Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مازندران یک پزشک طب سنتی با مخالفت نسبت به این باور غلط که مصرف جوشانده اگر منفعت ندارد ضرر هم ندارد معتقد است: مصرف خودسرانه و بیش از اندازه گیاهان دارویی می تواند زمینه ساز بسیاری از بیماری های دیگر باشد.

یکی از موارد مهم درباره مصرف گیاهان دارویی، تقسیم بندی آن به ۲ دسته مفرد و ترکیبی (مرکبات) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این معنا که هنگام مصرف برخی گیاهان به صورت مفرد و به تنهایی استعمال و برخی دیگر به صورت ترکیبی مصرف می شوند. از نوع مفرد می توان به گل گاوزبان، نعنا، آویشن و غیره اشاره کرد؛ دسته مرکبات نیز ترکیب چند گیاه است که مثال های متنوعی دارد.

امروزه داروها را ترکیب کرده و نسبت به بیماری فرد تجویز می‌کنند. یک پزشک طب سنتی معتقد است: مصرف گیاهان دارویی به صورت مفرد تاثیر بسیار بیشتر و بهتری نسبت به نوع ترکیبی دارد چون در نوع ترکیبی سیستم دفاعی بدن به محض دریافت دارو از آنجا که مواد مؤثره چند گیاه را یک زمان دریافت می کند
بعضا دچار اختلال می شود و یک مقاومت نسبت به درمان را بوجود می‌آورد.

ناهید پایی زاده در گفت و گو با ایسنا به مقاوم شدن بدن نسبت به مصرف گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: اگر گیاهان دارویی درست مصرف نشوند، مقاومت نسبت به درمان را در بدن فرد بالا می برند؛ همانطور که بدن افراد نسبت به مصرف داروهای مسکن مقاوم شده و مسکن ها به تدریج اثرگذاری کمتر و دیرتری دارند  در گیاهان دارویی نیز این مورد وجود دارد.

پایی زاده با بیان اینکه معده انسان حیاتی‌ترین عضو در ورود داروی شیمیایی یا گیاهان دارویی و دروازه ورودی به سیستم بدن انسان است افزود: عضو دیگر اثرگذار در مراحل درمانی کبد است که مواد مؤثر گیاه را به همراه خون به کل سیستم بدن پخش می کند؛ در مورد داروهای شیمیایی هم همینطور است که اثر یا عوارض آنها هم توسط کبد به کل بدن پخش می شود و حتی به خود کبد هم آسیب می زند.

وی با اشاره به مشکلات کبدی اکثر افراد جامعه گفت: همین عامل باعث شده تا بسیاری از افراد به سمت داروهای گیاهی سوق پیدا کنند. چون اساس درمان در طب جدید(شیمیایی) مصرف مسکن ها است.

این پزشک طب سنتی با اظهار به اینکه در طب جدید درمان دیابت و درمان فشار خون وجود ندارد و تنها کنترل این بیماری ها انجام می گیرد افزود: از عوارض مصرف داروهای شیمیایی، بیماری های کبدی است و کبد فرد به سمت چرب شدن رفته و سبب بهم خوردگی آنزیم های کبدی می شود، همین موضوع دلیل سوق دادن بیشتر افراد جامعه به سمت داروهای گیاهی شده است.

پایی زاده از مصرف داروهای گیاهی در بسیاری از کشورهای جهان از سال ها پیشتر سخن گفت و تاکید کرد: حتی در برخی کشورها با تجویز بیش از حد معینی از داروهای شیمیایی برخورد و یا حتی جریمه می کنند.

وی یادآور شد: در چند دهه قبل کدبانوی ایرانی در واقع حکم طبیب خانه را داشت و آشپزخانه اش داروخانه منزل بود؛ نسبت به فصل و هر بیماری که افراد خانواده داشتند جوشانده و عرقیجات گیاهی در اختیار خانواده قرار می داد، در واقع یک خوددرمانی درون خانوادگی انجام می شد که نیاز به مراجعه به پزشک را به حداقل کاهش می داد.

این پزشک طب سنتی با اشاره به اینکه در ۵ سال اخیر گرایش بیشتر مردم به سمت گیاهان دارویی رفته است خاطرنشان کرد: یک دلیل آن مشاهده عوارض داروهای شیمیایی و افزایش بیماری ها است، زیرا علاوه بر اینکه درمان حاصل نمی شود بلکه در دیگر اعضای بدن اختلال ایجاد می کند، همانند عوارض در کبد و معده و کلیه ها که بعد از مصرف دیده می شود.

پایی زاده دلیل دیگر گرایش جامعه به سمت مصرف داروهای گیاهی را ساخت گیاهان دارویی بصورت شربت و قرص توسط بعضی شرکت ها دانست و اظهار کرد: نسبت به گذشته مصرف این تولیدات نسبت به جوشانده یا داروهای بصورت پودر برای مردم راحت تر شده و مردم بر حسب نیاز درمانی خود از این قرص ها و شربت ها استفاده می کنند و به نتیجه مطلوبی هم می رسند.

وی با هشدار نسبت به مصرف بیش از اندازه گیاهان دارویی در جامعه و ترویج این و باور غلط که مصرف زیاد جوشانده اگر منفعت ندارد ضرر هم ندارد تصریح کرد: اصلا اینطور نیست که شما بتوانید گیاه دارویی را بیش از حد مصرف کنید؛ نقطه تباین بین طب شیمیایی و طب سنتی کلمه ای به نام مزاج یا طبیعت است.

این پزشک سنتی با تاکید بر اینکه در طب سنتی حتما باید طبیب یا مشاور حاذق با تسلط کامل به علم گیاه یا داروسازی آن گیاه یا نسخه درمانی را تجویز کند گفت: توجه داشته باشید که اکثر اندام های بدن دارای مزاج و طبیعت خاص به عنوان مثال مزاج گرم و خشک، سرد و خشک، گرم و تر هستند و گیاهان نیز این ویژگی را دارند.

پایی زاده افزود: تجویز خودسرانه گیاهان دارویی درست نیست چراکه باید مزاج آن فرد و مزاج گیاه را بررسی کنیم و طبق این مولفه ها داروی مناسب به فرد داده شود. در غیر این صورت مزاج اصلی فرد مختل شده و بدن را به سمت خشکی، سردی، گرمی یا تری سوق می دهیم که این موضوع خود زمینه ساز بسیاری از بیماری های دیگر است.

وی با بیان اینکه در طب سنتی، یک لیست دارویی و یک لیست بیماری ها وجود دارد و داروی هر بیماری توسط پزشک تجویز می شود گفت: در بیماری های عمومی، داروها شامل مسکن ها هستند که عمومیت دارند، یعنی برای هر بیماری و هر عضوی آن دارو تجویز می شود.

این پزشک سنتی از عوارض خاص مصرف داروهای گیاهی یاد کرد و با تاکید بر اینکه باید این نکته در جامعه نهادینه شود افزود: تجویز گیاهان دارویی باید بسیار حکیمانه باشد تا بتواند اثرگذاری عالی دارو را روی آن فرد و طبق مزاج او ایجاد کند.

مهناز قبادی - خبرنگار ایسنا مازندران

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی گياهان دارويي مزاج ها در طب سنتی داروهای شیمیایی داروهای گیاهی گیاهان دارویی مصرف داروهای پزشک طب سنتی بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۱۴۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش

محمدمهدی برومندی در جشنواره روز میمند شهرستان فیروزآباد در استان فارس، گفت: در این راستا یک ابر پروژه تعریف کردیم که با استفاده از مدرن‌ترین تجهیزات اسانس گیری از گیاهان دارویی، کیفیت اسانس تولیدی را برای صادرات و تولید ادکلن‌های مشهور دنیا ارتقا دهیم. 

این مقام مسئول، سطح کل باغات گل محمدی در دنیا را ۵۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: کشور ایران دارای ۳۰ هزار هکتار باغ گل محمدی است که از این سطح، هشت هزار و ۵۰۰ هکتار متعلق به استان فارس و دو هزار هکتار آن در شهرستان میمند واقع است.

او با بیان اینکه امروزه گردش مالی حوزه گیاهان دارویی در دنیا ۱۵۰ میلیارد دلار است، ابراز کرد: سهم کشور ما از این گردش مالی کمتر از یک میلیارد دلار است و این نشان می‌دهد که ما باید از یک کشاورزی معیشتی به یک کشاورزی مدرن عبور کنیم.

برومندی با بیان اینکه ۲۳۰۰ گونه گیاه دارویی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: شهرستان میمند دارای ۳۶۰ گونه گیاه دارویی است که هر کدام می‌تواند پایه تولید دارو، غذا یا مواد بهداشتی باشد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: چالش اصلی استان فارس، سرمایه گذاری است که امیدواریم با پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی بتوانیم به توسعه این منطقه کمک کنیم.

فارس رتبه اول تولید محصولات باغی در کشور 

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید ۱۰ تا ۱۲ درصد محصولات کشاورزی کشور متعلق به استان فارس است، افزود: این استان با ۳۶۰ هزار هکتار سطح باغات و تولید سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

برومندی به تولیدات حوزه باغبانی در سطح وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: میزان تولیدات باغی در کشور ۲۶ میلیون تن و درآمد حاصل از صادرات آنها سالیانه ۶ میلیارد دلار است.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از محصولات با ارزش در این حوزه، گیاهان دارویی با سطح زیرکشت ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور است که سالیانه ۵۰۰ هزار تن انواع گیاهان دارویی از این سطح برداشت می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار
  • درباره بیماری مرموز ترانه علیدوستی؛ چه کسانی در معرض آن هستند؟ | فیلم
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی