبیر برتر جشنواره قرآنی سال ۱۴۰۰، صفا رنجبر به عنوان دبیر اجرایی برتر جشنواره قرآنی و روحالله حیدری دبیر استانی برتر جشنواره قرآنی معرفی شدند و جایزه استان برتر جشنواره نیز به آیتالله معلمی نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره قرآنی کشور اهدا شد.
برچسبها معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ماه رمضان قرآنمنبع: ایرنا
کلیدواژه: معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ماه رمضان قرآن معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ماه رمضان قرآن فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره قرآنی جشنواره قرآن برتر جشنواره قرآن و عترت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۱۴۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دیدگاههای متعدد در اسلامیسازی علوم انسانی بررسی شد
نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» با حضور طلاب و علاقمندان به این حوزه به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.
حجتالاسلام سید رسول موسوی عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) در این نشست، اظهار داشت: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد، رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است و طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دارد.
وی ادامه داد: مسئولین و پژوهشگران، کتابهای متعددی درخصوص اسلامیسازی علوم انسانی نوشتهاند و دیدگاهها و نظریات بسیاری در این رابطه وجود دارد که میتوان به آنها مراجعه کرد، بحث روششناسی نیز در این خصوص مهم است.
وجود دو دیدگاه در اسلامیسازی علوم انسانی
این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به وجود دو دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی، تصریح کرد: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود و فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی خاطرنشان کرد: در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود، پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است و پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا و فارابی نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی یادآور شد: استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث، مطالبی را بیان کردند.
طبقهبندی تفسیرهای قرآنی
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی اظهار کرد: تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند، تفاسیر عصری(زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند و دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود که کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) یادآور شد: در جلد چهارم از تفسیر المیزان و ذیل آیه ۲۰۰ سوره آل عمران «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، کلمه «رابِطُوا» مباحث اجتماعی را از منظر قرآن بیان کرده است.
وی خاطرنشان کرد: به حمدلله در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
حجتالاسلام موسوی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی، ابراز کرد: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
ساختارگرایی و کارکردگرایی
وی درباره کارکردهای خانواده، گفت: اصل پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند، به طور کلی دو شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
این پژوهشگر علوم دینی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی میبایست به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست ولی به فواید و منافع کمتر توجه داشتهاند، کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
وی یادآور شد: خانواده از مباحث بین رشتهای استف به این معنا که هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی مورد بحث قرار میگیرد، اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند، جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند که برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
حجتالاسلام موسوی خاطرنشان کرد: آیات قرآن به گونهای است که هم به بحث ساختار خانواده و هم کارکرد خانواده نظر دارد، در گام اول میبایست با استفاده از روش «معادلیابی واژگانی»، آیات مربوط به خانواده همچون ولد، ابن و بنت را از قرآن استخراج کنیم، سپس در گام بعدی آنها را مرور کرده و هر کدام با بحث کارکردها متناسب است را مورد توجه بیشتری قرار دهیم.
انتهای پیام. /