Web Analytics Made Easy - Statcounter

"اعتماد و قدردانی حضرت آقا از نیروی زمینی جای بسی افخار برای ارتشیان است که امیدواریم بتوانیم به معنای واقعی شعار ارتش فدای ملت را برای مردم معنا و تبیین کنیم."

به گزارش خبرنگار ایمنا، تقاضایی که برخی انقلابیون در حد فاصل پیروزی انقلاب تا پایان فروردین ماه مطرح می‌کردند و بر آن تاکید داشتند انحلال ارتش بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این افراد معتقد بودند نمی‌توان به این نیروی نظامی اعتماد کرد؛ چیزی که امروز خلاف آن به ملت ثابت شده است؛ از جنگ تحمیلی گرفته تا حوادث سال‌های گذشته و بحران بیماری کرونا.

صدای کوبنده قدم‌های نیروهای ارتش اولین خواسته حضرت امام در نامه سال ۵۸ است که بعد از نامگذاری روز ۲۹ فروردین به عنوان روز ارتش تاکید کرده بودند: «ارتش محترم در این روز در شهرستان‌های بزرگ با ساز و برگ به رژه بپردازند.» اما این خواسته ایشان ادامه دیگری هم داشت؛ تقاضا برای پشتیبانی ارتش از «ملت بزرگ ایران». همان چیزی که شاید بتوان آن را رژه اصلی ارتش در روز ۲۹ فروردین سال ۹۹ دانست؛ رژه‌ای نه با ساز و برگ نظامی و لباس‌های مرتب، بلکه با یونیفرم‌های گل آلود و کمری که برای کمک به هموطنان و حفظ سلامت آنان تا دل خطر پیش رفته است.

تصویر ارتش جمهوری اسلامی ایران را علاوه بر رشادت‌های نظامی باید در زلزله کرمانشاه و از خودگذشتگی در مبارزه با بیماری کرونا در روزهای اخیر نیز دید. واقعیت این است که ارتش ایران تنها یاد نگرفته برای دفاع نظامی به کشور و پاسداری از حریم و مرز استوار باشد، روی دیگر واقعیت او رشادت‌هایی است که برای کمک به هم نوعان در روزهای بحران از خود نشان می‌دهد. بهترین توصیف را برای این وضعیت شاید حضرت امام (ره) داشتند که فرمودند: «همان طوری که ملت بدون ارتش نمی‌تواند ادامه زندگی بدهد، ارتش هم بدون ملت نمی‌تواند ادامه زندگی بدهد.»

به مناسبت ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با امیر سرتیپ دوم ستاد سیاوش میهن دوست، ارشد نظامی ارتش در استان اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

چه چیزی در تفکر و منش امام (ره) وجود داشت که باعث شد ارتش زمان طاغوت در سال ۵۷ به صفوف انقلابیون بپیوندد؟

بدنه ارتش در رژیم سابق از فرزندان همین مردم و ملت بودند که در سازمان نظامی به نام ارتش خدمت می‌کردند. کارکنان وقت در آن زمان جایگاه علما و مجتهدان را درک می‌کردند و هم مرید علما و در خط روحانیت معظم و معزز بودند.

امام (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب برای همه شناخته شده بود و همه مردم و نیز کارکنان ارتش ایشان را به عنوان مجتهد جامع الشرایط می‌شناختند و قبول داشتند. امام (ره) نیز با بدنه ارتش با احترام و حفظ عزت نفس صحبت می‌کردند.

از این رو مردم، سازمان‌ها و ارتش به خوبی مسائل را درک کرده بودند و در خط حضرت امام (ره) حاضر شدند. در آن زمان امام (ره) نیز به جو خفقانی که وجود داشت واقف بودند از این رو کارکنان ارتش باید خود را در خط امام حفظ می‌کردند یعنی نمی‌توانستند به صورت آشکار مخالفت خود را بیان کنند.

اوایل انقلاب بسیاری از ارتشیان بازداشت شده بودند، زمانی که راهپیمایی‌ها به راه افتاده بود شهید سپهبد صیاد شیرازی که افسر نگهبان بود در همین مرکز آموزشی و توپخانه بازداشت شد زیرا به دلیل ادای فریضه نماز نتوانسته بود به موقع در صف حاضر شود و به فرمانده وقت ادای احترام کند.

از این رو ارتشیان امام را درک کرده و در خط امام (ره) بودند و پیوسته گوش به فرمان امام نه از سال ۵۷ بلکه از ۱۵ خرداد ۴۲ بودند. خوشبختانه ارتش انقلابی پا در رکاب ولایت است و تا لحظه‌ای که خون در رگ‌های کارکنان ارتش است تا شهادت پیش خواهند رفت و دشمنان بیش از پیش از توطئه‌هایی که علیه نظام اسلامی به راه انداخته‌اند مأیوس و سرافکنده خواهند بود.

اخراج مستشاران آمریکایی از ارتش بعد از انقلاب چه تأثیری بر روند تولید تجهیزات نظامی داشت و چه پیشرفت‌هایی در این زمینه صورت گرفت؟

یکی از وظایف مهم مستشاران نظامی که از خارج به ایران تحمیل شده بودند این بود که به سلاح و تجهیزاتی که در اختیار نیروهای مسلح و ارتش گذاشته بودند دسترسی و دست کاری نداشته باشد.

یعنی نیروهای مسلح و ارتش نتواند هواپیماهایی که در اختیار دارند را بررسی کنند تا مبادا از این اقدام به علمی در این خصوص دست یابند، از این رو در هر قسمت که مستشاری بود مانع از این می‌شدند که کارکنان ارتش وقت بخواهند به این تجهیزات دست بزنند و از علم آنها سردر بیاورند.

بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی که مستشاران اخراج شدند نقطه قوتی برای نیروهای مسلح بود، زیرا نیروها با فرمان حضرت امام (ره) جهادی تحت عنوان جهاد خودکفایی را شروع کردند. فرماندهان نیز با درایت و تدبیر دستور تولید قطعات در نیروی هوایی، زمینی و دریایی را صادر کردند که در این راستا کارکنان خدوم و ولایتمدار به زیبایی درخشیدند.

در زمینه نیروی دریایی ساخت ناو جماران را داشتیم که همه قطعات از جمله بدنه و موتور و بقیه قسمت‌های فنی ناو احتمال اینکه از علم دیگر کشورها استفاده کنند، وجود داشت از این رو ولایت فقیه فرمودند که آن هم باید به صورت بومی و ایرانی تولید شود.

در بحث تسلیحات نظامی و نیروی هوایی ساخت انواع جنگنده‌ها را داریم که چندی پیش اخبار آن در رسانه‌ها منتشر شد که این مهم با همت کارکنان خدوم نیروی هوایی امکان پذیر شد.

در حال حاضر مهمات جمهوری اسلامی ایران در تمام ابعاد نقطه‌زن و هوشمند بوده و اختیار گلوله توپ در اختیار شلیک کننده است تا در زمان و مکان مشخص اصابت کند، این در حالی است که قبل از انقلاب نمی‌توانستیم مهمات تولید کنیم.

در نیروی زمینی ساخت تانک‌های مختلف از جمله تانک برها و هوشمند کردن مهمات را شاهد بودیم. این دستاوردها با اعتماد به نفس هم‌رزمان در تمام نیروها به دست آمده است.

همچنین نیروی پدافند هوایی که حفظ و حراست آسمان کشور ایران را برعهده دارد همه تجهیزات تسلیحاتی در اختیار را بومی سازی کرده‌اند. خوشخبتانه پس از گذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب نیروی نظامی به این دستاوردها رسیده که به هیچ کشور و سازمان دیگر در خارج از ایران وابسته نباشد و مایحتاج خود را در همه امور خود تأمین کند.

اکنون همه خودروهای رزمی و جنگی در داخل تولید می‌شود که خوشبختانه با هدایت و فرمان حکیمانه حضرت امام (ره) و در ادامه با تدابیر و رهنمودهای امام خامنه‌ای و تلاش و جدیت فرماندهان و کارکنان خدوم ارتش به منصه ظهور رسیده است.

ارتش چه نقشی در عملیات دفاع مقدس ایفا کرد؟

در هشت سال دفاع مقدس در عرصه دفاع حتی یک عملیات نبود که نیروهای ارتش انقلابی در آن حضور نداشته باشند بلکه ارتش در تمام عملیات حضور مفرط، مستمر و مداوم داشت که برای نیروهای ارتش انقلابی جای افتخار دارد که در کنار سایر نیروهای مسلح و مردمی که در دفاع مقدس زحماتی را کشیدند و فعال بودند.

مهم است که در روزهای اول جنگ نیروی دریایی ارتش با یک عملیات توانست نیروی دریایی عراق را نابود کند و طوری به آن ضربه زد که تا آخر جنگ نیروی دریایی عراق نتوانست نمی‌تواند خو را بسازد و در عملیاتی شرکت کند.

یا در ۴۸ ساعت بعد از شروع جنگ آنچنان ضربه‌ای به نیروی هوایی عراق وارد می‌کند که اگر حمایت کل استکبار و کشورهای ابرقدرت وقت نبود بازهم نتوانست نیروی هوایی خود را بسازد و مأموریت انجام دهد.

نقش توپخانه در جنگ مشخص بود به گونه‌ای که در همه عملیات پشتیبانی آتش را به نحو احسن انجام داد، اگر پشتیبانی آتش توپخانه در عملیاتی نبود آن عملیات یا با شکست مواجه می‌شد و یا ابتر بود و به نیروی عمل کننده ضربه و تلفات وارد می‌شود از این رو این نقش توسط نیروی جوان توپخانه به خوبی ایفا شد.

نیروی پدافند هوایی نیز در یک روز توانست ۷۶ فروند هواپیمای ارتش بعث عراق را در زمان جنگ ساقط کند به گونه‌ای که بعد از هشت سال دفاع مقدس امام (ره) به نیروی زمینی لقب قهرمان را دادند و چندین بار در فرمایشاتشان فرمودند که نیروی زمینی قهرمان همیشه در نوک پیکان حملات ناجوانمردانه صدام قرار داشت. در این راستا ارتش انقلابی توانست اعتماد حضرت امام و ملت را به نحو احسن جلب کند.

بعد از جنگ نیروهایی که برابر دستور به پادگان‌ها بازگشتند در پادگان‌ها مشغول بازسازی، خودسازی، ارتقا آموزش و آمادگی رزمی شده و در این زمینه به خوبی درخشیدند در همین راستا بود که بحث خودکفایی، تولید تسلیحات، ادوات جنگی و رزمی نمود خوبی پیدا کرد ضمن اینکه اکنون هم در ادامه جنگ قسمت اعظمی از نیروهای ارتش در مناطق مرزی شمال شرق، جنوب شرق، غرب، جنوب غرب و نیروی دریای در مناطق جنوب مستقر هستند و از تمامیت ارضی کشور دیده بانی و دفاع می‌کنند.

به نظر شما امروز تا چه میزان شعار ارتش فدای ملت تحقق یافته است؟

در بحث مردم یاری ملت ایران در راستای سیل، زلزله، محرومیت‌زدایی و آبرسانی خدمات ارزنده‌ای توسط نیروهای جان بر کف ارتش انجام شد و به صورت مفرط و مداوم در اختیار مردم غیور ایران اسلامی در اقصی نقاط کشور قرا گرفت.

در زلزله کرمانشاه حضرت آقا در دیدار با نیروی زمینی ارتش فرمودند، این حضور در زلزله غرب کشور بسیار مؤثر و انصافاً یک عملکرد خوب بود. یعنی احساس می‌شد مردم قدردان ارتش و نیروی زمینی هستند.

این اعتماد و قدردانی حضرت آقا از نیروی زمینی که یکی از نیروهای ارتش است جای بسی افخار برای ارتشیان است که امیدواریم بتوانیم در همین راستا قدم برداریم و به معنای واقعی شعار ارتش فدای ملت را برای مردم معنا و تبیین کنیم.

ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح همدلی، تعامل، هم افزایی و برادری را حفظ کرده است. این تعامل و برادری باعث می‌شود چشم دشمنان قسم خورده و دشمنان اسلام و ملت کور و مأیوس شوند. هرچقدر همدلی و انسجام بیشتر حفظ شود دشمنان به شکست خود اعتراف خواهند کرد.

اکنون شاهد هستیم که دشمن به شکست خود اعتراف کرده و به یقین رسیده که نمی‌تواند نیروهای مسلح ایران و کشور عزیزمان را شکست دهد.

کد خبر 569048

منبع: ایمنا

کلیدواژه: روز ارتش 29 فروردین روز ارتش ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی سپهبد صیاد شیرازی صیاد شیرازی ارتش جمهوری اسلامی ایران جنگنده شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق نیروهای مسلح ارتش انقلابی نیروی دریایی نیروهای ارتش کارکنان ارتش نیروی هوایی نیروی زمینی حضرت امام دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۱۶۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الحاق شناورها و تجهیزات جدید به نیروی دریایی

دریافت 19 MB

امیر دریادار شهرام ایرانی در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به حضور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین المللی و مسؤولیت بین المللی به نیابت از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران افزود: این نیرو در عرصه‌های اقیانوسی برنامه‌های جدی را دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه در نیمه دوم سال رزمایشی را در پیش داریم، گفت: کشورهای مختلفی در این رزمایش دعوت می‌شوند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به الحاق‌های جدید شناوری اشاره و اضافه کرد: در شش ماه اول و دوم الحاق‌هایی خواهیم داشت و برای اولین بار این الحاق‌ها در تاریخ نیروی دریایی رخ می‌دهد.

امیر ایرانی گفت: این الحاقیه‌ها در حوزه‌های مأموریتی، علمی و فناوری و تجهیزاتی است و به زودی شاهد رونمایی خواهیم بود.

کد خبر 6100403

دیگر خبرها

  • جزئیاتی از ۳ رزمایش نیروهای مسلح ترکیه در ماه جاری
  • الحاق شناورها و تجهیزات جدید به نیروی دریایی
  • ادامه نبرد سنگین مقاومت فلسطین با ارتش اسرائیل در رفح
  • آماده‌باش ارتش یمن در محاصره دریایی رژیم اسرائیل
  • استقرار هزاران نیروی نظامی روسیه در اطراف شهر راهبردی اوکراین/ تنش شدید میان مسکو و کشورهای اروپایی با آغاز رزمایش اتمی روسیه
  • استقرار ده ها هزار نیروی نظامی روسیه در اطراف شهر راهبردی اوکراین/ تنش شدید میان مسکو و کشورهای اروپایی با آغاز رزمایش اتمی روسیه
  • استقرار ده ها هزار نیروی نظامی روسیه در اطراف شهر راهبردی اوکراین
  • جزئیات ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای نیروهای مسلح کشور | تفاهم‌نامه جدید وزارت راه و نیروهای مسلح
  • ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای نیروهای مسلح کشور
  • مراسم تشییع شهدای گمنام در نیروی زمینی ارتش در تهران